Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Maalaus

5.3.2015 16:02

Nyt alkaa menemään jo vähän OT (toisaalta liittyy maalinpoistoon :D) mutta kuitenkin:

DOT 5 on ihan eri teknologialla tehty neste, silikonipohjainen eikä vahingoita oikeastaan mitään materiaaleja eikä sitä myöskään saa sekoittaa muiden jarrunesteiden kanssa. DOT 3, 4 ja 5.1 ovat taas glykolipohjaisia (maalipinnalle vahingollisia) nesteitä ja niitä myös voi sekoittaa keskenään

Re: Maalaus

14.3.2015 1:21

Onkos kellään kokemusta miranolin lakkauksesta?

Re: Maalaus

14.3.2015 20:31

Olisiko kellään antaa jotain vinkkejä t-palojen maalaukseen?

Re: Maalaus

15.3.2015 5:25

Itse tehnyt aina seuraavanlaisesti
1.Osat irti
2. Huolellinen pesu kaikesta paskasta sun muista rasvoista mitä kaikkea kertynyt.
3. Hionta eri hiekkapapereilla (Itse vetänyt 240-600) tai sitten hiekkapuhallus
4. Huolellinen pesu
5. Pohjamaali
6. Kevyt hionta vesihiomapaperilla veden kanssa (itse käyttänyt 600 karkeutta)
7. Kevyt pintamaali
8. Kevyt hionta vesihiomapaperilla veden kanssa (itse käyttänyt 800-1200)
9. Pintamaali
10. Kevyt hionta vesihiomapaperilla veden kanssa (itse käyttänyt 1200)
11. Pintamaali
12. Lakkaa
13. Kevyt hionta vesihiomapaperilla veden kanssa (itse käyttänyt 2000)
14. Lakkaa niin perkeeleesti :lol:

Noin tullut monet kerrat maalattua spraylla ja aina olen ollut parempi kuin tyytyväinen pintaan. 8)

Nyt kuitenkin tullut mieleen kokeilla maalata ruiskulla. Eli millaista halppis ruiskua porukka suosittelee? Hieman kuullut ihan ok palautetta Bilteman ja motonetin maaliruiskuista. Entä mistä kaupasta kannattaisi ostaa maalit ja lakat? Mahdollisimman halvat tietenkin. Minkä verran kannattaa varata maalia esim. Mopon katteisiin, runkoon, vanteisiin, takahaarukkaan ja muutamiin pikkuhilppeisiin? :nörtti:

Re: Maalaus

22.3.2015 14:25

Sopiiko nitro morssi katteiden maalinpoistoon? Pitäs loksusta ottaa maalit vege.

Re: Maalaus

24.3.2015 20:11

Itse poistelin pari viikkoa sit maaleja nitromorssilla muoviosista. Kaikki osat onnistu hyvin yhtä osaa lukuunottamatta, jost alko muovi "sulamaan" tms niin vähän siinä ja siinä että suosittelisko vai ei..

Nyt täytyy kyllä kritisoida miranoolia, miten on mahdollista että Ketjurasva syövyttää maalin pois:O :lol:

Re: Maalaus

26.3.2015 20:20

Oottekos mistään suomesta ostanut kuumankesto lakkaa?

Re: Maalaus

27.3.2015 17:18

Kumpi olisi hienompi katteissa mattamusta https://www.motonet.fi/fi/tuote/04006/M ... 00ml-04006 vai puolikiiltävä https://www.motonet.fi/fi/tuote/602988/ ... usta-500ml
Derbissä runko ja vanteet kiiltävän mustat.

Re: Maalaus

27.3.2015 17:30

Puolikiiltävä sanoisin.

Ja Samps tsekkaa netistä virtasen maalikauppa. Siellä muistaakseni myytiin joskus ku kattelin

Re: Maalaus

31.3.2015 14:31

Morjesta.

Tulin tänne huutelemaan, kun en löytänyt mp-puolelta maalausaiheista topicia. Onko kenelläkään kokemusta noista Foliatecin maaleista, lähinnä spray filmistä ja jarrusatulamaalista? Kelailin noita kokeille tuohon kotariproggiksen jarrusatuloihin ja ehkä keskiöihin ja tankkiin. Kertoilkaa toki jos jollain on aikaisempaa kokemusta :)

Linkki valmistajan sivulle: http://www.foliatec.com/company/en/produktsortiment/

Re: Maalaus

5.4.2015 0:36

Ite vedin putkeen pohjaks sinkkimaalia pari kerrosta ja sitten matta mustaa kilikolia joka ei edes ollut kuumankestomaalia ja sitten tavallusta aerosolilakkaa päälle ja on pysynyt vuoden ilman maalin lähtöä

Re: Maalaus

16.5.2015 10:10

Mitä voisin tehdä kun spraymaalasin gileran katteet, ja nyt niissä on ns. "ilmakuplia". Lähteekö hiomalla pois?

Re: Maalaus

16.5.2015 11:08

Sprayt kuplii todella herkästi, jos pohjissa on vähänkään epäpuhtauksia (rasvaa). Sprayssa peitto on myös niin ohut, että tahtoo heti puhkasta maalipinnan, jos menee tasottelemaan hiomapaperilla tommosia jälkiä. Sitten ei autakkaan ku maalata uudestaan.

Re: Maalaus

24.6.2015 13:37

Mitäs on ihmiset mieltä jos vetäsin derbin lohkot jollain kuumakestomaalilla? Kestääkö yhden kesän

Re: Maalaus

25.6.2015 20:47

MURTSIZ kirjoitti:Mitäs on ihmiset mieltä jos vetäsin derbin lohkot jollain kuumakestomaalilla? Kestääkö yhden kesän


Nappaa naarmuja aika helposti, mutta pysyy kuitenkin ihan siedättävän näköisenä suht pitkään. Moottorin maalaukseen on myös ihan omia spray-valikoimia, esim. bilteman moottorimaali tai motipin engine paint. Samaa tavaraa noi kuitenkin käytännössä on. Jos maalaat moottorin kuumankestomaalilla, niin joudut "paistamaan" moottorin kuivaksi, sillä se maali ei kovetu ennen kuin sitä lämmittää. Ja ilman lämmitystä kuumankestomaali ei kestä kulutusta. Panosta pohjiin ja hinkkaa moottori putipuhtaaksi kurasta ja muusta liasta teräsvillalla ja pesuaineella (Patapata) tai jollain muulla vastaavalla ja puhdista moottorin pinta vielä lopuksi rasvasta esim. asetonilla tai vaikka jollain bräkleenillä. Yks puteli riittää just hyvin tommosen möoepedin moottorin maalaamiseen. Laita niin monta kerrosta ku yhestä purkista tulee. Joku 4 kerrosta tollasesta pilteman putelista muistaakseni saa, joka riittää ihan hyvin.