Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

21.1.2014 22:58

Ainakin samaa mäntää noihin myydään ja jos olet varma että on aukot identtiset ja pytyn korkeus yms. pikkuseikat täysin samoja pitäisi onnistua "päivitys" vain vaihtamalla kansi.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

22.1.2014 12:17

Voihan niissä olla huuhtelu suuntaukset ihan eriluokkaa, joka vaikuttaa heti pytyn käyttäytymiseen ja PALJON.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.1.2014 20:01

Eri aukioloajat ja alempi kierrosalue, Sp max. rpm 14 000 pro race 14 500. Puristussuhretta myös laskettu Sp:ssä, mikä tekee siitä kestävemmän huipputehon kustannuksella.

Hintapuolesta sen verran jotta Sp 260e ja Pro Race 290e, lähes mitätön hintaero jotta ei oo rahapuolesta kiinni kumman ottaa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.1.2014 21:39

Juu, kiitos vastauksista!
Tulipahan sitten tuo Pro Race tilattua, kun älysin ettei se mikään suuri rahareikä ole. Kerta tuo SP on Midrace ja PR High-End ja hintaa vain se 40e enemmän!
Nyt pitäisi siis enää hommaa kisasähköt, alakerran vahvistus ja putki. Noiden jälkeen pääsisin ajeleen, eli Toukokuussa olisi valmista.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

30.1.2014 20:00

kumpikohan olisi viisaampi ostos, naraku 70cc vai forte 70cc?
joku tehokkaampi ois ihan jees saada, rahaa kun ei ole niin täytyy tyytyä halvempaan :/ kumpi nyt onkaan järkevämpi niin riittääkö 18mm phbg kaasari kun olisi aivan uusi tossa. nyt en kysy että onko se tosi tehokas sillä vaan RIITTÄÄKÖ se 18mm tolle 70 pytylle?
ja paljonko noissa naraku, forte, airsal, barikit yms. halppispytyissä on männänvaihtoväli?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

1.2.2014 14:31

airsalis ainaki on sen 5-8t

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

4.2.2014 23:02

Tätä topiccia kun nuo derbitietäjät varmaan lukee, niin onkohan noissa lörpin 50cc tarvikepytyissä kaikissa 3-osainen pakoaukko? Löysin tällasen, vissiinkin vanhaan malliin, niin mahtaakohan tuossa olla 3-osaista pakoaukkoa?: http://www.ebay.com/itm/Zylinderkit-Aluminium-50ccm-Derbi-Senda-B-WARE-/331086539697?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item4d164babb1

Ajattelin että jos modaisi Benelliin kiinni :D Ois ainakin halpa ja vielä pinnoitettukin. Jos ois se 3-osainen pako niin tehojakin voisi lähteä.

e: kyseessä näyttäis olevan tämä pyttysarja: https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/14809 ja eihän tuossa pentele lisäpakoaukkoja näy.. Hintaero on kyllä melkoinen.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.2.2014 0:22

Juu ei ole kaikissa 3 osastapakoa, mutta tnt löytyy valurautanen mikä 3 osaselpaolla
btw. Mulla löytys vanhemman derbin vakiopytty, jos haluut ostaa hinta on pieni laita yv, jos kiinnostaa ja on triplapako.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.2.2014 12:40

Ihan mielenkiinnosta kysyisin että vaatiiko paljonki modausta Derbin pytty skootterin koneeseen? Eikös Benellissä kuitenkin ole se kopiominarelli? Pinnapulttien väli ja iskunpituus sama vai tarviiko jotain koropaloja väliin / suurentaa reikiä tms?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.2.2014 17:38

Derbissähän tais olla vakioisku 40mm ja huuhtelulähdötkään ei kovin samallaiset ole, joten kyllä siinä hommaa riittää. Sen takia tossa ei ole oikee järkeä. Toine, jos ostais jonku vähä paremman pyttyn esim airsalin, mutta onko siinäkää sit järkeä, ku varmaa tohonki koneesee niitä pyttyjä saa...

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.2.2014 18:43

millainen tää "BRK 85cc" sylinteri on?
http://www.animotos.com/contents/es/d1526.html

tehty 43mm iskuiselle kampiakselille ja high-end tasoa. youtubesta löytyy joku video, jossa penkitetty n. 20hp koneelta (?) ja moposta löytyi "täydellinen brk 85 setti" eli pytty, kampiakseli sekä putki. ko. moposta löytyi myös mm. kisasähköt ja 28mm kaasutin (keihin pwk 28, jos oikein muistan)... ja itse en ole aikeissa ostaa kisasähköjä niiden korkean hinnan takia (helposti yli 200€ jopa käytettynä!).

toi ei periaatteessa tulis niin järjettömän kalliiksi, jos saisin myytyä toisen alakerran (toimivan, remontoimattoman) sekä airsalin 70cc sylkän 200€:lla (eli alakerta 100€ ja airsal 70cc 100€, johon vaihdettu 70km sitten uusi mäntä ja tiivistesarja).

voin sanoa, että on ko. sylinterisarja vakavasti harkinnassa kesälle. sitten ajaisin tuolla setillä ainakin sen yhden männän (800-1200km, jos en raiskaa koko aikaa mopoa ja ajan nätisti sisäänajon..)ja sitten siirtyisin piikkiseen.

itse tosin tekisin sille setillä yläkauttaisen (oikealta puolelta menevän) putken tai ostaisin käytetyn cr85:sen depin paisarin (tiedän, että cr85:ssa on mm. eri iskusuhde yms. sekä pakoaukonsäädin).

nykyinen setti on siis:
-Airsal 70cc (pakoaukkoa viilattu. asteita nyt 190)
-Gianelli (koko ränni)
-Mikuni TM28 + Motorex vapari
-Vakioläppärunko Malossin 0.4mm hiilikuituläpillä
-13/48 välit

huippuja nykyisellä setillä 105km/h@gps ja kiihtyvyys on "riittävän" hyvä.

sitten suunnitteilla olis tällainen setti:
-BRK 85cc pytty + kampiakseli (43mm isku)
-CR85 Depin paisari / itsetehty
-Mikuni TM28 tai mahdollisesti 30-32mm PWK kaasutin
-KX85 VForce 3 läppärunko (jos ei mene kaupaksi)
-14/44 välitykset (onkohan vähän liian pitkät?)
-Koneremontti;
*vahvistetut laakerit
*uudet stefat
*Polini kytkinsetti Malossin kytkinjousilla??
...

Tavoitteena olisi saada tehokas setti, jolla pääsee helposti 120km/h nopeuksiin ilman todella jyrkkää ja pitkää alamäkeä.

tehotavoite olis n. 20hp koneelta. (jos todella hyvin onnistunut itsetehty putki).

Jos jotain kiinnostaa, että miksi ihmeessä haluaisin käyttää niin suuren omaisuuden MOPOON, niin syy siihen on ihan rakentelun ilosta ja onhan se mopolla kiva vetää tuollaisia yli 100km/h lukemia, joka saa autoilija hämmästymään (ja siis maantiellä, jossa 80-100km/h rajoitus). :)

ps. ihmeen vakaa tuo derbi on ajaa n. 100km/h mutkaista tietä, jossa osittain paljasta asfalttia nastarenkailla.. :eek:

Rahoja en tietenkään tule koskaan saamaan takaisin, mutta ehkä pienen osan (joku 1200-1300€ täydellisessä kunnossa koko moposta??)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.2.2014 20:35

Jos rakentelun ilosta nii ostas tollanen stroker kampura ja anna nykyselle pytylle vähä lisää viilaa.
Sähkötki saa aika halvalla, ku ostaa jotku mankin inneri sähköt ja niistä tekee sopivat tai sit puchin koneesee on aika halpoja inneri settejä

http://www.puchshop.de/catalog/hpi-innenrotorzndung-wieder-lieferbar-p-75.html
ja
http://www.puchshop.de/catalog/pvl-innenrotorzndung-angebot-p-421.html

Hyvällä tuurilla menee pelkällä alulevin modaamisella kiinni.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.2.2014 21:59

Ledinauha kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kysyisin että vaatiiko paljonki modausta Derbin pytty skootterin koneeseen? Eikös Benellissä kuitenkin ole se kopiominarelli? Pinnapulttien väli ja iskunpituus sama vai tarviiko jotain koropaloja väliin / suurentaa reikiä tms?


Kattelin että pinnapulttien väli ois Derbissä 56mm ja Benellissä 50mm eli pinnapultinreikiä pitäis jyrsiä, saattais justiin onnistua. Isku on 0,8mm lyhempi mutta tuskin aiheuttaisi suurta ongelmaa. Huuhtelulähdöt on kyllä niin erimuotoiset että vaatis aika paljon jyrsintää ja täyttelyä että sopis hyvin. Eli eipä tuossa järkeä taida hirveästi olla, mutta muuten ois kyllä aika sopiva modaus/viri aihio. Halpa, pinnoitettu niin ei pitäis väljistyä heti ja vesikierto tulee sopivasti pytyn kyljestä niin mun vapaakiertoviritelmän saa toimimaan. Ja jos ois ollu vielä se 3-osainen pako, elättelin jo mielessä ideoita 20hp/50cc/15000rpm viilauksista :D Joku hollantilainen Derbin pytystä meinaan modaillut: http://www.youtube.com/watch?v=1vM5KAesUq8

juippi saa siitä Airsalistakin vielä potkua irti kun paremman putken laitat(teet). En pitäis lainkaan mahdottomana saada 20hp siitäkin, mutta onhan se tietysti melko paljon vaikeampaa kuin ostaa valmiit tehokkaat osat ja lyödä kiinni.

Ei kai noissa kalliissa virisarjoissa ole sen kummempia miettimisiä. Männänvaihtovälien miettiminenkin on 99% tapauksissa turhaa hommaa koska niillä ei kukaan jaksa(innostus loppuu)/pysty(leipoo tai polizei iskee) ajamaan edes ensimmäistä mäntää loppuun. Ostaa tarvittavat osat, asentaa huolella ja siitä vain rälläämään. Eli pytty/kampurasarja ja samalla uudet laakerit ja stefat koneeseen. Tuo sun 28mm kaasari riittää hyvin eikä niitä kisahifisähköjäkään tarvi.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.2.2014 23:43

pitäiskö toi tukkii ku kaasarissa ei ole jäähdytys neste paikkaa ja jos pitää miten kannattais tukkii?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.2.2014 0:21

Jos se on kaasarin vesikierto, eli siin on kaks nippaa vierekkäin ni sopivan letkun laitat niihin. Taitat nipasta toiseen.