Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
Lähetä vastaus

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

2.10.2013 21:20

Joo no itekki vähäc sitä läpällistä olen miettinyt, pakoa varmaan vähän vinggulla varovasti suurentaisin ja kattelisin. Putken voisin oikeastaan tehä ite kun aina halunnut kokeilla. Lohkojen avarrus ei sinänsä niin hirveen suuri homma ole kun tutulla on semmonen "avarrustyökalu" ja motti kun kuiteskin on levällän kun rempaa teen. Sitä vain fundeerasin että pitäiskö hommata vahvistettu kietari? kun nyt katoin niin aikas paljon puristusta löytyy jos tilais sieltä kannenkin. Tietenkin pitäis varmaan vähän korottaa pyttyä niin sillä sais puristuksia lievemmiksi. Vai ottaisinko vaan ja sorvais vanhasta kannesta kun kummiski on kiero? Mitään "kisa" vehjettä en ole rakentamassa mutta semmonen että voisi välillä kaverien uusenskoja vinguttaa noilla hiekkateillä ;)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

3.10.2013 21:05

Ei tarvii olla kiertokangen vahvistettu. Kunhan on kunnon laatua muuten (jos sellaista nykyään saa). Oikealla sylinterin halkaisijalla oleva kansi kannattaa tilata valmiina, jos ei halua kaikkea rakentaa itse. Tosin osassa noista tuon kaupan kansista näyttäis olevan järjettömän iso paljealue ja osassa taas kumman pieni ts. kapea. Jos itse teet kannen, niin saat varautua ottamaan aika rajusti materiaalia pois kannesta ja tekemään monta tilavuusmittausta, jotta saat tilavuuden sekä paljealueen kulman ja leveyden kohdalleen.

Mutta puristussuhde on aina syytä mitata ja laskea itse. Jos kasaa moottorin kaupan osilla niin puristussuhde voi olla ihan mitä sattuu. Jos se on alakanttiin niin kone on lussu ja jos yläkanttiin niin ei jaksa kiertää ja mahdollisesti vielä rikkoo moottorin. Tuollainen 7:1 voisi olla aika hyvä (korjattua).

Ja ensin kannattais kokeilla ihan viilaamatta. Jos vaikka tuo "puolikkaan" läppäventtiilin virtausala ei riitä isommalle pakoaukolle, niin pakoaukon viilaamisesta on vain haittaa.

Samoin kaasarin kokoa ei kannata liioitella. 18mm lienee aika mukava, jos vain jos läppäventtiilin virtausala on vähintään sama kuin em. kokoisen kaasarin.
Ja jos läpät on peltiä niin vaihto hiilikuituisiin.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

4.10.2013 21:45

Voisitkos tarkentaa tuota "puolikasta" läppäventtiiliä. Tietenkin tuossa ei ole yhtä paljon virtaus pintaalaa kuin jossain gilardonin pytyssä mutta kummiskin sama periaate, eli että läppärunko on sylinterissä kiinni. Eikä tossa ole tietenkään yhtä paljon "imuajoitusta" kuin näissä joissa tämä läppis lohkoissa kiinni. Vai pitäisikö sitten ostaa pelkkä "tavallinen" mutta läpällisellä saa taas hieman enemmän alavääntöä :s

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

6.10.2013 19:24

Puolikkaalla tarkoitan, että venttiili on sivulta puolikkaan V-kirjaimen muotoinen eikä V-kirjaimen muotoinen, kuten vaikka mainitsemassasi Gilardonissa. Ja silloin virtausalakin on pienempi. Mutta eipä tuosta varmasti ongelmaa kannata ottaa, eiköhän tuo riittävästi virtaa ja Puchin harvahkolle laatikolle sitkeämpivetoinen läppäkone on yleisajoon parempi kuin vaikka kovan huipputehon on/off - tyylinen mäntäohjattu.

Imuajoitukseen liittyvää kommenttasi en ymmärrä... onhan tossa männän takasivussa reikä, joten imuajoitus on varmasti sen 360 astetta - eikös se jo riitä...? ;)

Noista antamistasi vaihtoehdoista siis ottaisin tuon läppäpytyn. Jos rahaa on riittoisammin mällättäväksi, niin sitten Gilardoni... tai edes Athena.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

6.10.2013 23:27

Juu nyt kun ite luin viestin niin en oikein itekkään ymmärtänyt mitä tarkotin ;) mutta tuli tämmönen: http://www.puchshop.de/catalog/airsaleu ... -1817.html vaihtoehto vastaan, mutta taitaa olla tehot aika ylhäällä? Tietty jos parikymppiä laittais lisää niin sais tuon läpällisen athenan mutta kun tuo crossikin syö ihan kiitettävästi rahaa niin ei tarvii tuon pihamopon olla mikään viimesen päälle viritetty 8) Jos ei parempaa tuu vastaan niin taitaa tuo dmp lähteä tilaukseen ja 12l castrolia kaveriks niin saa vehkeillä hetken pöristellä :) Sitten vielä että mimmonen kansi pitäis tilata jos en ite tekisi, tietty 70cc mutta merkki? Ei mitään mailman selkeintä textiä mutta yrittäkää saaha selvää :)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

7.10.2013 23:12

Tossahan tulee kansi mukana, jos ei ole intoa alkaa ite perehtymään aiheeseen niin ei muutako vaikka tuo kys. setti kiinni niin tulee välttävästi tehua. Ai niin, ei kannata alkaa perehtymään aiheeseen, kyseessä on nimittäin loputon suo joka johtaa jatkuviin konerikkoihin ja egon kolauksiin.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

9.10.2013 14:55

-kuravelli- kirjoitti:tämmönen: http://www.puchshop.de/catalog/airsaleu ... -1817.html vaihtoehto vastaan, mutta taitaa olla tehot aika ylhäällä?
Näyttäisi olevan aukoiltaan kuin wanhan ajan 75cc Autisa ja samaa pyttyä on myyty myöhemmin (edelleenkin?) toisella nimellä eli 75cc Metrakit. Paitsi että tässä on takahuuhtelut ja tuo (aika turha) jäähdytysreikä huuhtelussa ja männässä. Jos tuossa on todella kanavat ja aukot noiden esikuviensa mukaan niin pakoajoitus on vain 170 asteen tienoilla. Kun vielä huuhteluiden (alle 120) ja imun ajoituksetkin (en muista) on maltilliset, on tuo aika sitkeävetoinen pata. Riippuu tietty putkestakin kovasti.

Ja rieskan kanssa olen ihan samaa mieltä aiheeseen perehtymättömyyden eduista. ;). Toki, jos mäntäohjattu imu ei miellytä tai muutoin vain haluaa hakata päätä seinään, tuohon Airsaliinkin voi rakentaa läppäventtiilin imupuolelle. Se kun onnistuu melkein mihin tahansa pyttyyn ja esim. lähes samanlaiseen 75cc Metrakitiin: http://i609.photobucket.com/albums/tt17 ... lePuch.jpg

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

9.10.2013 18:31

Tietty joo, olen huomannut kun olen tota "viritellyt" niin aina löytyy jotain uutta jota voisi kokeilla, menny kyllä aikaa kun on yrittänyt ottaa selvää ja sitten mennyt kokeilee mitä on löytänyt. Tietty parannuksia on ajan myötä tullut mutta ei oiken vakio putkella saa niitä etuja irti :s nyt 2 vuoden jälkeen en enää oikee jaksa sitä rumbaa niin siks oon hommaamassa isompaa pannua, tietty jos kadulla ajais niin 5kymppinnen riittäis ihan hyvin mutta mutta...

Eli oisko toi nyt sit se "paras" vaihtoehto noista? Tietoa miten metran kanssa toimii, vai pitäiskö tehä oma rööri? Kysymyksiä löyttyy kun haluis saada kerralla kuntoon kun crossi vie aikaa ja rahaa ja olen mopon luona vaan viikonloppuisin niin haluis enempi ajaa kun nyt tullut tuota pari on vuotta laitettu ja "sädetty" ;)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

9.10.2013 21:20

-kuravelli- kirjoitti:haluis enempi ajaa kun nyt tullut tuota pari on vuotta laitettu ja "sädetty" ;)

Tuo lausahdus kertookin kaiken. Vertailun vuoksi oma 50cc pv, jonka piti muuten olla läpihuutojuttu jolla vaan painetaan eka kesän aikana yli 100kmh. No nyt on tasamaalla päästy reilua 80kmh tehdasputkella (gianelli), sitten tein oman putken joskus kesällä joka kyllä on ihan välttävä, mutta siitä asti onkin kamppailtu mitä erikoisempien vikojen kanssa eikä loppua näy. Olen ajanut ehkä 50km kys. mopolla ja rassannut sitä lukemattomia kymmeniä tunteja, ellei jopa satoja. Lopputulema tähän mennessä on että monta asiaa kannattais tehä eritavalla, eli kyseessä on juurikin pään hakkaamista seinään.

Niinku nalle sano niin jos haluaa hakata päätä seinään seuraavien vuosien ajan joka vklp kun sitä mopoa rassaat, niin sitten sitä putkea kehiin ja tekniikka tikkiin. Muussa tapauksessa tilaat ton pyttysatsin ja ajelet viikonloppuisin!

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

9.10.2013 22:02

:) Näimpä tehdään. Mutta tylsäksihän se käy jos se vain toimii, jotain laiteltavaa pitää olla (jota löytyy aina luultua enemmän), ulkonäköön vois tietty vähä panostaa mutta sitten ei kehtaa enää ajaa sillä. ;)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

28.10.2013 20:10

Onkohan kukaan tämän foorumin käyttäjistä ikinä hitsannut pappiksen sylinterikantta tigillä? Olisi kiva kuulla kokemuksia että tuleeko hyvää jälkeä vai onko se ihan paskaa materiaalia hitsattavaksi? Suunnittelin palotilan täyttöhitsausta ja uudelleen muotoilua... :)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

30.10.2013 19:03

Eiks palotila oo ihan rautaa, luulisi migillä hitsaantuvan parhaiten?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

30.10.2013 23:36

Alumiinia se on niinku kaikis muiski mopoissa pytyt on sitte eri asia.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

18.11.2013 22:15

keuliikaasusta kirjoitti:Onkohan kukaan tämän foorumin käyttäjistä ikinä hitsannut pappiksen sylinterikantta tigillä? Olisi kiva kuulla kokemuksia että tuleeko hyvää jälkeä vai onko se ihan paskaa materiaalia hitsattavaksi? Suunnittelin palotilan täyttöhitsausta ja uudelleen muotoilua... :)
Muutamaa puhallinjäähyn kantta sorvanneena: aika kökköä laatua on. Veikkaan että puskee moskaa pintaan sulan seasta. Huokosiakin saattaa olla jonkun verran.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

22.11.2013 18:29

Voisikohan joku 50cc Autisan omistaja tehdä portmapin pytystä ja laittaa kuvan siitä jakoon? Kiitos jo etukäteen.
Lähetä vastaus