Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

6.5.2013 0:27

Uskoisin että juuri siitä syystä vakiosuuttimet ovat yleensä sieltä pienehköstä päästä. Sinänsä valmistajia on helppo ymmärtää, aavistuksen liian laiha seos ei kuitenkaan useimmissa nestejäähdytetyissä ja etenkään kuristetuissa mopoissa saa mitään vahinkoa aikaan. Voisin kuvetella että vakiokuosissa olevassa mopossa se katti saattaisi jollain tasolla jopa toimia kun putki ei ole täynnä seosta.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

6.5.2013 22:03

Ainakin kesäolosuhteissa se katti jotenkuten voisi toimia. Talviolosuhteissa taas jatkuva ryyppy päällä ajo, tai rikkaammalle kaasarin säätö ilman mitään sen kummempia mittauksia tekee varmasti tosi hallaa katille. Pääseeköhän toi katalysaattori talvipakkasilla edes toiminta lämpötilaan ollenkaan?

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

7.5.2013 0:25

Eiköhän katti toimintalämpötilansa saavuta mikäli kone vain käy riittävän lämpimänä, pakokaasujen lämpötila riittänee kuitenkin alkukäyrän tuntumassa tuomaan sen 250-300 astetta joka vaaditaan katin toimintaan. Sinänsä olisi ihan mielenkiintoista mittailla pakokaasujen lämpötilaa erilaisilla kokoonpanoilla, oma tietoni rajoittuu siihen että putkea tehdessä ei paljoa yli 500 asteen päästä ennenkuin koneen lämpökuorma kasvaa riskialttiin korkeaksi.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

9.5.2013 0:27

Missäs ne ohjeet siihen pakoputken ja äänenvaimentimen väliin tehtävän kuristelevyyn oli? Näin jossakin keskustelussa tässä lähiaikoina ne :lol:

Mopo kulkee 60km/h ja pitäsi saada kulkeen vähäsen hiljempaa :D Tekeekö kauheen nuhasen mopon jos laittaa semmosen? :D

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

9.5.2013 20:44

Änkän välii ei muistaakseni kannata laittaa kuria. Tekee kuulemma kauheen laiskan, mutta ei tiputa niin paljoa nopeutta.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

11.5.2013 19:43

Kyllä itsekkin olen kuullut että tekisi nuhasen, mutta millä tuota on sitten helppo kuristaa ku ei jaksa alkaa kyllä hitsailemaan holkkia takasin alkukäyrään. Ei se tuhottoman lyhyet välitkään oikeen kiinosta..

Aattelin laittaa siihen putken ja änkän väliin sen kuristuksen ja isomman etukiekon että olisi sellanen mukava ajettava, mutta onko se just jos laittaa paisarin jälkeen kurin niin sillä ei oikeen tee mitään. :D

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

12.5.2013 0:31

Miksei sitä mopoa voi laittaa täysin vakioksi jollei se 60 enempää saa kulkea? Onko jotain hyötyä ottaa riski kilpien menetyksestä?

Kuitenkin jonkun 55 ja 45 nopeusero ei paljoa missään tunnu.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

12.5.2013 0:34

Tuntuu se 45 ja 60 nopeus ero aika paljon...

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

12.5.2013 0:58

Olen jokseenkin samaa mieltä Slerpan kanssa. Tuo nopeusero on oikeasti niin mitätön, ettei sen takia ole kovin kannattavaa ottaa riskiä saada sakot. No miksi sitten oma moponi on hieman viritetty? Ei, tarkoituksena ei ollut päästä hieman lujempaa jotta voi ohittaa vakiomopot. Ei, ei, ei. Tarkoitus oli parantaa kiihtyvyyttä ja pienentään kulutusta ja yleisesti tehdä moposta mukavampi ajettava, ja sehän onnistui. 0-40 kiihdytyksestä lähti yli 10 sekuntia pois ja kulutus laski litralla.

Mutta joo, onhan se tullut huomattua että niin monen mopopojan mopossa se kaasu on ON/OFF mallinen. Joka paikassa ajetaan tuppi nurin ja ohi mennään jos vaan päästään. Vakiomopon perässä "köröttely" tuntuu olevan maailman pahin asia, ohi mennään vaikka risteyksessä kunhan vaan päästään vapauttamaan ne oman mopon valtaisat tehoreverssit ja saadaan viisari nousemaan yli viiteenkymppiin. Hidasteiden yli posautetaan täysiä, eihän sitä nyt voi hidastella. Ei ole oikeasti ihme kun mopojen sallittua nopeutta ei ole nostettu kun niin monesti se ajamisen taso on tällaista, ei voi kuin ihmetellä :roll:

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

12.5.2013 1:07

Noh noh nyt tässä lähdetään ihan väärille linjoille :lol:

Siis ei minulla ollut tarkoituksena edes saada mopoa kulkemaan 60 vaan jotain plus 50, mutta lyhkäsimmillä väleillä näköjään jaksoi aikapaljon vääntää enemmän.

Ja jos vakiomopoa miettii ei sellaisella kertakaikkiaan pysty ajamaan kuin jotain kaupunki hurua :lol: kaks päällä mopolla on aika tuskaa jo esim 20km matka ajaa, kun tiedän kokemuksesta.

Haeskelen vain sellasita vääntöä että olisi hieman mukavempi ajaa mopolla verrattuna vakiomopoon.

Ja jos täältä koittaa kysyä jotain niin ei tarvitse porukalla alkaa syyttelemään :lol:
Mopot on muutenkin sellasia vehkeitä ettei tosikaan. Aina ollaan virittämässä ja sitten pelätään poliisia :lol: Mutta kaipa sellanen kuuluu mopoikäisen elämään. Ompa ainakin muisteltavaa aikuisena kun ajelee sellasella hayabusalla ;)

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

12.5.2013 1:54

Joo kieltämättä karkas aiheesta hieman :lol:

Tuo välien lyhentäminen + kuria vähemmäksi on helpoimpia tapoja saada mopo vääntämään ja kiihtymään paremmin ilman huippujen suurempaa nousua. Jos haluaa vielä paremman kiihtyvyyden ja vääntävyyden niin (jos kyseessä on joku uusenska) kannattaa hommata rajoitettu CDI tai jokin muu sähköinen rajoitin ja sitten vaan kurit pois ja sopivia välejä etsimään. Kun kierrokset on jotenkin rajoitettu niin huippujen muuttaminen välien avulla onnistuu helposti ja voi olla varma, että se nopeus myös pysyy sallituissa rajoissa.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

19.5.2013 0:39

kestääkö 2t mopon pakoputken tiivisteenä siis paisari-äänenvaimentimen liitoksessa auton vesiletku?

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

19.5.2013 1:11

Vahvasti epäilen.. :lol:

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

19.5.2013 22:14

Kestää. Mulla oli ainakin metran änkän ja välipillin välissä ja sitten leovincen paisarin ja välipillin liitoskohassa eikä se siinä mikskään menny.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

19.5.2013 23:08

Eikö sitä voi kiristää klemmarilla ja laittaa sitä pakoputkitahnaa väliin?