Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

28.1.2015 15:31

Tulppa on uusi, ilmanputsari vasta pesty.
Ennen oli 78 suutin ja laitoin 76--> toimi vielä eilen ~8 asteen pakkasella mutta nyt 0 asteessa alko taas pätkiin lämpimänä. Pienempää suutinta vaan? :s

Re: Mikä on vikana?

28.1.2015 17:52

Kerrohan mikä kaasari, putki ja pytty löytyy niin helpompi arvioida onko normaalilta kuulostava suutinkoko. Tulviiko kaasari? Testaa huviksesi myös imuvuodot...

Re: Mikä on vikana?

28.1.2015 18:47

Kaasuttimen säädöt rikkaan puoleiset.
Mahdollisia syitä:
• Ilmanputsari likainen / kastunut
• Liian suuri pääsuutin tai neula liian korkealla

Eli tarkista sen putsarin kunto ja pese se mieluiten siihen tarkoitetulla ilmansuodattimen pesuaineella.
Ohje ilmansuodattimen pesuun

Jos vieläkin pätkii(rötää), sitten seuraavaksi kokeilemaan #70 pääsuuttimella, jos pätkiminen tapahtuu 3/4 tai täydellä kaasulla. Osakaasulla neulan sokkaa pykälä ylöspäin (eli ts. neulaa lasketaan).

Ja kerroppas, mikä tulppa siulla on. Vakiona useimmiten noissa Derbeissä on NGK BR8ES.. usein lämpimillä keleillä kuristamattomalla putkella / teharilla BR9ES parempi.
Liian kuuma tai kylmä tulppa voi aiheuttaa pätkimistä.

Re: Mikä on vikana?

28.1.2015 19:18

Dellorto phva 14mm, tyhjä vakioputki, pytty joku halppis valurauta, tulppa BR9ES..
Tuli huomattua että tuo ei kai tee tuota koko ajan , kun äsken toimi ihan lämpimänäkin +0,5 asteen kelillä moitteetta. Voiko siis olla edes säädöistä kiinni?

Re: Mikä on vikana?

29.1.2015 0:25

Jaa, meinaa mennä jo mielenkiintoiseksi :D käykö tyhjäkäyntiä kylmänä ja muuttuuko tilanne yleensäkään koneen lämpötilan mukaan / huomaatko mopon käyttäytymisessä jotain "logiikkaa" (esim. ei toimi sateella) vai pätkiikö täysin sattumanvaraisesti?

1. Imuvuoto on mahdollinen, jos esim. kaasutin on huonosti kiinni ja ajon aikana "pomppii" imukaulassa, niinkuin itsellä on tehnyt.

2. Sähkövika. Onhan tulpanjohto kunnolla kiinni sekä hatussa että puolassa? Tarkista ja käsittele kaikki liittimet CRC:llä. Omassa Derbissä oli juuri tästä johtuva vika jonka ihan sattumalta löysin, kun huomasin että yli puolet kipinöistä hukkuu matkalle. Oli "laiska", huiput laski (65 -> 50 km/h), tyhjäkäyntiä ei ollut ollenkaan ja välillä lähti vain työntämällä käyntiin.

3. Suutinta voit kokeilla vielä pienentää, tosin itsellä oli kuristetun vakioputken kanssa #85 ja toimi ihan OK, joten ei kuulosta johtuvan tuosta...

4. Halpispytystä tuli mieleen, että miten paljon ajettu? Mäntä voi olla väljä.

Tossa jotain pohdintaa :)

Re: Mikä on vikana?

29.1.2015 17:24

Sattumanvaraselle vaikuttais. Kylmänä käy tyhjäkäyntii melko hyvin, lämpösenä taas käy välillä tosi hyvin ja välillä tosi huonosti/ei ollenkaan, riippuu tuurista :D Kaasari pyörii aika pienellä voimalla joo että imukaula saattaa olla löysällä koska en uskalla hirveästi kiristää kun 2 imukaulaa halennu sen takia. On kunnolla kiinni tulpan johto ja hattu ja ne on molemmat melkeen uudet niinku on cdi:kin. Melko todennäkösesti aika väljä tuo pytty, ei tietoa paljon ajettu kun ei ole mittaria mutta 10-15tkm veikkasin. Mutta sitten taas se että välillä käy tyhjäkäyntiä ja välillä ei..

E: siis kylmällä säällä toimii kunnolla

Re: Mikä on vikana?

29.1.2015 18:48

Ihan ensimmäisenä vaihda tulppa uuteen BR9ES, jos et sitä ole vielä tehnyt! Ja jos aiemmin on tässäkin lämpötilassa toiminut samoilla säädöillä, niin ne tuskin ovat syynä.

Ja sitten asiaan. Tuo tyhjäkäynnin vaihtelevuus viittaa sinne päin että imuvuotoa vois löytyä. Ajelepa lämpimäksi ja säädä tyhjäkäynti vaikka niin kovalle että pysyy edes 10 sek käynnissä, ja sitten paikallaan heiluttele kaasaria imukaulassa ja kuuntele onko jossain sellainen kohta jossa mopo sammuu tai kierrokset pomppaa ylös. Jos löytyy, niin vuotaa. Sitä kumia voi koittaa tiivistää vaikka silikonimassalla ja kiristää hieman lisää.

Kannattaa myös mopon ollessa tyhjäkäynnillä suihkutella jotain aerosolia imupuolen osiin ja katsoa imaiseeko jostain sisään (=kierrokset nousee/laskee).

Jos imuvuotoa ei varmasti ole ja tulppa uusi, niin seuraavaksi itse vaihtaisin männän ja katsoisin muutenkin pytyn kunnon, ettei ole esim. kannentiiviste palanut.

Re: Mikä on vikana?

31.1.2015 1:47

Moro ihmiset! Mikä voisi olla vikana 2009 vuoden yamaha dt ssä. Eli kipinän saa ja tulppa kastuu mutta ei käynnisty. Voisiko se vaikuttaa mitenkään kun seissyt melkein 3 kuukautta ajamattomana/käynnistettynä ja on ollut tuon ajan kylmässä tallissa. (Noin 0 asteisessa)? Auttaisiko vaikka jos veisi johonkin lämpimään vähäksi aikaa sulamaan vai mitä oikein pitäisi tehdä. Viimeisessä ajossa toimi kuin unelma mutta nyt ei sit lähde käymään millään. Kiitos jo etukäteen jos joku tietäväinen viitsisi auttaa. :|

Re: Mikä on vikana?

31.1.2015 3:40

Kuulostaa siltä että bensa on vanhaa. Ainakaan 95E10 ei säily juurin minkään aikaa, 98E5 ei tarkempia tietoja mutta varmasti voi mennä tuossa ajassa vanhaksi ellei talviteloille laittaessa mukaan sekoitettu jotain bensiininsäilytysainetta.

Siispä: vaihda bensat ja polkaise käyntiin ;)

Re: Mikä on vikana?

1.2.2015 18:03

Kun kaasaria työntää tarpeeksi sivulle niin tyhjäkäynti nousee mutta eikös se saa ilmaa sieltä ja siks nousee? Tänään ku polkasin käyntiin ja kävi nätisti tyhjäkäyntiä mutta sitten kun otin ryypyn pois päältä ja vähän ajan päästä painoin kaasua niin kierrosten laskettua meinas sammua ja sen jälkeen oli tosi huono tyhjäkäynti.
Toivottavasti saatta selvää :)
E:siis ryypyn pois päältä ottamisen jälkeenkin kävi tyhjäkäyntiä hyvin mutta kun painoin kaasua niin sitten vasta meinas sammua.

Re: Mikä on vikana?

1.2.2015 20:48

Siinä tapauksessa mulla on itellä 100% sama ongelma. Tyhjäkäynti toimii myös mulla miten sattuu, välillä tuntuu olevan rikkalla ja välillä laihalla. Nyt talvella en ole jaksanut sen kummemmin värkätä sitä kun ajossa toimii OK, keväällä pitää sit kaasarin vaihdon yhteydessä miettiä.

Iteltä ajattelin imuvuodot kattoa vielä tarkasti, pistää uudet tiivisteet imukaulan/läppärungon/lohkojen väliin ja vaihtaa imukaulankumin. Muuten en osaa tuosta sanoa, vittumainen ongelma :| oishan se kiva ettei tarvis valoissa kaasutella :roll:

Re: Mikä on vikana?

1.2.2015 21:00

Nyt pätkii kylmälläkin kelillä. :s

Re: Mikä on vikana?

1.2.2015 22:23

Laita sitä CRC:tä varmuuden vuoks niihin puolan johtoihin (ellet oo jo laittanu) ja kato ettei oo rispaantunu mistään. Sit sen imukaulankumin kunnon vois tarkistaa. Vikaa voi olla myös sytkässä, jos esim. staattori on hajoamassa tai virtalukon johdot rispaantuneet.

Mittaa staattori huviksesi yleismittarilla että näyttääkö olevan OK. Eli puolanjohdot irti, toinen mittarin johto valkoseen ja toisella käyt muut läpi. Ohjearvot tossa:

Vihreä: 745 Ohm
Punainen: 117 Ohm
Keltainen: 0,35 Ohm

Re: Mikä on vikana?

2.2.2015 12:35

Niinsiis ne johdot jotka tulee sieltä magneetolta?
Ja pitääkö sitte polkasta että sinne tulee virtaa vai?
yleismittari löytyy mutta oon aika huono kaikkien sähköhommien kanssa :nolo:

Re: Mikä on vikana?

2.2.2015 13:22

Noh, kyllä ne sähköhommat Derbin kanssa tulee tutuiksi... :D

Kyse on juurikin niistä magneetolta CDI -boksille tulevista johdoista. Tässä ei mitata virtaa vaan staattorin käämien vastusta, joten ei tarvitse olla virrat päällä tai polkea. Vastuksen mittaus on helppo tapa todeta ovatko staattorin käämit kunnossa.

Yleismittaristasi löytyy todennäköisesti alue jossa on Ohmin symboli Ω tai vastaava. Valitse siitä pienin mahdollinen mittausalue, esim. omassa mittarissa 2000 vihreälle ja 200 kahdelle muulle. Isommalla arvollakin voi mitata pienempää, mutta tulos ei ole tällöin yhtä tarkka.