Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

9.2.2014 13:48

Kyllä näköjään kiertää. Nipat on sijoitettu jotenkin termostaatin kahta puolta tai siellä on joku ohjuri tms.


Kah, nyt kun am6 kannen kuvia tarkemmin katoin niin niinpä näköjään onkin, toinen nippa on termostaatin yläpuolella ja toinen alapuolella. Termostaatti kun on kylmänä kiinni niin paine-erohan siihen pitäisi tulla ja nesteen kiertää kaasarin läpi.

Vai että alkoi sillä toimimaan. Kai se kaasari sitten tosiaan keräsi jäätä ja tukkeutui, sehän menee aina rikkaalle jos ilmanottoa tukkii.

Re: Minarelli AM6

9.2.2014 18:52

Joo, tänään ajeltu pitkät lenkit ja ei merkkiäkään jäätymisestä. Kaasarin metallinen keskiosa arviolta 40°C lämpöinen ajon jälkeen. Vähän kättä lämpimämpi siis. Mietin vaan että kai se vesi jotenkin kaasarin kautta kiertää vaikka termostaatti olisi auki, eikös se kuitenkin vastusta jonkin verran aukinaisenakin?

Mutta pääasia että pelaa nyt :)

Re: Minarelli AM6

10.2.2014 20:14

Tietäskö joku käypikö am6 vakio alapään tiiviste 75cc italkitin kaa vaikka onkin jonkun verran erilaiset alapäästä? Ja jos ette vastais että 'kokeile', kun ois kiva saada se varma vastaus ettei tarvii turhaan ostella/tilailla vaikka ne ei paljoa maksakaan.. :
Edit: Purin tossa tota konetta jaotin lohkot erilleen ja vaihteiston ym. hilppeet irti niin jostain tipahti pieni stefa(?) ja pieni jäykkä jousi kun menin kääntelemään kytkimen puolen lohkoa, pistän kuvaa noista osista kunhan ehdin mut osaisko joku jo näillä tiedoilla kertoa mitkä osat kyseessä ja mihin kuuluu?

Re: Minarelli AM6

12.2.2014 23:54

Terve. Mikä vikana pösössä kun alko tossa perjantaina suoraan ajosta kun kierrokset meni puoleen väliin niin röpöttämään ja vaikka laitto kaasun pohjaan nii silti kierrokset pysy puoles välis ja röpötti kokoajan, alemmilla kierroksilla toimi ihan normaalisti ja sitte yhtäkkiä taas alko pelaamaan. Ajoin muutaman kilometrin ja hiljensin kun käännyin kotitielle niin sammui eikä millään käyntiin, sit lykkäsin 500m ja polkasin nii taas käyntiin ja kotona sitä kierrättelin ja toimi ihan normaalisti. Sit taas maanantaina kävin sillä ajamas ja noin 500m pääsin nii taas alko röpöttämään ja sammuili vähän väliä mutta kuitenkin käyntiin lähti.
No otin kaasarin ja putsarin irti ja putsailin molemmat huolella, sit laitoin käyntiin niin kaasu pohjassa vain pysyy jotenkin käynnissä ja kierrokset on matalla kokoajan ja röpöttää ja savuttaa vaan lujaa. Kaasari on putsattu, läpät kattottu, neulaa säädetty, kansi kattottu ja männänrenkaat, kaikki liittimet käyty läpi ja eri tulpallaki koitettu mutta mikää ei oo auttanu.. voisko olla cdi:is häikkää vai vuotaako mg tai kytkimenpuolen stefa?

Re: Minarelli AM6

13.2.2014 0:59

Onha sul silikoonine tulpanhattu ja johto tarkistettu?

Re: Minarelli AM6

13.2.2014 18:42

On silikooninen ja johtoki tarkistettu.

Re: Minarelli AM6

13.2.2014 21:58

Ootko varma, ettei kaasarin lämmitys järjestelmä ole tukossa, koska mullakin tekee kutakuinkin samaa kun kaasari jäätyy?(edellinen omistaja heivannu kaikki turhat letkut ikkunasta ulos :x )

Re: Minarelli AM6

14.2.2014 10:13

Maadotukset myös kunnossa? Tota kaasarin jäätymistä en ymmärrä, miten joku sen tekee. Ikinä en oo saanu jäätymään missään vehkees vaikka on ajanu millon hyvänsä ja missä säässä hyvänsä. Vähä aika sit ajoin DT:llä pari päivää, välillä oli plussaa ja sit pakkasta. Ei mitää ongelmii. Käyntiin lähti myös ku palmun alta vaikka oli useemman kuukauden seissy pihalla. Ikinä en oo kaasarin lämmityst käyttäny enkä aiokkaa kun ei sitä tarvii.

Re: Minarelli AM6

14.2.2014 16:53

Ihan normaalia, on sitä itelläkin kaasarit jäätyillyt mopoista. Tietyllä kelillä, kostea ilma, kaasari kylmä jne. Jo ulkoapäin kaasari kuorruttautuu valkoiseen huuruun ja sillointällöin kaasarin söpöt pienet kanavat (tyhjäkäyntipiirin ilmareikä muunmuassa, niitä snadeja reikiä kaasarin ilmanputsarin puolella kurkussa) täyttyvät jäähileestä. Tyhjäkäynti putoaa veks ja harmittaa.

Re: Minarelli AM6

14.2.2014 18:11

Juuri noin minullakin kaasari kuorruttautuu, näyttää melkein lumipallolta. Ehkä vähän väärä paikka kaasareista puhua, mutta oletko mitenkään voinut estää jäätymistä? Joku jäänestoaine tms..?

Re: Minarelli AM6

14.2.2014 23:10

Tossa edellisellä sivulla ja tämänkin alussa selviteltiin mun riejun kaasarin jäätymistä. Tuolla jo sanoin että jäänestoaine ei ainakaan suunnilleen ohjeen mukaan laitettuna vaikuttanut hevon p*skaa. Pakokaasu alkoi vaan haisemaan teollisuusalkoholille 2tbiken vienon tuoksun sijasta :paha: Minarellissa ainakin se lämmitys toimii erittäin hyvin, tukossa ollessaan jäätyi melkein joka talvikelillä... Riippuu vissiin aika paljon kokoonpanosta tuo jäätyminen. Jos esim. joku pakokaasun kierrätys tai just kaasarin lämmitys niin hankala saada jäätymään.

Edit: Ja vielä kaikille vinkiksi: ne lämmitysletkut eivät siis todellakaan ole turhia, vaikka juhannuksen jälkeisessä krapulassa koneremontin ähellyksessä siltä saattaa tuntuakin. Talvella sitten vehjettää kaikkia kun se pahalainen kerää jäätä niin paljon että siitä voi kohta tehdä iglun mopolle talliksi :eek:

Re: Minarelli AM6

15.2.2014 21:30

Mites noi am6 säköt otetaan ilman väkivaltaa tuolta lohkoista, kun ongelmana on se, että staattorin ruuvit ovat aivan pirun tiukassa :s En siis halua tuhota ruuvarilla noita staattorin ruuveja, vaan saada ne ehjänä ois. Ensimmäinen ruuvi lähti todella helposti, mutta kaksi muuta eivät lähde.

Re: Minarelli AM6

16.2.2014 13:02

tällä

ja tällä

Re: Minarelli AM6

16.2.2014 15:33

Mitkä oli niiden kahden kytkinakselin sisässä olevien kuulien koot? Ja olivatko ne samankokoiset?

EDIT: Asia selvitetty jo, koko oli 4,75mm eli 3/16 tuumaa ja sinne kuuluu vain 1 kuula, kone oli vain kasattu väärin..
Viimeksi muokannut Räsäprilia päivämäärä 16.2.2014 16:35, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Minarelli AM6

16.2.2014 15:58

Eihän siellä ole kuin yksi...?