Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Maalaus

3.4.2012 17:44

Ei tietenkään jos haluat parasta pintaa. No, tietysti pitää hioa vanhat pois.

Re: Maalaus

3.4.2012 18:18

Eli hiotaan pois? Lämpenis jo ilmat, että pääsis maalaamaan! +4 astetta taitaa olla liian vähän? Ei oo muuta paikkaa maalata ku ulkona :( ..

Re: Maalaus

3.4.2012 21:08

Ei tarvitse hioa pois, senverran hiot vaan, että pinta on tasainen pohjamaalikerroksen jälkeen. Ilman pohjamaalia näyttää monesti tasaiselta, mutta sitten kun on pohjamaali pinnassa, näkyy epätasaisuuksia jotka vielä vaativat huomiota. Eli sileeks vaan ja sitten maalia. Mä olen talvella maalaillut sisällä tallissa, jossa on joku n. 5 astetta plussan puolella, ihan hyvää jälkeä on tullut kyllä.

Re: Maalaus

3.4.2012 21:28

Eli entistä maalia voi jättää pohjalle? Sit vaan hion pahimmat naarmut pois johonkin 400 (?) asti ja laitan pohjamaalin. Sit ku pohjamaali on kosketus kuiva ni sit pintamaalia (näin spray-pullojen ohjeen mukaan).

Kyllähän siitä pinnasta tulee siisti, mutta miten on sitten sen maalin kestävyyden laita?

Re: Maalaus

7.4.2012 18:49

Miten paljon pitäs kuumankestomaalissa olla asteita että se kestäs metrassa? Entinen omistaja maalannut ton alkukäyrän jollain ja nyt palo kaikki siitä pois..

Re: Maalaus

10.4.2012 22:47

Aattelin maalata bilteman peilin, niin pysyykö ihan paukkumaali? Tarviiko hioo, tai pohjamaalia? Lakka tietysti päälle.

Re: Maalaus

11.4.2012 12:41

Tietenki tarvii pohjat tehä, pysyy monta kertaa paremmin kun suoraan maalaat.

Re: Maalaus

11.4.2012 16:40

XPSsm kirjoitti:Eli entistä maalia voi jättää pohjalle? Sit vaan hion pahimmat naarmut pois johonkin 400 (?) asti ja laitan pohjamaalin. Sit ku pohjamaali on kosketus kuiva ni sit pintamaalia


Joo, jotakuinkin noin mä olen ihan hyvää jälkeä saanut aikaan. Pohjamaalin tosin olen antanut kuivaa yön yli, ettei ainakaan kiehu sitten pintamaali vielä hieman pehmeän pohjamaalin takia. Eihän siinä ainakaan mitään menetä, vaikka antaisikin sen kuivaa pidempään. Ja naarmut lähtee kun hioo 600 asti, 400 jättää vielä jälkiä pintaan, tosin tämäkin riippuu paljon maalattavien kerrosten määrästä.

Kestävyys on sitten maalikohtaista, mutta lakata kannattaa aina, se lisää kuitenkin aika paljon kestävyyttä.

Re: Maalaus

11.4.2012 18:10

Toimiikos sellainen että ottaa spraymaalipullosta maalit ja laittaa ruiskuun ja maalaa sillä ?
Tämä siksi että ei ole rahaa ostaa nyt ruiskumaaleja ja spraymaaleja on vähän liikaakiin :lol:

Re: Maalaus

11.4.2012 19:51

En usko että toimii. Osta miranoolia ja ohenna sitä.

Re: Maalaus

12.4.2012 14:52

Kyllä toimii, itse en ole tosin kokeillut koskaan, mutta tiedän kyllä että jotkut ovat maalanneet onnistuneesti paukkupullomaaleja ruiskulla. Johonkin sopivankokoiseen astiaan suihkutat maalit spraypullosta (vaikka jotain putkea pitkin) ja sitten sekoittelet maalista ponnekaasut pois, muuten menee piloille maalaus. Toi maali saattaa kuplia aika reilusti joten kannattaa olla varovainen sekoittaessa.

Ohentaminen tarpeen mukaan.

Re: Maalaus

12.4.2012 16:27

Onks siinä mitään järkee lähtee mitään spray pulloja tyhjentämään, että voi sen ruiskulla maalata? Kuitenkin tulee varmasti halvemmaks ostaa esim. miranolia ja ohentaa sitä, kuin ostaa spray pullo. Tosin jos sattuu olemaan jo sprayta minkä kehtaa tuhlata:D noin ni siitä vaan.


'80 Trial kirjoitti:Joo, jotakuinkin noin mä olen ihan hyvää jälkeä saanut aikaan. Pohjamaalin tosin olen antanut kuivaa yön yli, ettei ainakaan kiehu sitten pintamaali vielä hieman pehmeän pohjamaalin takia. Eihän siinä ainakaan mitään menetä, vaikka antaisikin sen kuivaa pidempään. Ja naarmut lähtee kun hioo 600 asti, 400 jättää vielä jälkiä pintaan, tosin tämäkin riippuu paljon maalattavien kerrosten määrästä.

Kestävyys on sitten maalikohtaista, mutta lakata kannattaa aina, se lisää kuitenkin aika paljon kestävyyttä.

Okei, pitää yrittää jossain vaiheessa.

E: muuten onks +10 astetta liian vähän kunnolliseen ja kestävään pintaan? Mastonin sprayt siis kyseessä.

Re: Maalaus

12.4.2012 23:13

Ihan sen takia kyselin että kun löytyy ruisku, löytyy spraymaalia, muttei löydy rahaa.

Re: Maalaus

14.4.2012 20:01

Tulipahan taas maalattua...

Runnerin Leo Vince ZX:Stä otettiin ruosteet helvettiin ja sai uuden maalin myöskin takalokari.. :)

Huomenna laittelee vielä putket ja muut kiinni.. Eipä hirveesti viittinyt koskea kun kuivaa...

Mitähän sitä sitten maalais? ;)

http://www.motot.net/galleria/kuva128908/

Kuva

Kuva

Re: Maalaus

14.4.2012 21:51

XPSsm kirjoitti:E: muuten onks +10 astetta liian vähän kunnolliseen ja kestävään pintaan? Mastonin sprayt siis kyseessä.


Ei, mä olen pakkasessakin maalaillut ihan hyvällä menestyksellä. ;)