Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

10.4.2014 21:50

Olen uusi näitte mopoje kanssa kyllä vähän tietoo löytyy mut tänää tuli ostettua toi peugeot xps street evo 3 vm 07 ja pitäis saada vähä tietoo et mite saisin kulkemaan sen just vähä alle verorajan?:D Jos jollaki olis tietoo tästä ni oisin kiitollinen vastauksesta

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

10.4.2014 22:39

Hänelle kuka kysyi männän sisäänajosta, niin riittä kuin lämmität männän ja annat jäähtyä :). Ensikäynnit on vissiin männälle ne kriittisimmät. Toki sen jälkeenkin voi tankillisisen verran hissutella. Eli voit kyytsätä :D.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

10.4.2014 22:57

Varovaisimmat ajelee sen 1000km mäntää sisään ja vaihtaa uuden sen jälkeen. 300 - 500km on ihan sopiva määrä rauhallista ajoa, näkee toimiiko kone oikein eikä kulu/rasitu turhaan. Ekat käynnit tosiaan tärkeimpiä, itselläni tapana käyttää tyhjäkäynnillä sekä katsoa säädöt ja käynti kohdalleen. Tämän jälkeen rauhallista ajoa mieluiten yksistään sen 100 - 150km. Sitten voi jo vähän hurjastellakkin, mutta mieluiten sinne 300 - 500km asti ajelee rauhallisesti ilman turhaa rääkkäystä.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

10.4.2014 23:24

Kunnon lämmitys ja ajon jälkeen hieman jälkikäyttöä että lämmöt tasaantuu. Kylmää konettahan nyt ei muutenkaa pitäs kiusata. Ei vedä kokoajan kaasu pohjassa ja käyttää vaikka hiukka reilummin öljyy ni hoituu hyvin.

PS. Toivottavasti ledinauhallakin oli tarkotus sanoa 1000km, ettei sentään 1000tkm. Jos sen verran joku pääsee männällä ni tarjoon kyllä kahvit.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

10.4.2014 23:51

Jeps, 1000km piti sanoa. Onko kukaan muuten kokeillut tai tietääkö esim. kaverinsa kokeilleen ajaa 2-tahtia sisään "tehokkaasti" / nopeasti / maksimitehot mielessä. Jostain luin että lämmityksen jälkeen pitäisi vain kierrätellä ajossa ihan reilusti pienillä vaihteilla ja sitten antaa jäähtyä isommilla vaihteilla rauhallisessa ajossa. Tämän ideana on nopea sovitus männän ja sylinterin välillä, ennen kuin sovitus lasittuu liian "vähästä" rasituksesta tai jotain muuta vastaavaa. En muista lähdettä tälle mutta about noin siinä luki. :lol: Eli onko jollain oikeasti kokemusta tällaisesta sisäänajosta ja miten on toiminut, onko enemmän tehoja jne?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

11.4.2014 3:45

Tätä varmaan etit.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

11.4.2014 6:41

Minä, kun muistelen tuon ohjeen olevan nelarille. En sitten tie onko siinä jotain eroa 2-t:n sisäänajoon. Piikkijammun ajelin sisään tuolla ohjeella, 600km jäi trippiin ku lopetin viimekauden, nyt nähdään oliko tuo sisäänajo pelkkää puppua.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

11.4.2014 7:32

Juuri tuota etsin. Kerrohan sitten Ghostly kokemuksia miten kone pelittää ja onko parempi kuin "normaali sisäänajo" eli pelkkää rauhallista ajoa. Ainakin sivulla perusteltu ihan hyvin tuo kuluminen hoonijäljistä yms.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

11.4.2014 17:11

Mutta tuo mototunen ohje taisi koskea vain nelareita? Ja se lasittumisen ehkäiseminen pienillä vaihtella korkeita kierroksia käyttäen ja suuremmilla jäähdyttämäminen löytyy mototin tietopankista ja se oli juuri 2-tahdeille tarkoitettu. Itse ajoin Betaan vaihdetun Italkitin männän juuri noiden tietopankin ohjeiden mukaan ja puristuksia alkoi löytymään sisäänajon jälkeen :)

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

11.4.2014 17:15

Ledinauha kirjoitti:Juuri tuota etsin. Kerrohan sitten Ghostly kokemuksia miten kone pelittää ja onko parempi kuin "normaali sisäänajo" eli pelkkää rauhallista ajoa. Ainakin sivulla perusteltu ihan hyvin tuo kuluminen hoonijäljistä yms.


Paha sanoa näin ensimmäisen sisäänajon ajaneena vertausta normi sisäänajoon. Jokatapauksessa ainakin hyvän tuntoinen ja kuuloinen on. Yleensähän se sisäänajon huolellisuus näkyy siellä loppupäässä koneen elinkaarta.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

11.4.2014 17:26

joo, taitaa olla se airsalin kansi kiero..
pitää viedä kansi koneistamolle sitten maanantaina. :roll:

vedin nyt niin tiukalle, et räikkäkin (biltema laatu :lol: ) hajos. silti palotila ei ole tiivis. :eek:

ps. ja kiristin siis ristiin.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

11.4.2014 18:08

Ei se kireemmälle vetäminen auta, jos son kiero ni son kiero. Eikä sitä tarvi koneistamolle viiä, lasinpalalle vaan karkeeta santapaperia ja hiomaan. Merkkaat hiottavan alueen tussilla ja sit kun kaikki tussinjälki on lähtenyt niin kansi on suora.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

11.4.2014 18:15

ajattelin viedä koneistamolla myös sen takia, jotta saa squish välyksen pienemmäksi..
tällä hetkellä squish välys on 1,2mm.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

12.4.2014 1:06

Derbin Airsalissa kansi nyt on muutenkin hiukan oudon muotoinen, palotila tulee sylinterin sisään ja madallus onnistuu siis ottamalla vesikannen tiivistepinnasta tavaraa pois.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

12.4.2014 10:53

Mites toi hoonaus, onnistuuko ite kuinka helposti ja mitäs pitäis huomioida uudes männässä. Meneekö saman kokonen vielä?