Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

23.11.2013 13:45

Kone vissiin tärisee hiukan enemmän ku normaalisti jos ei oo oikein. Tuskin siitä muuta haittaa on.

Kysytään myös uudelleen, eli koneessahan on yhteensä kolme kuulaa. Yksi menee vaihteistoon, toinen menee sinne kytkinkruunun sisälle, mutta mihin se kolmas kuula menee? Vähän pelottaa, että pitääkö se vaihteisto nyt vielä ottaa auki...

Re: Minarelli AM6

23.11.2013 13:58

Ei mulla muistaakseni ollu kuin 2 kuulaa, toinen vaihderummun alle ja toinen kytkimeen.

Re: Minarelli AM6

25.11.2013 0:21

Mitä voi muuten tehdä jos joskus ruostuu sylinterin pinnapultit muttereihin kiinni?

Re: Minarelli AM6

25.11.2013 0:38

En oo kyl ikinä kuullu tai nähny et olis niun käyny, muutenki kuulostaa niin järjettömältä et noin kävis :D Mut vääntää auki vaan, jos ne on tarpeeks ruostees ni lähtee pinnapulttilohkosta mut mitäs sit, mutteri irti pinnapultist ja takas paikallee. Tai uudet, jos vanhat on nii huonos kunnos.

Re: Minarelli AM6

25.11.2013 1:29

No kun kattelin tulppaa niin siinä samalla huomasin et näyttää vähä kehnoilta nuo mutterit :D Eikös tuo muuten ole ihan terveen näköinen tulppa?

Kuva

Re: Minarelli AM6

25.11.2013 1:49

Onko muute kellää tietoo et mite saa paremmat alakierros väännot ku aika heikot on mul :D

Re: Minarelli AM6

25.11.2013 1:56

Vääntöputki...

Re: Minarelli AM6

25.11.2013 2:00

Hakalanpoika kirjoitti:Onko muute kellää tietoo et mite saa paremmat alakierros väännot ku aika heikot on mul :D


Alavääntöä saa; Alavääntö putkella (esim. Metrakit Thrower), tehokkaammalla pytyllä, isommalla kaasarilla yms :)

Jos sulla on vakio niin ota kuri pois.

Re: Minarelli AM6

25.11.2013 23:05

Olisko kellään vinekkejä että miten sais puhdistettua nuo lohkot ja eli siis koko koneen, mitä ainetta kannattas käyttää?

Re: Minarelli AM6

25.11.2013 23:14

Bräkleeniä ja hammasharjaa käytän ite. ;)

Re: Minarelli AM6

26.11.2013 0:00

tomppatikku kirjoitti:Olisko kellään vinekkejä että miten sais puhdistettua nuo lohkot ja eli siis koko koneen, mitä ainetta kannattas käyttää?


Liuotinpesuaineella tai jollain muulla tujulla myrkyllä, löytyy varmaan autotarvikeliikkeistä. Tai sitten vanhalla kunnon brakecleanerilla, rätillä ja paineilmalla suihkimalla.

Kaasarin koko ja alaväännöt..mitähän tuohonkin nyt sanoisi. Kaasari kannattaa olla sen kokoinen millä se kone tuottaa suurimman tehonkin. Hieman pienemmällä taikka isommalla kaasarilla alavääntö voi hieman parantua jos imukanavaresonanssit menee tuurilla sopivasti, mutta etu on varmaan melko marginaalinen ja huipputeho voi kärsiä. Itse en oikein pitäisi kaasarin kokoa minkäännäköisenä vaikuttimena siihen että minkälaisen tehoalueen haluaa. Se kannattaa olla sen kokoinen millä se kone tuottaa suurimman tehon.

Ja näissä 50cc+vakioputki/tehari vehkeissä varmasti vähimmällä päänvaivalla pääsee kun antaa olla sen vakio 16mm PHBN:nän siellä ja keskittyy vääntöjen parantamiseen pakoputken keinoin. Eli metsästäkää putki missä on kohtuullisen pitkä alkukäyrä ja ohut paisari.

Mutta eipä näistä vehkeistä nyt oikein mitään kunnon alavääntöjä saakkaan vaikka mitä tekisi. Mulla on omassa MBK:ssa 50cc pytyn kanssa itsetehty traktorivääntöjä silmälläpitäen suunniteltu tehari ja kohtuudella se toimiikin, mutta eipä se silti mihinkään alhaalta väännä jos vertaa vaikka 110cc mankikoneeseen. Mutta jos vertaa johonkin yläkiertoiseen tehariin niin siinä se ero on jo aika selvä.

Mutta ei sillä alaväännöllä edes paljoa tee kun käytössä on 6 vaihdetta. Virittää mopon siten että huipputehoa löytyy ja ennenkaikkea tehoalue on sopivan leveä, ja laittaa sopivat välitykset millä kiertää kutosella saman verran kuin vitosellakin niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa kun opettelee käyttämään vaihteita kunnolla ja alaväännön puutteen voi korvata harjoittelemalla kytkimellä luistatusta.

Re: Minarelli AM6

26.11.2013 0:50

Palezu kirjoitti: alaväännön puutteen voi korvata harjoittelemalla kytkimellä luistatusta.

Eihän me oikeasti luistateta kytkintä, eihän :eek: Voin suositella lämpimästi jos välttämättä tahtoo rikkua sen!

Re: Minarelli AM6

26.11.2013 8:49

Eikohän se oo vähän noissa kaikissa 50:sissä että siihe huonoo ala vääntoo pitää vaa totutella :)
Mut voishan sitä vaikka sitä parempaa putkeakin kokeilla joskus kun on inspiraatiota ja varaa :D

Re: Minarelli AM6

26.11.2013 18:38

Palezu kirjoitti:Ei mulla muistaakseni ollu kuin 2 kuulaa, toinen vaihderummun alle ja toinen kytkimeen.


Ookoo, vissiin sitte jostai laakerista tipahtanu tuo kolmas kuula. Ihmettelinki ku ei mistää räjäytyskuvista löytyny tuon kolmannen kuulan paikkaa :)

Re: Minarelli AM6

27.11.2013 1:04

_rieska_ kirjoitti:Eihän me oikeasti luistateta kytkintä, eihän :eek: Voin suositella lämpimästi jos välttämättä tahtoo rikkua sen!
Jos nyt hiuksia lähdetään halkomaan niin (mopon)kytkinhän on olemassa sitä varten että sitä luistatetaan. Muutenhan näissä olisi tehtaalta tullessa sintterikytkimet. Toki liiallinen luistattaminen tuhoaa kytkimen kuin kytkimen.

Uskoisin Palen kuitenkin tarkoitaneen sitä että puuttuvaa alavääntöä korvataan kytkimen oikealla käytöllä. Riittävästi kierroksia liikkeellelähtöön tai mateluun ja kytkintä käyttäen "hukataan" osa kierroksista kokonaisvälitykseen. Näinhän esimerkiksi hidasajossa kuuluu tehdä. Kytkin ei toki ikuisesti sellaista kestä eikä ole tarkoituskaan, sitä varten kaupoissa myydään varaosia.