Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

12.11.2014 9:31

Voi olla lämpöleikkaaminen.

Oma kysymys:

Tosiaan kaverin derbi leipasi männänvaihdon jälkeen ja puristukset on sekä lähtee käyntiin mutta alakerta rupeaa vispaamaan kierroksia antaessa. Oli käyttänyt korjaamolla josta oli sanottu että kampiakseli on suora. No eihän se voi olla jos alakerta vispaa? Lohkoja eivät varman olleet avanneet kun 50€ tekivät, lieko sylkän irroittaneet ja todeneet että "suora on" :roll:

Eli olenko nyt väärässä? Ja jos kampura on vino niin saako suoristettua vai suoraan uusi?

Re: Mikä on vikana?

12.11.2014 16:17

Derbi x race 04 vireinä leovince 16 mm dellorto ja vakiosuodatin vaihdettu vaahtomuoviseen. Lähtee ihan ok käyntiin ja ottaa kierroksiakin ihan hyvin(ei tosin ihan tappiin) mutta ei tahdo millään lähteä liikkeelle ja meinaa sammua. Kun kierrokset saa ylös nii yläkiekoilla toimii ihan ok ja nousee kierrokset ylemmäs mitä vapaalla saa. Kun päästää kaasun sieltä tapista niin ei reagoi ollenkaan sama kuin sammuttaisi ja vaikka vääntäää kaasun taaa tappiin niin nykii hetken ennenkuin kierrokset palaa.eli kaikilta muilta paitsi yläkierroksilta on kadonnut vääntö? Jos alipaine letkun nappaa hetkeksi irti niin ottaa paljon pirteemmin taas kierroksia? Kaasaria oon availlut ja putsannut sekä vaihtanut suuttimia ei oo auttanu. Kiitos etukäteen!

Re: Mikä on vikana?

12.11.2014 16:46

Kato vielä se kaasari. Itellä oli tyhjäkäyntisuutin tukossa ja ei meinannut pysyä alakierroksilla käynnissä. Tuossa tapauksessa kyllä pitäisi alaväännöt tulla kun lyö ryypyn päälle, kokeile. Vaihda uusi tk-suutin jos ryyppy auttaa.

Toinen vaihtoehto on se, että sulla on paljon ajettu kone ja mäntä väljä. Silloin alaväännöt katoaa ja alkaa pätkimään kun palotila ei olekaan tiivis. Laita uusi mäntäsarja + yläpään tiivisteet ja kiristä kansi kunnolla jos toimisi.

EDIT: Voi olla myös bensahana paskana!

Re: Mikä on vikana?

12.11.2014 19:48

Bensaa kyllä tulee mutta kiitos tuota ryyppyä pitää kokeilla. Ongelma tuli vasta kun vaihdoin putken ja kaasarin.
EDIT. Jes ryypyn kun laittoi päälle nii heti alko pelaamaanja tyhjäkäynnillä nousi kierrokset reilusti.nyt tk suutinta vaan vaihtamaan kiitti paljon!

Re: Mikä on vikana?

13.11.2014 9:31

Ei kestä :D

Kannattaa ostaa samalla pari kokoa isompi kuin mikä vakiona oli. Vakiona oli ainakin itellä liian pieni -> jättää tosi vähän säätövaraa ilmaruuville.

Re: Mikä on vikana?

14.11.2014 16:28

Itsellä yamaha dt -08 ja nyt on ilmennyt sellainen ongelma kun tossa ajelin niin yht äkkiä kaikki pimeäksi ja eikä käynnistynyt enää. Nyt on vaihdettu akku,sulake ja sun muita johtoja akun lähistöltä.Sen jälkeen lähti ekalla polkaisulla hyvin käymään ja valot,mittari yms. toimi mainiosti,mutta mopo alkoi heti 10m jälkeen mittari pimeäksi ja häiriövalo alkoi palaa. Lopulta 200m jälkeen taas kaikki pimeäksi eikä käynnisty enää ollenkaan. :paha: :paha:

Re: Mikä on vikana?

16.11.2014 10:41

Polttaako sulakkeita tai ajovalon polttimoita?

Voi olla jännitteensäädin paskana, oireilee juuri noin. Toinen (todennäköisempi?) vaihoehto on oikosulku sähköissä. Jos vedät johdot pelkästään sytytykselle muiden sähköjen ohi, toimiiko?

EDIT: mittaile yleismittarilla ajovaloille tulevia johtoja. Jos kaasua painaessa ajovalon jännite hyppää yli 12V, on jännitteensäädin mitä todennäköisimmin rikki.

Re: Mikä on vikana?

20.11.2014 20:22

rieju mrx 08 kipinä hävinny pesun jälkeen. Puola on kokeiltu siinä vika ei ollut saattorilta tulee ainakin valoille virtaa.

Re: Mikä on vikana?

23.11.2014 16:20

Kesken normi ajon derbi päätti sammua risteyksessä tosta noin vaan, pukkasin sivuun ja polkasin käyntiin nii savutti valkosta aika paljon ja ei enää käynyt tyhjäkäyntiä ollenkaan vaan sammui. Ei kierrä kunnolla ja kun painaa tarpeeksi kaasua niin booaa vähäsen ja sitten kiekat nousee. Kierrokset laskee välillä leijaillen (eli siis ei laske tasasesti). Ja nyt seuraavana päivänä ei enää savuta paljoa.

Toivottavasti joku tajuaa mitä koitan selittää ja ehkäpä tietää missä vika on. Kaikki alkoi siis ihan yhtäkkiä ja pelas ennen tätä tapahtumaa mainiosti.

Re: Mikä on vikana?

23.11.2014 17:06

Veikkaisin että kannentiiviste meni ja jäähynesteet pääsivät palotilaan. ;)

Re: Mikä on vikana?

24.11.2014 19:20

Mikä tolla derbillä o oikee vikana ku lähtee aluks iha normaalisti käyntii ja siinä konnee lämmetesä antaa kaasua nii alkaa vaa pätkimää ja booaamaa ja lopulta sitte sammuu. Ei oo auttanu vaikka oon puhistanu ilmanputsarin ja kaasarin, vaihtanu kannentiivisteet, kokeillu eri suuttimia, hommannu uuen tulpan, kokeillu eri cdi-boxeja ja sääjelly ilmaruuvia ja tyhjäkäyntiruuvia. Tosa ku vaihoin sylinterin kannentiivisteet nii huomasin että kampikammios oli vähäse bensaa nii mistäköhä tämä johtuu ja voiskoha olla jotaki tekemistä ton ongelman kans?

pliis ideoita ku alkaa omat ollee lopus. Just tuli poistettuu karstoja putkest mutta ei mitää vaikutusta :itku:

Re: Mikä on vikana?

25.11.2014 22:25

Antakeeha vinkkejä mikä DT:eetä vaivaa hajotti tulpan ja nyt seuraavana päivänä uudella tulpalla käyntiin laittaessa kävi tyhjäkäyntiä mutta välillä pätkäs sytytystä ja koneen lämmittyä lähdin ajamaan niin kiihdyttäessä rupesi booaamaan ja räpeltämään ja välillä meinasi lähteä vetämään mutta ei kuitenkaan lähtenyt. Ja tämä siis tapahtuu täyskaasulla kiihdyttäessä. On myös outoa että dt kulkee ihan pintakaasulla eli melkeen ilman kaasua noin 60-65km/h ja 1/3 loppu kaasusta ei ole merkitystä huipuihin päivastoin tuntuu että hyytyy jos yrittää täydellä kaasulla huippuja kerätä.
Virityksinä toimii:
Tyhjennetty vakioputki
96 suutin ja neula toiseksi rikkaammalla mutta ei uskoisi käyvän kuitenkaan liian rikkaalla ku useimmat pitävät jopa jotain 105-110 suuttimia tyhjän putken kanssa ja tulppa on tummanruskea, välillä melko tumma riippuu kelistä...
Vaahtomuoviputsari
Ja kone 2000km sitten täysrempattu

Re: Mikä on vikana?

26.11.2014 20:02

Eli nyt apua että saa mopon vielä ajoon ennen talvea! Eli mulla on -05 gilera, jossa on ilmestynyt sähkövikoja. Aluksivain lyhyet valot eivät palaneet, sitten vilkut lakkasivat toimimasta, sitten töötti. Eilen lähdin ajamaan, mitkään valot eivät palaneet, kun tanko oli suorassa. Valot syttyivät, kun käänsin tankoa vasemmalle. Lyhyen ajon jälkeen valot eivät syttyneet palamaan enää ollenkaan. Silloin mopo sammui normaalisti. Nyt tanko pitää kääntää vasemmalle, että mopo sammui. Missä vika?? Vaikuttaisi olevan jokin kosketushäiriö. Päällimmäiset liitännät olen tarkistanut, eikä mikään näyttänyt olevan irti.

Re: Mikä on vikana?

26.11.2014 20:56

Sellane juttu et mikä vois olla kun mopo (aprilia sx50, 2012) kävi männävaihdossa, sieltä lämmiteltyä jonkun aikaa lähdin ajamaan ja noin kilometrin päästä ihan yhtäkkiä kuului semmone jännä suhadus ja takarengas lukkoon, aivan kun olisi leikannut kiinni, mutta puristukset olivat normaalit ja lähti heti käyntiin ja tyhjäkäynti aivan normaali.
Annettiin taas käydä pidemmän aikaa ja kun taas lähti niin n500m jälkee sama juttu, ja taas käyntii ykösel ja tyhjäkäynti normaali.

Re: Mikä on vikana?

26.11.2014 21:41

@gedi:

Mopo on tuossa tapauksessa juurikin leikannut kiinni. Jos männänrenkaat eivät katkea kiinnileikatessa niin puristukset ovat edelleen normaalit ja mopo käy. Oliko korjaamolla unohdettu laittaa jäähdytinnesteet? Mikä suutin oli ja mitä viriä? Täriseekö kone nyt kierrätellessä? Ajoitko rauhallista sisäänajoa vai heti tuppi nurin? Jos olet tyyliin alkanut huippuja testaamaan heti uudella männällä niin varmasti leikkaa kiinni, kaverille sattui juuri näin.

Jos ajoit ihan rauhallisesti etkä täysiä, niin kannattaa viedä pyörä takaisin korjaamolle. Voi olla asennusvirhe: jäänyt öljyletku irti, laitettu liian iso mäntä, asennettu männänrenkaat väärin jne..


Jugeettus kirjoitti:Eli nyt apua että saa mopon vielä ajoon ennen talvea! Eli mulla on -05 gilera, jossa on ilmestynyt sähkövikoja. Aluksivain lyhyet valot eivät palaneet, sitten vilkut lakkasivat toimimasta, sitten töötti. Eilen lähdin ajamaan, mitkään valot eivät palaneet, kun tanko oli suorassa. Valot syttyivät, kun käänsin tankoa vasemmalle. Lyhyen ajon jälkeen valot eivät syttyneet palamaan enää ollenkaan. Silloin mopo sammui normaalisti. Nyt tanko pitää kääntää vasemmalle, että mopo sammui. Missä vika?? Vaikuttaisi olevan jokin kosketushäiriö. Päällimmäiset liitännät olen tarkistanut, eikä mikään näyttänyt olevan irti.


Maski irti ja leikkele se musta kumihässäkkä auki. Tarkista ettei joku johto ole sulanut. Käytä kaikki liittimet auki ja laita CRC tai WD-40. Näillä ratkeaa usein!