Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

3.9.2013 22:33

Noniin tossa jonkin aikaa kone remontin parissa touhuttu ja tänään vihodin olin toiveikkaana että saisin pyörän käyntiin.. mutta ei.

Ongelmaksi ilmeni siis se, että ei tahdo oikeen lupailla vaikka kuinka polkee.
Aina välillä kuitenkin pakoputki paukahtaa kun on polkenut hetken. Luulen siis että bensa syttyy pakoputkessa.
Sytytys todella todella myöhään?? miten ihmeessä se sytytys on voinut niin myöhäseks mennä että pako aukko on perjaatteessa jo auki että kaikki kaasut karkaa sinne?

Tarvisi nyt pikaisesti jonkun apua tässä nii pääsis ajamaanki joskus :roll:

Vaihdettu siis sylinteri, mäntä, läpät, kampura ja petarit. Ei tällä tiedolla taida väliä olla, mutta olisinko jotain kasannut sitten väärin? Olin hionut portaat pois pytyn ja lohkon välistä että seos pääsee virtaamaan vapaasti. En usko että tämä liittyy ongelmaan millään lailla?

Pystyisikö joku näitten tietojen perusteella vähän auttamaan, voin kyllä viellä yrittää kuvailla tilannetta.

Kiitos näin jo etukäteen :D

Re: Minarelli AM6

4.9.2013 22:29

osta uus cdi boksi, se voipi olla syypää(todennäköisin mitä minä keksisin) mutta ekaks osta uus tulppa ja kokeile et toimiiko sitten(vanha tulppa voi antaa kipinää kun otat sen irti ja polet käyntiin, mutta se ei välttämättä anna kipinää pytyn sisällä. itselläni oli se vikana.)

voipi olla että jos huuhteluihin olet mennyt koskemaan niin voi juuri käydä niin että tuore kama menee suoraan putkeen ja kaikki on perseellään.

osta eka tulppa ja jos ei otimi nii cdi. jos ei sittekää nii sit vie korjaamolle ja muísta sanoo et mitä oot tehny sille ja mitä oot yrittäny tehä korjataksesi sitä.

kato myös motot netin tietopankista tekniset ongelmat.

Re: Minarelli AM6

4.9.2013 22:44

joku12345 kirjoitti:osta uus cdi boksi...

Just.. Mitenköhän cdi-boksi voisi hajota konerempan yhteydessä? :roll:
voipi olla että jos huuhteluihin olet mennyt koskemaan niin voi juuri käydä niin että tuore kama menee suoraan putkeen ja kaikki on perseellään.

Perustelut tälle? :lol:

Re: Minarelli AM6

4.9.2013 22:47

[quote="joku12345"][/quote]

No nyt :lol: :lol: Ehkäpä huonoimmat vinkit tähän mennessä mitä olen foorumilla nähny. Vie korjaamolle :D

Sulla on suurella todennäkösyydella sytkänajotus menny myöhäsemmälle. Nyt sitte vaan säätämään se takaisin oikein. En jaksa nyt neuvoa, mutta tältäki foorumilta löytyy ohjeet.

Re: Minarelli AM6

5.9.2013 21:56

Katohan että vauhtipyörän kiila on ehjä ja paikallaan, meikällä oli siitä vauhtiksen mutterista mennyt kierteet niin ei saanu kunnolla kiristettyä. Tää taas aiheutti sen että se kiila murtui ja vauhtipyörä heilukin miten sattuu kun pyörää polki käyntiin, ja kipinä tuli sen takia ihan väärään aikaan jos ollenkaan.

Eli vauhtipyörä irti ja tarkistat sen kiilan kunnon, ja muutenkin vilkuilet sitä sähköjärjestelmää niin vian luulisi löytyvän! ;)

Re: Minarelli AM6

5.9.2013 23:08

varpaat_suussa kirjoitti:
joku12345 kirjoitti:
voipi olla että jos huuhteluihin olet mennyt koskemaan niin voi juuri käydä niin että tuore kama menee suoraan putkeen ja kaikki on perseellään.

Perustelut tälle? :lol:


Niin vähän mietin miten se vaikuttaa jos oon vaan lohkon ja pytyn välistä kanavaa viilannut?

arsori:
Meinaatko sillä kiilalla sitä pikkusta tappia tai no kiila se taiaa olla mikä tyrkätään kampiakseliin siihen syvennykseen?
Se nimittäin käri hieman asennus puuhissa.. :lol: tai no pihdeillä kun sitä sinne väänsi niin naarmuuntui vähän. En uskonut että oikeen vaikuttaa toivimtaan mitenkään vain kosmeettinen vika.

No nyt huomenna varmaan sen mangneeton puran ja katson onko mitään väärin.

Yritin samaalla tässä etsiä miten sitä sytytystä säädetään mutta en löytänyt kunnon ohjeita :eek:
Kärjellisestä sytytyksestä läysin kasapäin ohjeita, mutta kärjettömästä sytytyksestä löytyi hyvin niukasti tietoa. Tai sitten olen puusilmä ja en osaa etsiä :lol:

Voisiko joku siis ystävällisesti jotenkin avartaa miten tämä säätö nyt toimii ja mistä tiedän mihin aikaan se sytytys pitää säätää ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon. Ei mitään käsitystä miten nämä oikeen toimii.
Tai sitten voisi linkata jostain kunnon ohjeet jos ei tuota liikaa vaivaa :roll:

Re: Minarelli AM6

6.9.2013 18:45

Juurikin sitä puolikuun muotoista metallinpalaa, mikä tulee kampiakselin loveen ennen vauhtipyörää. Jos vauhtiksen mutteria ei ole kiristetty kunnolla niin se kiila on aika nopeasti entinen ja sitten sytytys heittelee miten sattuu. Ei ne naarmut mitään haittaa, kunhan ei mitään halkeamia tjms ole.

Minarellin vakiosähköt eivät ole säädettävät, eli voisiko olla että staattoria ei ole kiristetty kunnolla paikalleen? (Vauhtipyörän alla, kolmella talttapääruuvilla kiinni lohkossa)

Re: Minarelli AM6

6.9.2013 19:01

No ei siinä mitään halkemia näkynyt enkä usko että miksikään mennyt kun ei kone ole startannut viellä kertaakaan.

Ne kolme ruuvvia (tosin mulla oli kyllä kuusiokoloja ne ei talttapäivät) kiristin kyllä kunnolla.

No jokatapauksessa avaan tänään viellä tai huomenna sen mangneeton puolen ja kattelen onhan kaikki kunnolla paikallaan. Toivottavasti löydän vian.

En tosiaan keksi syyksi noile oireille mitään muuta kun todella myöhäsen sytytyksen :roll: jos siellä on kaikki kunnossa ideat on tosiaan loppu.

Re: Minarelli AM6

6.9.2013 22:54

Noniin. Nyt on sitte totaalinen seinä tullu vastaan ton vehkeen kans. Elikkä alunperin meni korjaamolle 2vk sitte liian öljynsaannin takia kun ei itellä ollu mahollisuuksia tehdä enempää. Tänään haettiin sitte lopulta takasi kun eivät ollu saanu oikein muuta aikaseks kun koneen stefojen vaihto ja muu ulkoinen korjaus. Ensin tuli viesti että kaasari pitää vaihtaa koska siellä oli kuulemma halkeamia josta johtui liika öljynsaanti stefojen lisäksi. Seuraavaks tuli sitte viesti että moricci olis hajonnu(?) diodin takia ja vaikutus oli että välillä toimi normaalisti ja välillä vaan pätki aivan tajuttomasti. No, olivat sitte tehneet todella paskan tempun nimittäin modanneet sinne genericin CDI:n ja puolan... Eihän se sillä kokoonpanolla toiminu yhtään. No ajelin kotiin, hyvin paskasti mutta kumminkin kun ei edes kiertäny mihinkää. Ruvettii sitte isän kanssa sitä siinä tutkailee sitä tarkemmin niin todettiin että vaihdetaan uus moricci kun semmonen oli hommatu ite korjaamon saamattomuuden vuoksi. Vaihdettiin ja otettiin genericin CDI pois välistä. Ei toiminut muutakuin diodin kanssa(?) Taas suuri kysymysmerkki että miten on mahollista. On säädetty kaasarin neulaa pyöritelty seosruuveja vaihdettu suutinta, tulppaa ja vaihdettu jopa vakioputki paikalleen. Mutta ei mikään auta.Välillä toimii kun tukkii ilmansaantia ja kerran se lähti kunnolla kiertämään kun laittoi ryypyn päälle ja tukki ilmansaantia mutta kun laitettiin normaaliksi katosi myös tyhjäkäynti.Tuntuis vähän siltä että sytytys olis liian myöhäsellä kun sytyttää välillä putkessa ja taas toisaalta jossakin on imuvuoto kun rupeaa toimimaan paremmin kun imua peitetään. Nyt alkaa oleen jo totaalinen sekoominen tulossa ellei ala tuleen jotakin tolkkua. Eli olisin suuresti kiitollinen jos joku viitsisi edes yrittää auttaa. Dt on siis kyseessä

Re: Minarelli AM6

6.9.2013 23:40

Epäilisin että pääsuuttimessa on jotain roskaa, katoppa nyt ihan ekaks onko kaasarissa jotain likaa

Re: Minarelli AM6

7.9.2013 12:29

Ei siä kyllä pitäis olla, suutinta vaihdettu monta kertaa ja myös tyhjäkäynti sekä ryyppysuutimet vaihdettu vanhasta kaasarista. Kohokammio myös putsattu. Vaikkakin uusi kaasari onkin 17,5 vaikka piti olla samanlainen kuin vanha eli 16. Se on vaan jännä kun tulppa on maitokahvin värinen eli seos on oikea mutta ei vaikuta mitään vaikka ruuvia pyörittäis. Ja sekin aika outoo kun antaa kaasua niin puhaltaa ilmaa voimalla välillä.

Re: Minarelli AM6

8.9.2013 21:20

Noniin nyt avasin ton mangneeton.

Eli kyllä kaikki perjaatteessa oli oikeen kasattu. Kaikki pultit on kunnolla kireällä ja se pieni puolikuun muotoinen holkki oli paikallaan. Tosin se holkki tuli ulos vain noin 1mm, en muistaisi että se niin syvällä oli ennen. Haittaako tämä?

Sitten löysin erilaisia merkintöjä vauhtipyörästä. Tussilla on merkitty jotain pisteitä. Mitä varten näitä on sinne laitettu? Että tietää kasata oikein? Miten kummassa se kasattaan sitten oikein ? :lol:

Mikäs tuollaisella pienellä lovella vauhtipyörässä on sitten tarkoitus? Ulko puolella näkyy heti vauhtipyörän reunassa kun avaa mangneeton kopan. Joku merkintä tämäkin?

Tässä laitan merkinnöistä kuvia, eli tuollaisia sinisiä pisteitä on merkitty.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Minarelli AM6

10.9.2013 23:54

Koneremppa jäi vielä kesken, kysytäänpä vielä ennenkuin kampiakselia laitan paikalleen. Eli kuuluuko vaihteiden vaihtua, kun laittaa ne vaihteiston rattaat ja vaihdepolkimen akselin paikoilleen, ja vaihtaa niitä vaihteita. Missä asennossa se kytkinrumpu kuuluisi olla? Sain vaihteita vaihdeltua, kun laitoin toisen lohkon päälle ja polkimella vaihdoin. Ilman poljinta vaihtaminen ei onnistu, mutta kun akselin ottaa pois ja pyörittelee rummusta niin vaihteet menee päälle. Onko oikein kasattu?

Re: Minarelli AM6

11.9.2013 16:13

Ducati vs. Leonellin sähköt.

Mitä eroja paitsi ulkonäkö? Kestävyydessä, laadussa, toiminnassa eroja..?

Re: Minarelli AM6

11.9.2013 16:19

Ducati on luotto. Oon törmänny moniin leonelleilla varustettuihin joista on hajonnut vissiin impulssikäämi tai joku osa staattorista ja näissä näkyy olevan myös tyyppiominaisuutena se että vauhtipyörä ei lähde perkeleelläkään irti. Ducatiin näkyy saavan myös paremmin ja halvemmalla varaosia.