Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

31.8.2012 15:02

500 vai 5000? :D
Eiks Cityssä oo variaattori?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

31.8.2012 15:51

Eikös skootterien moottoreita oo maailma pullollaan, niissä on vieläpä variaattori valmiiksi kyljessä. Jos varivetoista tarvii niin ottaa vaan jonku sellaisen ja rupeaa ropaamaan.

Sitä en tiedä että miks Tunturiin tarvittaisiin variaattoriveto. Ketjuveto on varmempi, helpompi ja yksinkertaisempi. Ja sikäli kun nuiden skoottereiden rakenteen muistan, Tunturiin ei edes saisi laitettua sellaista variaattoria... Paitsi hillittömällä modaamisella missä ei taas oo enää mitään järkeä...

Osta tuna pois ja pistä se kulkemaan. Ei se mitään variaattoria tartte. :)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

1.9.2012 15:54

Paljonkos 70-80 luvun "urheilumopoissa" on uutena/vakiona kiihtyvyys 0-100m? Muistelen itse, että jotain 15 sekuntia olisi testeissä mitattu?

Olettekos itse testanneet omien mopojenne kiihtyvyyksiä?

Omassa Tunturi Super Sportissa mittasin 12 sekuntia. Eli kaipa kone ihan pirteä on.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

1.9.2012 18:38

Joo eli nyt olis semmone ongelma et joka kerta kun olen viilannut tota pyttyä niin tuntuu kun ois menny huonompaa suuntaa :( Eli eka oli vääntö keski kierroksilla ja nyt kokonaa hävinny männänrenkaan olen vaihtanut noin 7h sitten että ei sen puolen ongelmaa mutta pytty kylläkin vähän valskaa mutta ei paljoa :s Huuhteluiden korotus autto vähän mutta ei paljoa. Ja pako 70%levee ja korotettu 2mm ja imu "putki" porattu 17mm ja leveys on 27mm ja korotettu n 2-3mm jja huuhtelut siistitty ja korotettu n. 0.5mm :) Joo sori vähän sekavaa textiä mutta en ole kauheen hyvä kirjottaa selkeesti mutta harjotus tekee mestarin :) Yrittäkää saha selvää. Ainii ja kantta lasketu 3mm ja squishi tehty.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

1.9.2012 20:19

Supersport87 kirjoitti:Paljonkos 70-80 luvun "urheilumopoissa" on uutena/vakiona kiihtyvyys 0-100m? Muistelen itse, että jotain 15 sekuntia olisi testeissä mitattu?

Olettekos itse testanneet omien mopojenne kiihtyvyyksiä?

Omassa Tunturi Super Sportissa mittasin 12 sekuntia. Eli kaipa kone ihan pirteä on.


Itse muistelisin lukeneeni jostain SuperSportin tehoista/suorituskyvystä, että kiihtyvyys olisi 0-100m 12s


Edit. Mitenkäs toi SS:n kansi kannattaa laittaa sorviin kiinni? Pitäis ne "korokkeet" ottaa pois...

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

1.9.2012 21:15

Minä voin myydä halvalla valmiiksi lasketun kannen, älä tuhoa alkuperäistä.

MInulla on ehjä kansi, josta koroke laskettu kokonaan pois.

Myös toinen löytyy, jossa n 1mm koroketta jäljellä.

HInta 4 euroa/kpl+postikulut.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

1.9.2012 22:53

Empä tiiä onko SS:n kannessa tilaa, mutta papiskan kannen laitoin sytytystulpasta kiinni. Jos ei ol tilaa ni voithan koittaa ostaa tai tehä pätkän kierretankoo joka sopii sytytystulpan reikään.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

1.9.2012 23:02

Taikka sorvata semmosen adapterin, millä saa sen pytyn tulpan kierteestä sorviin kiinni.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

1.9.2012 23:12

Sitä just tarkotin.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

7.9.2012 19:48

Ei kellään sattuis olemaan ylimäärästä kantta tai magneeton koppaa? Magneeton koppa siksi että vanha päätti haljeta ja kantta tarttisin siihen että kun nostan pyttyä niin tartten enempi puristuksia ja poliisisetä huomaa samantien jos laitan tuon metrakitin kannen vakiopyttyyn.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

7.9.2012 21:54

Taidan täältäki kysästä jos täällä kävis porukkaa enempi.
Stefat ja laakerit pitäis vaihtaa, kertoisko joku miten saa helpoiten koneen auki ja takas kasaan? Tarviiko esim. kytkinkopasta irrottaa mitään?
Tietopankin artikkeli luettu, oma kokemus nolla.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

7.9.2012 22:45

Tarttet ainakin perus remonttityökalut, hyvän rauhallisen mestan jossa voi tehdä ja reilusti aikaa. Lisäksi mielellään avuksi joku kaveri joka on joskus remontoinut mopoja / jotain muita härveleitä. Homma pitää tehdä hätäilemättä ja rikkomatta mitään. Jos voimaa / vasaraa / vastaavia käytetään, pitää se tehdä harkiten.

Muistinvarainen perusohje:

Ennen muita toimenpiteitä: jos olet epävarma muististasi, ota paljon valokuvia. Puhdista purkamasi osat sitä mukaa kuin irroitat ne ja laita järjestyksessä rasioihin. Lisäksi vielä rasioihin muistilappuja että muistat mikä osa tulee minnekin. Jokainen osa jonka otat koneesta pois menee myös takaisin. Koneessa ei ole turhia osia vaikka minäkin olen joskus luullut että siellä niitä on. :)

1. Katkaise ketjut ja irroita jarrupoljin sekä irroita sähköjohtojen liitin (sellainen kuin sattuu olemaan. sytkäjohto saa olla paikoillaan.)
2. Irroita pakoputki, kaasutin - imukaulayhdistelmä ja tuki pako- ja imukanava esim teipillä tai jollain nukkaamattomalla paperilla ettei koneen sisään pääse likaa. Lisäksi irroita kytkinvaijeri (kytkinkopan päällä olevaa kytkinvipua ei tarvitse irroittaa).
3. Tarkista että mitään ei ole unohtunut kiinni ja irroita koneen kiinnityspultit. Nosta kone pöydälle.
4. avaa magneetonkoppa ja alumiinipeltilätyskä koneen vaseammalta puolen, irroita vaihdepoljin ja eturatas. Irroita magneetto ja sähköosat ja kaikki muukin mitä sattuu irtoamaan (ei lohkonruuveja vielä).
5. Puhdista kone päällisin puolin huolellisesti.
6.Sylinteri ja kansi irti
7. Kytkinkopan iso muovimutteri irti. Kytkinkoppa auki. Kytkinkoppaan kiinni jääviin osiin ei tarvi koskea.
8. Kytkinkopan alta paljastuvat hilut irti
9. Lohkot auki ja laakerit vaihtoon. Tässä vaiheessa kannattaa olla tarkkana, sillä vaihteiston laakerit on rakennettu irtorullien avulla ja rullat tippuvat pöydälle kun lohkot avataan.
10. Nalle puchin galleriasta löytyy 4 vaihteisen puch motin kasauskuvia. Tai ainakin photobucket galleriasta.

Joku muu saa antaa ne ohjeet jotka unohdin. :P

-Beta

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

8.9.2012 15:57

Kiitos. Rojekti on ny saatu sit aluillee. Kahdesta puhaltimen takaosan ruuvista on menny kanta, voisko kannan porata pois että sais puhaltimen irti ja pihdeillä ruuvintynkä pois? Sit vielä kytkimen pääliosan se lukkorengas on aika pulmikas ku mun nokkapihdit on kulunu ja letukan pihdit lipsuu. Mil sais pois?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

8.9.2012 21:24

Käy hakemassa uudet nokkapihdet kaupasta, kenenkään hermot ei kestä jos pitää pelata paskoilla työkaluilla. Ja osta sitten samalla pienet lukkorengas pihdet, tarpeen mukaan joko levittävät tai puristavat, niitäkin tarvii sillon tällön ja kun yhesti ostaa hyvälaatuiset niin ne kestää koko sun loppuelämäsi ajan OIKEIN käytettynä.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

8.9.2012 23:05

_rieska_ kirjoitti:Pienet lukkorengas pihdet, tarpeen mukaan joko levittävät tai puristavat


Puchissa tarvitaan molempia, sekä levittäviä että puristavia lukkorengaspihteijä (eli seigerrengaspihtejä) :)