Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Suutinkeskustelu

31.3.2016 23:32

Minkä kokosen suuttimen laitan kun on metrakit ja 17.5 dellorto ja voiks se johtuu suuttimesta ku kone lämpenee iha liian nopeesti, jo 1km ajon jälkee putki on kuuma.

Re: Suutinkeskustelu

31.3.2016 23:37

Sopiva suutin löytynee jostain 90 paikkeilta, kevään lämpötiloissa voit kokeilla vaikkapa kokoa 95 näin alkuun. Liian pieni suutin saa koneen käymään laihalla ja kuumenemaan myös nopeammin. Jos ongelma jatkuu suuttimen vaihdon jälkeenkin, kannattaa tehdä lisätutkimuksia.

Re: Suutinkeskustelu

8.4.2016 17:25

Noniin jatkoa tälle mun derbin ongelmalle :D elikkäs laskin neulaa yhen pykälän ni röpötys loppu. Mut kierrosten leijumiseen en oo löytäny selitystä. Starttisprayllä kävin imupuolen ja sylinterin läpi muttei vuotoja löytynyt. Ja sekin vähän omituista että millonkaan muullon ei leiju kierrokset kun vaan jos ajaa pidempään kaasu pohjassa. Tasakaasulla ja alle 60kmh voi ajaa miten haluu mut rajotinta vasten ku vetää ni sit ei taho kierrokset laskea :|

Re: Suutinkeskustelu

8.4.2016 23:39

Koitappa säätää tyhjäkäynti uudelleen. Tutki nostaako tyhjäkäynnin säätöruuvi luistia ja voisiko sitä hieman päästää laskeutumaan alemmas kompensoimalla tyhjäkäynnin putoaminen avaamalla hieman seosruuvia ( pienentyvä ilmansaanti korvautuu seosruuvin avaamisella ). Jospa se "ilmavuoto" tuleekin läpi kaasarin kun luisti on "liikaa" raollaan tyhjäkäyntiin nähden ja ei siksi käy pelkästään tyhjäkäyntisuuttimen kautta.

Re: Suutinkeskustelu

29.4.2016 8:17

Minkä kokoisesta suuttimesta kannattaisi lähtä liikkeelle seuraavalla setupilla?

Metrakit 70 Handmade
Malossi VL17 Läppärunko/läpät + Malossin 21mm imukaula
Dellorto PHBG 21 DS Racing (vakiona 92 suutin)
Vakio derbin airbox johon juuri laitettu uusi öljytty suodatin
Big One tehoputki


Um rabasa kyseessä johon tehty täysi koneremppa (vaihdettu uusi top racing evo kampura, kaikki laakerit/stefat uusittu, uusi metran sylinterisarja, kytkin käyty läpi ja laitettu jäykemmät jouset) Jotain suuntaa antavaa arviota olisi hyvä saada suuttimesta ettei ainakaan ihan hirveän laihalla heti kävisi.

Re: Suutinkeskustelu

1.5.2016 9:29

Osaisko joku antaa jotain suuntaa suuttimelle tolle ylläolevalle setupille? Koittanut nyt netistä etsiä jotain suuntaa antavaa, mutta tuntuu porukalla olevan vapari putsareita kiinni ni ei oikein korreloi oman setupin kanssa.

Re: Suutinkeskustelu

1.5.2016 22:31

mitkä säädöt olis hyvät kun ostin derbiin enoxin niin ei tahdo löytyä säätöjä. kaasari on 17,5mm suutin 96 neula laihimmalla mutta röpöttää ennen piikkiä ja yläkierroksillä pätkii.
mutta kun kone on vielä kylmä niin ei pätki yläkierroksilla oon koittanut 90 suuttimella mutta sillä kävi laihalla ja lämpeni tosi nopeesti.

Re: Suutinkeskustelu

4.5.2016 18:04

Mikä suutin olisi hyvä kun Aprilia sx 2010:ssä kiinni leovince v6 muuten vakio? :D

Re: Suutinkeskustelu

19.5.2016 16:34

Kannattaako vakioon mopoon jossa 17.5mm kaasari lätkästä isompaa suutinta kun hakusessa on lisää vääntöä (suuttimen koko on tällä hetkellä 78)? Jos kannattaa niin minkä kokoinen? Vai selviääkö se vain itse kokeilemalla?

Re: Suutinkeskustelu

20.5.2016 2:17

Kuten tietopankissa kerrotaan, kaasarin pääsuutin on osa jolla säädetään täyskaasulla polttoaineen määrää suhteessa ilman sisältämään happeen. Suuttimen kokoa muuttamalla ei saavuteta mitään hyötyä, ellei suutin ole alunperin väärän kokoinen. Vastauksena kysymykseen: ei kannata. Sitten jos poistetaan kuristuksia tai tehdään muuta tekniikkaan vaikuttavia toimia, on kaasari säädettävä uudelleen ja tämä edellyttää vähintäänkin pääsuuttimen koon suurentamista.

Re: Suutinkeskustelu

28.5.2016 0:30

En pääse tietopankkiin, niin kysyn täältä! Elikkäs derbi röpöttää 1 ja 2 vaihteella. Vireinä 16mm phbn, giannelin putki ja pipecrossin putsari. Kaasarissä nyt 100 suutin ja neula keskinmäisessä lovessa. Laskenko neulaa vai mitä teen? :|

Re: Suutinkeskustelu

14.6.2016 15:20

Mikä suutin voisi olla sopiva kun tällä hetkellä on phva 14mm 70kokoisella suuttimella derbissä. Laitan kiinni tyhjän vakioputken sekä vaahtomuovi-ilmanputsarin mikä voisi olla sopiva, olen miettinyt 85?

Re: Suutinkeskustelu

15.6.2016 21:14

Kokeile alkuun tuolla, mutta varaudu siihen että saatat joutua etsimään vieläkin isompaa. Vapaavirtaussuodattimen kanssa suuttimen kokoa voi joskus joutua kasvattamaan reilustikkin.

Re: Suutinkeskustelu

15.6.2016 21:56

Vauhtiviivatarra kirjoitti:Kokeile alkuun tuolla, mutta varaudu siihen että saatat joutua etsimään vieläkin isompaa. Vapaavirtaussuodattimen kanssa suuttimen kokoa voi joskus joutua kasvattamaan reilustikkin.

Kiitos! Pitänee kokeilla, mulla on 85 ja 88 ostettuna :)

Re: Suutinkeskustelu

15.6.2016 23:31

Tämä menee vähän offin puolelle mutta ei, älä laita sitä vaahtomuoviputsaria. Se kuulostaa houkuttelevalta, mutta ei ihan oikeasti tuo pisaraakaan lisää tehoa. Sen sijaan saat vain pahankuuloiset äänet, hirveän pätkimisen pienelläkin sadekelillä ja pitkän jumpan kaasarin säätöjen kanssa. Pidä vakioputsari jos mahdollista, ja 85-90 -kokoinen kuulostaa sille sopivalta.

Derbin vakioputsari on tosi hyvä, suodattaa ja virtaus riittää loistavasti perus "vireille". Jossain 80cc settien kohdalla voit mahdollisesti alkaa miettiä vaahtisputsaria.