Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

25.6.2015 19:40

Itsellä vastaava vika kerran tosin eri pyörässä mutta silti, vika oli niinkin simppeli että tulppa oli menny paskaksi. Lämmetessään tarpeeksi ei enään antanu kipinää, hetken anto jähtyä ja viilentyä niin toimi taas hetken kunnes lämpeni liikaa. Kokeile jos tulpan vaihdolla korjaantus ;)

Re: Mikä on vikana?

25.6.2015 20:27

Unohtu mainita et tossa ku perushuoltoo tein ni öljyt ja tulppa vaihettu :| No kiitti kuitenki :)

Re: Mikä on vikana?

27.6.2015 22:57

No taas apriliassa jotain on vialla. Ostin viilatun forte 70cc sylinterin käytettynä mutta vanhalla omistajalla oli menny kannentiiviste paskaksi. Laitoin sylinterin ja 50cc kannentiivisteen. Mopo kiihtyy paremmin kuin ennen mutta ei kulje sen kovempaa kuin viilattu 50cc vakiopytty. Onko vika kannentiivisteessä vai missä. Ostin muutama viikko sitten vapaavirtausputsarin enkä tehnyt suuttimelle mitää
Aprilia SX 2010 ja viriä löytyy vapariputsari, viilattu 70cc, 95 suutin, 19,5mm lortto, 11/53, tyhjennetty vakioputki ja rajoittamaton CDI joka on apriliassa vakiona(?)

Re: Mikä on vikana?

28.6.2015 23:49

Elikkä siis mikä on ja mitä teen sille että vaihteita vaihdettaessa paukahtaa oiken kunnolla. Kytkin säädetty ja eri öljyjä ollu sisällä. Btw kuului tässä vähän aikaa sitten outo "ujellus" kytkimen suunnilta ja oli voimakkaimmillaan keskikierroksilla, ei tosin kuulu enää mutta olisi kiva tietää jos ois syytä epäillä jotain :)

Re: Mikä on vikana?

29.6.2015 0:07

Ootko kattonu sieltä kytkimestä itestään että levyt vapauttaa kunnolla, ettei oo huonojen öljyjen takia levyjä liimaantunu kii toisiinsa tai kytkimeen tullu mitään normaalista poikkeavia uria/jälkiä, jotka vois haitata sen toimintaa? Mikäs kone sulla muuten on? huono kytkimen toiminta/ujellus on aika ominaista am6selle :roll:

Re: Mikä on vikana?

29.6.2015 1:59

Pitääpi huomenna kattoa. Minkä kokosta/näköstä jälkeä siellä saa olla ennenku voi todeta että on menoa haittaavaa? Ja jos nyt ne levyt on liimaantunu toisiinsa niin miten toimin? On am6 :s

Re: Mikä on vikana?

29.6.2015 8:05

Minarellit tahtoo hangata ittensä paskaksi vähän sieltä sun täältä. Mut isoimmat haitat kytkimen toiminnalle vois olla kruunussa mahdollisesti olevat 0,5-1mm urat, joita kytkinlevyt on tehneet. Hyvällä lykyllä siinä on vain uran alut, jotka saa tasotettua helposti viilalla. Auttaa hetken, kunnes kytkin alkaa taas syömään itseään. Jos levyt on 'leikannu' kiinni, välilevyissä on todennäkösesti jälkiä kytkinlevyjen pinnoitteesta. Silloin kannattaa vaihtaa koko levysarja ja käyttää jälkeenpäin vain sitä "oikeeta" öljyä. Kun sulla on kytkin irti tarkastelua varten, niin käy samalla läpi alakerran laakereita sieltä avoimesta kytkinpuolesta käsin pyörittelemällä. Jos niissä tuntuu jotain pykäliä tai rahinaa, voi olla että ujellus tulee sieltä, eli laakerit menny. Voi tulla muualtakin, minarelli kun on kyseessä. :lol:

Re: Mikä on vikana?

30.6.2015 2:19

Hei, missä mahtais olla vika. Se kytkimen "tappi" mikä on siel moottorissa :D niin nousee ja kun sen painaa takas, niin se ei pysy vaan nousee takas ylös, ja vuotaa öljyt sieltä välistä. kytkin toimii moitteettomasti.

Re: Mikä on vikana?

30.6.2015 17:21

Kyl ainaki itelläki aina nousi mutta tein lattaraudasta siihen patentin ettei nouse :P

Re: Mikä on vikana?

30.6.2015 19:20

Jos tappi on hirveen kulunut, niinku noissa yleensä on, niin se kannattaa vaihtaa uuteen. Tarvikemalliset kytkintapit ei onneks paljoa maksa ja saattaa tuurilla jopa korjata tuon vian, joka on sekin minarellin tyyppivikaa, eli käytännössä ihan normaalia toimintaa tuolle koneelle. Uus tappi, uus stefa ja patentti, niin lakkaa viimeistään vuotamasta ja nousemasta paikoiltaan.

Re: Mikä on vikana?

5.7.2015 23:59

Vieläki kaipailisin orionin kanssa apuja. Eli muutaman km välein boobooboo, sammuu. Uudelleen käynnistämällä pääsee taas sen muutaman kilometrin. Jo tehtyä: tulppa vaihettu, ilmanputsari putsattu, kaasari ja suuttimet yms putsattu, öljyt vaihettu, venat säädetty, säätöruuveja koitettu pyöritellä, bensansuodatin uusittu, neulaa säädetty, ei vaikuttanu asiaan millään tapaa. Bensatankin korkki löysällä ajettu jos ei olis päässy tankkiin ilmaa ja tullu tyhjiö tankkii, ei vaikutusta. Mopolla ajettu se tonni.

Re: Mikä on vikana?

6.7.2015 2:03

CDI-boksi finaalissa? Puola lämpenee ja lopettaa kipinän antamisen, sit lähtee tulille taas.

Re: Mikä on vikana?

10.7.2015 1:02

Moro
Vaihon just viikko sitte kytkinlevyt ja jouset ja sen jälkee ajossa aluks kytkin toimi normaalisti sitte löysty huomattavasti. Sitte taas seuraavana päivänä oli ihan normaali ja taas löysty. No tänää ajelin ja yhtäkkii huomasin ettei kytkin toimi ollenkaan ja se on ihan tunnoton. Oon ihan kulli otassa ku ei mitään hajua mikä vois olla :(

Re: Mikä on vikana?

10.7.2015 2:19

Nouseeko kytkintappi ylös siellä koneen päällä? :lol:

Re: Mikä on vikana?

10.7.2015 9:32

Joo eli betassa semmonen vika et rupee booailee ja pätkimään täyskierroksilla ollu aika kauan samaa vikaa mut nyt o pahentunut.