Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

29.8.2013 22:09

Rikzaah kirjoitti:Oon nyt laittamassa malossin läppärunkoo ja läppiä.

1. Kysymys. Mikä toi musta muovi juttu on? http://www.racingplanetusa.com/images/g ... &shop_ID=1

2. Kysymys. Mulla on imukaulas takuupultti joka on tälläinen; ----) . Eli olisko paras tapa saada se pois esim sahaamalla siihen ura talttapäätä varten?


sen kummemmin tuota kyseistä läppärunkoa tuntematta sanoisin että se on siihen kuuluva osa jolla on jokin funktio :lol:

mulle ei ainakaan näy kuva takuupultista (mikäli koitit sellaista laittaa viestiisi), mutta oletettavasti se on torx jossa tappi keskellä niin esim. biltemasta saa suoraan siihen sopivan kärkisarjan ostettua, niin ei tarvii alkaa porailla ja saa vielä takasin kiinni

Re: Minarelli AM6

29.8.2013 22:29

En laittanut kuvaa siitä :D mutta en nyt muista oliko torx jossa tappi. Katon huomenna.. Ehkä se viillon sahaus olisi helpoin..

Re: Minarelli AM6

29.8.2013 23:06

Lukkopiheilläkin pitäisi saaha pois, tosiaan ne ovat kauttaaltaan pyöreitä eikä ole mitään paikkaa meisselille tms.

Re: Minarelli AM6

30.8.2013 18:08

hessuhopotin kirjoitti:ei omaan silmään kuulosta siltä etta noi kaikki vois johtua samasta asiasta, vaan lähinnä tulee mieleen seuraavaa:

1. vaihteisto kuitenkin kasattu väärin
2. et ole keskittänyt tasapainoakselia, josta tärinä
3. kammen petarit jääneet jännitykseen jonka takia ei jaksa kiertää

aivan.

vaihteensiirtäjä(/rumpu) on nyt (todennäköisesti) väärässä asennossa,
ja sytytys oli päässyt liian myöhäselle (harmaa tulppa, selittää heikon kierrosherkkyyden/laiskuuden).

en usko että kampiakselin laakerit jäänyt jännitykseen, koska kone kuitenkin pyörii omasta mielestäni tarpeeksi kevyesti. :)

pitänee tarkistaa tuo tasapainoakseli - ei mitään muistikuvaa sen keskittämisestä. :D

Re: Minarelli AM6

31.8.2013 11:19

Rikzaah kirjoitti:En laittanut kuvaa siitä :D mutta en nyt muista oliko torx jossa tappi. Katon huomenna.. Ehkä se viillon sahaus olisi helpoin..

Itse napsautin talttameisselillä sen tapin helvettiin siitä, ja pyräytin perus torxzilla.

^ylempään, eikös kampiakselin jokin jännitys pitänyt "raukaista" napauttamalla vasaralla kampuran päähän?

Re: Minarelli AM6

31.8.2013 16:00

no nyt toimii - ainakin toistaseks. :D

siellä oli yhden vaihderataspaketin alla rikka, joka ei kuulunut sinne ja nyt vaihtuu vaihteet pehmeästi.

ainut ongelma on enään, että pakoputki ei ole tarpeeksi syvällä (vuotaa kivasti), joten tästä johtuu kovat äänet, tärinä sekä laiskuus.

sitten vaan sisäänajo (500km?).

Re: Minarelli AM6

31.8.2013 16:32

Suosittelen jotenkin asentamaan sen putken ihan syvälle asti sinne pyttyyn. Voi muuten lämpöleikata koska vetää ilmaa sieltä välistä ja sitäkautta laihentaa seosta. Eikä nyt sisäänajoa 500km tarvii ajaa, joku 100-200km riittää ihan hyvin. ;)

Re: Minarelli AM6

31.8.2013 17:45

juu, nyt on niin syvällä kuin mahdollista. enään valskaa kumiletkun ja välipillin välistä, mutta nyt mopo ottaa kierroksiakin vähän paremmin. ;)

e: noniin.. taitaa kone taas päätyä pöydälle tutkittavaks. :x

nyt kun pakoputken liitoskohdat oli korjattu, alkoi jopa kuulemaan moottorin ääniä ja sieltä kuuluu rohinaa/kahinaa ja tärisee iha saatanasti jos nostaa kierroksia.

eli tasapainoakselin keskitys ainakin??

voiko kampiaskelin laakerit aiheuttaa tätä rohinaa/tärinää jos on jäänyt jonkinlaiseen jännitykseen, varmaan siksi, koska en lämmittänyt laakeripesää millään, vaa paukuttelin ne laakerit sopivan kokoisen hylsyn avulla laakeripesään.. :(

harvinaisen vaikea projekti... :eek:

eli neuvot ois tarpeeseen, että mitä muuta pitää tarkistaa, kuin tasapainoakseli ja kampiakselinlaakerit.

Re: Minarelli AM6

2.9.2013 0:04

Tärinä voi johtua myös siitä, että moottorin runkoon tulevat kiinnikkeet ovat liian löysällä. Tai sitten niitä ei olla jälkikiristetty. ;)

Re: Minarelli AM6

2.9.2013 14:51

pitääkin muistaa tehdä tuo, kunhan keskitän tuon tasapainoakselin. ;)

toivon mukaan laakerit vielä ehjät ja vika on ainoastaan tasapainoakselissa. :nolo:

se tosiaan siis alkaa tärisemään ja pitämään kovaa ääntä n. 4000 rpm.. ja silloin kuuluu rahinaa (ääni muistuttaa rikkinäisiä laakereita :eek: ) ja tärinä siis tärisyttää koko mopoa melko voimakkaasti.

Re: Minarelli AM6

2.9.2013 15:33

Laitetaan nyt tännekkin, koska vastausta en saanut toisella sivulla, eli mikä mahto tulla riejuun kun ykspäivä ajelin niin yhtäkkiä vain booas ja sammu, sitten laitoin aivaimen siihen asentoon missä valot ei toimi niin silloin lähti työntämällä käyntiin ja pääsin noin4 kilometriä ja taas teki saman mutta ei enää käynnistynyt. Tarviis vinkkejä nopeesti et mistä rupeis vikaa etsimään. Mopo on rieju mrx 07. Oisko sähkövika vai konepuolelta joku juttu?

Re: Minarelli AM6

2.9.2013 17:50

Miten vaihdepolkimen akseli vaihdetaan? :)

Re: Minarelli AM6

2.9.2013 19:23

Tembelo kirjoitti:Laitetaan nyt tännekkin, koska vastausta en saanut toisella sivulla, eli mikä mahto tulla riejuun kun ykspäivä ajelin niin yhtäkkiä vain booas ja sammu, sitten laitoin aivaimen siihen asentoon missä valot ei toimi niin silloin lähti työntämällä käyntiin ja pääsin noin4 kilometriä ja taas teki saman mutta ei enää käynnistynyt. Tarviis vinkkejä nopeesti et mistä rupeis vikaa etsimään. Mopo on rieju mrx 07. Oisko sähkövika vai konepuolelta joku juttu?


Ootko toisella tulpalla koettanu? Jos ei toimi toisella tulpalla niin kannatta kurkata miltä sylkkä ja mäntä näyttää. Voi olla että se on päässy leikkaamaan kiinni.
Eli jos männässä näkyy naarmuja yms. niin mäntä vaihtoon ja jos sylinterissä pahoja jälkiä niin se sitten vaikka hoonaukseen. Kato myös onko öljypumpulle menevä vaijeri ehjä. Nuo nyt ensin tarkistaisin.
Jos ei konepuolella jälkiä niin joku minua tietävämpi voi varmaan jatkaa siitä.

Re: Minarelli AM6

2.9.2013 22:28

juppi98 kirjoitti:
se tosiaan siis alkaa tärisemään ja pitämään kovaa ääntä n. 4000 rpm.. ja silloin kuuluu rahinaa (ääni muistuttaa rikkinäisiä laakereita :eek: ) ja tärinä siis tärisyttää koko mopoa melko voimakkaasti.


Katoppas samalla kytkinpuolelta ne kaksi kiilaa jotka pitävät rattaat oikeassa asennossa, toinen tasapainoakselin rattaassa ja toinen kampiakselissa, siinä missä on kaksi ratasta päällekkäin. Ne rattaat kun irroittaa niin akselin ja rattaan välissä on semmoinen nelikulmainen kiila. Itselläni oli kyseiset osat kuluneet ja rattaiden ajotukset pääsivät heittämään.

Re: Minarelli AM6

2.9.2013 23:30

juu itel toinen kiila ment huonoks, mut pitää kuitenkin. oli ajoitukset päin persettä, ni ei ihmekkää jos tärisee. :D kuha sais sen mopon viel muuten kuntoon ni pääsis ajelee sisäänajoa. toivottavasti nyt välttyis näiltä ongelmilta jatkossa. :)