Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

19.8.2012 16:34

minulla ei ainakaa tosta linkistä näy muutaku kaupan etusivu? pistähän uus linkki :)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

19.8.2012 18:45

http://www.x-moto.fi/store/product_info ... nbqug699o2

Tuossa linkki. Pytty on normi Metrakitin sylinterisarja, hintaa 188e. Kyllä kait tuo ihan jees ostos olisi, jos hinta olisi pienempi. Osta pois jos on rahaa kuin roskaa, mutta itse tilaisin mieluummin ulkomailta jotain parempaa samalla rahalla. Gilardonia, parmakittiä tai jotain.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

19.8.2012 20:39

Juu kyllä mä oon aatellu ostaa ulkomailta mutta kun ois kiva pitää 50kymppisenä ja lohkojen avarrus ei oikee maistuis :s No mutta katsotaan mitä tulee :D

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

21.8.2012 19:05

Kysytään nyt vielä täälläkin, eli toimiiko papan kone yhdellä m- renkaalla? Uudesta 40mm männästä katkes toinen rengas ja siinä on 1.5mm korkeet renkaat kuin yleensä, eli tilaamani uudet renkaat eivät sopineet. Vai löytyykö jostain näitä kapeampia renkaita?
Ja toimiihan 40mm sylkkä vakiokannella?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

21.8.2012 19:22

Joku voi kertoo millä väleillä pappaan kiihtyvyyttä ja huiput 45-50? :3

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

22.8.2012 0:18

14mm kaasari ja nippu taka sekä eturattaita kehiin. Siitä sitten se alkaa.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

22.8.2012 19:31

Mikksu kirjoitti:Kysytään nyt vielä täälläkin, eli toimiiko papan kone yhdellä m- renkaalla? Uudesta 40mm männästä katkes toinen rengas ja siinä on 1.5mm korkeet renkaat kuin yleensä, eli tilaamani uudet renkaat eivät sopineet. Vai löytyykö jostain näitä kapeampia renkaita?
Ja toimiihan 40mm sylkkä vakiokannella?


Kyllä se toimii yhellä renkaalla mutta ei se kuitenkaan kulje mitenkään erityisen hyvin. Toimii vakiokannella. Varmaan helpointa ostaa uus mäntä jostain.

Retroilija kirjoitti:Joku voi kertoo millä väleillä pappaan kiihtyvyyttä ja huiput 45-50? :3

13/38 välityksillä meni oma pappa sen verran mutta tehoalue loppu vakio kaasarista johtuen aika nopee ja huiput (50) tuli pitkän vingutuksen jälkeen. Laitoin 34 rattaan ja porasin kaasarin millin isommaksi (ei kannata) niin sitten oli vähän kivempi ajaa. Vanhat mopot on kuitenkin yksilöitä niin osta läjä rattaita kuten aiemmin sanottiin ja kokeile mikä on paras yhdistelmä.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

24.8.2012 10:17

Ajattelin kertoa omia kokemuksia Super Sportin moottorin (PUCH VZ50N4) virittämisestä.

Jos haluat edullisen kevyehkön virityksen, mikä ei pahemmin näy päällepäin, mutta piristää konetta selvästi vakioon verrattuna, voit tehdä niin minä:

- nostin sylinteriä n. millin ylöspäin laittamalla ylimääräisen tiivisteen sylinterin alapäähän. Tämä vaikuttaa sen, että huuhteluaukot ja pakoaukko aukevat paremmin männä alakuolokohdassa.
- lisäksi viilasi männän laelta pakoaukon kohdalta n. 2 mm pois, ja huuhteluaukkojen kohdalta 1 mm. Edellisen toimenpiteen kanssa tämän pidentää aukkojen aukioloaikaa.
- imuaukon aukioloa lisäsin viilamalla männänhelmaa imuaukon kohdalta 3 mm.
- laskin kantta n. 2,5 mm, siten että koroketta jäljellä 1,5 mm (Alunperin on 4mm).
- vaihdoin imukaulaksi itsetehdyn, jossa sama ulkohalkaisija 16mm, mutta sisähalkaisija 14 mm, ja muoto tasaisen kaareva
- ilmansuodattimesta paperisuodatin pois
- äänenvaimentimen reikälevyn sekä äänenvaimenninpanoksen reiät isonnettu.

Näiden toimenpiteiden ansiosta kone on selvästi ärhäkämpi, kiertää iloisesti, reagoi kaasuun terävästi ja kiihtyy hyvin ja mopo kulkee jo 12/42 välityksillä n. 50 km/h (mitattu navigaattorilla). Jos laitan vielä eteen 13 ja taakse 34 piikkisen, pitäisi kulkea n. 65 km/h. Ja tämä siis vakiosylinterillä, vakiokaasuttimella ja melkein vakiolla putkella!
Viimeksi muokannut Supersport87 päivämäärä 1.9.2012 15:56, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

30.8.2012 14:46

Ööö tuota mitähän pitäs tekä kun breikin kytkin ei taho toimi niiku pitäs. Kylmänä luistaa ja lämpösenä ei irrota. Kaiken laisilla öljyillä oon kokeillu ajaa. Tälläkin hetkellä on Valvolinen kytkimen lisäaineelliset öljyt. Vai onko no mopparin kytkinlevyt vaan niin surkeita että ne kestä puolta vuotta kauempaa?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

30.8.2012 18:47

Tässä pieni kuumotus on ollut , että ostaisin toiseksi mopoksi punch moottorillisen tunturin. Pientä ideaa on siinä ollut myös, että 4v punchin muuttaisin variaattorivetoiseksi skootterin variaattoreilla. :) No jos mä vaan jaksan tuommosen vähästä niin mitäs muut ajattelee tuosta, että onko punch moottorin "raiskausta" eli pilaamista?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

30.8.2012 19:36

No sähä jännän idean sait...
Mut juu, noit ny on joka tallin perukoil, pist variks vaa jos siitä iloo saat :D

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

30.8.2012 19:52

No jos nyt aluksi vaikka opettelisit kirjottaan nimen oikein puch :D Mutta saattas jopa toimiakkin kun puch on aika vääntävä ollakseen 2-tahti.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

30.8.2012 22:23

Jos alat tekemään skootteria, tee papan 2v moottorista, niitä on pilvin pimein joten anna palaa!

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

31.8.2012 14:38

Tai PV:n koneesta, niitä kun on suomi täynnä :lol: . Tunturi city ois valmiiksi jo vaihteeton, tai no yksvaihteinen oikeastaan.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

31.8.2012 14:42

Jaha, se olikin puch eikä punch. :D Tuossa variaattorissa on hyvä puoli se, että ei tarvi olla putken + pytyn laajavääntöisiä. Vain jopa 500rpm riittää tehoalueeksi --> suurempi huipputeho.

No mää kertoilen tuosta enempi jos saan rahaa + motovaatiota tuon toteuttamiseen.