Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.2.2014 16:14

ei ole kuin yks

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.2.2014 16:18

@vizu eipä siitä airsalista välttämättä silti saa yhtä paljon tehoa/vääntöä, kuin tuollaisesta BRK 85cc:stä, koska:
-7 huuhtelukanavaa
-kuutiotilavuus suurempi
-sylinterin kanavat tehty 85cc:lle sopivaksi (eli suuremmat kuin esim. mitä 70cc:ssä)

itse viilaus, sylinterin korotus, puristuksien nosto, palotilan uudelleen muotoilu yms. ylimääräinen työ, joka tuosta todennäköisesti aiheutuu, saattaa olla liikaa töitä minulle, joka johtaa taas yhteen kesken jääneeseen projektiin myyntipuolella.. :roll:

mut en tiiä, mitä mieltä olen sitten vaikka kuukauden päästä tai vaikka jo huomenna.

@Palezu tiedän kyl, et voin saada hyvin suunnitellun ja toteutetun putken avulla tosta airsalista jopa 15hp ulos (koneelta). ainut pikku vika tossa kuitenkin on, jos lähdetään hakemaan sellaisia 20hp tuloksia.. nimittäin tehoalue, ja missä se tulisi sijaitsemaan.

sylinteri olis lopulta joku pro racen tapainen, eli tehot jossain 9 000 rpm --->.
nyt olis hakusessa 20hp tehot ilman todella korkeita kierroksia ja myös suhteellisen laaja vääntö/tehoalue olis ihan 'jees', jotta jaksaa vetää 14-44 välit. (eli jos kierroksia on n. 12000, nopeus olisi 6. vaihteella ja noilla välityksillä vähän päälle 120km/h).

Männänvaihtovälien miettiminenkin on 99% tapauksissa turhaa hommaa koska niillä ei kukaan jaksa(innostus loppuu)/pysty(leipoo tai polizei iskee) ajamaan edes ensimmäistä mäntää loppuun.

tuo on kyl totta.. en tiedä yhtään H-E virimopoa, joka olis säilynyt edes 500km, ilman kilpien lähtö tai leipomista. :lol: mut ainahan sitä voi yrittää. ;)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.2.2014 22:56

-7 huuhtelukanavaa


No 7 huuhtelukanavaa on huonompi ratkaisu kuin 5. On sillä 85cc pytyllä kaksi todellista etua: parempi iskusuhde ja tietysti enemmän kuutioita.

sylinteri olis lopulta joku pro racen tapainen, eli tehot jossain 9 000 rpm --->.
nyt olis hakusessa 20hp tehot ilman todella korkeita kierroksia ja myös suhteellisen laaja vääntö/tehoalue olis ihan 'jees'


No yli 9 tonnissa ne tehot on väkisinkin jos jostain 20hp tehoista puhutaan, melkoista vinguttamista se on sillä 85cc:lläkin. Mutta kyllähän se isompi pytty on aina parempi ajettavuuden kannalta. Ja helpompi ratkaisu. Saattais itelläkin joku ilta mennä jos 70cc airsalista pitäisi saada 20 heppaa irti, mutta ois kyllä aika mielenkiintoinen rojekti.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

7.2.2014 14:44

itse kun taas olin kuvitellut, että 7 on parempi.. :roll:
mikäs siinä sitten on syynä 7 huuhtelukanavan käyttämiseen noissa tehokkaammissa sylintereissä?

ja noissa 85cc crosseissa ei pahemmin taida myöskään olla alavääntöä, vaikka niissä onkin pakoaukonsäädin. niistä taitaa parhaimmillaan lähteä ~25hp koneelta?

mites jos laittais esim. valurautaisen tai alumiinisen barikitin (80cc / 50mm), jossa siis 5 huuhtelukanavaa ja laittais sen kaveriksi 43mm iskuisen kampiakselin? meinaan, olis varmasti hieman käytännöllisempi, vaikka olisikin vähemmän tehokkaampi. sitten tietenkin korotiivistettä alle ja kannen laskemista ja palotilan uudelleen muotoilua (jos tarpeellista).

tietenkin noiden lisäksi myös hieman lisää asteita pakoaukolle ainakin alkuunsa ja huuhtelulähdöt portaattomiksi lohkoista.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

7.2.2014 17:01

juippi- kirjoitti:itse kun taas olin kuvitellut, että 7 on parempi.. :roll:
mikäs siinä sitten on syynä 7 huuhtelukanavan käyttämiseen noissa tehokkaammissa sylintereissä?

ja noissa 85cc crosseissa ei pahemmin taida myöskään olla alavääntöä, vaikka niissä onkin pakoaukonsäädin. niistä taitaa parhaimmillaan lähteä ~25hp koneelta?


No se huuhtelu juttu riippuu iha siitä, että kuinka ne on suunnattu ja tos barikitis ne taitaa olla iha takahuuhteluita. Se takahuuhtelu lähtökin taitaa olla aika vakiokokonen ja kanava näyttää vähä oudolta.
Tiittanenhan tais kirjotella kirjassaan jotai, että perus 5 huuhtelu kanavaa on jo iha tarpeeks, että niillä saa jo suunnattua hyvän patsaan ja mitä enemmän niitä kanavia on nii sitä vaikeempaa se suuntaaminen olis...

Ja juu noissa 85cc krosseissa ei todellakaa mitää vääntöjä ole ne on iha kiekka vehkeitä. eli ei millää airsalilla tai barikitillä saa kovin vääntävää settiä sekä yli 20hp samaa aikaa.

Jos sulla on sorvi käytös nii putkitat sen nykysen pytyn isommalle männälle ja heität jotai stroukkeri settiä kehii.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

9.2.2014 0:27

Tämmöstä tekniikkaa tulossa:
-Malossi MHR Team 80cc
-28mm imukalua + V-Force läpät
-28mm Dellorto
-SCR Corse Racingline 70cc

Alakertaan:
-Barikit competition kampiakseli
-SKF C3 petilaakerit
-polinin kytkin
-Aluksi vakiosähköillä, kesällä ehkä kisasähköt

Paljokohan olis realistinen arvio hevosista ja luulis tolla jo pääsevän a1 kemmujen ohi?

Ja eikös niin ollut että tuolle Teamille ei tarvinnut avartaa lohkoja?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

9.2.2014 3:02

Ainakaan MHR Replica ja MHR eivät vaadi lohkojen avarrusta, Teamista ei varmuutta. Kyllä tuolla A1 kemmut jättää kunhan on säädöissä.

Myös tällästä löytyy sen kuuluisan Parmakittiderbiprojun aloitusviestistä:
KUISKUIS kirjoitti:Vähä infoa vanhasta tekniikasta:
-Malossi MHR Team 80cc jossa Derbin logo ;-)- myyty
-Voca Racing 80cc putki- myyty
-Dellorto VHST 28.
-Malossin 28 imukaula, läppärunko ja läpät.
-Vakio vauhtipyörä noin 300g sorvattu painoa pois.
Noilla päästy 138 km/h. 140kmh tavoite ei ihan mennyt rikki..

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

11.2.2014 17:46

SX_Henkka kirjoitti:Ja eikös niin ollut että tuolle Teamille ei tarvinnut avartaa lohkoja?


Joo noille Teameille ei tartte lohkoja avartaa. Kuiskuisin Derbin lukemia en edelleenkään usko, kuten ei moni muukaan siinä projussa uskonut. Teamilla pääsee semmosia 125km/h lukemia ja heppoja optimisäädöillä semmoset päälle 20.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

11.2.2014 20:26

Juu kiitos infosta :). Hyvä ettei avarrusta vaadi sillä voisi mennä minun kokemuksellani hyvinkin pieleen :lol:. Paljonkoha tämmösessä on männänvaihtoväli?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

25.2.2014 21:19

Mitä muutoksia sylinteriin pitää tehdä, jos ostaa pidempi-iskuisen kampiakselin?
Tällä hetkellä minulla on tuo Metran PR, jota varten ei tarvitse pidempää iskua, mutta kampiakseliksi hankin Metran 46mm iskulla olevan kampuran?
Mitä muutoksia siis pitää tehdä, jos haluaa tuon tappovehkeen jopa liikkuvaksi! 8o

EDIT: Sori OT, mutta olisi ollut OTta tuolla am-topixissa...

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.2.2014 0:36

Pyttyä joutuu luultavasti korottamaan ylätiiviste- ja alatiivistepinnasta tapauksesta riippuen...

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

2.3.2014 14:31

:roll: Osta vaan se vahvistettu 39mm kampiakseli, mitä muuta kokoonpanoa löytyy pytyn kaveriksi ?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

3.3.2014 18:00

KarsTa kirjoitti:mitä muuta kokoonpanoa löytyy pytyn kaveriksi ?


No pytyn kaveriksi on hankittu tälläistä
-SCR Corse racingline putki
-26mm Dello PHBH+imukaula
-Metrakit 46mm iskulla oleva kampura ft. C3 laakerit

Vielä on hankkimatta
-Jotkin mukavat kytkinlevyt
-stefat ja muut alakerran laakerit
-Muuta sälää.
Tilaus lähtee silloin, kun saan rungon maalattua.
Vakiosähköillä ajelen kevään ja loppukesästä Dynoa varten tulee luultavasti kisasähköt ja sitten tuleekin myyntiin.
EDIT: Mistä sais noita ''koropaloja/korotiivisteitä'' tolle pytylle/muulle 70/80cc pytylle? Eli noita alumiinilevyn palasia, joilla tota pyttyä saa ylemmäs? Jossain näin myytävänä, mutten muista missä se oli :/

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.3.2014 19:13

Minkälaiset huiput seuraavalla setillä todennäköisesti voisi saada?
Airsalin 70cc
Detsi tyhjällä vakioputkella
19 tai 21mm dellortolla
malossi läpillä
top performance kytkimellä.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.3.2014 23:24

+-100km/h.