Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

27.8.2013 15:33

Tuli hommattua 65cc Autisa JPC. Ostin kun halvalla sain. Saako tuohon mistään mäntää/männänrengasta? Kun orkkis mäntä löytyy muttei rengasta... L-Profiilinen näyttäisi tuo olevan. Kokoa sylinterillä 43,5mm.

Paljonkohan tälläsellä pytyllä on arvoa, kun ilmeisesti orkkis koossa(?). Viilaamatonkin vielä. Miinuksena vain, että tuo rengas puuttuu.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

28.8.2013 9:29

Nakkilan pyörä ja mopo. Sieltä kyselemään.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

29.8.2013 16:23

Mites päin noi vz50n4:n kampuran stefat tulikaan?
Onko kukaan soveltanut vaihdepolkimeen jotain muuta tiivistettä kuin o-rengas?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

30.8.2013 19:51

Stefoissa urapuoli kampikammioon päin ja tasainen puoli koneesta pois päin.
Laita kaks O-rengasta päälekkäin+ ohut prikka niin pitää varmasti, ainakin itsellä näin loppunut vuodot aina.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

2.9.2013 21:39

http://www.moposport.fi/fi/mrengas-h.43 ... iTZXtK-2So

Puch 65cc Autisan renkaita?

Jos on niin pakko pistää pari tilaukseen! :) Samalla vois napata puchin tehastekosen tehomännän hyllyyn vaikka koristeeksi. :D


http://www.moposport.fi/fi/tehomanta-tu ... iTbQNK-2So

E: Oisko kellään 50cc Autisaa tai 4v Puchin vakiopyttyä myydä?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

2.9.2013 22:40

nimen perusteellä näyttäs ainaki olevan,
mikset laita 65cc kerta sellaisen omistat ja nyt löytyi se rengas mäntään? ;)

btw. tuli mieleen että onko kukaan metran 50cc ja autisan 50cc omistava tehnyt mitään testejä jollain tietyllä setupilla(esim 16mm kaasari ja mufflerin putki)
että miten tehoalueet eroaa ja kummassa sitä potkua on enempi? :)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

3.9.2013 8:19

Koska ois tarkotus kasata 50 ja 65cc koneet, kun löytyy avarretut ja avartamattomat lohkot. 65cc kone kasassa, mutta joutuu käyttämään auki vielä. Kun kampiakseli vatkaa ihan perkeleesti? Kattoo magneettoa ja polkasee nii näkee kuinka vatkaa. Näkee pelkästä kampiakselistakin. Ja magneetto ottaa puoliin kiinni kun heittää niin paljon. Uusi kiertokanki vaihdettu ja tasapainotettu kampura, kuinka tää on mahollista...? Kertaakaan ei käynnistetty...

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

4.9.2013 22:48

Ootko kahtonu heittääkö kytkimen päästä kuinka paljon tai ollenkaan?
Tuskin nyt kampuran laakeritkaan on menny, jos ei ole edes käynnistettykään kertaakaan rempan jälkeen, mutta oikein suuri päittäisvälys laakereissa voisi aiheuttaa tuollaista, mutta se nyt tuskin on vikana tässä tapauksessa :lol:

Raportoihan tänne sitten kun saat korjattua että missä vika oli .

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

13.9.2013 1:10

Jehvettillä taitaa olla kampura vääntynyt.
Vai moparilla myydään Autisan mäntiä.. Pitää tsekata vuosien tauon jälkeen valikoiman läpi.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

15.9.2013 22:15

™TRP kirjoitti:btw. tuli mieleen että onko kukaan metran 50cc ja autisan 50cc omistava tehnyt mitään testejä jollain tietyllä setupilla(esim 16mm kaasari ja mufflerin putki)
että miten tehoalueet eroaa ja kummassa sitä potkua on enempi? :)

En ole sen enempää testaillut, mutta Autisan pakoaukko on tuntuvasti korkeampi -> enemmän tehoa.

Muoks: Metrassa on tosin huuhteluiden puolesta paljon enemmän varaa eli pako- ja imuaukon voi vetää aika lailla tolkuttomiin mittoihin ilman että huuhtelut loppuu kesken. Siinä mielessä aika kiva viilattava. Täydellisen (!) tarkka testi tulossa joskus sitten kun taas pääsen (ehdin) Puch-moottorieni kimppuun. Eli ei ihan lähiaikoina. Mutta tuo rauta ja alumiini on siitä kivaa, että ei hyllyssä pilaannu. Mulla on aika valikoima erinäisiä Puchin pyttyjä odottamassa dremelöintiä sun muuta huolenpitoa.
Viimeksi muokannut Nalle Puch päivämäärä 24.9.2013 15:45, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

16.9.2013 16:33

Kampura väärä, tiedä miten mahdollista kun ei ole saanu lekaa tai tipahtanut. Epäilemmekö koneistamoa? :O

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

17.9.2013 21:51

Kampura pukkiin, mittaa heittokellolla heittääkö limput toisistaan vai akseli vääntynyt.
Epäilen että on banaani.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

30.9.2013 17:27

Eli tämmonen kysymys. Tekisi mieli 70cc:ta tikruun mutta en oikee osaa päättää että mikä näistä: http://www.puchshop.de/catalog/dmp-70cc ... -1473.html tai http://www.puchshop.de/catalog/complete ... p-407.html tai http://www.puchshop.de/catalog/psr-70cc ... -2038.html ja sitten vielä http://www.puchshop.de/catalog/complete ... p-219.html
Eli pihamopoon olisi tulossa, vääntöä ja tehoa olisi kiva olla ja rööriksi ajattelin metrakitin muffleria. Vai löytyiskö muita ehdotuksia sylkistä taikka putkista? 150€ "budjetilla" rakentelen että ei mitään hirmukalliita ehdotuksia. ;)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

1.10.2013 17:11

Ite en noista pytyistä sano juuta enkä jaata, mutta jos hommaat niin hanki sitten kerralla semmonen setti jossa on kunnollinen kansi mukana. Laiskoja noi kuitenkin loppupeleissä on, jos ei niille viilaa anna. Viisainta olis laittaa kaasariksi esim. joku uusenskan vakiokaasari (16mm) niin löytyy kaikki tarvittavat varaosat helposti myös kotimaasta.

Jotenkin musta tuntuu että kaikista sopivin hinta-laatuviritys olis ihan vaan putken vaihto "äkäsempään" ja samalla kevyehkö pytynviilaus. Pienellä perehtymisellä pitäs alkaa löytymään melko kattavasti tietoa aiheesta, oikeastaan todella laajasti. Toisaalta jos sulla on koskematon vakiopytty niin se varmaankin kannattaa säästää ja vaikkapa myydä jollekin harrastajalle.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

2.10.2013 19:51

-kuravelli- kirjoitti:Eli tämmonen kysymys. Tekisi mieli 70cc:ta tikruun mutta en oikee osaa päättää että mikä näistä:
Noista vaihtoehdoista ottaisin tuon läppäpytyn. En tiedä miksi. Ehkäpä sillä kuitenkin voisi tuota "vääntöä" saada siinä määrin kuin se noin pienessä moottorissa mahdollista. Tuo imukaula on toki hankala, kun koneessa ei ole vaakapyttyä. Eli kaulan joutuu tekemään. Muffleri on varmaan vakioputkea parempi. Tosin ei sekään sovi suoraan, koska tässä pytyssä on pakokanavan loppuosa kohtisuorassa sylinterin tiivistepintaan nähden. Eli kuten Puchin puhallinjäähypytyissä ja Sportin & Cityn kovakromipytyissä. Ja moottorin lohkojahan joutuu avartamaan, jotta tämän pytyn saa mahtumaan paikalleen. Pientä savottaa ko. pytyn asennus siis vaatii.