Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

9.9.2012 14:58

On se nyt perkele niiden ruuvien kans... Saako lohkot auki niin että magneetto ja puhaltimen takalevy on paikallaan?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

10.9.2012 15:18

Magneetto pakko ottaa irti, takaosasta en ole varma. Veikkaan että joudut irrottamaan senkin. Kaikki hilppeet pois vaan.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

10.9.2012 20:14

Tuli tämmösiä ns. järjestysongelmia ja täytyy pistää kytkin takas... :nolo:
MIllä työkalulla sen jousen sais puristettuu et saa mutterin kiinni?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

10.9.2012 21:44

Käsin se on sinne yleensä painettu sen vähän mitä tarvii. Hylsyn sisään mutterin alle jotain toisia muttereita täytteeksi ja sillä painaa jousta kasaan ja samalla kiertää. Yleensä toimii ja on riittävä konsti. Jos pitää paljon painaa niin kannattaa ensinnä lykätä jousta sisään ja lukita jousi "Sisä-asentoon" sillä isolla seigerrenkaalla mikä siihen nyt normaalistikin tulee. Ja sen jälkeen onkin jo helppoa. Kaverin apu helpottaa monesti.

Miksikä kytkin takaisin..?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

10.9.2012 21:48

Välilevyjen iso kuppi ja pienempi kuppi, jousi väliin ja ruuvipenkissä puristaa
hylsyn avulla niin saadaan seegerrengas kiinni, loput sujuu kuin tanssi.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

11.9.2012 19:37

Tänää napsahti tunasta männänrengas poikki ni availin siinä sit sylinterin ja kattelin että pääsinpäs halvalla ku ei tullu pyttyynkää mitää jälkiä, no sitten kokeilin vielä kietaria ja alapään laakerihan sieltä on menny.... :D
ei kait siinä muu auta ku kone osiks ja uutta palikkaa tilalle, tuli jo tilattua kokonainen uusi kampura(vanha muutenkin aika huono), stefa sarja, koneen tiivisteet, kytkinlevyt ja mäntäsarja, runkolaakerit löytyy uudet jo omasta takaa :) ei kyllä minun mielestä hirveetä hintaa nyt oikeestaan tuosta täydellisestä rempasta tuu ku lasku näyttää 130e postikulujen kanssa :)

E:tässä samalla varmaan polttelen pakoputken ja laitan 16mm phbg:n kiinni sit konerempan jälkeen ku tuli semmonenki hommattua :)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

18.9.2012 8:25

Sois hyvin pian kone käymää. Mites tuo kytkin ku ei irrota? Kasasin ihan oikein ja kiristin sen mutterin tiukalle, mutta ku pistän kytkinkopan kiinni ja väännän irrotusvivusta ni se kytkimen tappi jää kiinni siihen reikään kytkinkopassa.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

18.9.2012 9:37

Siinä on pari juttua mitkä pitää toteutua, tarkistappa ne.

1. Se iso muovimutteri pitää olla paikoillaan. Muovimutteri estää kytkimen tappia "väistämästä sivulle" kun kytkintä käytetään.
2. Kytkimessä oleva puolikuu pitää olla asennettaessa siihen pystyssä olevan akselin suuntaan. Pystyssä olevan akselin puolikuu pitää olla siten että se "nappaa" kytkimen tappissa olevaan mutteriin kiinni kun vivusta kääntää. Pystyakselin puolikuun tasainen pinta siis tulee käytännössä suoraan muovimutteriin päin.
3. Kytkimen tapin mutterin säätö pitää olla kohdillaan, mutta se myös todennäköisesti on. Tätä ei kannattane mennä ensimmäisenä muuttelemaan.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

18.9.2012 15:01

Eli kytkimen tapin ja kytkinvivun tasaset osat käy yhteen? Näin tein eikä vieläkään tunnu vastusta. Näkyy olevan aika paljon välystä sen kytkintapin levyn ja lukkorenkaan välis, ainaki puol senttii. Haittaako?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

18.9.2012 15:31

Tarkennetaan vielä: Kytkimen tapin lovi (tyhjä kohta) eteenpäin, eli pystyakselin suuntaan. Pystyakselin lovi oikealle elikkä siten että tasainen pinta näkyy itselle. Nyt tässä vaiheessa ennen muovimutterin laittoa kannattaa katsoa siitä reiästä, onko säätö kohdillaan. Samalla näkee miten irrotussydeemi toimii. Puolikuun tasaisen pinnan pitäisi olla "suorassa" kytkimen tappiin nähden silloin kun kytkin alkaa irroittamaan. Kun laittaa muovimutterin paikoilleen kannattaa kytkimen vivusta vääntää hieman ("iholle" asti) ettei kytkimen tappi pyöri. Jos kytkimen tappi pyörähtää väärinpäin muovimutteria laitettaessa kytkin ei tietenkään toimi. Riippuu tapauksesta, mutta kun mutteri on paikoillaan ei tappi välttämättä mahdu pyörähtämään oikeaan asentoon. :)

Saatat varmaan huomata että Puchin koneessa on aika paljon näitä pikku niksejä jotka vaatii hieman kekseliäisyyttä :lol:

Se välys ei periaatteessa haittaa mutta jos haluat niin voit laittaa sinne väliin jotain. Se rako pienenee kytkinlevyjen kulumisen myötä (jos muistan oikein), joten pieni rako sinne pitää jäädä.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

18.9.2012 16:50

No ny on selvät ohjeet, kiitos :D
Tein vanhan kaasunaamarin venttiilistä prikan mutta ei se muuta tehny ku jumitti sen tapin laakerin. Sain talttaamalla takas.
Irrotusvivun ollessa lepoasennossa sen reuna ottaa just ja just mutterin sivuun kiinni eikä sitä voi liikuttaa ''väärinpäin'' niiku toimivas kytkimes. Pitäiskö vaan säätää tapin mutteria, ja mihinpäin?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

18.9.2012 20:55

Kokeileppa vielä ite. Jos ei onnaa niin kuvaa kehiin, tuosta en vielä saanu selkoa mitä yritit sanoa. Ei ne oo vaikeita juttuja, ne vaan pitää ajatella loppuun asti. :)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

18.9.2012 21:53

No mää löysin ny asennon jolla saa mutterin paikalleen ja kytkin irrottaa kokonaan. Sanoppas että onko se pakollinen se vaihteensiirtäjän jousi? Se kytkimen tappi nääs ponnahtaa pois paikaltaan jos sitä kääntää liikaa ulospäin, ja jousi tekee sen.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

19.9.2012 19:20

Muistinpa että siin ei ollu jousta kiinni alunperinkää. Sois sitte sytytystä vaille valmis. Pistin vauhtipyörän kiilan kanssa kiinni, pyörittelin konetta ja katoin tuleeks kipinää. Ei tul. Mitä kattois ekaks?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

19.9.2012 21:36

No kato nyt ihan ekaksi että siellä on kärjet kunnossa. Kärkiväli kohdallaan ja silleen.

Mitä jousta tarkoitat?