Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

15.7.2012 17:16

Olisko vanha imukaula voinut vuotaa vähän ja tämä uus sitten ollakkin tiivis, joten kannattaa varmaan ensimmäisenä kokeilla sitä pienempää suutinta.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

17.7.2012 23:27

Tulin muuten hommanneeks 50 metrakitin pyttysarjan. Kysymys kuulu, että löytyykö mistään tuohon mäntää. Moposportilta vastasivat, että valmistus on lopetettu. Jos ostasin tuommosen L- Profiilin männän niin onko haittaa jos männä renkaan katkos kohta tulee pienempien huuhteluiden kohdalle vai onko männäntappien paikkaa siirrettävä ?

E: Kävi mielessä, että jos ostais tuon L-profiilin männän ja hitsauttas jossain paikallisessa metalli puljussa alemman mänänrenkaan uran tukkoon ja siirtäs ylemmän männärenkaan tapin paikka. Olisikohan kuinka typerä idea ? :)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

18.7.2012 18:54

Supersportissa on sellainen ilmiö, kun avaa kaasun kokonaan pintakaasulta, se booaa pari sekunttia ja sitten kierrokset nousevat. Mistä mahtaa johtua? Liian pieni kaasari? Nykyinen on 13mm.
Pyttyä on kevyesti viilailtu ja omatekoinen putki on virityksinä jos ne vaikuttavat asiaan jotenkin.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

18.7.2012 22:22

jos toimii yläkierroksilla normaalisti niin kokeileppa nostaa neulaa pykälällä tai parilla.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

19.7.2012 9:12

P U C H kirjoitti:Tulin muuten hommanneeks 50 metrakitin pyttysarjan. Kysymys kuulu, että löytyykö mistään tuohon mäntää. Moposportilta vastasivat, että valmistus on lopetettu. Jos ostasin tuommosen L- Profiilin männän niin onko haittaa jos männä renkaan katkos kohta tulee pienempien huuhteluiden kohdalle vai onko männäntappien paikkaa siirrettävä ?

E: Kävi mielessä, että jos ostais tuon L-profiilin männän ja hitsauttas jossain paikallisessa metalli puljussa alemman mänänrenkaan uran tukkoon ja siirtäs ylemmän männärenkaan tapin paikka. Olisikohan kuinka typerä idea ? :)

Ootko kokeillu kääntää mäntää toisinpäin - jolloin katkoskohdat tulisi pakopuolelle paon ja huuhteluiden väliin? :)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

19.7.2012 11:50

Ei mulla viellä mäntä ole koneessa ollut, että tarkempaan oisin kattonu. Mutta jos männän laittaa katkos kohat pakoon, niin omaan silmään näytti siltä, että se katkos kohta jää siihen pienempien huuhtelu aukkojen kohalle.
Vai meinasitko Beta, että kun sovittaa koneeseen, niin se mäntä asettuu tuolla mainitsemallasi tavalla ?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

19.7.2012 14:45

Meinasin juuri sitä mitä sanoin. Mutta tuota en ymmärrä:
P U C H kirjoitti:Mutta jos männän laittaa katkos kohat pakoon, niin omaan silmään näytti siltä, että se katkos kohta jää siihen pienempien huuhtelu aukkojen kohalle.

Jos katkoskohdat on pakoon päin, niin miten ne voi samaan aikaan olla pienempien huuhteluaukkojen päällä, kun pienemmät huuhteluaukot on sylinterin imupuolella..? :eek:

Metrakitin pytyssä on paon ja huuhteluiden välissä ihan yhtä paljon vapaata tilaa männänrenkaan katkoskohdille kuin kaikissa muissakin yksipakoisissa sylintereissä. Sen sijaan ihan satavarma en ole männänrenkaan katkoskohtien sijoittelusta Dinaminin männässä, mutta muistelisin niiden olevan ihan normaalisti paon ja huuhteluiden välissä.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

19.7.2012 20:39

No voi kives sentään :) , Kokeilin sitä mäntää aijemmin katkos kohat imuun päin. Nyt kun katoin katkos kohat pakoon päin, Niin pitäs sillain asettua, että katkos kohta ei jää aukkojen kohille. Taijan Nakkilan pyörästä ja moposta ostaa GPM männän sisään ja ajella sillä.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

21.7.2012 16:12

Ihan vähän aika sitten vaihdoin pappatunan vaihteistoöljyt ja kysymys kuuluu, eli onko se ihan normaalia että se vaihteistoöljy värjääntyy tummaksi?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

22.7.2012 19:44

Kyllähän se tuppaa aina toisen värisenä ulos tullemaan.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

23.7.2012 1:01

Kuuluuko pappatunturin kiertokangen päässä olla pelkkä hela ja männäntappi, eikä ollenkaan neulalaakeria?
Konetta avatessa vähän ihmetytti tuo, että onko joku jättänyt pois välistä. Väli on kyllä erittäin tiivis, että tappi ei heilu paikallaan yhtään.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

23.7.2012 18:15

Ei kuulu alunperin ollakkaan neulalaakeria mutta myydään kiertokankia jossa on neulalaakeroitu yläpää. Toimii molemmilla.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

1.8.2012 12:57

Mikähän on vialla kun kytkin välillä ottaa ja välillä ei. Eikai levyt voi loppua 3 kuukaudessa?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

1.8.2012 16:27

Onko kone ollu auki niin että ne levyt olis pässy kuivuman?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

1.8.2012 19:05

ei se kyllä auki oo ollu mutta öljyt tippuu pikkuhiljaa pois mutta sinne oon kyllä lisänny sitä