Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

16.2.2013 21:49

Kenelläkään käytännön kokemuksia pappatunturin tehdasvalmisteisesta korkeapainekannesta? Onko suurta eroa madallettuun vakiokanteen?

Kuvaa: http://www.huuto.net/kohteet/sylinterin ... /254929225

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

23.2.2013 17:01

Muutaman tunnin koheltamisen seurauksena on pappaan asennettu hi-tech sylinterin koroke ja nyt se vastaa kaasuun kuin jeesus ruoskaan :seko:. Kulkee paljon paremmin kuin tehomännän kanssa eikä kuulu mitään ylimääräsiä männänrenkaiden valituksia ja kaiken lisäksi Dellorton tyhjäkäynnin pysty säätään pienemmille kierroksille kuin vakiobingin kanssa. :D

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

23.2.2013 18:30

Tottakai sä oot kannen laskenu kun oot pyttyä korottanu? Dellorto on mukavin kaasari mitä oon säätäny :D

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

24.2.2013 15:55

Sylinterin ylätiivistepintaa sorvattiin 2.8mm ja sylinterikannesta on korokkeet poistettu. Männänhelmoja lyhennettiin pari milliä ja viilattiin (lähes)portaattomat huuhtelulähdöt. Pienten kierrosten vääntöjä kaipailisin takaisin. Poraus ja uusi mäntä varmaan auttaisi koska sylinterissä on aika syviä naarmuja :roll: .

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

24.2.2013 18:49

No pyttyä kun on nostettu niin huuhtelu ajotukset muuttuu joten ei taida tunturin "alavääntöjä" saada takasi :D Ei naarmut pitäsi haitata jos ei oo "puristus tilassa" tietysti jos pytty on muuten väljä nii sitte kannattaa porauttaa.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

24.2.2013 21:32

Ei ole mitenkään erityisen väljä mutta ne pahimmat skradut on just siellä missä niitten ei pitäs olla :s .

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

25.2.2013 12:57

Huomasin että tuosta tuulettimesta on irronnut yksi siiveke. Onko se nyt niin pahasti epätasapainossa että laakerit menee paskaksi ja kampura solmuun? :s . Jos laittaa ehjän tilalle niin voiko sen vaan heittää paikalleen vai pitääkö se tasapainottaa vauhtipyörän kanssa?

Jos vaikka rakentaisi oikein mitotetun putken tohon niin pitäiskö tuo pakoaukko viilata laipan kohalta isommaksi esim. 20mm->24mm? Ja kuinka kovaa kulkisi(arvio) jos pytyssä on imurööri on 14x24mm ja pako 14x23mm + tehoputket ym. viritelmät?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

25.2.2013 22:48

75 km/h suoralla

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

26.2.2013 13:41

Ja mutkassa 175km/h... Jos keuliikaasusta haluat tehdä oikein mitoitetun putken pytylle niin sillon ei tarvi kanaviin koskea. Oisko ollu putken alkuosankerroin joka piti laittaa ykköseksi että siitä ekasta palasesta tuli samankokoinen kuin pakoaukostakin, siis jos se nyt oli se ongelma. Pakoaukkoa (yleensäkkin kaikkia röörejä) suurennettaessa kasvatetaan aukon kokoa koko matkalta tasaisesti, eli laipan kohalta suurennettu pakoaukko kuulosta korvaani pilatulta pakoaukolta. Sitten noita sun antamia mittojaskin vähän mietin, siis aiotko tehdä pakoaukosta ja imuaukosta sellaisen soikean muotoisen koko matkalta vai siis HÄH? Nuo mitat ei mulle mitään sano kun en ole ikinä föönipuchin pyttyjä tutkaillut ja muutenkin huomattavasti toimivampi tapa suunnitella aukotusta on ajoituksen mittaus, eli pakoaukon korkeus määritellään astelevyn avulla asteina. Tältä foorumilta löytynee ohjeet tohon hommaan, joten etsi ne, mittaa ajoitukset sekä imusta (oletan että pytty on läpätön) että paosta ja kerro ne täällä niin voin mutista lämpimikseni mihin suuntaan niitä ehkä kannattaa muuttaa...

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

26.2.2013 17:18

Eiku mä vaan meinasin sitä että ahistaako nuo sylinterin aukot niin paljon että on ihan turha kuvitella että sillä ehtis mihinkää ilman viilausta vaikka väsäis toimivan putken. No ihan sama mä joskus mittaan noi ajotukset ja tuun selittään lisää.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

27.2.2013 18:05

keuliikaasusta kirjoitti:Huomasin että tuosta tuulettimesta on irronnut yksi siiveke. Onko se nyt niin pahasti epätasapainossa että laakerit menee paskaksi ja kampura solmuun? :s . Jos laittaa ehjän tilalle niin voiko sen vaan heittää paikalleen vai pitääkö se tasapainottaa vauhtipyörän kanssa?


Ota hajonneen siiven vastakkaiselta puolelta siipi pois, niin on tasapainossa ;)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

4.3.2013 23:49

Joo, näillänäkymin Gilera lähtee ja tilalle tulee Maxi tuna.. Ja vaikka kuinka on pappis, niin armoa ei aleta eikä aleta entisöimällä pilaamaan. Onko kokemusta tuosta kiinankopio 17mm bingistä? onko ostamisen arvoinen? siihenhän käy säätösuutin? kannen nyt uskaltaa pudottaa melko alas, varmaan korokkeet pois ja imupuoli pytystä kaasarille sopivaksi ja pakopuolelle leveyttä ja ylöspäin. Myös mäntään viisteet huuhteluiden ja pakoaukon kohdalle sekä imuhelmalle vinkua kanssa. Mitenkäs putken kanssa, minulla on ollut muffleria, itsetehtyä teharia (on vieläkin), tunturin tehoputkea.. mutta pitäs sellanen nätti putkula saada, joka ois mielellään kromattu ja sopisi tyyliin.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

5.3.2013 0:03

Jos alat tiputtamaan kantta niin vaihda/osta valmiiksi uusi kiertokankisatsi.
Kuluneet alkuperäiset tahtovat antautua.
Unohda samantien kaiken maailman kopiokaasarit.
PHBG:ää tai Mikunin vastaavaa tilalle jos lähdetään virivirilinjalle.
Voimakoneelta varmaan löytyy piippu.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

14.3.2013 20:27

Mulla on tuollainen elkon 38mm mäntä jossa luki 38mm siinä laessa mutta sen sisäpuolella lukeekin 38-5. Mikähän idea siinäkin on? Haittaako menoa jos joutuu jatkamaan mufflerin alkukäyrää pari senttiä kun ei muuten pysty laittaan osumatta koneeseen?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

14.3.2013 23:07

Luultavasti tehoalue siirtyy alemmas, testaa niin tiedät!