Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

24.4.2013 8:28

Kyllä ne äänet muuttui ainakin kaverin derbissä. Hiukan koveni äänet ja muuttui tunkkaisesta vähän terävimmiksi.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

28.4.2013 10:35

vaihoin mopooni vapari putsarin eli kun siitä vakio putsaristahan meni semmone letku siihe alkukäyrälle joka puhaltaa ilmaa pakokaasujen sekaan ja ilmeisesti nopeuttaa kaasujen kulkua ja viilentää kai ?? niin ni vaikuttaakos se hirveesti tuoho putken kuumuutee ku oon vähä huomannu ttä tuo miun mh n välipilli on ehkä vähä kuumempi ku enne ..

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

28.4.2013 10:58

Se on niin sanottu sns synsteemi. Eli Secondary Air System. Tuo löytyy tuolta sen takia, että EU haluaa, että mopojen päästöt ovat hieman pienempiä. :)

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

28.4.2013 12:52

EU .. :D mutta tiiätkö vaikuttaako se tuohon kuumuuteen ?

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

28.4.2013 17:32

Periaatteessa vaikuttaa, mutta tiiä sitten kuinka paljon vaikuttaa käytännössä

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

2.5.2013 8:06

Päätin tossa hieman virittää mopoa, joten irrotin pakoputken ja porasin kuria hieman. Lisäksi vaihdoin vakio 84 suuttimen 90. Nytten kun kasasin pakoputken takaisin ja tuossa pihassa käyttelin niin huomasin, että tulee öljyä pakoputken liitos kohdasta.
Kuva http://aijaa.com/UiBllz
Eli miten tämän sais estettyä? Kuuluuko muuten toi öljy pakoputkeen? Muuten pitääkö suuttimen vaihden jälkeen säätää seos ruuvia? Mopo Peugeot XPS treet evo 2

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

2.5.2013 20:30

Ihan normaalia että tulee. Ton voi estää laittamalla liitoskumin toho päälle.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

2.5.2013 23:15

Päätin tossa hieman virittää mopoa, joten irrotin pakoputken ja porasin kuria hieman. Lisäksi vaihdoin vakio 84 suuttimen 90. Nytten kun kasasin pakoputken takaisin ja tuossa pihassa käyttelin niin huomasin, että tulee öljyä pakoputken liitos kohdasta.
Kuva http://aijaa.com/UiBllz
Normi juttu. Liitoksessa voisi ehkä myös toimia autojen pakoputkien liitoksissa käytettävä asennustahna.

Muuten pitääkö suuttimen vaihden jälkeen säätää seos ruuvia? Mopo Peugeot XPS treet evo 2
Jos mopo ei käy tyhjäkäyntiä hyvin. Se seosruuvihan ei vaikuta käytännössä muualle kuin tyhjäkäyntiseokseen.

vaihoin mopooni vapari putsarin eli kun siitä vakio putsaristahan meni semmone letku siihe alkukäyrälle joka puhaltaa ilmaa pakokaasujen sekaan ja ilmeisesti nopeuttaa kaasujen kulkua ja viilentää kai ?? niin ni vaikuttaakos se hirveesti tuoho putken kuumuutee ku oon vähä huomannu ttä tuo miun mh n välipilli on ehkä vähä kuumempi ku enne ..
Onko moposi karstanen? Itellä ainakin kun pakoputki on paljon karstassa, se kuumenee enemmän. Laihalla käyminen aiheuttaa myös tosi kuuman putken.

Voit koittaa ottaa sitä ilmaletkua pois ja kattoa mitä se vaikuttaa. Ei välttämättä mitenkään, mutta kaikkea kannattaa kokeilla.

Huvittava systeemi toi secondary air system. Kun pakokaasuja vähän laimennetaan ilmalla, saadaan pienempiä pitoisuuksia likaa ulos putkesta ja mopo menee standardeista läpi. Periaatteeltaan samaa systeemiähän käytettiin amerikan autoissa joskus 60-70-luvulla. :lol:

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

2.5.2013 23:24

Teoreettisesti pakokaasujen sekaan syötettävän ilman tarkoituksena on antaa lisähappea katalysaattorille. Teoreettisesti sen takia, että katalysaattorin elinikä ei kovin kummoinen ole kun seoksen säätö hoidetaan perinteisesti kaasuttimella.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

2.5.2013 23:27

Slerpa_ kirjoitti:Huvittava systeemi toi secondary air system. Kun pakokaasuja vähän laimennetaan ilmalla, saadaan pienempiä pitoisuuksia likaa ulos putkesta ja mopo menee standardeista läpi. Periaatteeltaan samaa systeemiähän käytettiin amerikan autoissa joskus 60-70-luvulla. :lol:
Se laimentaminen ei ole edelleenkään ideana. Itseäni toistaen:

Shape kirjoitti:
Slerpa_ kirjoitti:Eli sama kun vanhan ajan amerikkalainen ilmapumppu? Sama paska tulee ulos, tosin laimeempana kun siinä on ilmaa joukossa-> päästöt näyttää mittareissa pienemmältä. Vähän sama asia jos laittaa10 litran ämpäriin veden joukkoon litran öljyä, tai järveen litran öljyä. Sama määrä, kuitenkin järven öljypitoisuus on pienempi.
Korjataanpa virheellinen käsitys tästä hapetusjärjestelmästä. Sen tarkoitus ei ole pumpata puhdasta ilmaa pakojärjestelmään sen takia, että päästöt näyttäisivät pienemmiltä.

Ei suinkaan, vaan kyseessä on katalysaattorin hapetusjärjestelmä. Katalysaattori ei toimi kunnolla täydellä teholla hapetta. Happea tarvitaan hapettaessa palamattomat hiilivedyt vedeksi ja hiilidioksidiksi, sekä hiilimonoksidin muuttamisessa hiilidioksidiksi.


E: Vauhtiviivatarra olikin aavistuksen nopeampi.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

2.5.2013 23:47

Jos nyt toisen kerran jälkeen oppisin :nolo:

Koulussa laitettiin yksi vakio derbi (sitä liekki mallia, olisko joku -09 tai -10) tollaseen pakokaasumittaus vehkeeseen. Lukemaksi tuli jotain 12000HC (<- ei kirjotusvirhettä, se oli todellakin noin iso), häkä oli kutakuinkin paikallaan, eli 3% ja lambda oli 0,990, jenkaa oli noin 1600.

Onko muuten joku muu tehnyt näihin omaksi huvikseen jollain päästömittarilla (esim. koulussa) päästömittausta? Olisi mielenkiintosta saada tuloksia.

Kutakuinkin häkä ja lambda pääsee perus kaasariauton tasolle. HC vaan on törkeen korkeella. Aiheuttaako 2-tahti öljy tollasta pakokaasuissa? Meinaan ei tuo katti kyllä oikein toimi, eikä siittä paljoa hyötyä ole, jos tollaset HC lukemat tulee piipusta ulos.

En ylipäätään ole muutenkaan kovin vakuuttunut kaasari+KAT yhdistelmästä...Vähän sellaista viritelmän makua.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

3.5.2013 0:01

Korkeat hiilivetyarvot selittyy helposti kaksitahtimoottorin toiminnalla, eli pakoputkeen pääsevästä palamattomasta polttoaineesta. Koneen (pakoputken) optimaallisimmalla kierrosalueella HC-arvot ovat varmasti paremmat. Itse katalysaattori ei mielestäni vaikuta palamattomien hiilivetyjen määrään juurikaan päästömittauksessa.

Slerpa_ kirjoitti:En ylipäätään ole muutenkaan kovin vakuuttunut kaasari+KAT yhdistelmästä...Vähän sellaista viritelmän makua.
Olen samaa mieltä kanssasi. Paperilla ihan hieno, mutta käytännössä homma menee kuten Vauhtiviivatarra sanoikin. Juurikin tämä palamaton polttoaine tuhoaa helposti katalysaattorin ja muutenkin tuntuu olevan katalysaattorin irtoaminen enemmän sääntö, kuin poikkeus. Polttoaineen suorasuihkutuksella varustetussa moottorissa katalysaattori olisi erittäin toimiva, mutta suorasuihku alittaa nykyiset päästönormit jo ilman katalysaattoria, joten sitä ei siellä ole.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

5.5.2013 14:40

Koneen (pakoputken) optimaallisimmalla kierrosalueella HC-arvot ovat varmasti paremmat.
Uusenskojen kuristettu pakoputki+suht kireä pytty ei taida koskaan pelata oiken hyvin yhteen jos vielä lisänä on joku yli-iso kaasari.

Puristuksia koneeseen, puolipallon muotoset palotilat, järkevästi alakiekoille suunnitellut pytyt+putket ja pienet kaasarit niin voisi jotain älykkäämpää tulla niin päästöjen kun kulutuksenkin suhteen.

Itse katalysaattori ei mielestäni vaikuta palamattomien hiilivetyjen määrään juurikaan päästömittauksessa.
Jos mopokatalysaattori on kolmitoimikatalysaattori, niin pitäisi hiilivetyjenkin laskea. Muistelisin että kutakuinkin tolla saataisiin päästöt puolitettua alkuperäsestä. Sitä en tiiä miten toi käyttäytyy silloin jos putkessa on noin suuria määriä palamatonta tavaraa. Jos olisi aikaa ja laitteet kotona, voisi tehdä jonkun näköstä vertailua siitä, miten vaikuttaa jos KATin vaan ottaa pois. Vaikuttaako mitenkään vaiko jotenkuten.

Juurikin tämä palamaton polttoaine tuhoaa helposti katalysaattorin
Niin, mitenköhän pitkäikäisiä ne katalysaattorit todellisuudessa siellä putkessa on. Toimiikohan ne enää vuoden päästä ostopäivästä yhtään mitenkään. Kaasari+KAT on vähän sama sukua EGR kanssa..

Polttoaineen suorasuihkutuksella varustetussa moottorissa katalysaattori olisi erittäin toimiva, mutta suorasuihku alittaa nykyiset päästönormit jo ilman katalysaattoria, joten sitä ei siellä ole.
Ruiskumoottoriin ymmärtäisinkin jos sellainen laitettaisiin. Siinä katalysaattori tunnetusti on niin kauan ikuinen kun jokin kokkare ruiskusta menee rikki (niin että seos rikastuu paljon), tai jos katalysaattori ottaa fyysistä osumaa. Eli käytännössä autoissa noi kestää yleensä vähintään sen 15 vuotta, enemmänkin jos autolla ajetaan niin kun kuuluu, eikä vedetä miljoonaa mettätiellä amisjannen ohjastamana.

No, koko mopojen päästönormitus on mielestäni ainakin suomessa aika kummallista. Monenko kaupungin ilman on mopot pilanneet? Vähän samalla tasolla mitä joku moottorisahojen päästönormit. Unohdetaan katsoa sitä isoa kokonaisuutta, eikä tajuta sitä että mopojen ja moottoripyörien päästöt on joku miljoonasosa muista päästöistä. Vie uskottavuuden kaikista päästönormeista kun homma viedään näin naurettavan äärimmilleen. No, ei tästä minun osaltani enempää.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

5.5.2013 16:31

Selvittelin ihan mielenkiinnosta tuota katalysaattoriasiaa englanninkielisestä wikistä. Mopon katalysaattori lienee tosiaan kolmitoimikatalysaattori jonka pitäisi hapettaa polttoaineen palamaton hiilivety vedeksi ja hiilidioksidiksi. Ongelmana on tosiaan tuo alhainen hapen määrä pakokaasuissa jota pyritään korjaamaan erilaisilla lisäilmansyöttöratkaisuilla. Sama tarkoitus muuten oli Slerpan mainitsemilla jenkkirasseista löytyneillä lisäilmansyötöillä, katalysaattori onkin varsin vanha keksintö. Liian rikas seos on kuitenkin katalysaattorille myrkkyä. Kaasutinmoottoreissa seosta ei voida mitenkään säätää kovin optimaaliseksi, joten parhaimmassakin tapauksessa katin toimintaedellytykset ovat varsin huonot. Puhumattakaan suurimmasta osasta mopopoikien virityksistä, jolloin seokset ovat yleensä sinne päin ja moottori suostuu juuri toimimaan.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

5.5.2013 18:28

Sama tarkoitus muuten oli Slerpan mainitsemilla jenkkirasseista löytyneillä lisäilmansyötöillä, katalysaattori onkin varsin vanha keksintö.
Joo, ymmärtääkseni katalysaattorin toimintaperiaate on keksitty jo joskus 40-50-luvulla. Jenkeissä katalysaattoria ruvettiin joskus 70-luvun puolella käyttämään kun lyijy otettiin pois bensasta ja joissain osavaltioissa haluttiin ehkästä savusumua kaupungeissa. Sillon tuli ne (isot) ilmapumput sun muut viritykset kaasarin seuraksi varustukseen, eikä ne katalysaattorit siltikään toimineet kunnolla. Mitä olen netin välityksellä parin amerikkalaisen kanssa puhunut, ovat sanoneet että sillon katalysaattoreita vaihdeltiin muutaman vuoden välein, kun eivät pelittäneet. Ehkä tämä on yksi syy törkeen polttoaineenkulutuslisän ja tehohukan rinnalla miksei ne alkeelliset kattipöntöt Euroopassa yleistyneet. Taisi vasta 80-luvulla tekniikka kehittyä sen verta että pystyttiin tekemään sen verta kehittyneitä ruiskujärjestelmiä ettei polttoaineen kulutus lisääntynyt ainakaan paljoa ja seosta pystyttiin ohjaamaan tarkasti.


Kaasutinmoottoreissa seosta ei voida mitenkään säätää kovin optimaaliseksi, joten parhaimmassakin tapauksessa katin toimintaedellytykset ovat varsin huonot.
Voisiko vakiomopoissa olevat ylipienet suuttimet olla siitä syystä asennettu sinne, että oltaisiin saatu toi katti toimimaan edes joten kuten?