10.8.2012 23:58
Minarelli AM6 koneremontti-ohjeet (osittainen)
Alkuvalmistelut
Ennen koneen irroitusta kannattaa hankkia laakerit ja stefat etukäteen (laakereita ei nyt välttämättä muuten kannata ostaa etukäteen jollei tiedä mitä on mennyt rikki, mutta jos vetää kaikki uusiksi niin sitten) sekä ottaa sopivat työkalut esille. Tässä on nyt lista työkaluista ja osista joita ainakin tarvitaan:
-magneeton ulosvetäjä 19x1 ( linkki )
-stefasarja ( linkki )
-tiivistesarja ( linkki )
-13mm lenkkiavain (varmistan vielä)
-15mm lenkkiavain (varmistan vielä)
-17mm lenkkiavain (varmistan vielä)
-19mm lenkkiavain (varmistan vielä)
-6mm kuusiokoloavain (varmistan vielä)
-"kytkinkupin aukaisutyökalu" (kts. alempaa)
-"vauhtipyörän aukaisutyökalu" (kts. alempaa)
Myös kunnon räikkäsarja on hyvä olla mukana. Joitain avaimia voi myös tarvita enemmän. Mutta varmistan nuo koot vielä.
Kuva koko koneen laakereista:
Ylärivi vasemmalta:
6303 C3 (kampiakselin laakeri)
6303 C3 (kampiakselin laakeri)
6204 C3 (vetoakselin laakeri)
Keskirivi vasemmalta:
1412 (kytkinakselin neulalaakeri)
1412 (vetoakselin neulalaakeri)
Alarivi vasemmalta:
6202 (tasapainoakselin magn. puolen laakeri)
6203 (tasapainoakselin kytk. puolen laakeri)
6203 (kytkinakselin laakeri)
Aukaisu
Kun osat on hankittu (jos on) niin käydään koneen kimppuun. Ihan ekana otetaan tietysti moottori irti ja jäähdytysnesteet pois, jonka jälkeen valutetaan öljyt ulos moottorista. Kannattaa ihan huolella antaa niitten valuta sieltä pois, niin on sitten vähän kivempi aukoa lohkoja.
Seuraavaksi sitten kannattaa ottaa joku hammasharja tjsp. ja tärpättiä jolla putsaa koneen puhtaaksi kaikesta pölystä, öljystä yms. Nosta kone pöydälle (tai missä ikinä auotkaan) pahvin tai jonkun muun alustan päälle (koska koneesta valuu taatusti vielä öljyä)
Kun kone on pöydällä, niin voikin ruveta aukomaan kytkinkopan ruuveja. Koneen kannattaa antaa "levätä" magneetonpuoli alaspäin kun kytkinkopan nostaa pois, koska silloin käynnistyspolkimen jouset ja rattaat eivät karkaa. Muista jo tässä vaiheessa pistää kaikki irroittamasi osat tarkkaan järjestykseen, jotta kokoaminen olisi helpompaa.
Tämän jälkeen avataan neljä kytkinjousten ruuvia (älä koske kytkimen päällislevyn keskellä olevaan mutteriin/ruuviin), jonka jälkeen levyt ja päällislevy lähtevät pois. Nyt kallista konetta sen verran että kytkinakselin sisältä valuu ulos kaksi tappia ja pieni kuula ( kuva ). Kun nuo on valutettu ulos, niin lyö mutterin ympärillä oleva lukitusprikka ( kuva ) tasaiseksi ja nosta se pois.
Seuraavaksi tuleekin yksi suht vaikea osa, jollei tähän ole sopivaa työkalua; nimittäin kytkinkupin ( kuva ) sisällä olevan mutterin aukaisu. Vaikeaksi tämän tekee se että kytkinkuppi pyörii aina vain, eikä siitä saa oikein kunnon otetta. Tähän saa kyllä tehtyä todella hyvän työkalun jos sulla on pari ylimääräistä kytkimen välilevyä ( kuva työkalusta ). Kytkinkupin mutterin aukaisun jälkeen koko kytkin nousee kruunua myöten pois ( kuva ).
Kun kytkinkruunu on saatu irroitettua, ennen magneeton irroitusta kannattaa irroittaa kaikki ensiörattaat. Muista jälleen kerran ottaa kaikki osat talteen ja hyvään järjestykseen. Ensiörattaiden irroittamisen jälkeen siirrytään magneeton kimppuun. Vauhtipyörän mutteriahan (ensiörattaan mutterin kanssa sama ongelma) on vähän vaikea irroittaa, koska se pyörii kampiakselin mukana. Itse olen aina aukaissut mutterin (myös ensiörattaan mutterin, mutta ensimmäisenä) niin että olen pitänyt vastaan vauhtipyörän päällä olevista rei'istä vastaan tuollaisella rälläkän laikan "poistotyökalulla" ( kuva ). Myös muita keinoja voi keksiä, esimerkiksi laittaa sylinterin paikalleen ja männän ja kannen väliin paperia (tjsp), jolloin kampiakseli ei pääse pyörähtämään. Sitten vaan kierretään ulosvetäjä paikalleen ja vedetään vauhtipyörä ulos. Heti perään ruuvaa staattori ja aluslevy pois.
Kun kytkin- ja magneetonpuoli on menestyksekkäästi saatu purettua, aukaistaan lohkot. Laita moottori kytkinpuoli alaspäin pöytää vasten ja aukaise lohkojen väliset ruuvit. Sitten ruvetaan varovasti nostamaan magneetonlohkoa kytkinlohkosta. Apua saa lohkojen etuosasta löytyvästä kolosta, josta pääsee hyvin sorkkimaan laattapäisellä meisselillä ( kuva ). Voit hiukan avitella nostamista koputtaen veto- ja vaihdepolkimenakselia varovasti alaspäin kohti kytkinlohkoa, jolloin ne jäisivät kytkinlohkoon. Kampiakselia ei kannata koputella, koska se nousee jokatapauksessa magneetonlohkon mukana.
Nyt sitten pitäis olla lohkot erillään ja vaihteisto kytkinlohkossa. Tässä vaiheessa suosittelen kameran kauniiseen käteen ja napsimaan kuvia joka suunnasta. Katsot joka prikan sun muun ettei pääse karkailemaan (harvemmin karkailevat, pysyvät aika hyvin lohkossa kiinni). Nosta vaihdepolkimenakseli sekä vetoakselin siirtohaarukoiden tappi ( kuva ) pois tieltä, jonka jälkeen koitat saada nostettua molemmat vaihdeakselit ja vaihderummun kerralla pois koneesta. Nosta suhteellisen varovasti niin ei prikat karkaile.
------------------------------------------------------------------------------
Tässä nyt oli alku tosta koneenavaus-oppaasta, joka jatkuu vielä melko pitkästi (päivitän tätä viestiä, lisään myös kuvat piakkoin). Mutta ajattelin että kirjoitan nyt edes ton verran tota valmiiksi tähän, niin jos tosta nyt jollekin olis ees vähän apua.
Hyvin suurella todennäköisyydellä tekstissä on virheitä/epäselvyyksiä/huonosti selitettyjä tilanteita, niin ilmoitathan sitten niin saan korjata. Jotkut tilanteet voi luultavasti selvittää paljon helpommin mitä niitä oon tuossa selittänyt.
Ja vielä semmosta että jos nyt satut löytämään jonkin osan, etkä tiedä mihin se kuuluu, niin otappa kuva ja laita tänne ; apua tulee varmasti.
Kopiraits pet[e_e]
-tyyppi-.- kirjoitti:Voisko joku antaa ohjeita ton kiksin jousen jännitykseen kun saan sen sillee että pultti menee kokonaa pohjaan niin kiksi ei mene puoltaväliä enemmän alaspäin.
[TEIKKU] kirjoitti:Eli aloitetaan siitä, että laitat akselin siihen kytkinkoppaa, ja palautinjousen paikalleen. Sen jälkeen pörität sieltä kytkinkopan ulkopuolelta sitä akselia sen verran vastapäivään, että jousesta menee löysät pois. No sen jälkeen laitat sen paksun rattaan, missä on se väkänen. Laitat sen sellaiseen asentoon siihen akseliin, että se väkänen osoittaa alaspäin. Sitte vain viimeinenkin ratas paikalle, ja koppa kiinni.
Sen jälkeen avaat sen kullanvärisen ruuvin, joka on siinä lohkossa semmonen joku 15mm-19mm kanta. Ja avaat sen reilusti auki. Sen jälkeen laitat käynnistyspolkimen kiinni, ja painat käynnistyspolkimen aivan täysin alas. Sen jälkeen pidät poljinta alhaalla, ja laitat kultasen pultin kiinni. Ja testaat, että palauttaakko käynnistyspoljin.
11.8.2012 12:27
11.8.2012 13:17
11.8.2012 16:18
11.8.2012 16:48
11.8.2012 18:28
11.8.2012 19:11
11.8.2012 22:01
12.8.2012 0:18
12.8.2012 15:59
12.8.2012 16:16
12.8.2012 18:47
13.8.2012 16:56
13.8.2012 18:38
janter1 kirjoitti:vielä tuo kytkin vaivaa, vaijeria säädetty mutta ei, vieläkään ei kytkin toimi. kytkin on siin koko ajan päällä eikä tietoa mistä johtuu
13.8.2012 19:12