Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.11.2013 21:49

siis ostan 50cc ja poraan VANHAN 50-->70, ja uusi 50 cc sylinteri kesällä kiinni. Eihä siinä oo mitää järkee uutta 50 porata :D ja kun porauksen voisinsaada suhkot halvalla ku on suhteita yhteen cnc firmaan jossa oon ennenkin porautellu. eli männästä riippuen saisin 70cc noin 50-60 e

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.11.2013 21:51

Huuhtelut menee todella nopee perseelleen -> tehot laskee

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.11.2013 22:07

Mutta koitetaan nyt ymmärtää ettei se yksinkertaisesti kestä, saatika tehoja saa edes vakiopytyn verran. 2-t:lle vääntö on väärä käsite, melkeimpä kun 2t:n kuutiot ovat +300 tienoilla voidaan kuiskia väännöstä. Varsinkin mopoissa tehot tulevat hyödyllisimmin yläkierroksilla, kun kierroksilla sitä ''ahtoa'' saadaan, ei tyhjäkäynnillä.

Tartutaan vielä tuohon pyttyyn, eli esim. pakokanava on tarkoitettu leveäksi sylinterin sisäseiniltä ja kapenee pakoaukkoa kohden. Jos porautat useita millejä pois sylinterin sisäpintaa, menee pakokanavan aukko liian kapeaksi, jolloin tehot kärsivät. Tämä tietää viilausta, josta sinulla tuskin on kokemusta. Eipä ole kyllä minullakaan. Pakoaukko ei tietysti ole ainoa viilattava kanava.

Sen sijaan että poraisit vakiosylkän, osta suoraan 70cc. Voit välityksillä muuttaa huippunopeutta alemmas, samalla ajoneuvosta tulee kamala ajettava, mutta eipähän pauku verorajat. Valmista 70cc sarjaa ei tarvitse modailla tai viilailla. Saat luotettavuutta verrattuna reilusti ylikokoon porautetusta sylinteristä.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.11.2013 22:19

on tullu mm. nelarin kantta avarrettua ja on joitai 2t pyttyjäki avarrellu, työkalut ja kädentaito kyllä löytyy. ja kerta se on ensimmäinenkin, harrastustoimintaahan tämä on :D mutta pitää vielä mietiskellä... en kuitenkaa viitsi alkaa erikseen sitä ostelemaan, poraamalla vois tehdä jos tekee, jotenki yritettävä säästää...

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

7.11.2013 0:06

Ei kovin pitkäksi aikaa. Pahimipien ratsioiden yli keväällä sitte vähä tukkia putkea ja laittaa pienempää ratasta. Kovaahan näillä on tarkotus ajaa :D

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

7.11.2013 0:42

Jos viila pysyy käsissä ni kutittelisin sillä pyttyä ja putkesta kurii pois. Sillä sitä vääntöö saa, varmana paremmin ja helpommin kun jollain pytyn pilalle porauksella.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

7.11.2013 14:19

Mitäs porukka on mieltä tosta athena racing 70cc pytystä am6 koneeseen. Laatu/työnjälki näyttäisi ainakin olevan korkeammalla kuin airsalissa , sekä huuhtelut sopivat lohkoihin paremmin toisin kuin airsalin sylinterissä missä Boost port on liian pieni lohkoille ja taas lohkoja pitäisi avartaa sivuilta pyttyä varten. Tietopankissa lukee että athena tekee low end pyttyjä joten onko athena 70cc ja racing 70cc mitään muuta eroa kuin erillinen palotila?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

10.11.2013 16:26

Minkälainen ero on airsalin 70cc:llä ja italkitin 75cc:llä? Kummassa on parempi viimeistely? Italkitistä lähtee varmaan hieman enemmän tehoa mutta kuinka paljon?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

14.11.2013 19:48

Ei niillä mitään suuria eroja oo, sama se on kumman ostat. Molemmat on aivan hyvin viimeistelty 180e pytyiksi

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

14.11.2013 19:49

Nyt on airsal 80cc racing ( 1 m-renkainen) kiinni ja kytkinkään ei enää juuri luista kun vaihtoi malossin jäykemmät kytkinjouset. Hyvin toi vakio alakerta kestää tälläsen low-endin tehot tosin kun monet väittää ettei kestäisi.. 21mm dellortto syöttämäs soppaa. Suosittelen tätä pyttyä jos budjetti on suht pieni ja kuitenkin tehoa löytyy kiitettävästi!
13/60 välityksillä pääsee sinne 90-95kmh pintaan epäeroottisessa asennossa, ratasta pystyy vielä vaikka kuinka vaihtaa.(tavoitteena 110kmh :D) ;) vääntää suht isolta alueelta (n.7000-13000rpm)
perus tg putkellakin toimii ihan mainiosti, jollain yläkiertosemmalla esim gianelli/voca/turbokit/scr vois saada vielä paremmat tehot. Perstuntumalla tuntuu vireemmältä ku airsalin 70cc. Joku vois tietopankkiin laittaa airsalin 80cc:Stä vähän enemmän tietoa ku sielä ei oikeen mitään ollu.. Sitten noista hiilikuituläpistä onko kukaan huomannut mitään tehonlisäystä niillä? Kierrosherkkyyttä ainakin tulis? :roll:

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

16.11.2013 20:05

70cc Pro Racella ja muilla tilpehööreillä ero oli kuin yöllä ja päivällä. 0.30mm vahvuiset Malossi VL15 hiilikuituläpät vrt vakio pelliläppiin. Ja nimenomaan kaasuun vastaavuuressa

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.11.2013 13:10

eli on suositeltavaa vaihtaa koko läppärunko? kun toi vakio on kuristettu 12milliseks :D..

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.11.2013 13:43

kannattaa vaihtaa koko läppärunko.

esim. Malossi VL6, VL15 tai VL17..

kyl siinä huomaa eron. ite vaihdoin nykyiseen derpiini malossi 0.4mm hiilikuituläpät (vakioläppärunkoon), niin nyt ottaa paljon herkemmin kierroksia ja vastaa paremmin kaasuun.

en huomannut kovin suurta tehollista eroa, koska on kuriton vakioputki kiinni (vääntöputki).

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

18.11.2013 11:52

www.moto-hame.fi/index.php?main_page=pr ... ts_id=7213
Athenan racing 70cc nicasil pytty johon motohäme myy athenan a,b, c ylikoon mäntiä , mutta eikö nicasilpinnotteiset pytyt ollut mahdotonta porata? Vai onko kokoero männissä niin pieni että sylinterin tarvitsee vain hoonata? vielä edelliseen laittamaani viestiin ,että eikö kellään kokemusta tosta pytystä että onko sportti vai midrace ja vrt airsal 70 cc? :x tuntuu ettei kukaan osaa vastata kysymyksiini

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

18.11.2013 12:39

Ei se mahdotonta oo porata, helppoohan se on kun alumiini on pehmeetä metallia. Mutta käyttämistä ei kannata ees miettii jos poraat pinnotteen pois. Hoonia vaan vähä pyöräyttää siellä ennen uutta mäntää.

Se menee niin että kuluuhan se pinnotekkin. Joten pari mäntää ajaa koolla a, sit siirtyy b:hen, ajaa muutaman ja siirtyy c:hen. Kokoerot kun oli jotain sadasosamillejä.

Myös kun tehtaalla tehdään pyttyjä, niin kuluneilla terillä kun porataan niin saattaa saada b kokosen pytyn. Siks täytyy aina tietää minkä kokonen mäntä siel on.