Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

21.4.2014 17:58

Lämpöleikkaa, älä aja ennen kun oot selvittäny syyn niin saatat ehkä saada vielä männän/pytyn pelastettua ellei ne ole jo entiset. Eli kannattaa kattoa, ettei jäähdytyssysteemissä ole missään ilmaa ja nesteet kiertää kunnolla. Samalla kannattaa tarkistaa öljynsaanti (ensimmäiset pari tankkia kannattaa ajaa 1% rikkaammilla seoksilla). Eli avaa nyt ensimmäisenä yläkerta ja jos siellä on naarmuja ja hoonipinta on rikkoutunut niin suosittelisin uutta hoonausta ja mäntää tai ainakin männänrenkaita.

Re: Mikä on vikana?

23.4.2014 19:11

Moro, tuli laitettua minarelli am6 koneeseen uudet motulin transoil SAE 10W30 vaihteistoöljyt. Kerkesin pari kilsaa ajamaan, kun tulin takaisin kotiin niin kytkin lakkasi ottamasta kiinni kokonaan. Jossain kohtiin äsken toimi sellaset 30sek mutta sitten taas lakkasi toimimasta kytkin. Mikä vikana? Tuntui siltä kun olisi mennyt vaijeri rikki kun lakkasi toimimasta mutta vaijeri on ehjä...

Re: Mikä on vikana?

27.4.2014 22:59

Moro tällänen olis siis ongelma (katso video) http://youtu.be/mU1G3FbaeJ4
vidis ei käy oikein ongelma selväks mutta välillä polttaa vasta putkessa ja jää reilusti öljyy änkän päätyy ja todellakin tuo laihalla käyminen... neula rikkaimmalla 28kaasari 120 suutin

tosiaan ongelmia on selvitelty jo näistä
-sytytys kokeiltu kaverin toimivaa puolaa/staattori-impulssi(ei toiminnassa muutosta
-kaasutin vaihdettu ja säädelty(ei muutosta
-imuvuodot tarkastettu(ei muutosta
-läpät chekattu ja kokeiltu toisia(ei muutoksia
Kipinä on hyvä tosiaan vielä olis vaihtamatta cdi ja huomenna koitetaa ajottaa vähän. Onko muita ideoita? esim lohkossa bws kampura jossa 2mm pienemmät limput vaikutusta? nyt vaan hyviä arvauksia kehiin niin tarkistellaan järkeviä ideoita!!!

Re: Mikä on vikana?

7.5.2014 15:12

Mikä tiiviste on mennyt rikki kun vesipumpun kopan ja koneen väliin tulee vähän koneöljyä? Ja pakoaukosta tulee hieman alkukäyrään sitä öljyä myös. Kone lähtee huonosti käyntiin ja savuttaa.

Mopohan oli DT -07

Re: Mikä on vikana?

9.5.2014 12:19

Elikkäs kymco agility rs50 2t

Sylinterisarjan vaihdon jälkeen ei enää lähde käyntiin. Ei ime bensaa sylinteriin.
Kaasari on juuri putsattu ja kunnossa, sekä alipainehana toimii.

Re: Mikä on vikana?

9.5.2014 12:33

Mikäs vikana Aprilia RX:ssä, kun tuntuu ettei anna tarpeeksi hyvää kipinää? (3 tulpalla kokeiltu) Viimeksi sammutin normaalisti ja nyt ei lähde käyntiin. Uudella tulpalla pikkusen kävi käynnissä, mutta sitten ei lupaillutkaan. Bensaakin antaa. :(

Re: Mikä on vikana?

2.6.2014 17:54

Mikä vois olla tos am6:ssa vikana. Ajoin mopolla, niin kesken ajamisen löi vaihteiston jumiin niin että eturatas ei liiku. Purin moottorin ja vaihteiston eikä siellä näkynyt mitään vikaa. Vaikka kasaan vaihteiston videon ohjeiden mukaan niin se ei silti toimi, eli vetoakseli ei pyöri, joskus saattaa sellainen kohta löytyä että vetoakseli pyörii muutaman kierroksen mutta sitten taas jumittuu. mahd pikaisia vastauksia jos osaisitte sanoa

Re: Mikä on vikana?

2.6.2014 18:20

Mikäköhän ois derbissä vikana. Aikaisemmin pelittänyt hyvin, mutta nyt yhtäkkiä tullut seuraavaa ongelmaa: Kiihtyy hitaasti(ei kierrä paljon), sitten välillä jos ajaa ylämäkeä tai muutenvaan kauan kaasupohjassa niin rupeaa hyytyyn/booaamaan. Tästä ongelmasta ihmeellisen tekee se, että se tuli aika yhtäkkiä, eli vika tuskin on liian pienessä suuttimessa ym.
ps. Ilmanputsarin puhdistin, ei auttanut.
Edit: Tosiaan, kaasupohjassakun ajaa ja antaa ryyppyä niin lähtee kiertämään paremmin.
Kiitoksia jo etukäteen! :)

Re: Mikä on vikana?

2.6.2014 20:43

Katsos ettei suutin ole mennyt tukkoon, voi olla paskaa kaasarin sisällä.

Re: Mikä on vikana?

2.6.2014 22:45

Osaiskos joku sanoa mikä mahtaisi riejussa olla, kun kone tahtoo ylikuumentua? Syyläri on täynnä ja nesteet kietää niinkuin pitääkin (pytty ja syyläri yhtä tulikuumia). Myös tuorevoitelu chekattu ja todettu toimivan oikein. Tulpankin lämpöarvo on minarellin suosittelema 9. Syylärin jäähdytysripojen välit on putsattu eli ajoviima pääsee vapaasti jäähdyttämään nesteitä. Kaasarikin on melko täydellisissä säädöissä, joskin kun kone kuumenee, tyhjäkäynti häviää.
Koneesta vielä sen verran, että pytty on aivan uskomattoman väljä (puristuspaineet 6 bar kaasu pohjassa mitattuna :D). Alkaa olla pikkuhiljaa ideat vähissä :s

Kyselin tätä jo riejupuolella, mutta laitetaan nyt tännekkin, josko vaikka saisi mahdollisimman nopeasti vastauksia.

Re: Mikä on vikana?

3.6.2014 15:53

Morjesta eli olis tommone kiinanvekotin ku generic niin väännöt alkaa katoamaa vähän matkan jälkee ja putkiki alkaa käydä aikalailla normaalia kuumempana. Kuristus on pakoputkesta otettu pois ja vaihdettu 105 kokoinen suutin (vakio 95) + öljyvalo alkaa palamaan aina välillä vaikka öljysäiliö on täynnä. mistä voisi johtua? :s

Re: Mikä on vikana?

4.6.2014 1:15

missä vika sulake palaa kun ajaa noin 40kmh ei oo jännitteensäätimessä vika , akku uus mutta ei oo ladattu kunnolla vielä voiko johtua siitä? koska kun akku oli tyhjä nii sulake palo heti mutta nyyt se palaa hetken pääst tai sitku ajaa jotain 40kmh että voiko johtua akun virrasta? :s

Re: Mikä on vikana?

4.6.2014 12:47

jawa123 kirjoitti:Kyselin tätä jo riejupuolella, mutta laitetaan nyt tännekkin, josko vaikka saisi mahdollisimman nopeasti vastauksia.

Kannentiiviste vuotaa? Kiehuuko / lämpeneekö jäähdytysnesteet myös paisuntasäiliössä? (En ole varma onko Riejussa erillistä paisuntasäiliötä).

Jos lämpenee/kiehuu, silloin aika varmasti kannentiiviste vuotaa. Eli sylinterin tiivistesarja vaihtoon ja kansi momenttiin (7nm ainakin pösössä (am6) riitti ihan hyvin).
Ja muista jälkikiristys ekan ajokerran jälkeen!

Voit vaihtaa samalla männän, kun kerta noin heikot puristukset. Varmaankin ihan mukava teholisä tulee siitäkin. ;)

Re: Mikä on vikana?

4.6.2014 13:21

Ei tunnu kiehuvan, joskin heittää aina ajon jälkeen ylivuodosta vähän nestettä. Paisuntasäiliötähän tässä ei ole. Tänään oli tarkoitus chekata tiivisteet ja napata termostaatti pois, kansi on muistaakseni n. 10nm momentissa.

Männänvaihdossahan hauskinta on se, ettei tähän motoforcen alumiinipyttyyn saa mäntiä kuin saksasta, eikä oikeen viittis maksella 20e posteja yhen 15e männän takia :D löytyy tosta kyllä just porattu ja hoonattu minarellin vakiopytty, joka ois vaan kiinnilaittoa vailla. Samallahan sen heittäis kiinni kun pitää muutenkin tiivistesatsi vaihtaa :)

Re: Mikä on vikana?

5.6.2014 10:41

Kertokaa tietämättömälle, mikä on vikana kun AM6 on alkanut viime aikoina palauttamaan kierroksia huonosti? Jos käännän kaasua lämpimänä tai vaikka joskus kylmänäkin, kierrokset jää kaasunkin päästäessä kiertämään yhdeksi tai kahdeksi sekunniksi ylös ja sen jälkeen tukkoisen kuuloisesti laskevat. Ennen ei tehnyt tämmöistä, mutta viime aikoina olen havainnut tätä