Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.9.2014 14:58

Onko toi 1-renkainen Airsal 80cc "Racing" mitenkään huomattavasti tehokkaampi kuin ehkä se luotettavampi 2-renkainen "Sport" pyttysarja? Hintahan noilla on käytännössä sama, n. 160e, ja mietinkin tässä että kummanko noista ostais vitun väljän barikitin seuraajaksi. :D

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.9.2014 21:14

@hessuhopotin - Tietääkseni tossa "racing" mallissa on hieman erilaiset kanavien muodot.. myöskin kanavien aukioloajat eroavat vähäsen "sport" mallista.
Melko varmasti parempi sylinteri, kuin tuo siun nykyinen valurautainen (?) Barikit 80cc pytty. ;)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.9.2014 22:17

Barikitista oon tykännyt sen raiskaamispotentiaalin vuoksi. Toka mäntä menossa ja sylinteriboori hoonattu ihan piloille, männänrenkaat lepattaa varmasti ihan vitusti, mutta kaiken se kestää. Pysykööt vielä talvileluna, mutta ens ajokautta varten hankin kyllä totisesti sen airsalin. Vaan ne 2-männänrengasta houkuttelis enemmän kuin 1 laho. Jos noiden kahden huippunopeuksissa ei ole suunnatonta eroa niin hankin kyllä varmaan sen 2-renkaisen.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.9.2014 21:34

Elikkäs tarviiko tuommonen stage6 70cc pytty muka kolme sylinterin alatiivistettä, eli sitä joka tulee pytyn ja lohkojen väliin? Kaveri näin sano, joten jäi mietityttämään että riittääkö se yksi ja jos ei niin miksi? :D
EDIT: Kannattaako imukaulasta ottaa tuo bensanohjain pois 21mm kaasarin ja imukaulan kanssa? 8)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.9.2014 23:22

Se läppärungon stufferin poikkipinta-ala saattaa riittää tai sitten ei. En muista oliko se nyt 16 vai 21mm mihin asti se riittää, voithan sen itsekin kokeilla / laskea.

Ja niitä tiivisteitä tulee yleensä mukana 3 eri paksuista, joista sitten valitaan sopiva squish-välyksen mukaan. Eli mukana tulevassa ohjelapussa tai valmistajan sivuilta löytyvissä dokumenteissa pitäisi lukea suositus tuohon squish-välykseen, joka sitten tarkistetaan eri tiivisteillä ja valitaan lähimmäs osuva. Joissain seteissä tulee myös ihan vain 3 samaa tiivistettä, joko laitettavaksi päällekkäin tai varalle jos tarvitsee joskus avata.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

30.9.2014 17:30

Miten paljon männänrenkaan paksuus vaikuttaa sen kestävyyteen / huippukierroslukemaan?

Airsalin männänrenkaan paksuus on 0,9-1,0mm (muistaakseni), kun taas TM 85MX männänrenkaan paksuus on 1,9mm.

Syy tuon TM 85MX männän käyttöön on sen mitoissa.
Mm. männäntappi on korkeammalla vrt. Airsalin mäntään. (19,7mm / 25,2mm .. männäntapilta männän laelle mitta)
Myöskin se on tasakattoinen (helpompi tehdä palotila sille) ja eri kokoja on runsaasti saatavilla (47,85-47,89mm-->).
Myöskin kestävyys huomattavasti parempi.. valumäntä vs takomäntä.

Ite olin ajatellut korvata Airsalin vakiomännän Wössnerin 47,85mm takomännällä, yhdellä männänrenkaalla (1,9mm). Tuon männän avulla saan sylinterin aukkojen ajoitukset siedettäväksi Mostin 46mm iskuisella kampuralla.

Toki otan huomioon takomännän vaatiman välyksen. Nyt jos sen männän koko on 47,86mm, välys on 0,08mm.

47,9x46mm = ~83cc. Periaatteessa olisi mahdollista saavuttaa jopa 22-26hp takarengas teho, olettaen, että pakoputki toimii täydellisesti sen sylinterin kanssa.

Eli tällainen setti olisi mielessä:
-Airsal 70cc + Wössnerin 47,85mm takomäntä // 196/132/130° .. pakoaukko/huuhtelut/boostportti .. pakoaukko ja huuhteluaukot leveämmäksi.. Squish-välys 0,60mm, palotila puolipallo, squishband 35%, puristussuhde ~14.8:1
-Most 46mm iskuinen kampiakseli, 90mm pitkällä kiertokangella
-Sylinterin korotuspala (alumiinista)
-Lohkojen huuhtelulähdöt viilattu portaattomiksi sekä läppäkanava muokattu VForce 3 läppäventtiilille sopivaksi
-VForce 3 läppäventtiili (Honda CR85)
-CR85 imukaula / itsetehty imukaula*
-Keihin PWK 32mm kaasutin powerjetillä ja carbsplitterillä
-E85
-Ignitechin säädettävä CDI boksi + -250g kevyempi vauhtipyörä
-Itsetehty ja suunniteltu pakoputki (9 000-14 500rpm) / MK Pro Race

Jos Bidalot Racing Factory 80cc setillä saa n. 24,9hp takapallolta, tuolla setillä pitäisi lähteä suunnilleen saman verran, ellei jopa enemmän.. tai ainakin teoriassa.

Eroa mm.
-Iskusuhde (Bidalot = 47,6x44,9mm, kun taas tuo oma olisi 47,9x46mm)
-Polttoaine (E98 - E85)
-Kaasuttimen koko (28mm - 32mm)
-Pakoputki
-Sytytys ("kisasähköt" - Ignitech)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

2.10.2014 20:29

Nyt ei höpistä varsinaisista virityssylintereistä mutta ajattelin että tämä on oikea paikka kysyä. :)

Moperista nousi jälleen kone pöydälle ja sitä tutkiessa tuli intoa oppia lisää kakstahdin salaisuuksista! :lol: Opetusmateriaali vaan puuttuu ja tähtäimessä olis 50cc sylinteri mistä löytyis reserviä viilata. Mielellään valurautainen mutta edullinen alupyttykin käy.

http://www.moposport.fi/fi/sylinterisar ... C119fl_tAA

7 huuhteluinen olis mielenkiintoinen. Onko mistään kotoisin? :roll:

Vai onko vakio paras? :s

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

2.10.2014 20:37

Vakio on varmasti paras viilauksen harjoitteluun, valurauta antaa paljon anteeksi, eikä vituta niin pahasti jos homman ryssii :lol:

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

2.10.2014 23:16

Hahaa, ei vinku aivan ekaa kertaa kädessä ole :D Nykyinen vakio sylinterikin on maltillisesti viilattu mutta lähinnä hain sylinteriä mistä sais vielä vähän enemmän irti kun vakio pannusta :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

2.10.2014 23:32

Ymmärsin varmaan vähän väärin :D saksasta saa ainakin n. 90 eurolla motoforcen alumiinipyttyjä, joista saa varmasti viilaamalla jonkinnäköisen pytyn aikaan tai jos valurautainen olisi lähinnä hakusessa niin rms blue line pyttyjä sai joskus ebaysta 40€ mutta eipä ole vähään aikaan taas näkynyt, saksasta samainen pytty 60€. Toi 7 huuhteluinen on kyllä kieltämättä mielenkiintonen, mutta miten mahtaa loppujen lopuksi muuttaa käytöstä?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

3.10.2014 14:31

Moro! Onko Am6 vakio pytyssä (41mm) ja RMS blue line (40.75mm) pytyssä mitään tehoeroa? Eli ovatko nämä pytyt samantehoisia?? Molemmissa uusi Proxin mäntä.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

3.10.2014 14:50

Eipä ole mitään eroa, rms on vaan heikompilaatunen. Molemmat valurautapyttyjä ja alkuperäisenä 40,30mm, rms on halvin mahdollinen tarvikepytty.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

3.10.2014 15:39

Tosta 7-huuhteluisesta AM6-pytystä löytyy huuhteluajoitukset luokkaa +140°, mikä taas rajoittaa ulospuhallusalaa melko kiitettävästi. Eli ei suositeltava ellei sitten sorvissa pysty pyörittämään lastua irti.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

3.10.2014 16:49

Eli kanttii ennemmin laittaa vakio pytty proxin männällä kun RMS proxin männällä?:)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

3.10.2014 19:49

Pööki kirjoitti:Tuossa 7-huuhteluisessa huuhteluajoitukset sen verran korkeat, että rajoittaa tehoa ja paon joutuisi viilaamaan ihan hassuksi, jotta toimisi kunnolla. Jos haluaa toimimaan, niin alapäästä täytyisi ottaa siivua pois, mikä onkin sitten vähän hankalampaa :D


50cc Airsal on hyvä aihio. Päästy lähemmäs 100km/h viilailtuna ;)


Ledinauha kirjoitti:Tosta 7-huuhteluisesta AM6-pytystä löytyy huuhteluajoitukset luokkaa +140°, mikä taas rajoittaa ulospuhallusalaa melko kiitettävästi. Eli ei suositeltava ellei sitten sorvissa pysty pyörittämään lastua irti.


Airsali kuulostaa hyvältä, mutta menoeriä on senverran paljon että taitaa olla parempi unohtaa.. Ellei käytettynä löytyisi :roll:

Korkea huuhteluajoitus? Eikö huuhtelut aukea kokonaan vai onko peräti auki samaan aikaan kun pako tai liian lähellä sitä? Hankala hahmottaa kun ei omin silmin näe tai saa pidellä sylkkää kädessä
:lol:

Sorvaaminen kyllä onnistuu. Mutta mitä tolle sit pitäis tehdä? Syylinterin alle koroa ja päältä lastu pois? :roll: