Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

19.4.2015 16:55

Mikähän ois riejuun menny. Elikkäs paripäivää sitten toimiku unelma kiersi todella hyvin ajossa, mutta siitä lähtienku käytin mopoa vasemmalla kylellä, ja ajaessa loppu bensa niin ei enään kierrä ajossa paljoa yhtään n.(9000-9800), jotenkin nytkyttää, mutta sittenkun paikaltaan kierrättää niin kiertää 12000 asti, ja tyhjäkäynnillä saattaa itsestään sammua. Olen putsannu kaasarin,ilmanputsarin, vaihtanut tulpan, eri suutinta testaannut, eri kaasaria testannut, käynyt sähköt läpi, eikä vika tunnu lähtevän. Putkena toimii tg enox.

Re: Mikä on vikana?

20.4.2015 22:30

Mikä Rieju Mrx -08 vikana kun kytkin pohjassa välillä sammuu ja aina kun lähtee niin nykäsee ja sammuu kun laittaa paljon kaasuu niin sillon lähtee. Levyt vaihettu viikko sitten. Onko vaan alku kankeutta vai kytkin säädetty väärin. Säätelyruuvin kiristi hellästi kiinni.

Re: Mikä on vikana?

20.4.2015 22:35

Onko oikeaa öljyä riittävästi laitettu?

Re: Mikä on vikana?

21.4.2015 21:26

Sullla on kytkinlevyt hakannu semmoset kolot siihen kytkinkruunuun, mullakin oli samavika, osta uus kruunu tai viilaa niitä hakkaumia vähän pois.

Re: Mikä on vikana?

22.4.2015 17:14

Tossa aamulla kävi sillei et ajoin ihan normaalisti kouluun päin ja ehin ajaa 2 kilsaa kun yhtä äkkiä mopo sammuu ja hervoton moottorijarrutus perään. Jalkakäytävälle ohjasin ja aloin käynnistää uudelleen. Mäntä liikkuu hyvin, löytyy puristukset, antaa kipinää ja on bensaa mutta ei lähe käyntii.

Re: Mikä on vikana?

22.4.2015 20:32

Oiskohan kellään ideaa, missä vois olla vika kun mopo täristee melkein tyhjäkäynniltä n. 6000 rpm asti, ja tämän jälkeen tärinä katoaa kokonaan. Resonoikohan joku kiinnitys? Koneen takakiinnitys oli vähän löysällä. Kirittiin, helpotti muttei poistanut ongelmaa kokonaan.

Re: Mikä on vikana?

23.4.2015 13:59

Mikä voisi olla vikana yamaha dt -09 vuoden, kun kääntää vasemmalle niin sammuu?

Re: Mikä on vikana?

24.4.2015 14:58

Hmmm nyt tuli pieni ongelma ankkaan. Kun painaa kaasua ottaa todella "räväkästi" kierroksia ja sitten tiputtaa ne ja kulkee enää 40-50. Oireilut alko pari päivää ditten ja koko ajan on vaan pahentunut. Kaasarin pitäisi olla kunnossa koska siihen ei ole koskettu pitkään aikaan. Variaattorinkin pitäisi olla kunnossa (hihna, laippa ja kytkin). Voisiko siis olla että esim rullat on kulunu ja nytten se 40% vp-jousi on liian jäykkä tai voisiko olla että tuo minun "teippituning" ilmanputsari ei saa ilmaa? (Ilmanputsarin ympärille kääritty siis teippiä jotta metallikansi pysyisi kiin putsarin päädyssä ja teipattu myös kaasarin puoleinen pää kiini kun raotti sieltä vähän). Ja kyseesä ei ole vakioilmanputsari.

Re: Mikä on vikana?

24.4.2015 22:13

Mikä mahtaa olla -07 Yamaha dt:ssä vikana, kun ei millään saa kipinää aikaan? Tänään kaverin kanssa käytiin oikeastaan kaikki mahdollinen ja mahdoton läpi, mutta millään ei ollut vaikutusta.

- Moric testattiin kaverin dt:ssä, toimii.
- kokeiltiin useampaa tulppaa
- mittailtiin staattorin vastusta, toisessa johtoparissa 650 ohmia, toisessa n. 150. Akun johdoista mitattu jännite polkiessa akun ollessa irti 3,6V. Valot välähtää polkiessa myös akun ollessa irti
- käytännössä kaikki mopon johdot ja liitännät katsottu läpi
- puolaa tutkittu ja testailtu, mutta mitään selkoa siitä ei saatu

Kun sain tuon vehkeen vajaa viikko sitten, paikallaan oli kiinalainen kopiominarelli, joka sitten tänään tuli vaihdettua aitoon. Samalla staattori vaihtui 8 käämisestä 12 käämiseen, joka mopossa on alunperin ollutkin. Johdotukset vedettiin myös koneelta uudestaan. Kiinaminarellilla sai tuotettua satunnaisesti hyvääkin kipinää, mutta lopulta sekin katosi.

Rupeaa usko loppumaan, kun kaikki muu pelaa mutta sitä perkeleen kipinää ei löydy millään :paha:

Edit: vielä tarkemman tutkimuksen seurauksena sähkökynä ei osoittanut mitään elonmerkkiä staattorilta tulevissa johdoissa, joten homma lienee sitä myöten selvä. Laitoin jo uuden staattorin aluslevyineen tilaukseen ja palaan sitten kyselemään lisää mikäli ongelma ei tälläkään ratkea :lol:

Re: Mikä on vikana?

25.4.2015 12:57

Isompaa vai pienempää suutinta? Apikassa 19mm kaasari vakiopukten ja vaparin kanssa, nii kylmällä koneella meinaa sammua kaasua painettaessa, mutta menee ohi ku lämmittää koneen kunnolla. (entisen kaasuttimen kanssa ei tehny tätä) ja sitten tuntuu tuketuhvan/hyytyvän (siis. kierrokset vaan nousevat todella hitaasti, ei siis meinaa saammua) keskikierroksilla. Joten eikös viittaisi vähä siihen että vähä pienempää suutinta tai sitte puhistaa tuo ilmanputsari? kiitos jo etukäteen! :)

Re: Mikä on vikana?

26.4.2015 10:43

Jääkö kierrokset leijumaan kytkintä painettaessa ajosta? Tai jos paikallaan kierrätät reilusti, laskeeko kierrokset hitaasti sellasen tiheän rintintintin -äänen saattelemana vai nopeasti ja ääntä pitämättä?

Jos kierrokset leijuu/laskee hitaasti, seos on liian laiha ja muutenkin kylmällä koneella hyytyminen viittaa liian pieneen suuttimeen.

Itellä ainakin jos käy laihalla, kaasun kun vääntää pohjaan, ensin booaa, sitten kierrokset nousee tosi korkeelle ja laskeutuu hitaasti.

Rikkaalla taas kone vastaa kaasun kääntöön samantien mutta nostaa niitä kierroksia vähemmän ja alkaa röpöttämään sekä kierrokset myös laskee nopeasti.

Ja vielä: mitä ryyppy tekee? Jos ryypyn pitäminen päällä auttaa, on seos liian laiha eli isompaa suutinta/neulaa rikkaammalle.

Re: Mikä on vikana?

28.4.2015 14:31

Mikähän mahtaa meikän mh ssa olla kun ei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä? tyhjäkäynti ja ilmaruuvia väännelty vähän joka suuntaa, mutta ei auta. Kylmänä pysyy korkeintaan 10 sek käynnissä ilman että antaa kaasua ja sitten sammuu. Lämpimänä ei lähde ollenkaan ilman että antaa kaasua ja sammuu heti jos päästää kaasun pois.

Re: Mikä on vikana?

28.4.2015 21:50

Moi!

Pösöstä (XPS -04) meni mäntä paskaks (männänrenkaat poikki, männänrenkaiden kohdalla kolo). Vaihdoin männän ja yläpään tiivisteet ja kun olin ajanut uudella männällä noin 15 km mopo alkoi tuntua kummalliselta, piti painaa tosi paljon kaasua että pysy käynnissä.. Eli kun paino kytkimen pohjaan ja päästi kaasun ni moottori sammu ja kun päästi kytkimen ni sitte rupes tietysti käymään.

No kun pääsin kotiin niin en tietenkään kattonut että mikä mahtais olla vikana :roll: mutta kun meinasin lähteä seuraavana aamuna kouluun niin ei lähtenyt käyntiin. Mäntä oli samanlaisessa kunnossa kuin edellinenkin, paitsi että uuden männän yläpuoli oli ihan musta, ja siinä oli isompi kolo. Mietin että voisiko olla imuvuoto ja katselin imukaulaa niin siinä näkyi pieni halkeama.

Voiko se imeä ilmaa sentin pituisesta halkeamasta joka näytti olevan ihan kiinni?? Eikä leijuttanut kierroksia tms.. Mitä seuraavaksi, imukaula vaihtoon? pitääkö vaihtaa jtn muuta?

Re: Mikä on vikana?

29.4.2015 17:47

Imukaulan ja uuden mäntäsarjan taidat tarvita ainakin ja tiivistesatsin pyttyyn. Sylinterin hoonaus ei olisi pahitteeksi ja tarkista veivin laakeri samalla ettei ole ottanu itseensä.

Re: Mikä on vikana?

1.5.2015 17:03

Mikä voisi olla vikana 4t 80cc keeway hurricanessa kun ei lähe käyntiin ja kastelee tulpan koko ajan. Kyllä se lupailee ja pari kertaa lähti käyntiin. Kaasari ja putsari on puhistettu ja venttiilit säädetty. Puristuksiakin löytyy. Bensaa ja kipinä tulee, voiko vikanan olla se että siitä on akku loppu ja ei anna tarpeeksi kipinää paineen alla? Vai voiko olla ajotus/jako vituillaan jos nokkaketju on hypännyt yhen hampaan eteen päin? Nopeita ja asiallisia vastauksia.

-hoko