Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Suutinkeskustelu

13.10.2013 3:54

imuvuoto

Re: Suutinkeskustelu

14.10.2013 2:16

Miten nyt uudella kurkulla ja kaasarilla voi yht'äkkiä olla imuvuoto, pienemmällä suuttimella lähtee paremmin käyntiin, mutta veto stoppaa kesken kaiken, lisäksi tällä 17,5 lortolla ei ota niin paljon huippuja kuin vakiolla 14mm kaasarilla, kun ei kierrä, tosin vääntöä toi lisää.

Re: Suutinkeskustelu

15.10.2013 22:35

Ootko säätänyt sitä kaasaria mitenkään perusteellisemmin kun laittanut vaan jonkun suuttimen sinne? Ootko koittanut niitä neulan säätöjä, tyhjäkäynnin säätöjä yms.?

Itellä joskus laiha tyhjäkäynti teki kaikkea metkaa leijuntaa.

Mutta, katto vielä se imuvuotokin, suihkuta jotain jarrukliineriä sinne imukaulaan ja kaasariin ja kato muuttuuko käynti. Jos muuttuu, on ilmavuoto.

Re: Suutinkeskustelu

23.10.2013 11:27

Elikkä ny tuli jo laitettua tehoputki kiinni, lähtee laakista käyntiin, mutta mutta:
Kiertää aikas hyvin mutta pätkii pahasti ennen kuin lähtee kiertämään tietyn kierrosrajan yli, eli vähän sama onkelma kuin oli 14mm kaasarin kanssa kurittomalla putkella kun suutin oli 82 kokoa, mutta vika korjaantui vaihtamalla suutin kokoon 70,
Kierrättäessä tuntuu kuin sytytys välillä katoaisi siis, mutta sit lähtee kiertämään.

Mitenkä nyt sitten kun tässä 17,5mm kaasarissa tällä hetkellä suuttimena 90, neula toiseksi alimmassa lovessa, niin mitä kannattas tehdä ettei tartteis montaa kertaa ton kaasarin kanssa pelleillä... laskenko neulaa alemmas jotta saisin vähän laihemmalle?

Niin ja 82 suutinta kokeilin kurittoman putken kanssa, mutta meinas sammua kun lähti kiihdyttämään.

Re: Suutinkeskustelu

23.10.2013 13:38

niin ja piti lisätä tyhjäkäyntiä ei saa pienentymään alle 1500 kierroksen kautta sammumispisteeseen, kun tuolla neuvottiin säätämään se tyhjäkäynti mahdollisimman alas, että sais säädettyä...

Re: Suutinkeskustelu

23.10.2013 16:20

Kampuran stefa vuotaa ilmaa - imuvuoto?

Re: Suutinkeskustelu

23.10.2013 21:34

Anteeks mut miks ehdotatte imuvuotoa, kun toisella kaasuttimella toimii?
Nyt kokeilin kylmällä koneella, tosi nätisti toimi, vaikkei kierroksia sais huudattaakaan niin otti tosi hienosti kierroksia, mut pätkimistä ei esiintynyt ja kiersi upeesti.

Kun ennen vanhaan oli säädettävä pääsuutin ja myöhemmin upeasti toimiva moottorisahan kaasutin, sai just sellaseksi kuin halusi...

Olen kone ja laivatekniikan insinööri silti tää säätäminen ei tunnu onnistuvan...

Vääntäkäätten nyt hienoja insinööri vitsejä :nörtti:
Kännissä:-)

Re: Suutinkeskustelu

24.10.2013 9:31

Millä imukaulalla se isompi kaasari on? Kaikki ylimääräset nipat tukittu? Suuttimet varmasti tiukasti kiinni? Voisiko olla liian pieni tyhjäkäyntisuutin tai jokin tyhjäkäyntipiirissä tukkeessa.

Tyhjäkäynnin säätö: tyhjäkäyntiruuvista sen verran että pysyy käynnissä, sitten haetaan seosruuvilla (huom! TYHJÄKÄYNNIN seosruuvi, ei muitten alueitten) haetaan korkein kierrosluku ja lopuksi lasketaan tyhjäkäyntiruuvista kierrokset sopivaksi 900-1300 rpm.

Re: Suutinkeskustelu

24.10.2013 22:37

Anteeks mut miks ehdotatte imuvuotoa, kun toisella kaasuttimella toimii?
Kaasarin juuressa imuvuoto?

Mitkä kaikki muuttuu kun vaihdat kaasarin? Vaihdatko samalla imukaulaa?

Kun ennen vanhaan oli säädettävä pääsuutin ja myöhemmin upeasti toimiva moottorisahan kaasutin, sai just sellaseksi kuin halusi...
Ennen vanhaan mopojen viritysaste oli sitä luokkaa että on ihan sama mikä siellä sitä pensaa syöttää, oli siellä sitten bing ilman neulaa, ilman sykettä toimiva tillotsoni tai vaan pensahana mitä avaa sopivan määrän. Todettu on että kaikki toimii.. Joku bingikin on sellanen on-off tyylinen. Se joko toimii tai ei toimi, ja jos se ei toimi eikä mene säätöihin, se on sitten voivoi koska säätöjä ei ole. Ei mitään loistavia verrattuna nykyisiin perus lorttoihin jossa on monta säätöä.



Itte ehkä kävisin sen kaasarin läpi, putsaisin kaikki kanavat ja tarkastaisin neulaventtiilin ja bensapinnan. Jotenkin tuntuu että jos on ihan mahdotonta saada säätöihin, voisi kyseessä olla joku kaasarin sisänen ongelma, tukos jossain, väärin säädetty bensapinta tai vähän kuseva neulaventtiili.

Re: Suutinkeskustelu

25.10.2013 10:39

Mich, mikäs mopo sulla nyt sitten on, ihan mielenkiinnosta kyselen. Jos on näitä uusenskoja Rabasan/Piaggion/Minarellin koneella ovat melko tarkkoja säädöistä.

Eilen säädeltiin nimittäin kaverin PV:tä, suuttimeksi kaverin skootterin vakiosuutin, kun kävi rikkaalla otettiin vaan ilmanputsarista vähän tavaraa pois ja heti toimii. :D

Itsekin ihmettelin että olipas helppo saada säätöihin mutta kai se vaan johtuu siitä että tekniikka on vähän yksinkertaisempaa/tehottomampaa eikä niin paljoa välitä säädöistä.

Re: Suutinkeskustelu

26.10.2013 9:10

Derbi DRD R vm.-03, joo tyhjäkäynnin onkelma oli ettei kaasuvaijeri tykänny olla omassa kiinnikkeessään vaan kaasuluisti ei sitten pohjaan asti mennytkään...
Kurkku vaihtui kaasuttimen vaihdon yhteydessä, koska entinen oli lähes lahonnut,

Taitaa toi ulkoilman lämpötilakin vaikuttaa aika paljon, +-0 asteen kelillä kiersi ilman röpötystä ja ny +11 asteen kelillä röpöttää,

Nyt lähtee ekalla käyntiin heti kun ton kurittoman putken vaihtoi e-nox:iin.

Kierrokset eivät enää leiju kun ilmaruuvi on ehkä n. kolme varttia auki / kierroksen.

Re: Suutinkeskustelu

26.10.2013 14:41

mites toi phbg 20mm kuuluis säätää kun neula on laitettu 1 rikkaammalle suuttimia laitettu 120 alaspäin 108 joka on tällähetkellä kiinni.kaasupohjassa alakierroksilla käy laihalla, ennen piikkiä röpeltää ,mutta sitten ottaa piikkiä ja kiertää vaivalloisesti 10 000 rpm. Voisikohan syynä olla pipercross?
am6 airsal 70cc ,enox ,italkit läpät ,pipercross

Re: Suutinkeskustelu

28.10.2013 15:13

Mikä ois sopiva suutin -09 detsiin? Porattu moric, 13-60 välit ja en ole edes aivan varma onko putki kuriton.. Mopo kulkee tällä hetkellä noin 70, mutta kiihtyy helvetin huonosti. Mopossa on tietääkseni 105 suutin kiinni tällä hetkellä, koska se oli sopiva gianellin kanssa, joka vaihdettiin vakioputkeen. Vaihdan 11 piikkisen eturattaan, koska haluan, että mopo kulkisi alle 65. Minkä kokoinen suutin olisi sopiva täten 11-60 väleillä, poratulla moricilla ja vakioputkella. T. Tietämätön uusi omistaja. :|

Re: Suutinkeskustelu

28.10.2013 15:41

Mopokohtaista, mutta kokeile väliltä 90-100. Itellä on just tolla samalla setupilla 98 suutin ja tartteis pikkusen isompaa.

Re: Suutinkeskustelu

29.10.2013 20:20

minkäs kokoisista suuttimista (tyhjäkäynti- ja pääsuutin) lähtis liikkeelle, jos:

-viilattu vakiopytty (190 ast. pako, leveys ~70%......)
-vakioputki (tyhjennetty, hukkaputki poistettu kokonaan...)
-24mm PWK kaasari + isompi imukaula + kawasaki kx 85 vforce 3 läppärunko 8)