Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

21.9.2013 14:55

Tuohon en osaa vastata, mutta loistavalla veikkaus/tallitieteellä uskaltaisin arvata, että kiiltäväreunainen ylös.

Tämän perustelen sillä, että kiilloitetut pinnat tietääkseni siirtävät oikea termi? lämpöä paremmin eteenpäin, ja ylempi männänrengas on lähempänä palotilaa.

Re: Minarelli AM6

21.9.2013 22:41

Kiiltävä tulee ylös. En tiiä tarkkaan miksi mutta noin oon melko monesta paikkaa lukenut. Muistaakseni jossain männässä niitä ei edes saanut laitettua toisin päin.

Re: Minarelli AM6

22.9.2013 12:10

MBK X-limit 05

Mikä mahtaa olla vikana ku otettiin irti kytkinaksilan varsi ( eli se mihin kytkin vaijeri tulee kiinni) laittettiin takaisin samalla lailla kun olikin. sen jälkeen se ei enää IRROTTANUT vaihdetta ollenkaan eli kytkin ei toimi.

Re: Minarelli AM6

24.9.2013 11:48

Mikä ihme tohon nyt tuli.

Eli siis tänään piti viedä katsastukseen pyörä ja laitoin vakio osat paikalleen. Kone käynnisty hyvin. Huomasin tosin että kone käy liian rikkaalla mutta ei se nyt haittaa kun ajetaan konttorille ja takaisin.
Yritin käynnistää mopoa uudestaan mutta ei edes lupaillu. Ekana katoin tietty tulpan. Ihan bensasta märkähän se oli. Kuivattelin hetken ja katoin tuleeko kipinää, ei mitään.
Koitin sitten jotain vanhaa tulppaa jonka pitäisi silti toimia, ei silläkään mitään.
Sitten yleismittarilla vähän yritin katsoa tuleeko sieltä minkään näköstä virtaa, mittari näytti nollia.
Mistä kummasta nyt kiikastaa. Käyn tänään ostamassa uuden tulpan mutta epäilen että meni jokin muu nyt hajalle. Hassua vaan että yht äkkiä noin vaan eipä enää toimikkaan...

Re: Minarelli AM6

24.9.2013 14:52

Pahottelen nyt tupla postausta.

Mutta käväsin hakemassa uuden tulpan, ei kipinää. Rupesin kattelemaan kaikkia liitäntöjä enkä huomannut mitään kummallista.
Mitäs tässä seuraavaksi? Tulpan hattua vaihtamaan? Ja missäs nyt olikaan CDI ja missä sytytyspuola? Sytytyspuola on se minne tulpan johto menee? Voiko näitä osia miten mittailla toimiiko vai eikö?
Olis kiva saada toi mopo mah nopeesti liikkeelle :nolo:

Sähkö jutut ei kyllä oikeen oo mun alaa :roll:

Re: Minarelli AM6

25.9.2013 12:58

Kertokaas te viisaammat että mikä on kun tein Detsiin konerempan. Kasauksen jälkeen käynnistettiin niin kierrokset nousee korkeelle ja alkaa sytytys pätkiä ja loppujen lopuksi sammuu? Itse epäilisin kierrosten nostoon imuvuotoa, mutta mistä pätkiminen voisi johtua?

Re: Minarelli AM6

25.9.2013 14:32

Ite en tehny muuta ku vaihdoin suuttimen vähän pienempään ja teki ton saman että tyhjäkäynti on sellaset 4500, mutta ei tosin sammu. Ja sitten kun lämpiää niin käy ihan normaalisti. Eli jostainhan se sun mopo saa liikaa ilmaa, kannattaa kattoa että kaikki on tiukasti paikallaan, esim. Kaasariin tuleva ilmaputsarin letku ei aina välttämättä mene kunnolla paikalleen. Millonkas se on viimeks ollu käynnissä? Meinaa nyt on muutaman päivän ollu tosi kylmää, eli saattais jopa jo vaatia isompaa suutinta.

Re: Minarelli AM6

25.9.2013 14:45

jawa123 kirjoitti:Ite en tehny muuta ku vaihdoin suuttimen vähän pienempään ja teki ton saman että tyhjäkäynti on sellaset 4500, mutta ei tosin sammu. Ja sitten kun lämpiää niin käy ihan normaalisti. Eli jostainhan se sun mopo saa liikaa ilmaa, kannattaa kattoa että kaikki on tiukasti paikallaan, esim. Kaasariin tuleva ilmaputsarin letku ei aina välttämättä mene kunnolla paikalleen. Millonkas se on viimeks ollu käynnissä? Meinaa nyt on muutaman päivän ollu tosi kylmää, eli saattais jopa jo vaatia isompaa suutinta.


No siis siitähän nyt on aikaa ku se on ollu vimeks käynnissä koska inspiraatio vähäse loppu tohon vehkeeseen. Epäilisin itse että vois ottaa liikaa ilmaa pytyn ja lohkon välistä koska siinä on helvetin moiset "urat"... Mites muuten tuo staattorin aluslevy onko se oltava ihan millilleen oikeassa asennossa että voisitko se vaikuuttaa siihen että sytytys pätkii? :D

Re: Minarelli AM6

25.9.2013 18:25

Eihän sitä staattorin asentoa voi vakiosähköillä säätää. Saat siis aika epeli olla että saat staattorin väärään asentoon.

Re: Minarelli AM6

26.9.2013 12:47

Kertokaas joku hyvä vakiopytyn korvaaja. Mielellään 50cm³, mutta joku laiskempi 70-75cm³ vois käydä kanssa. Putkena on Giannelli, eli ei ole vakio mopo.

Vaatimuksia;

- Tulee tiivisteet, mäntä, pytty, yms
- Tehokkaampi kuin vakio sylinteri
- Ei tarvitse vaihtaa/vahvistaa mitään!
- Mielellään alumiini. Mutta toki myös valurautaset käy.
- Kestävyys saisi olla hyvää luokkaa, eli männänvaihto väli olisi n. 10 000KM.
- 2 männänrengasta (^kestävyys^)
- Hinta <200€
- Voin tilata Saksasta, Hollannista.

Kiitoksia jo etuläteen! :)

Re: Minarelli AM6

26.9.2013 13:30

Itellä oli aikasemmin stage 6 alumiinisylinteri joka tosin on sama kun athenan. Se on hyvä pytty! hyvin viimeistelty ja ehkä hitusen tehokkaampi kun vakio. Hitusen kun viilailis huutelun portaita ja muutenki viilailis niin varmana sais tehoja ulos. Tässä on tosin 1 renkanen mäntä.
Ja mitä nyt on dopplerin vortex sylinteri niin on kanssa hyvä viellä isompi pakoaukko ja huuhtelut eli hyvin vitraa. Tämä on ehkä enempi vääntö pytty mutta kyllä tehoja löytyy taas enempi kun vakiolla. 2 renkanen mäntä tässä.

Hieman omia kokemuksia tässä.
ViTSi kirjoitti:Mikä ihme tohon nyt tuli.

Eli siis tänään piti viedä katsastukseen pyörä ja laitoin vakio osat paikalleen. Kone käynnisty hyvin. Huomasin tosin että kone käy liian rikkaalla mutta ei se nyt haittaa kun ajetaan konttorille ja takaisin.
Yritin käynnistää mopoa uudestaan mutta ei edes lupaillu. Ekana katoin tietty tulpan. Ihan bensasta märkähän se oli. Kuivattelin hetken ja katoin tuleeko kipinää, ei mitään.
Koitin sitten jotain vanhaa tulppaa jonka pitäisi silti toimia, ei silläkään mitään.
Sitten yleismittarilla vähän yritin katsoa tuleeko sieltä minkään näköstä virtaa, mittari näytti nollia.
Mistä kummasta nyt kiikastaa. Käyn tänään ostamassa uuden tulpan mutta epäilen että meni jokin muu nyt hajalle. Hassua vaan että yht äkkiä noin vaan eipä enää toimikkaan...
ViTSi kirjoitti:Pahottelen nyt tupla postausta.

Mutta käväsin hakemassa uuden tulpan, ei kipinää. Rupesin kattelemaan kaikkia liitäntöjä enkä huomannut mitään kummallista.
Mitäs tässä seuraavaksi? Tulpan hattua vaihtamaan? Ja missäs nyt olikaan CDI ja missä sytytyspuola? Sytytyspuola on se minne tulpan johto menee? Voiko näitä osia miten mittailla toimiiko vai eikö?
Olis kiva saada toi mopo mah nopeesti liikkeelle :nolo:

Sähkö jutut ei kyllä oikeen oo mun alaa :roll:


Nostan tän nyt tähän taas koska tarvisin vielläkin apua. Eli mitä nyt lähen vikaa ettimään tai mahollisesti mitä lähtisin ostelemaan ekaksi? kiitos jo näin etukäteen!

Re: Minarelli AM6

26.9.2013 13:43

Olikos se niin että am6 koneen kiertokanki on 16/12mm tapeilla, ja reikäväli on sen 85mm?

Mitäs se kiertokanki on ulkohalkaisijaltaan sieltä alatapin kohdilta?

Onko tarvikekanget OK-laatua vai sutta, mikäli sen pitäis tehoja kestää?

Jotkut 80cc viripirimännät tais olla 50mm kokosia? Olisko jollain antaa enempi mittoja sellasesta; tapista lakeen ja helmaan?

Re: Minarelli AM6

28.9.2013 16:45

Tässä tulevaisuudessa tekis mieli koittaa ekaa kertaa sylinterin viilailua ja muokkausta tehokkaampaan päin. Aihiona olis 41mm kokoon porautettu minarellin vakiosylkkä, muistaakseni se pienitehoisempi (113?)

Ideana oli lähinnä pakoa kutitella hieman korkeammaksi ja leveämmäksi. Myös sylinterinkannesta mahdollisesti otetaan lastua, mikäli se jossain suht kivuttomaan hintaan onnistuu. Tarvittaessa sylkkää nostetaan ylemmäs (tällä hetkellä mäntä jää peittämään pakoaukkoa AKK:ssa.) Paljonkohan kantta uskaltaa laskea, kokemuksia?

Muutama kysymys tyhmältä: Miten tuon pakoaukon leveys lasketaan asteina? Paljonko välirivattomalle uskaltaa laittaa leveyttä ennenkuin männänrenkaat alkavat paukkua? 180?

Re: Minarelli AM6

28.9.2013 17:54

Viilaustopicciin vastailin.

Re: Minarelli AM6

28.9.2013 21:02

Saako am6 ostettua jotain tehomäntää, mutta ihan 50cc (40.30mm)?