Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

16.10.2013 21:24

16hp 80cc replicasta? replica on 2 männänrenkaalla, muuten taitaa olla ihan sama kun pelkkä mhr, joka on yhdellä männänrenkaalla(ei team). luulisin että replicasta ei lähde 16hp, koska silloin pitäisi mhr 80cc lähtee yli 16hp, koska se on yhel männänrenkaalla. olen aika varma.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

17.10.2013 11:39

Juppi: 70cc oli mun mielestä minarellin koneeseen, 73cc dööbiin. Ja abaut 12 heppaahan oli hyvillä osilla (putki, kaasari) ja säädöillä luvattu. Viilamalla varmaan muutama lissää.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

17.10.2013 13:56

@arsori aa... :lol: jossain oli myynnissä "derbin 70cc airsal", joten oletin, että niitä on erilaisia airsal sylintereitä derbeihin..

@joku12345 luulisin, että mhr replica on edes vähän tehokkaampi ku joku airsal 80cc..
ja ei sillä välttämättä kovin suurta vaikutusta pelkällä männänrenkaiden määrällä ole. ehkä noin 1-2hp.

mutta pikaisella googletuksella löysin, et 80cc mhr replicasta lähtee se 13-15hp takarenkaalta. ;)

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

17.10.2013 18:23

Jep, ei männänrenkaiden pitäisi tehoon vaikuttaa. Yhdellä männänrenkaalla syntyy vähemmän kitkaa eli lämpöä, kestävyyden kustannuksella.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

17.10.2013 21:28

Onko välttämätöntä vahvistaa alakertaa Malossi MHR Team 50cc sylinterille? Kun en ottanut tuosta alkupostauksesta selvää, että koskeeko se vain 80cc sylinteriä. Jos on, niin minkä 70-80cc viritysasteen (tietopankista) mukaan kannattaa muutokset tehdä? Kiitos.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

18.10.2013 10:52

Kytkintä varmastikkin pitää vahvistaa kun tahtoo lipsua jo viilatulla vakiopytylläkin vähän.

Kampura sitten kestää minkä kestää, mutta kovat kierrokset tappaa vakiokampuran melko nopeasti. Kyllä sen pitäisi huomata kun rupeaa väljää löytymään.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

18.10.2013 16:13

Ainakin AM6 vakiokampura kestää kierroksia hyvin kunhan voitelu pelaa, mutta näkyy olevan yleinen ongelma magneeton puolen varren katkeaminen. Saattaa johtua nakuttamisesta korkeilla kiekoilla tehokkaalla pytyllä, mikä kannattaisi tietysti eliminoida. Kevyempi vauhtipyörä(kisasähköt..) saattaisi poistaa ongelman. Luin juttua jostain ulkomaalaisesta AM6 viritysprojektista missä oli 50cc tarvikepytystä viilailtu kattila ja imupuoli muutettu luistiohjatuksi, niin vakiokampuralla painoivat jotain 16hp huipputehot 14 000rpm kiekoilla ja tehoalue jatkui sinne 16 000rpm ja kuulemma kampura kestää hyvin.

Oikeestaan ei niissä useimmissa kisakampuroissa ole edes vakioon nähden mitään kummoista. Ainoa kampiakselin oikeesti rasittuva osa on se alapään neulalaakeri ja eikös se ole noissa kisakampuroissakin aivan samanlainen kuin vakiossa. Semmoista kampuraa voisin pitää oikeesti vahvistettuna jossa on vakiota isompi se laakeri ja kiertokanki jotain vähän erikoisempaa terästä/jopa titaania. En kyllä tosin tiiä millasilla virityksillä moiselle alkais olla edes tarvetta.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

18.10.2013 20:03

Palezu kirjoitti:Luin juttua jostain ulkomaalaisesta AM6 viritysprojektista missä oli 50cc tarvikepytystä viilailtu kattila ja imupuoli muutettu luistiohjatuksi, niin vakiokampuralla painoivat jotain 16hp huipputehot 14 000rpm kiekoilla ja tehoalue jatkui sinne 16 000rpm ja kuulemma kampura kestää hyvin.


Vähän OT, mutta tähän juttuun jos lyötyy viellä linkkiä laitaa niin sen haluan :)

"Vahvistetuissa" kampuroissa yleensä kuulee maininnat dynaaminen tasapainotus xxxxx rpm asti ja hopeoitu alapaan neulalaakeri.

Lisäksi niissä on viellä yleensä plastiikkia täyttämässä tyhjiä ja kampi profiililtaan ovaali, jotka omat teoreettiset tenhonlisänsä toisivat. Tosin limpuissahan se kevennys pyörittelee seosta, joka ei sekään ihan täysin turha ominaisuus ole. Se, onko kummastakaan käytännössä iloa, on sitten iha oma juttunsa.

Mutta tuosta jutusta päättelisin että ainakin am6 kamuran luulisi kestävän melko hyvin sellasenaan.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

18.10.2013 23:09

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?260695-Disc-Valve-50cc-AM6-Engine Tuossa on se juttu. Muistinkin väärin, huipputehoa olikin 17hp, ei huonosti :D

Se, onko kummastakaan käytännössä iloa, on sitten iha oma juttunsa.


Niinpä. Täysympyräksi plastiikeilla täytetty kampura omaa pienemmän ilmanvastuksen mutta toisaalta pienentää kampikammiotilavuutta, mikä ei vastoin yleistä käsitystä ole välttämättä hyvä asia, jos meinaa kovia huipputehoja saada. Jälleen isoilta pojilta luettua juttua kampiakseleista: (pit-lane.biz on muuten paikka mistä niitä isojen poikien juttuja luen :D ) Kampiakselin tulisi olla sileä(pieni ilmanvastus) ja limput tai ne täytepalat ei sais olla alapään laakeroinnin tiellä että sinne pääsee mahdollisimman hyvin öljyä. Itse pidänkin niitä alalaakerin voitelureikiä melkeenpä tärkeimpänä juttuna jos mietitään mahtaako joku kampura kestää viritystä.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

20.10.2013 16:12

no mitä hyötyä on siitä että männässä on vain yksi männänrengas? mhr 80c männänvaihtoväli 3000-6000km, replicassa 8000->. kummatkin 80cc, joten jos nuo ovat muka sitten yhtä tehokkaita, miksi tehdään tuota mhr:rää jossa joutuu vaihtamaan mäntää huomattavasti useammin?

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

21.10.2013 15:54

Kitka on yhellä renkaalla pienempi, joten pienentää lämpökuormaa. Yhellä renkaalla toki ohipuhallusta enempi ja näinollen kestävyyskin on huonompi.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

21.10.2013 19:33

kumpi nyt sitten kannattaisi valita? motot netin mukaan replica on lowend-midrace välimaastossa, mhr taas hyvä midrace. eli yhdellä männänrenkaalla kestäisi pitempään isoilla kierroksilla, kun kitkaa on vähemmän(eikä leipoisi kiinni niinkuin vakiopyttyni).

ihan sama vaikka joutuisin vaihtamaan mäntää paskimmassa tapauksessa 3tkm välein, haluan vain tehoa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

21.10.2013 21:59

todennäköisesti tuorevoitelu ei toimi kunnolla koska leipoo, ja ei se vakiopytty kestä sellaista kierrätystä mitä sillä tein(vituttaa nyt kun tietoisesti hajoitin mutta muutenkin isompaa pyttyä olen hankkimassa)

joo tehokas pytty huonoissa säädöissä niin poks... jos on liian pieni suutin niin silloinhan leipaisee kiinni jos ei ole tuorevoitelua. kannattaa varmaan laittaa ensin liian iso suutin(en tiedä minkäkököisella edes alkaisin kokeilemaan) ja siitä lähteä säätämään. miten saan seokset kuntoon sisäänajon aikana, kun ei saa antaa alkuun kun 1/3 kaasua, sitten enemmän. jos jollain on vinkkejä niin olisi kiva. 24mm kaasari on varmaan hyvä, toinen vaihtoehto 28mm

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

21.10.2013 22:02

joku12345 kirjoitti: haluan vain tehoa.


No sitten se on MHR.

Tää on sama ku yrittäis sokeelle selittää mitä värit on. Osta se pytty ja muut hilppeet ja aja niin kauan kuin se kestää, i'm done with this shit 8)

Edit: Tosta sun uudesta viestistä vielä pomppas seuraavat asiat mieleen: Se pyörä leipoo liian pienellä suuttimella, oli tuorevoitelu tai ei. Jos haluat tietää miksi, KVG. Ja alumiinipyttyjen sisäänajostakin löytyy tuhat ja yksi viestiä tältä foorumilta. Kiitti ja kuitti.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

22.10.2013 10:22

joo leipoo liian pienellä suuttimella jokatapauksessa, mutta jos öljy on bensan seassa ja on liian pieni suutin, niin eihän se saa tarpeeksi öljyäkään. olen varmaan sokea kun en ole löytänyt alumiinipyttyjen sisäänajosta mitään motot netistä