Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

5.4.2013 19:12

Pytty helmoista kiinni sorviin kun ei siinä oikein muuta vaihtoehtoa ole. Jos dremelin kanssa aiot sohia niin sun täytyy käyttää sellaista harvaa jyrsinterää koska tavallinen kovametalliterä menee tukkoon alumiinista.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

5.4.2013 20:13

Tenttua on kans hyvä käyttää siinä alumiinin viilaamisessa ei mene sitte tavallinenkaan kovametalli terä tukkoon.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

5.4.2013 20:33

Mahtaisko olla vaan helpompi tehä raudasta tai teräksestä? :D
Paljo tutumpi aine käsitellä mulle.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

5.4.2013 20:35

helpommaks tulee kun ostat multa ;)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

5.4.2013 22:49

Tavallisesta paskaraudasta teet. Tai voi myös tehdä vaikka kuparista/alumiinista jos siltä tuntuu. Toki sopiva tiivistemassaa väliin.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

6.4.2013 3:19

keuliikaasusta kirjoitti:Pytty helmoista kiinni sorviin kun ei siinä oikein muuta vaihtoehtoa ole.

Kuinkas kestävät ne helmat sitte on? Niin monta kuvaa nähny ku helmat katkeillu, oikeesti pelottaa jos mä rikon mun rakkaan papiskan.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

6.4.2013 11:15

Kyllä ne kestää koska koneistamolla tekivät niin. Se on sitten toinen juttu jos niitä pyttyjä pitää paiskoa ja pudotella maahan.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

6.4.2013 18:34

Mikä olisi järkevin tapa lisätä ylävääntöä/kierroksia tuohon 3v sporttiin että saisi sen kiertämään ajossa "pidemmälle/loppuun asti"?
Tällä hetkellä menee n.55km/h tasasella ja välit on 12-30.
11-30 väleillä menee saman verran mutta huutaa vaan paljon enemmän.
Tällä hetkellä kiinni on
-2mm laskettu kansi.
-sylinteri korotettu n.2mm+yläpäästä otettu saman verran pois.
-männän imuhelmaa lyhennetty 2mm että imuaukko avautuu kokonaan YKK:ssa.
-16mm phbg ja imulaippa+kanava avarrettu sopivaksi. Sylinterin aukkoihin ei muuten ole koskettu.
-vakioputki mitä avarreltu (eilen poltin karstat putkesta kosanilla).
-sylinteri porattu kokoon 39mm ja juuri sisään ajettu.

Mopoon on testattu 2 hieman erilaiseksi muokattu muffleria mutta molemmilla tuli vaan lisää ala/keski kierrosten vääntöä mutta huippuihin ei vaikuttanut mitään.
Seuraavaksi on tulossa testiin yleismallin tehari mutta tuskimpa silläkään ihmeitä tapahtuu.
Varmaan seuraava vaihtoehto on aukkojen suurentaminen, tähän voisi joku antaa jotain suuntaa antavia asteita mitkä olis sopivia nuiden muiden virien kaveriksi.
Leveyttä ajattelin 68% paolle ja imulle sopivasti, mutta minkäs verran aukioloasteita imulle ja paolle? En ole vielä edes vakio asteita mitannut mutta jos jollain olisi jotain osviittaa tähän tapaukseen...
Mitoitettua putkea ei ole mahdollisuutta tehdä kun ei ole oikein materiaaleja eikä hitsauslaitteita.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

6.4.2013 20:20

http://netti.nic.fi/~rush/tuna/

6.5hp ohje on kuulemma hyvä. Betaversion DX-tunassa on samanlaiset viilaukset ja se meni huhujen mukaan jotain 74km/h.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

6.4.2013 20:32

en muistanutkaan että noin hyvät ohjeet löytyy valmiina että kiitos vaan :)
mitä arvelette tuosta moparin kalliimmasta yleismallin "teharista" että miten toimii tunturissa vai toimiiko mitenkään?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

7.4.2013 0:19

Helppo kikka on olemassa, 4v sisuskalut menee nimittäin bolttoon 3v moottooriin ;)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

7.4.2013 18:33

4v rattaat saattaisi löytyä tuolta laatikoista mutta mitä muuta tarvitsee? Vaihderumpua ei taida ehjää ainakaan olla 4v koneesta muistaakseni.
Kone oli tuossa syksyllä levällään niin silloin jo suunnittelin että laitan 4v sisuskalut mutta ei tullut toteutettua :/
Kohan nyt kerkeän niin pytty irti ja nuilla "6,5hv" ohjeilla ajattelin viilata ja katsoo jos siitä jotain apua olisi.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

16.4.2013 14:59

Muffleri lyötiin kylkeen niin kyllähän papiska rupes vääntään ja otti jopa tehopiikin 8) . Laitetaan kuitenkin vakioputki takas ettei vaan poliisisetä suutu ;) .

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

19.4.2013 20:22

Onko kukaan ikinä kokeillut miten kovasti liikahtaa jos viilaa vakiopytystä vain imu- ja pakoaukkoja mutta ei koske huuhteluihin? Kuinka suurilla kierroksilla vakiohuuhtelut alkaa ahistaan?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

20.4.2013 20:50

mitkäs 85W12V sähköt ne oli mitkä meni tunturiin (melko)heittämällä kiinni? Tais olla ducatit?