Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

8.1.2014 23:47

Taikka jos ostan tuon muffler racing putken niin pääseeköhän sillä katsastuksen läpi?
En oikeen usko. Muffleri on jo katsastusmiehen mielestä niin paljon teharin näkönen ettei välttämättä läpäse. Jos sinne saa jonkun random vakioputken tai vakioputken näkösen, niin varmasti menee läpi. Vielä kun vähän laittaa kuria putkeen ja kaasaria rikkaalle, niin ei se katsastaja saa kierrätettyä sillä mopolla paljoa.

Mufflerista sen verran että ei se ainakaan omien kokemuksien mukaan ole mikään tajunnan räjäyttävä vääntöpesäke, "kovilla" kierroksilla (puch asteikolla) alkaa vasta tapahtua. Vähän oli laihalla seokset pienellä kaasulla kun testasin niin se varmaan johtui siitä, tarpeeksi hyvin se väänsi kuitenkin.
Kaverilla muistaakseni oli aika vakio mitoissa oleva sylinteri, olisiko imuaukkoa isonnettu enemmän mitä pakoaukkoa, 14 tai 16mm kaasari ja matala kansi. Mun mielestäni puchin koneeksi ihan hyvä vääntö verrattuna tohon tunturitehariin, mun Sito merkkiseen putkeen, vakioon tai noihin moposportin yleisputkiin. Tietty pitää muistaa että kaikki on suhteellista.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

9.1.2014 10:53

Onko tuo änkkä hitsattu tuohon muffler racingiing kiinni? Jos ostais tuon ja pistäisi tuohon viilattuun vakioputkeen tuon änkän tuosta muffler racingista, niin oiskohan sitten katastusmiehellä mitään sanottavaa? Sen jälkeen vaan muffleri kokonaisuudessaan kiinni. Lisääkö muuten paljon bensankulutusta jos poraa tuon raisun vakiokaasarin 12 mm?

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

9.1.2014 18:34

On hitsattu ja ihan turhaa repiä sitä pois, tarvikevaimentimia löytyy esim. Mätänetistä ja muista samanhenkisistä paikoista. Laita samantien isompi kaasari sen mehupillin tilalle, joku 14-16mm mikuni tai phbg lortto, toimivat vieläpä paremmin kuin joku dellorto sha...

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

9.1.2014 22:25

Löysin mikunin kaasarin hyvään hintaan, mutta siinä on sähköryyppy, miten tuon saa helkamassa pelittämään?

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

9.1.2014 23:57

On-Off tyylisesti sen ehkä voisi saada pelittämään kun laittaa virtaa sen ryypyn johtoihin. Ainakin noi yksinkertasimmat toimii semmosella (6 tai 12V) solenoidilla mikä kiskoo sitä tappia, mikä normaalisti kiskottaisiin käsin tai vivulla. Sen sähköryypyn pystyy varmaan vaihtamaan normiinkin aika helposti.

Sen jälkeen vaan muffleri kokonaisuudessaan kiinni. Lisääkö muuten paljon bensankulutusta jos poraa tuon raisun vakiokaasarin 12 mm?
Kaasareita ei porata. Piste. Se on 70-lukua, ja niistä sillonkin poratuista kaasareita 99% on paskempia mitä vakiokaasari. Bensankulutus nousee, ei käy kunnolla (useimmiten ei käy tyhjäkäyntiä), ja tehot todennäkösesti pienenee tai pysyy samana.

Se SHA on muutenkin semmonen häristin että kannattaa pysyä kaukana, tai ainakin minimoida traumat ja vaihtaa se ensi tilassa PHBG tai mikuniin.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

10.1.2014 2:45

Onko kellään sovitettuna mitään rossipyörän putkea mopoonsa (mieluusti 80cc) ja jos tänne eksyy niin mitenkä toimii? Ja onko hankala mitottaa ite sopivaks jos tekasisin putken? saattaapi jo täältä löytyä mutta en jaksa katella :lol:

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

10.1.2014 10:56

Elikkäs kunhan olen saanut raisun kunnostettua ja katsastettua, vaihtuu putkeksi tuo muffler racing. Minkä kokoinen kaasari olisi sitten se optimaalisin 12, 14? Syökö 14 millinen verrattuna 12 milliseen paljonkin enemmän bensaa?

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

10.1.2014 17:28

Isompi parempi. Oma papiska vie 16mm dellorton kans parhaimmillaan 2.5 litraa sataselle, repikää siitä. 8)

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

11.1.2014 17:35

Minkä kokoinen kaasari olisi sitten se optimaalisin 12, 14?
Ite laittaisin 14 tai 16 millisen. 12 on vähän pieni, varsinkin sitten kun mahdollisesti tämä mopohomma alkaa lähtemään enemmän käsistä, ja aletaan viilaamaan ja virittämään enemmän.

Syökö 14 millinen verrattuna 12 milliseen paljonkin enemmän bensaa?
No siis, liekkö tällä niin väliä kun kuitenkin puhutaan moposta, ja mopon mittasuhteissa se kulutus on. Ei varmaan yli viiden nouse kulutus millään.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

12.1.2014 11:57

Muffler racing ei vissiin käy suoriltaan raisun pyttyyn? Samalta heebolta jolta olen tilaamassa pari osaa löytyi tämmöinen: http://www.huuto.net/kohteet/helkama-ra ... /290687394
Lyhentäisi vähän alkukäyrää ja hitsaa tuon kiinni, niin on hyvä?

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

12.1.2014 20:04

Mufflerin laipassa on kaksi (2) kiinnitysreikää, joudut puuhailemaan jos sen haluat raisuun kiinni.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

12.1.2014 22:07

Raisureikä kirjoitti:Muffler racing ei vissiin käy suoriltaan raisun pyttyyn? Samalta heebolta jolta olen tilaamassa pari osaa löytyi tämmöinen: http://www.huuto.net/kohteet/helkama-ra ... /290687394
Lyhentäisi vähän alkukäyrää ja hitsaa tuon kiinni, niin on hyvä?
Tosta saat laipan siihen jollet itse pysty tekemään. Hitsaat ton siihen tiiviisti kiinni sen jälkeen kun olet rälläköinyt sen vanhan laipan pois.

Koita nyt kuitenkin eka miten se toimii nykyisen pitusella alkukäyrällä ennen kun sitä alkaa lyhentämään. On vähän osviittaa mennäänkö parempaan vai huonompaan suuntaan.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

17.2.2014 17:06

Miten tekisin sellasen prikan mopon alkukäyrään et kulkis sellasen ~60km/h? Mopona siis Aprilia Sx 50 2011. Nyt kulkee sen 70....

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

17.2.2014 19:43

otat putken irti ja irrotat alkukäyrän paisarista, piirrät pellille ääriviivat ja leikkaat vaan ulos. En osaa sanoa miten pieni reikä kannattaa porata siihen keskelle että kulkee just 60, mutta luonnollisestihan sitä pienempi niin sitä enemmän kuristaa :D
Sitten ruuvaat vaan peltipalan sinne paisarin ja käyrän väliin ja putki kiinni.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

17.2.2014 19:48

Jammu1234432 kirjoitti:otat putken irti ja irrotat alkukäyrän paisarista, piirrät pellille ääriviivat ja leikkaat vaan ulos. En osaa sanoa miten pieni reikä kannattaa porata siihen keskelle että kulkee just 60, mutta luonnollisestihan sitä pienempi niin sitä enemmän kuristaa :D
Sitten ruuvaat vaan peltipalan sinne paisarin ja käyrän väliin ja putki kiinni.

Kiitos paljon! :)