Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
Lähetä vastaus

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

9.12.2013 14:12

Voisiko joku pikaisesti ottaa kuvan 4v puchin kytkimestä tai näyttää jostain räjäytyskuvan? Lähinnä mietityttää pitääkö kytkinkruunu kiristää mutterilla + lukkoprikalla ennen vai jälkeen sen osan asennusta, johon kytkimen jousi + käyttövipu jne tulee?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

9.12.2013 16:31

Tume34 kirjoitti:Voisiko joku pikaisesti ottaa kuvan 4v puchin kytkimestä tai näyttää jostain räjäytyskuvan? Lähinnä mietityttää pitääkö kytkinkruunu kiristää mutterilla + lukkoprikalla ennen vai jälkeen sen osan asennusta, johon kytkimen jousi + käyttövipu jne tulee?

Rojut ladotaan kampiakselille kuvan mukaisessa järjestyksessä, vasemmalta oikealle. Viimeisenä laitettavan lukkoprikan kiinnityksessä on suotavaa käyttää hyviä kärkipihtejä, muuten menee hermot aika helposti. ;)
Kuva

Muoks: Räjäytyskuvakin löytyy:
http://i609.photobucket.com/albums/tt17 ... Puch3v.jpg

'

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

23.2.2014 1:12

pbt kirjoitti:
hese1996 kirjoitti: huiput siinä 100km/h


Minkä takia mä vähän epäilen toki pakun kyytis ton verran kulkee :D

Miksi ? saattoi olla alamäki mutta kyllä se paukutti mittariin lukemat 105 km/h väleillä 14/30 ja omatekoisella tehoputkella , kytkinlevyt kuluivat viikkoon :D tuskin luet ennää tätä viestiä mutta laitoinpa nyt kuitenkin ja tällä hetkellä on putki mitotettu 70cc psr pytylle ja kiinni motkurissa moottori joka on minun ja kaverin tekemä siinä tulee huiput samaan mitkä ne oli 50cc eli noin 80km/h koska hullukkaan pysty sillä sen kovempaa ajamaan :D

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

25.3.2014 13:01

Hei, olisi vähän tarkoitus tuota jo aikanaan piristettyä puch vz50n4 moottoria herätellä jälleen henkiin. Onko kellä ehjää magneeton puolen lohkoa, ja/tai kytkimen puoleisen posken sitä muovista kierretulppaa mikä tulee sen painelaakerin kohdalle? Laitelkaa yv:tä tai s-postia jos noita osia löytyy ja niistä voisit kohtuuhintaan luopua. Myös kokonaista alakertaakin voi toki kaupitella.

Vielä ehkä tyhmä kysymyskin, käykö puchshopin cdi suoraan muuten vakiosähköjen sytytyspuolan jatkeeksi? Kiinnostaisi myös ostaa sieltä joku uusi 70-75cc pyttykin. Airsalin 70cc vaikuttaisi erittäin mielenkiintoiselta.

s-posti johon voi ilmoitella osista: xami_53@hotmail.com

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

26.3.2014 14:17

Moi, nyt 20v tauon jälkeen on taas -84 Supersport hommattuna työmatka ajoon.
Hieman tuo kulkupuoli vaatii petrausta mutta liikoja ei aleta virittämään, poliiseja kunnioittaen.
Pääasiallisesti pyrkisin pitämään kierrokset alhaalla ja mahdollisuuksien mukaan vääntöä lisää.
Millaisia viilauksia suosittelette väännön ja sitkeyden lisäämiseksi?
Kun muut on kunnossa, niin sitten suunnitellaan vääntöputki kyseisille viilauksille.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

26.3.2014 15:06

Viritystoimenpiteitä seuraavassa järjestyksessä. Luulen että alat olemaan tyytyväinen viiden-kuuden ensimmäisen pykälän jälkeen. :)

1. täydellinen moottorin kunnon tarkistus ja tarvittavat korjaustoimenpiteet
2. moottorin säätäminen (kaasutin, sytkä, yms)
3. Männän imuhelmasta 3mm pois
4. Sylinterin yläpään ja kannen laskeminen. Sopiva puristussuhde 13-15:1, eli palotilan tilavuus 3,5-4cc. Kannen laskun jälkeen sytkä säädettävä uudelleen.
5. Kunnollinen 14mm kaasutin sekä hyvä imukaula.
6. Todella matalalta vääntävä putki (minulla on yksi tähän sopiva putkula, sen voisin jopa myydä...)
7. Jos ei vielä riitä, voi pakoa korottaa pari milliä sekä leventää sopivasti. Lisäksi imua voi viilata hieman (pari milliä) alaspäin.
8. Seuraava askel on viilata pytty kunnon laajavääntöpytyksi, mukaanlukien sylinterin korottaminen laittamalla alatiivistepintaan koropala. Tätä tuskin tarvitsee ja annan lisäinfoa tarvittaessa. Tämä on jo kierroksia enemmänkin nostava toimenpide.

Lisäksi kannattaa lueskella foorumia mahdollisimman paljon, varsinkin tätä topikia sekä viilaustopikia, teharintekotopikia sekä pro-viri topikkia. :)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

26.3.2014 18:16

sieltähän tuli kerralla kunnon info pläjäys.
Tuon sinun putkiprojektin bongasinkin. Tarjoa vaikka putkeasi privaan, voisihan tuo kiinnostaa. Tai jos haluat kertoa oman putkesi mitoituksesta niin se kiinnostaisi myös eritoten.
Kun tuo TIGkin on tuossa hommattuna niin kiva olisi putken tekoakin kokeilla.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

29.3.2014 0:40

Hyviä neuvoja tulikin jo iso kasa.

Mä lisään vielä, että olen ollut aika tyytyväinen siihen, miten täysin kunnostettu VZ50N4 kone kuljettaa, kun laitoin Trialiin alkuperäisten 11/42 välitysten tilalle 13/40 rattaat. Kantta on laskettu aavistuksen myös. Mielessä on tosin pyörinyt isomman kaasarin hankinta, tuollainen Kiinankopio Bingin kaasarista kiinnostais...

Mutta kumminkin noilla mun toimenpiteillä vauhti on suunnilleen 55 km/h.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

23.3.2015 22:33

Ei ollu vielä poistettu topiccia. :lol: Tuli pieni inspiraatio pappiksen viilaukseen kun auton laittoon ei riitä rahat. Minkäslaista imu ja pako ajotusta kannattaisi suunnitella vakiopyttyyn jonka kaverina muffler ja 16mm lortto? Kolmen vaihteen turvin haluaisin päästellä kahdeksaa kymppiä kuitenkin säilyttäen jonkinlaisen "sitkeän väännön ja rajun kiihtyvyyden" :lol:

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

25.3.2015 10:34

Ensiksi tarvitset pytyn jossa huuhtelut aukeaa kokonaan. Sen pystyy tekemään korottamalla alatiivistepintaa sopivalla levyllä. Itsellä oli 2mm korotus. Tämän jälkeen sylinterin ylätiivistepinnasta tarvitsee ottaa "ylimääräiset" pois. Samalla kannattaa koneistaa kansi sopivan tiukalle puristussuhteelle (jostain 15:1 korjaamatonta vois lähtä liikkeelle). Imun ja paon viilaaminen on aika pieni homma, veikkaan että 170-175 astetta sekä imulle että paolle voisi olla aika hyvä. :)

-Beta

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

25.3.2015 17:31

Yritämpä saada aikaseks jotain :)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

27.3.2015 6:59

Minulla saattas olla tallessa vielä pappiksen squish bandillinen kansi ja kaksi osaisella pakoaukolla ja pakoaukon säätimellä oleva pytty. Voin penkoa romuja jos kiinnostaa.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

27.3.2015 9:21

Taitaa olla joku ihan omavalmiste pytty? Paineella säätyvä pako?
Sullakos se oli alupytyn pinnotus joskus menossa? Onnistuko?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

27.3.2015 10:38

Täällä ilmoittautuu yksi Suikkasfani lisää! Harmi kun se topicci silloin hukkui, kuten myös kuvagallerian sisältö... Ihan DIY pinnoitusko on ollut kyseessä vai? :eek:

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

28.3.2015 0:30

Kiinnostaisi ainakin nähdä kuvia niistä rompeista.
Ei kai Suikkanen sulla ole se 50 Autisan näköinen oleva kaksoispakoaukolla varustettu pytty?
Taisin sellaisesta kuolata joskus muinoin.

Mitä muuten kuuluu sille kilpurille?
Lähetä vastaus