Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

16.10.2015 23:15

Oisko tää hyvä kokoonpano Athena 50cc:n kanssa?
-Dellorton 19mm PHBG "Racing" kaasari
-Bibalotin kisakytkinsetti
-Doppler Endurance kampura
Et olisko hyvä setup, ja jos ei nii mitä muuttais? :)

E: Täs noiden osien linkit:

Sylinterisarja:

http://www.scootfast.net/store/moto/pie ... acing.html

Kampura:

http://www.scootfast.net/store/moto/pie ... uro-3.html

Kaasari:

http://www.scootfast.net/store/moto/pie ... acing.html

Kytkinsetti:

http://www.scootfast.net/store/moto/pie ... derbi.html

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

16.10.2015 23:46

Ennemmin Artek K-series kampiakseli, YSN PWK 21mm kaasutin ja Metrakitin kytkinsetti.
Säästöä vaivaiset 131,76€.

Kilpakäytössä, huomattavasti suuremmilla kierroksilla (+14,000rpm) sillä kampiakselin valinnalla voi alkaa olla suurempaa merkitystä.
Katukäytössä ihan sama, onko siellä alkuperäinen vai kallis kilpailukäyttöön tarkoitettu kampiakseli, jossa esim. isompi alatappi ja massaa muutettu joko suuremmaksi tai pienemmäksi.

Itse vaihtaisin tuon Athenan sylinterin tilalle Airsalin vastaavan..
Siinäkin tulee reilusti säästöä, eikä tehoeroa tule huomaamaan.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.10.2015 0:29

Kaverilla oli tuo athenan 50cc ja huiput ei noussut yhtään vrt. 15tkm ajettuun vakiosylinterisarjaan, putkena oli leovince x-fight. Mielummin Airsal 70cc, melkein 100€ halvempi :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.10.2015 12:50

Kiitoksia! :)

Vakiosylkän tilalle toi tulee ku koht sil on ajettu jo aika paljon, nii oisko sit joku airsal 50cc parempi vaihtoehto?

Ja mite toi Athena 50cc ja Airsal 50cc oikee eroo toisistaan? Onko havaittavaa tehoeroa? Kun vähä tehokkaampa haen. :)

E: Ja minkä hintaset kampurat on katukäyttöön 50cc:lle hyviä?

Ja noille 50cc:lle käy varmaanki iha normi kytkinsetti vai?



Eli oisko sit nää paremmat?

Sylinteri:

http://www.scootfast.net/store/moto/pie ... fonte.html

Kampura:

http://www.scootfast.net/store/moto/pie ... uro-3.html

Kytkinsetti:


http://www.scootfast.net/store/moto/pie ... derbi.html

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.10.2015 13:16

Airsal 50cc on hinta-laatusuhteeltaan huomattavasti parempi vaihtoehto.
Kuvista selviää erot aika hyvin.

Kuten jo sanoin, tehoeroa et tule huomaamaan.

Ja minkä hintaset kampurat on katukäyttöön 50cc:lle hyviä?
Ja noille 50cc:lle käy varmaanki iha normi kytkinsetti vai?

Nuo mitkä jo mainitsin, ovat ihan hyviä katukäyttöön.
Eikä maksa paljoa (löytyvät Scootfastilta).

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.10.2015 19:28

Ok kiitos avusta! :)

E: Juho: eli noi mun tai sun linkkaamat osat on ihan hyvii tolle airsalille, että ei tarvii muuta vaihtaa?

(Vaihan noi osat ku on aika pitkässä käytössä ollu jo)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.10.2015 20:05

Joo, nuo siun linkkaamat osatkin kyllä ihan OK.
Valurautainen Airsal on tehottomampi kuin alumiinen versio.

Samalla tietenkin vaihdat uudet laakerit (SKF, Koyo, NSK; FAG, Nachi Quest.. ), stefat ja tiivisteet.
Useimmat stefasarjat sisältävät SKF:n stefat. Tai näin ainakin omalla kohdallani.

Koneeseen seuraavat laakerit:
- 6204/C3 -- 2kpl
- 6203/C3 -- 2kpl
- HK1412 -- 2kpl (neulalaakereita, toinen niistä vaatii laakerin sisäpuolisen ulosvetäjän, jos haluaa helpolla tavalla irroittaa sen)

6203 laakereista toinen peltisuojalla (vain toisella puolella, joka tulee kytkinkruunun puolelle).

Laakerikaupasta tai mp-liikkeestä löytyy nuo kaikki.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.10.2015 21:11

Tomi-50 kirjoitti:Ok kiitos avusta! :)

E: Juho: eli noi mun tai sun linkkaamat osat on ihan hyvii tolle airsalille, että ei tarvii muuta vaihtaa?

(Vaihan noi osat ku on aika pitkässä käytössä ollu jo)


Jos haluat säästää hieman mulla löytyisi n.3-5tkm max ajettu Top racing kampiakseli jossa OK kuntoiset kampiakselin laakerit, halvalla lähtee :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.10.2015 22:13

Ok kiitos :)
Ja varmaa jossain ens kesänä uusin tota konetta

E: vielä kysyisin, et kummasta airsalista lähtis tehoo enemmä ja kumpi ois yleisesti ottaen parempi?

Tää:

http://www.scootfast.net/store/moto/pie ... uro-3.html

Vai tämä:

http://www.scootfast.net/store/moto/pie ... iston.html

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

20.10.2015 13:14

Aloitetaan vaikka sillä että jos tehoa haet noilla uusilla osilla niin lähtökohdat ovat aivan metsässä. Airsal on toki hyvä käyttösylinteri mutta toimivaa vakiopyttyä on turha vaihtaa huvikseen Airsal 50cc:een koska tehoa ei tule yhtään lisää. Voi olla hämäävää että pytyllä on hieno nimi ja se tulee kivassa punaisessa laatikossa mutta todellisuudessa tämä viri_pytty vastaa tehoiltaan melko tarkkaan vakiota. Noilla kahdella linkkaamallasi ei ole eroa, toisessa vain on kaksirenkainen mäntä.

Myöskään kampuraa ei tarvitse vaihtaa tuolle pytylle, ei rasita veiviä ollenkaan enempää kuin vakio. Jos haet väännökästä settiä niin voin suositella Airsal 70cc:tä jonkun perusputken kuten Metrakitin kanssa. Sekään ei ole korkeaviritteinen, mutta juuri siksi kestävä, väännökäs ja tehoakin toki tulee reippaasti. Toimii vakiokampiakselilla sekin.

Pyttyjen viilaus on sitten ihan toinen laji, siinä muuttuu Airsal 50 ja 70 aivan eri sylintereiksi, mutta se sulla tuskin on suunnitelmissa. Itse korotin omasta Airsal 70cc:stä hieman pakoaukkoa ja levensin myös ja ero oli huimempi kuin vakiopyttyä viilatessa ikinä.

Toki jos et 70cc:tä halua, niin myös 50cc luokassa löytyy todella tehokkaita sylintereitä. Näiden kääntöpuolena voidaan mainita se, että kestävyys on huono ja pytyt hyvin yläkiertoisia (-> ärsyttävä ajaa).

PS. Varoitan, että jos virittämään rupeat niin tapahtuu kuuluisa nälän kasvaminen syödessä ja kulutuksen kasvaminen siinä samassa. Pikkuisen vituttaa itseäkin, kun täytyy siirtyä koulumatkojen kulkemiseen bussilla koska nykyinen setti syö kaupunkiajossa n. 8,5 litraa sadalle kilometrille :D (viilattu 70 Airsal, 17,5 Dellu ja MK Thrower) tosin kyllä siinä aamulla herää ja herää muukin kaupunki kun alkaa potkimaan tehoja siinä 8500 rpm kohdalla!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

20.10.2015 13:38

Kuva

Jätän tämän vain tähän. Eli Barikitin alumiininen 50cc, vastaa täysin Airsalin 50cc Racing-versiota. Putkena SCR-Corse Racing Line. Eli karvan verran alle 9hp, käyräkin on suhteellisen kivan muotoinen. Vakiopytystä ei taida dynovetoja löytyä, mutta melko varmasti huonompi tulos kuin tuolla setillä. Tämä nyt on vain puhdasta spekulointia, mutta molempia sylintereitä nähneenä ja käyttäneenä persdyno ainakin on selvästi Airsalin puolella.

Itse korotin omasta Airsal 70cc:stä hieman pakoaukkoa ja levensin myös ja ero oli huimempi kuin vakiopyttyä viilatessa ikinä.


50cc ja 70cc sylintereitä on aivan turha verrata keskenään. Airsalissa nyt vaan on simppelisti enemmän potentiaalia viilaukselle. Nähtäväksi jää saako vakiosta mitään irti, tästä ehkä jotain juttua joskus jonkun projutopikissa... ;)

@Tomi-50: Käyttissettiin ehdottomasti kaksirenkaisella männällä. Männällä ajaa pitempään, eikä tehoero ole niin suuri että siitä tarvitsisi katukäytössä murehtia.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

20.10.2015 14:33

No joo, aika kärjistetty oli tuo kommentti omalta osaltani. Lähinnä toin sitä pointtia, että jos on aikomus ja suunnitelma rakentaa tehokas 50cc setti, niin vakiokuntoinen Airsal ei ole oikea valinta sille.

70cc:n otin tähän mukaan siksi, että sekin on vakiona melko laiska. Totta on, että Airsalin kanavat on alunperin valettu huomattavasti paremmiksi kuin vakiopytyn. Viilattu vakiokin kulkee kyllä sopivilla osilla kohtalaisen iloisesti. Itellä oli muotoiltu se huuhtelulähtöjen tiiliskivijakaja uusiksi, pako avarreltu 68%/187° ja kansi kiillotettu vakio 0,75mm squishilla. Liikahti vakiovakiota/50 Airsalia paljon paremmin, muttei silti pärjännyt esim. vakio 70 Airsalille.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

20.10.2015 18:38

Ok, kiitos

Haen siis vakiopytyn korvaajaa, jossa ois vähän enemmä tehoo ku vakiossa, mut kuitenki sellane jolla voi hyvin ajaa liikenteessä. Ja 50cc siis :D

E: Ja kampuran vaihan siks ku silläki on ajettu jo aika paljon.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

20.10.2015 22:07

En löytänyt nyt oikein tietoa, mutta mitä tarkoittaa sylintereistä puhuttaessa luokat: sport, mid-race ja highend? Verrataanko niillä vain tehoa vai onko kyse kierroskestävyydestä? Voisiko joku selittää käsitteet tietämättömälle, kiitos!

Mihin noista luokista kuuluisi Airsalin 73cc sylinteri.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

21.10.2015 0:16

Ne on ns. ''teholuokat'' ja airsal 70 kuuluu sport luokkaan.