Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

3.9.2016 22:19

Mikä on ku airsal 50cc vuotaa sylinterikanteen ruuvatavasta mutterista josta lähtee se letku syylärille

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

4.9.2016 2:02

onko mahdollista käyttää airsalin 70cc sportti pytysä 2 männänrenkasta mäntää ja mitä hyötyä siitä sais

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

4.9.2016 9:58

Derbijonne699 kirjoitti:Mikä on ku airsal 50cc vuotaa sylinterikanteen ruuvatavasta mutterista josta lähtee se letku syylärille
Tuo on kyllä erikoinen systeemi kun siinä ei tule mitään tiivistettä mukana, itekin tuota ihmettelin joku aika takaperin kun asentelin 70cc airsalia. Päädyin sit tiivistesilikoonia laittamaan siihen kannen ja mutterin väliin.
Viimeksi muokannut johnnyw päivämäärä 4.9.2016 12:10, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

4.9.2016 10:43

Joo kiitos pitää yrittää

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.9.2016 3:33

kattomies kirjoitti:onko mahdollista käyttää airsalin 70cc sportti pytysä 2 männänrenkasta mäntää ja mitä hyötyä siitä sais

On. Kaksrenkaisella männällä teoriassa pitäs olla hiukka vähemmän tehoo, mutta ero on niin olematon ettei sitä huomaa. Kaksrenkaisella männällä taas saa kuitenkin paljon pidemmän männänvaihtovälin, minkä takia on ollu aika suosittua laittaa yksrenkaisen tilalle kaksrenkainen. Yksrenkainen ku alkaa puhaltaa ohi paljon nopeemmin.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

13.9.2016 9:38

Itelläki on sylinterikannes sellane nippa jäähärille, mutta paketis tuli ruuvi siihe tukkeeks.

Minkäslaisii tehoja/huippuja sais Airsal 50cc:llä, 19mm kaasaril ja imukaulal, pipercrossil, rajottamattomalla cdi-boksilla, E-noxilla ja 14-15/65 väleillä?

Onko hiilikuituläpistä hyötyä ja kannattaako viilaa tota airsalii? :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.9.2016 12:14

Mitä kaikkee tarvii tehdä kjn laitan hm:ään airsal 70cc?
Aattelin vaan vaihtaa jäykemmät kytkinjouset ja isomman suuttimen vakiokaasariin (16)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.9.2016 21:47

Pakko tulla tänne kyselee, kun en kummiskaa tiedä näistä mitään.

Mites tota, onko kannattavampaa hommata 75 tpr (valurauta) vaiko 70 airsali (tai 80). Ku toi airsalihan on alumiinia ni teoriassa siitähän saa enempi vetoja kun perus paskarautavalurauta pytystä ?

Tossa oli ylempää kyllä puitu 70cc tpr kantilta, mut onha tos mun ehdottamas tpr:ssä huimat 3 kuutioo enemmän :roll:

@valmet00 Ite laittaisin kyllä isomman kaasarin kaveriks

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

2.10.2016 13:59

Tässä mietin että airsal 50 sport vai racing? Mitä nyt oon ymmärtäny nii 2 männänrengasta kestää pitempää, mut kui usein männänvaihto ja kui pitkää nää sylkät kestää??

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

9.10.2016 15:23

Aikalailla samanlaisia noi on, mutta kuren sanoit eroo männänrenkaiden määrällä ja kai myöskin pakoaukon ja huuhteluiden muodoilla kai. Ite valitsin ton racingin kun 2-männänrengasta eli kestää pidempään. Tehoista en kuitenkaa tiiä mut aika identtisii varmaankin.

Voiko täällä muute kysyy tollasesta fillarin 80cc apumoottorista? :D

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

9.10.2016 15:44

Mopohan on periaatteessa moottoripolkupyörä (ainakin sillon kun oli mopoissa polkimet)


Ottasin mielummin 2 renkaalla koska kestää pitempään ja alusylkillä ajaa koko mopoiän jos ei leikkaa ja vaihtaa männän sopivaan aikaan

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

9.10.2016 16:08

Ok no kysäsen nopeesti eli talveks ois pyörään tollane aika kiva ja jos putken ja kaasarin vaihtas viel parempii nii tulis aika kiva vehje. Kellää kokemusta tollasesta ja voisko viilaa/madaltaa kantta tai vaihtaa sylinterii noihin?

Sit viel et mikä vaikuttaa toho kiertävyyteen? Ku näissä rabasoissa ja minareilleshä kiertää kurittomana sinne yli 10k, mutta esim toi apumoottori kiertää kai vaan 6k. Onks vauhtipyörä nii raskas tai puola huono?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

11.10.2016 9:41

Ei vauhtipyörän koko vaikuta kiertävyyteen, se on ainoastaan pyörivää massaa ja kun sen kerran saa liikkeelle, ei se vaadi enää voimaa. Mulla oli Tunturissa kerran Myllynkivi-Boschiksikin ristitty vakiosytkä paikoillaan mutta kone kiersi yli 14krpm (kulki 45kmh ykkösellä...)

Kaikki muu riippuu sit ihan että minkälainen se apumoottori on. Kannattaa varmaan kaivaa joku parempi topicci mistä kysellä, täällä kokoontuu lähinnä uusenskamiehet eikä apumoottorihärveleistä liene tällä porukalla kovin hyvin tietoa. Nytkin vain satunnaisesti tulin lueskelemaan :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

11.10.2016 12:22

Tomi-50 kirjoitti:Ok no kysäsen nopeesti eli talveks ois pyörään tollane aika kiva ja jos putken ja kaasarin vaihtas viel parempii nii tulis aika kiva vehje. Kellää kokemusta tollasesta ja voisko viilaa/madaltaa kantta tai vaihtaa sylinterii noihin?

Sit viel et mikä vaikuttaa toho kiertävyyteen? Ku näissä rabasoissa ja minareilleshä kiertää kurittomana sinne yli 10k, mutta esim toi apumoottori kiertää kai vaan 6k. Onks vauhtipyörä nii raskas tai puola huono?



Vauhtipyörä ja puola ei noihin kierroksiin vaikuta. Kiertävän (ja tehokkaan) moottorin edellytyksiä on sopivankokoiset ja hyvin suunnatut ja muotoillut kanavat, sopiva puristussuhde, aukoitus (blowdown eli pako- ja huuhteluajoituksien suhde), sekä ennen kaikkea putki.

Tuollaisessa 80cc apumoottorissa lienee hyvin pitkälti kaikki näistä pielessä, eli viritysaste on pidetty kauniisti sanottuna matalalla. Sellaisesta lähtee ehkä joku 3hv, kun taas hyvästä 80cc Rabasasta jotain 15hv luokkaa. Pakoajoitus on näissä yleensä aivan liian lyhyt. Lähtisin purkamaan koko paskan osiksi, mittailemaan kanavia ja suunnittelemaan uuden putken sekä ehkä vaihtamaan kaasarin. Varovasti arvioiden pakoaukon sekä kanavat korjaamalla ja putken tekemällä teho ehkä kaksin- tai kolminkertaistuu. Varmaan liikku fillari tarpeaksi nopeasti sitten.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

23.10.2016 16:46

onko airsalin yks ja kaks renkasil männil mitää suurempaa eroo kestävyyes tai tehois?