Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.12.2014 4:01

Jos se on se vanhanmallin gianelli nii siinä on tehoalue alempana mitä uudemmassa (kaverilla ollut se putki)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.12.2014 4:42

Ihan validilta lukemalta kuullostaa, vaatii just about sen 12000 kierrosta noilla väleillä. Myös turbokitillä ja välien vaihdolla on menty satasta monesti, riippuu tosin aivan koneen väljyydestä jaksaako moisia aavikkovälejä vedellä 50cc:llä. :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.12.2014 5:05

Kai se mahollista on ku pari kilsaa huudattaa :D Itsellä ei ollut yhtään väljä (aina ykkösellä käyntiin) ja ei ollut mitää mahollisuutta päästä tommosia lukemia pelkällä gianellilla. Ja mittarin mukaan kierti 11-11.5k rpm 13 53 väleillä ajossa. Toisessakin mopossa kun oli arrowi niin 12-53 välityksillä meni 80 ja 11 edessä meni 78 nii alkaa se vääntö jo loppumaan noilla väleillä. (ja mäntä oli tohon vaihettu 1tkm sit) :) tulee mieleen mun yhen tutun beta joka kulki "110"kmh airsal 50 pytyllä ja arrowin putkella , 12-50 väleillä .

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.12.2014 13:22

Ei se, että lähtee ekalla polkaisulla käyntiin välttämättä kerro mitään väljyydestä..
Miulla oli Airsalin alkuperäinen mäntä 47,85mm ja sylinterin koko 47,98mm (13 satkuu välystä = liikaa). :lol: Silti lähti aina ekalla käyntiin.. paitsi sitten kun läpät lahos.

Kuskin paino vaikuttaa kiihtyvyyteen, ilmanvastus vaikuttaa kiihtyvyyteen ja huippunopeuteen.. jos vetää muna-asennossa, niin totta kai on helpompi saavuttaa korkeampi huippunopeus olettaen ettei normiasennossa kierrä loppuun asti.

Sellaista juttua ite kuullut, että Beta RR 50 Track liitäis 113-115km/h.. sen voin sanoa, et on ainakin paskapuhetta.
Vakiokunnossa Airsal 70cc, Dell'orto PHBG 21mm "Racing" ja Doppler WR7 putkistolla meni oma Derbi vaivaiset 110km/h..

Kaveri saanut omalla Beta RR 50 enskalla ~100km/h gepsiin, kun laittoi 14/48 välitykset ja vingutti muna-asennossa "riittävän pitkään".. pelkkä kuristamaton vakioputki ja kaasari laitettu säätöihin. ;)

Kiihtyi yhtä hyvin kuin kuristettu Derbi. :lol:

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.12.2014 16:41

Toisaalta tuo Beta on aika paljon kevyempi mopo, mitä Derbit ja muut on.

Toisaalta Beta ei eroa teknisesti yhtään Detseitä tai Pösöistä, joten tuollaiset +110kmh lukemat suht tehdasvakiolla ovat aikalailla paskapuhetta.


Kuva

Kun oli puhetta siitä Katracen uudesta 100cc sylkästä, josta on penkitetty 36hp, niin tulos on tehty kuvanmukaisilla lohkoilla.
Tehdas ilmoitti, että lohkot ovat vasta testikäytössä, mutta tulevat myyntiin kuitenkin. Hintaa ei ilmoitettu vielä.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.12.2014 17:10

Minarellin vakio läppäkanava on aika onneton, eli jotain tällästa varmaan siinä paranneltu. Ehkä myös laakeroitu vaihteistoa enemmän. Bidalotillahan oli noita custom-lohkoja myynnissä jonkun aikaa, reilu 400e taisi olla pari ja oli avarrettu valmiiksi 88/94cc pytylle. :)

E: Näyttää kyllä ehkä luistiohjatulta koneelta magneeton puolen perusteella... :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

2.1.2015 13:30

Jep luistiohjattu on.

Jokatapauksessa on se 36hp paljon..
Mut jostain Kreidlerin 50cc koneista otetaan parhaimmillaan n. 30hp @14,000-15,000rpm. Tietääkseni se 30hp on otettu kampiakselilta.
Ja Kreidlerit on muistaakseni kaikki luistiohjattuja.

--

Tietopankin "AM6/Rabasa virityssylinterit" topikkia on päivitetty jo osittain..
Että ei tarvitse sitten ihmetellä järkevämpää tekstiä siellä. :)

Kaikki tiedot ovat 100% faktaa, eli enään ei ole mitään "malossi mhr teamistä lähtee 30hp koska se on malossin high end pytty" -tekstiä.

Ehdotuksia saa ja pitää antaa sen artikkelin kehittämistä varten, jotta vältytään 'turhilta' kysymyksiltä.
'Turhilla' kysymyksillä tarkoitan "paljonko lähtee tehoa Malossi MHR:stä ja mitä kaikkee se vaatii jotta siitä saa mahdollisimman paljon tehoa."

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

18.1.2015 14:47

Juu elikkä tässä mietiskelin, että mikä olisi paras pytty (minarelli) Räxään? Joku mid-race +-70cc pytty ois hakusessa ja siis tarkoitus mennä ihan vakio alakerralla. Kaasari ja putki vaihtuu tietenkin.
Tekeekö nuilla halvoilla kiinanpytyillä mitään vai kannattaako panostaa samantien johonkin laadukkaampaan?
Saa myös linkkailla sivuja mistä pyttyjä löytyisi halvalla :lol: .

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

18.1.2015 14:55

Vakio kellarilla jos vedät ni laita 80cc Airsal. Pitäs lähtee pari heppaa enemmän ku 70cc Airsalista, ja muokkausvaraa on. Vakiokellari pitäs kestää, jos ei ala viilailemaan enempää. Vääntöä myös löytyy kun on tehot on matalemmalla ja iskutilavuutta on. Eikä oo paljoo kalliimpi kun 70cc, ulkomailta täytyy toki tilata.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

18.1.2015 15:39

Tuolta kattelemaan.
Faktatietoa Metrakittiin asti - siitä alaspäin näyttäis olevan mututietoa tjs.

Kuten Reetuhai2 sanoi jo, Airsal 80cc on hyvä vaihtoehto. ;)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

2.2.2015 20:53

Tietääkö kukaan mikä on airsal 50cc pytyn halkasija ja pystyskö siinä käyttää ihan jotain esim italkitin/proxi mäntää? :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

2.2.2015 22:54

Rabasa 39,90, am6 40,30 ja voi käyttää muita mäntiä jos on samankokonen ku se airsalin mutta voi vaatia pientä muokkausta männänhelmat

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

2.2.2015 23:09

Ainakin 50cc sport on tietääkseni moottorista riippumatta tasan 40mm. Kaverin 50cc barikit aluun (airsal siistimmillä ja isommilla kanavilla) heitettiin sisään motoforcen 40 millinen mäntä ja oli siihen just eikä melkein sopiva.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

7.2.2015 18:45

noniin, ajattelin kevään edetessä ostaa derbiini (04 senda) airsalin 70cc sylkkä sarjan. taitaa olla ihan mukava pytty? ei jaksais mitään 300e maksaa kumminkaan ja sitten ei mitään narakuja :D tuo hinta on vielä itselle kohtuullinen :D sitten kaasari, dellortto 21 varmaan paras, mutta mites nuo kopiot, onko moitittavaa? ja kytkin jousien vaihto. nyt putkena gianelli ja sen jätän 70 kanssa :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

7.2.2015 19:35

Ihan hyvä ja kestävä pytty se airsali on.Osta vaan suoraa se aito 21 lortto , kopiot kuulemma on vuotanut ja vaikeampia säätää.
Kytkinjousetkin ois hyvä vaihtaa esim,Malossin jousiin. Gianelli on ihan hyvä putki ton kanssa