Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

8.11.2014 17:42

Apikka käy selvästi laihalla, mikä selittää sekä kierrosten leijumisen, että pätkimisen syystä ettei kone saa tarpeeksi bensaa.

Re: Mikä on vikana?

9.11.2014 1:50

Kato et apikas on luisti hyvin. Mulla oli luisti väärin päin nii teki tollasta.

Hm:ään voisit kokeilla uutta tulpanhattua.

Hyena evosta vois tarkistaa ettei oo ryyppy jumissa ;)

Re: Mikä on vikana?

9.11.2014 12:17

Mutta mistä nuo johtuu ku huomasin vasta nuo viat ku ilmat kylmeni ja tuli vesi kelit nii johtuukose sitte vaa siitä? Katoin tuon tulpan nii aika vaaleelta näytti, että käy liia laihalla.

Re: Mikä on vikana?

9.11.2014 12:23

Kun tulppa on valkonen niin sehän on käynyt jo pidempään laihalla ja kun ilmat kylmenee (=ilmasta tulee tiheämpää), ongelma vaan pahenee. Vaihda nyt ensimmäisenä pari kokoa isompi suutin ja pyörittele tarvittaessa ilmaruuvia vähän kiinni, niin eiköhän se siitä.

Re: Mikä on vikana?

9.11.2014 12:36

Vireboy kirjoitti:
Hyena evosta vois tarkistaa ettei oo ryyppy jumissa ;)


Kyllä se taitaa ryyppy temppuilla. Koitin kyllä kolme kertaa jo tänään sen purkaa, mutta silti tekee vielä. Voisko olla bensapinnasta? Vaiko eikö vaan sitte ryyppyä palauta? Ja sitte tulpassakin taitaa jotain olla kun mopo kyllä käy, mutta kun ottaa irti ja koittaa kipinää nii ei anna. Ja voiko jäähynestee olla 1200km jälkee viherruskeet vanhuuttaan vai vuotaako jostai? :s :(

Re: Mikä on vikana?

9.11.2014 13:56

Mulla on nytte siinä pillikuripois, pillinholkkia viilattu ja hukkaputki tukittu, niiden kanssa oli 90 suutin. Jokune viikko sitte talvee varte vaihoin 92 suuttimen sinne nii joku 94-96 varmaa laitettava sitte?

Re: Mikä on vikana?

9.11.2014 13:59

Kuten sanoin, pari kokoa isompi riittänee ja ilmaruuvilla sitte hienosäätö.

Re: Mikä on vikana?

9.11.2014 14:27

mopedi-ihme kirjoitti:Kyllä se taitaa ryyppy temppuilla. Koitin kyllä kolme kertaa jo tänään sen purkaa, mutta silti tekee vielä. Voisko olla bensapinnasta? Vaiko eikö vaan sitte ryyppyä palauta? Ja sitte tulpassakin taitaa jotain olla kun mopo kyllä käy, mutta kun ottaa irti ja koittaa kipinää nii ei anna. Ja voiko jäähynestee olla 1200km jälkee viherruskeet vanhuuttaan vai vuotaako jostai? :s :(


En tiiä mitä kuraa ne sinne jäähyjärjestelmää siel hyenan tehtaalla laittaa. Kannattaa ehkä vaihtaa. Jos ei oo hävinny jäähytinnestettä nii ei todennkäkösesti vuoda mistään. Voi olla että se ryyppy ei palauta. Kokeile kasata se ryyppy kerran nii ettet sen jälkeen koske siihen ja lähet ajamaan, jos sen nyt saa käyntiin ilman ryyppyä, ja katot tekeekö viel samaa :) En tiiä voiko hyenan kaasarista säätää bensapintaa, ainakaa dellorton phbn 16mm:ässä (am6 vakiokaasari useimmiten) ei voi. Bensapinnan säätämisestä mulla ei just sen takia oo mitään hajua :D

Re: Mikä on vikana?

10.11.2014 20:02

Mikähä tuota taas vaivaa? Tänää ajaessa ku pysähtyy ristauksii/liikkenne valoihin nii nostaa heti kierrokset tappii, kun painaa kytkimen pohjaan. (kaasuvaijeri hirttää??)
Sitten kotiin päin ajaessa loppu vaa voima, ei nosta kierroksia sitte paskan vertaa ( 5 pykälää aiinä mittarissa ), käytin sammuksissa (putki hehku paisarin alusta punaisena) nii oli pari minuuttia sammuksissa ja siitä lähdin ajamaan nii toimi taas jonku 5km ja hiljentäessä teki saman homman mutta kaasukahva tuntui normaalilta silloinki, nii missä mahtaa olla vika? Voiko tuo jälkimäisenä mainutti vika johtua siitä kun tänään pitennin nappirajoittimen johtoa (sitä punaista joka on CDI:n ja rajoittimen boksin välillä? Tartteis vastauksia, ku rupee jo pikku hiljaa vituttaa nää viat

Re: Mikä on vikana?

10.11.2014 22:28

Vaikea tuosta jälkimmäisestä sanoa ilman tarkempia tietoja, voi esim. käydä laihalla jolloin ylikuumenee reilusti. Tuskin johtuu johdon pituudesta :D

Kierrosten nousu johtunee juurikin kaasun hirttämisestä. Hyvin yleistä tähän aikaan vuodesta kun on kylmä ja vaijerit jumittaa. Löysää kaasuvaijeri niin löysälle kuin menee ja painele kaasua (mopo sammuksissa). Jos kaasua painaessa ei tunnu välystä ("tyhjä" kohta ennenkuin ottaa kiinni) niin vaijeri jumittaa. Nitkuttele vaijeria kunnes välys tuntuu ja sen jälkeen kiristä sopivalle (pari milliä välystä).

Re: Mikä on vikana?

10.11.2014 22:35

Sanokaas viisammat mikä derbissä on vialla! Giannelli kiinni ja tippuu aina tehopiikiltä kun laittaa isompaa vaihetta tupaan ja kun pääsee piikille alkaa pätkimään ikään kuin olisi rajotin. Ainoastaan 5.vaihteella alkaa vetämään kunnolla mutta pätkii silti piikillä! Aikaisemmin oli turbokitillä sama ongelma. Muutamalla kaverilla ei tällaista ole laisinkaan vaikka tekniikka lähes samanlainen :roll: Tekniikkaa siis giannellin paisari, rajoittamaton cdi, välit 12-53 eli ei pitäisi olla liian pitkät välit,17,5 lortto ja siinä 85 suutin. Kokeiltu uudella 8.lämpöarvon tulpalla ja oli maitokahvin värinen eli säädöt pitäisi olla kohillaan sekä ja 82 suuttimella sekä ilmaruuvia ja neulan sokkaa siirrelty suuntaan ja toiseen. Vakioputkella tätä ei tietenkään tapahdu... Samalla kysyn että mikä on helpoin tapa irrottaa vauhtipyörä ilman ulosvetäjää?

Re: Mikä on vikana?

10.11.2014 23:10

Kuullostaa liian pieneltä suuttimelta, mulla on aina vaatinut jo vanha Derbin kuriton vakioputki 90 ja teharit 95 - 100, 17.5mm PHVA siis. Helpoin tapa irrottaa vauhtipyörä ilman ulosvetäjää on marssia kauppaan ostamaan ulosvetäjä. Ei kannata rikkoa konetta millään meisselipatenteilla.

Re: Mikä on vikana?

10.11.2014 23:52

joulupukki9 kirjoitti:Sanokaas viisammat mikä derbissä on vialla! Giannelli kiinni ja tippuu aina tehopiikiltä kun laittaa isompaa vaihetta tupaan ja kun pääsee piikille alkaa pätkimään ikään kuin olisi rajotin. Ainoastaan 5.vaihteella alkaa vetämään kunnolla mutta pätkii silti piikillä! Aikaisemmin oli turbokitillä sama ongelma. Muutamalla kaverilla ei tällaista ole laisinkaan vaikka tekniikka lähes samanlainen :roll: Tekniikkaa siis giannellin paisari, rajoittamaton cdi, välit 12-53 eli ei pitäisi olla liian pitkät välit,17,5 lortto ja siinä 85 suutin. Kokeiltu uudella 8.lämpöarvon tulpalla ja oli maitokahvin värinen eli säädöt pitäisi olla kohillaan sekä ja 82 suuttimella sekä ilmaruuvia ja neulan sokkaa siirrelty suuntaan ja toiseen. Vakioputkella tätä ei tietenkään tapahdu... Samalla kysyn että mikä on helpoin tapa irrottaa vauhtipyörä ilman ulosvetäjää?


Kaverin DRD X-treme säädettiin hetki sitten talvea vasten: 17,5mm PHVA, hukkaputkellinen vakioputki ja 88 kokoinen suutin oli sopiva. Itellä Metrakit + 14mm ja ~90 suutin näillä keleillä, joten sulla on aivan liian pieni.

Laita 95 kokoinen pääsuutin, neula toisiksi alimpaan loveen, ilmaruuvi 1,5 kierrosta auki ja käy testaamassa!

Re: Mikä on vikana?

10.11.2014 23:58

Voiko tosiaan olla suuttimen koko vikana kun ryypyn kun laittaa päälle nii röpöttää minkä kerkiää... Mutta tosiaan pitää kokeilla isommalla suuttimella jos se ryyppy rikastaa seosta niin paljon että röpöttää helvetisti :s

Re: Mikä on vikana?

11.11.2014 17:28

Tuossa aikasemmin kun laitoin että apikka hyyty, nii olisko kyseessä voinu olla jonkin asteen lämpöleikkaaaminen? Ajoin loivaan ylämäkeen ja sitte alko yhtä äkkiä hyytymään nii vaihoin pienemmälle, sen jälkee ei ottanu enää niitä kierroksia, jonku matkaa ajoin ja pysähyin bussi pysäkille, putki oli todella kuuma ja mopo oli noin 5-10min sammuksissa nii sen jälkee lähti muutaman polkasun jälkee käymään ja toimi jonkun matkaa sitte teki taas saman. Voisko tuo olla jonkun asteen lämpöleikkaaminen joka johtu laihoista seoksista??