Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

25.9.2013 18:51

80cc:t on normaalilla iskunpituudella. Mikä tahansa vahvistettu kampura kestää (esim: TOP, Doppler, yms.) MHR Team on kireempi kuin MHR replica.

joku12345 kirjoitti:voi vittu. se on sit mhr.. no tehoa siitä lähtee sentään enemmän kuin vakiosylinteristä. paljonkohan lähtee enintään tehoa viilaamattomasta vakiosylinteristä, mietin vaan että montako heppaa tulee vähintään lisää kun sylinterin ja muut vaihdan.


Mua suoraansanottuna naurattaa nää sun viestit, pakostikkin miettii että millanen 15v mopopoika siellä selailee eri nettikauppoja haaveillen kaikista hienoista putkista ja sylintereistä.
Onko sulla minkäänlaista arviota siitä, kuinka paljon tommosen midrace vehkeen osat maksaa, paljonko niiden asentaminen ja säätäminen vie aikaa, ja kuinka usein niitä huolletaan? Uskallan epäillä.
Tietenkin jos raha ei ole ongelma ja pyörä laitetaan kasaan jollain korjaamolla, niin sitten ymmärrän asian, melkein. Ja mikäli olen väärässä, niin olen pahoillani, tarkoitus ei ollut loukata.

Ettei ihan offtopicin puolelle mene, niin vakiomopo kurittomana lienee jotain 7-8hp paikkeilla.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

25.9.2013 19:22

tiedän paljonko nuo maksaa. tiedän milloin mäntää pitää vaihdella, kyllä otan selvää noista, mutta enhän minä voi kaikkea tietää, kun en ole ennen tuollaisia juttuja tehnyt. haluaisin vaan hitosti tehoa, mut high end sylinterit on kalliita, ja mäntää saa vaihtaa koko ajan.

kun noita malosseja kattelin nii: MHR replica, MHR ja MHR ream. teamii en osta koska liian kallis ja männän vaihot liian usein. netistä en oo läytäny muuta ku et replica on 2 männänrenkaalla ja pelkkä MHR on yhellä, ja MHR on (todennäköisesti) tehokkaampi, mutta mäntää saa vaihtaa 3-6tkm.

replica on sitten "täydellinen" jokapäiväiseen ajoon ja männänvaihto on (jos en väärin muista) 6-8tkm. putki on jo ihan hyvä, joten loput osat tulee maksamaan noin 500-600e. ja tosta huoltamisesta luulen et vaa mäntää vaihellaa ku se väljästyy. mikä siinä nyt niin paljon huoltamista tarvitsee männän lisäksi?

"Tietenkin jos raha ei ole ongelma ja pyörä laitetaan kasaan jollain korjaamolla, niin sitten ymmärrän asian, melkein." tuo taitaa tarkoittaa sitä että sinun mielestä midrace luokan virit ei ole jostakin syystä järkeviä(ehkäpä jokapäiväiseen ajoon). koko talvi on aikaa virittää mopoa koska en aja talvella.

jos nyt tuon mhr pytyn ostan niin oletetaan että ehdin ensi kesänä ajaa(en ehi) 3tkm, ja sitten on taas talvi jolloin ON aikaa taas tehdä huoltoa, eli männän voi talvella vaihtaa. jos nyt tämä on mielestäsi tyhmää niin en ole kai ymmärtänyt mitä tarkoitat.
Viimeksi muokannut joku12345 päivämäärä 25.9.2013 19:37, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

25.9.2013 19:33

Kaikki tiivisteet pitää uusia. Tiivistesarja maksaa joku reilu 20e.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

25.9.2013 19:37

no onneks tiivisteet on halpoja(sentään)

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

26.9.2013 18:25

Gearpartsin mukaan Malossin pyttyjen järjestys on tosiaankin Malossi MHR Replica-> MHR ja MHR Team. Laiskimmasta tehokkaimpaan. Viimmoset 3 vuotta oon luullu jotta se Replica on tehokkaampi mitä MHR :eek: Replicalla menty kisasähköjen, replican putken, 26mm mikunin ja pipercrossin kanssa oikein sääretyllä kaasarilla ja sytytyksellä, 14-48 väleillä 114 km/h GPS:sään.

arsori kirjoitti:kuinka paljon tommosen midrace vehkeen osat maksaa, paljonko niiden asentaminen ja säätäminen vie aikaa, ja kuinka niitä huolletaan?
Tuli tästä mieleen jotta miekin suunnittelin alunperin laittavani talvella kuntoon, alootin lokakuun puolesvälis vuonna 2010. Nyt tulookin pian 3 vuotta täyteen, alunperin suunnittelin jotta viimmestään marraskuun lopussa 2010 on valamis :D Rahat mitkä suunitteloo jotta moperiin menöö, voi kertua neljällä niin saa oikiamman tuloksen.

Jos nyt pitääs päättää laitanko 3000e mopoon vai kisapiikkiin niin mieluummin kisapiikkiin, sekin enemmän aikaa kunnossa mitä oma viritys.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

26.9.2013 19:14

no putki on ihan hyvä, joten en tarvitse kuin sylinterin, kampiakselin, laakerit, imukaulan ja kaasarin. pytty 265e+ kampiakseli 130e, laakerit ei maksa mitää(mitä eroo muuten c3 ja c4 laakereilla on? mietin vaan että kummat ostan)

kaasari ja imukaula max 150e. tiivisteet n. 20e. eli semmone 550e. 550x4=2200e. nyt on jotakin jäänyt huomaamatta minulla. mikä sinulla meni niin vituiksi mopoa viritettäessä että tuli maksamaan niin paljon?

kyllä taidan tuon replican ostaa koska on se aika tykki verrattuna vakiosylinteriin, ja siinä ei tarvitse vaihtaa mäntää kuin 8-10tkm(eli siis todennäkösesti 7-8tkm ajan männällä ainakin ennenkuin pitää vaihtaa)

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

26.9.2013 20:29

c3 ja c4 ero on laakerin välys, eli c4 kestää enemmän lämpölaajenemista kuin c3, mutta eiköhän tuolle pytylle riitä jotkut laadukkaat c3 laakerit esim skf:ät.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

26.9.2013 21:33

mutta jos ostan c4 laakerit niin toimivatko ne ihan samalla tavalla kuin c3 laakeritkin? hintaero tuskin on kauhean iso joten mieluiten ostaisin c4 koska ne taitaa olla paremmat. onko niitä eri kokoisia? mietin vaa et esim. simoni 90cc pytyn kaa tarvii 17mm laakerit(vai oliko se 19mm) nii mitäs tuo tarkottaa?

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

26.9.2013 22:11

C3 menee ihan hyvin. Turha mitää c4 alkaa ostamaa toho settii. Esta ennemmin keraamiset ja rullaile niillä monta vuotta, jos rahasta ei oo kii.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

26.9.2013 23:43

Jos oikein muistan niin Parmakittiin suositeltiin C3 laakereita joten riittää hyvin tähänkin :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

27.9.2013 0:06

Ei tietenkään kannata ostaa C4 laakereita sellasseen peliin mikä ei niitä vaadi, kuluvat nopeemmin ku C3 kun on suunniteltu kovemalle rasitukselle, jolloin myös lämpölaajeneminen on isompaa, eli rullaavat "väljinä" ellei motti oo ihan tappiviri kisakone jolla ajetaan se yks kisa ja sitten avataan taas. Tai näin olen ainakin ymmärtänyt.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

27.9.2013 13:38

Kyllä tuli taas päivän virneet naamalle kun paria viimeistä sivua luki tästä topicista.. :)

joku12345 kirjoitti:
nii meneekö se vakiopytty enää kii ja toimiiko jos lohkoja on avarrettu


Meneehän se toki, ei vaan enään tule toimimaan samoilla lohkoilla. Seos pyörteilee huuhtelujen kohralla siltä osin jotta rötää vaan suurimaksi osaksi. Sitte kun piikille pääsee, niin alkaa pätkimään yläkierroksilla.


Mihinkäs perustuu tuo että rötää vain suurimmaksi osaksi ja piikillä alkaa pätkiä? Varmasti se vakiopytty toimii avarretuillakin lohkoilla, kunhan tiivistepinnat ei oo epäsopivat ettei vuoda. Seoksen pyörteilyä kyllä tulee, mutta ei se mitään rötäämistä tai toimimattomuutta aiheuta, pientä tehohävikkiä vain joka ei todennäköisesti missään tunnu.

Vääntö lua kiihtyvyyren, hevosvoimat nopeuren.


Tämäpä vasta yllättävää. Pelkkä vääntö ei liikuta mopoa minnekkään, teho se on mikä eteenpäin vie. Voidaan sanoa että koneessa on laajempi vääntöalue tai sitten pirun kapea. Koneessa on myös huipputeho, jota halutaan käyttää että kumit menee rullalle ja keulat nousee. Laajempi vääntöalue helpottaa huipputehon kierroksilla pysymistä. Eli käytännössä "vääntöpytyllä" on helpompi lähteä liikkeelle ja ajella hitaasti tehoalueen alapuolella ja se ei ole aivan niin kranttu onko oikea vaihde silmässä.

Tosin, alle 150cc 2 tahtikoneessa tahtoo olla se vääntöalue väkisinkin niin kapea että käytännössä tässä kokoluokassa mitään "vääntöpyttyjä" ei olekkaan.. se on joko kierrospytty tai sitten se on laiska.

Karkeasti ottaen väittämäsi on oikeassa siinä mielessä että yleensäkin kun mopot on päin persettä säädettyjä ja välitykset väärät, niin vääntävämpi kone voi kiihtyä paremmin.

joku12345:llä kuulostaa tuo tietämys semmoiselta että rahan ja suuren vitutuksen säästämiseksi suosittelisin ihan perus Airsal 70cc + putki + kaasari hilppeitä. Pitäshän silläkin nyt ainakin sen 12 konia saada ja tehoero vakiopyttyyn varmasti tuntuva, jos oikein säätää ja laittaa, mikä ei monesti onnistu.. Airsali häviää tehoissa ehkä pari-kolme heppaa noille malosseille (vai häviääköhän enemmän), mutta hinta lienee tuntuvasti halvempi ja männän luulis kestävän lähes yhtä kauan kuin vakiossa.

Enhän minä kuitenkaan mitään halua estää jos välttämäti haluaa.. :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

27.9.2013 15:08

no muuten kyllä airsalin ostasin mutta kampiakselilla ja laakereilla on ajettu yli 17tkm ja en ole varma että onko koskaan edes vaihdettu. tuskinpa on. muutenkin haluaisin vaihtaa kampiakselin ja laakerit ettei tarvitse alkaa korjaamaan sitten kesällä kun ne hajoaa.

kyllä minä sen tiedän että vakiopytty menee kii mutta että toimiiko niin on eri juttu(sitähän minä siinä kysyinkin). ja en muutenkaan halua enää mitään kisapyttyä koska selvisi männänvaihtovälit :x

mhr replican männällä ajaa ainakin 6tkm(todennäkösesti paljo enemmä), joten tuohan on ihan ok jokapäiväiseen ajoon. nyt sitten tuli mieleen että tarvitseeko sitä koko kytkintä uusia? riittääkö jäykemmät kytkinjouset? kytkimen kunnosta en ole varma ja en tiedä milloin on levyjä vaihdettu.

voinko mitenkään vaikkapa ajossa huomata että onko kytkin huonossa kunnossa?

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

27.9.2013 15:38

kyllä minä sen tiedän että vakiopytty menee kii mutta että toimiiko niin on eri juttu(sitähän minä siinä kysyinkin)


Ja siihenhän minä vastasinkin? Kyllä toimii.. Ellei lohkoja ole avarrettu niin paljon että avarrus menee jo pytyn tiivistepintojen yli niin että kampikammiosta hönkii jo seosta pihalle, mutta käsittääkseni harvalle viripiripytylle lohkoja pitää niin paljon avartaa.

Mun mielestä koko kytkintä ei tarvi uusia mihinkään hipokytkimeen, kunhan vaihtaa uudet kytkinlevyt jos on noin paljon ajettu, ihan sama mitkä levyt. Mutta jäykemmät jouset kannattaa laittaa.

Kyllähän sen ajossa huomaa jos kytkin luistaa, kierrokset nousee mutta nopeus ei. Mutta tätä ei pitäis tapahtua vielä vakiopytyllä ellei kytkin ole aivan loppuun ajettu tai jotain hajonnut.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

27.9.2013 20:31

tarkoitinkin kytkimen uusimisella kytkinlevyjen ja jousien vaihtamista. putki ei ole airsalille ollenkaan hyvä joten sen takia en osta airsalia, ja haluan myös hieman tykimmän pytyn. rahaa kaiken ton jälkeen ei paljoa ole(muutakun bensaan ja kaikkeen muuhun :lol: ) mut jos verot tulee nii PERKELE!

mietin et jos pitäisin penkin alla vaikka 2-5dl vettä jonka kaataisin bensatankkiin(tiedän että poliisi testaa kun ajan hieman kovempaa vastaan ja ne pysäyttää), niin eihän se mopo sitte toimis? ja mitä tuo vesi sitten siellä tekee?

leipooko se kiinni vai sammuuko vaan kun menee bensa hieman laimeammaksi vedestä? olen valmis kaatamaan mitä vaan bensatankkiin(tietenkin jos vedellä jo selviää niin mieluiten sitä, tai vaikka mehua :D ) koska halvemmaksi se VARMASTI tulee kuin verot ja kaikki muu paska.

ja älkää nyt sitten sanoko että älä viritä jos pelkäät poliisia. väärin. se on vain taloudellisempaa korjata mopoa kun maksaa veroja.