Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

22.5.2013 7:24

Morjens, mun mopo on alkanu mooailemaan ni voisko se katalysaattori olla lähteny irti ja tukkinu putken ku siellä kuuluu semmonen helinä ja mopo on mh ryz eli sama ku pösö.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

22.5.2013 7:50

Voi olla. Ota putki irti, heiluttele sitä ja kuuntele kuuluuko kolinaa.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

23.5.2013 7:19

Joo nyt on täysin tyhjä vakioputki se katalysaattori oli lähteny irti, nyt pitää vaa käyä pidempi reissu ajaa ku se on tehny sen mooamisen lämpimällä/kuumalla koneella.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

30.5.2013 17:30

Kyllä itse suosittelisin aukasemaan ja ottamaan sen katiskan pois sieltä, poistuupahan ongelmatkin kertaheitolla.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

17.7.2013 20:56

Gogge kirjoitti:Detsin putki ei ole tehokkain, lähelläkään sitä. Betan putkessa huomattavasti enempi hönkyä, ja sen ~95 on saatu 13-50 väleillä menemään (ei minä), piikkiä ottaa myös aika runsaasti.. Fanticit kulkee sen 85 ja comppi malli jonkun 90.. CH ja HM menee myös sinne 80 paremmalle puolelle. Nämä siis kurittomina.

Joku enempi faktaa tietävä voinee enempi kertoa, mutta jotain tollasta ne lukemat on. Fanticeista sitä potkua varmaankin eniten löytyy.. Ja Comp Fanticissa ja ns. normimallissa sama putki mutta Comp mallissa tehokkaampi kone/Scuderia Minarelli..


Betassa ja fanticissa on vakiona ns. ``tehoputki`` mikä on vaan kuristettu että ei kule liikaa. siitä jos ottaa kurit nii melkeenpä taitaa olla samanlainen kuin ``ne oikeet teharit`` :D

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

17.7.2013 22:39

"Paljonko suunnilleen prosenteissa paisuntakammioton putki vie tehoja verrattuna "normaaliin" 2-tahdissa?" kysymys lainattu itseltäni eri topikista...

Tuota tuli vähän kokeiltua ja pikku lenkin ajoin kokonaan ilman putkea. Tehoa vaikutti olevan edelleen sopivasti, joten ainakin ensimmäinen putkula tehdään ilman paisaria.
Aiheuttaako tämä jotain vaaraa koneelle, koska 2-tahdin toimintahan perustuu putkeen? Eli siis rasittaako konetta jotenkin tällainen putki? :roll:

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

18.7.2013 20:24

Tiittasta kun luetaan, niin huomataan että joskus ne putket oli viellä ihan putkia. Sitten joku keksi pätkiä tuota putkea sopiviin mittoihin. Sitten joku hoksasi laittaa torven putken loppuun. Lopulta joku kokeili laittaa viellä suppilon siihen päähän ja johan läks.

Kyllähän tuo siis ihan toimia pitäs, mutta kova poika oot jos siitä jotain tehoakin saat.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

18.7.2013 20:33

En tiedä mitä se vie, nelarissahan tuota ei ole ollenkaan.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

18.7.2013 21:46

Nelarissa onkin venttiilit jotka sitä painetta pitää yllä sielä pytyssä.joku viisaampi taas korjaatkoon, kun kuitenki olen väärässä...

Nevssons:
Putken idea jonka teen on nimenomaan laskea tehoja nykyiseen verrattuna, koska mopon nopeus pitäisi kuristaa tuonne 50 km/h:n pintaan. Ja putkesta haluan välttämättä alakauttasen niin totesin että helpointa tehdä kokonaan uusi eikä rälläköidä orkkista. ;)

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

19.7.2013 21:34

Itse en ainakaan keksi miten suora putki rasittaisi konetta yhtään enempää kuin paisuntakammiollinen. Suorassa putkessa vastapaine on teoriassa lineaarinen kun paisuntakammiollisessa se vaihtelee kierrosluvun mukaan. Konehan rasittuu lähinnä siitä kun aaltotoiminnan seurauksena vastapainetta saadaan kasvatettua tietyllä pakoaukon aukiolohetkellä jolloin saadaan paluupulssi sylinteriin. Tällöin koneeseen saadaan enemmän polttokelpoista seosta jolloin myös lämpökuorma kasvaa, kunnes jossain vaiheessa kriittisen pisteen ylittyessä kone kilkkaa.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

21.7.2013 13:57

"Paljonko suunnilleen prosenteissa paisuntakammioton putki vie tehoja verrattuna "normaaliin" 2-tahdissa?
Tämä riippuu millasesta vehkeestä kyse. Jossain kireessä krossarissa tehohävikki on ihan silmitön, jossain luumussa vakiomopossa taas ei ole mitään väliä onko koko putkea siellä vai ei.

Aiheuttaako tämä jotain vaaraa koneelle, koska 2-tahdin toimintahan perustuu putkeen?
Ei se 2 tahdin toiminta putkeen perustu, putki vaan tehostaa sen toimintaa. Sama asia jos sanoisi että diisselikoneen toiminta perustuu turboon. Molemmissa tapauksissa koneesta saadaan paljon enemmän tehoa ulos kun käytetään sitä putkea/turboa.

Aiheuttaako tämä jotain vaaraa koneelle, koska 2-tahdin toimintahan perustuu putkeen? Eli siis rasittaako konetta jotenkin tällainen putki
No, onhan noita suoraputkisia mopoja olemassa. Vähän kaikki vakiot tunturit, soliferit yms. on sitä suora putki mallia. Putki on ihan suora muuten, siellä on vaan änkkä perässä.

Uuden mopon reagointi tohon suoraan putkeen voi olla hiukan erilainen mitä jonkun tunturin, onhan se pyttykin vähän kireempi mitä tunan pytty. Rikki et tolla suoralla putkella mitään saa, polttoaineen kulutus voi vaan kasvaa, ja moposta voi tulla tosi laiska.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

25.8.2013 16:06

Sopisko toi Yamaha DT -09:n putki Rieju Mrt:seen? Aattelin vaan ku olis tuossa myynnisä dt:n putki ja aattelin kokeilla riejuun.. Kun eikö toi detsin putki oo tehokkaampi kuin riejun vakioputki. Sehän menee väärältä puolelta mutta saiskohan sen silti menemään jotenki.

Pikanen vastaus olis kiva ettei joku muu osta ennen minua : D

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

25.8.2013 22:15

Täysin takapuolituntuman perusteella sanoisin että tyhjennetyissä vakioputkissa ei mitään merkittäviä eroja ole eri merkkien kesken. Jos putken vaihto on ajatuksena, osta samalla vaivalla tehari.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

16.9.2013 21:56

Alkukäyrää lähin vaihtamaan sx:ään ja tietenki ne tiivisteet sielä tuppas murentumaan :s Mikä ois paras vaihtoehto tiivisteeksi paisarin ja alkukäyrän välille kun ei taida olla missään siihen tarkoitettua tiivistettä. Polkupyörän sisäkumia jonkun olen kuullut käyttävän mutta eikös se meinaa sinne sulaa? :roll:

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

16.9.2013 22:11

Ite oon käyttäny tiivistepaperia ja hyvin kestää aina vähintään sen puolivuotta. :)