Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

17.11.2011 21:12

Eli yksrenkainen on selvästi tehokkaampi? Aloitusviestissä ja tietopankissa kun lukee että airsaleista lähtee 12-14hp, niin meinaakos se yks vai kaksrenkaisella?

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

17.11.2011 22:26

En nyt usko että se noin paljon on, kaverin mopoon vaihoin airsaliin männän ja ei mitään eroa, vaika uusi oli yksrenkaine ja vanha 2:lla. Nassesakaa ei huomaa eroja onko toi 1- renkaine yz:n mäntä vai 2 renkainen vakio, vaikka kanttaki on muokattu. Vääntää kyllä keskestä paremmin, mutta sitä ei voi laittaa ton yksrenkaisen piikkiin.

Muutenkaan en usko noihin tehoeroihin kun kotariin saa yks ja kaksrenkaista ja jätkät sanoo et se on yks hailee minkä sinne laittaa, eroja ei ole oikeastaan mitään, paitsi 1- renkainen alkaa ylläri sinällään ohipuhaltamaan nopeammin, mutta tunnit tulee muutenki täyteen.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

17.11.2011 22:32

Voiks siis yksrenkaisin männän tilalle laittaa kaksrenkaisen? Ku luin jostain, missä myytiin mäntiä airsaliin, että kaksrenkaista ja yksrenkaista ei saa sekottaa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

17.11.2011 22:38

No ainaki kaikilla kavereill on ollu vakiona 2 rengasta ja yksrenkaine tullu tarvikkeena ja sillä rullattu, ei ongelmaa.

Ja itelle tuli skodeen toi airsal 2:lla ja kaverin lc yhellä, ei mitään muuta ku renkaat eroa, meinasin jo vaihtaa, mut en kehannu :lol:

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

17.11.2011 23:11

Mä sanoisin etta korkeintaan 1hp..

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

18.11.2011 9:00

jaa pelkistä männistä puhuttiin :D luulin että puhutaan sylinterisarjoista joissa toisessa tulee 1 ja toisessa 2 renkainen mäntä. skoottereissa sellaisien 1 ja 2 renkaisien airsalien teho ero on 2-4hp koska sylinterin kanavat ovat 1 renkaisessa erillaiset ja isommat kuin 2 renkaisessa. pelkkä mäntä tuskin tuo edes 1hp tehoa, mäntä vain kuluu nopeammin vaihtokuntoon.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

18.11.2011 16:32

Siis se männänrekaitten lukumäärähän ei siihen tehoon itsessään vaikuta oikeastaan ollenkaan. Vaan taitaa yksrenkaisessa airsalissa olla jotain muuta minkä avulla saadaan vähän enemmän tehoa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

18.11.2011 19:20

Suosittelen kyllä sitä kaksirenkaista ennemmin, ainakin oma Derbi vakiopytyllä oli tuhat kertaa paremmat puristukset ja lähti paremmin käyntii 15tkm ajetulla männällä mistä toinen männänrengas vähän jumiutunut uraan kuin yksirenkaisella airsalilla, aivan säälittävät nuo Airsalin puristukset ihan uudella männälläkin. (siis yksirenkaisella)

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

18.11.2011 19:47

Simo Luoma kirjoitti:Suosittelen kyllä sitä kaksirenkaista ennemmin, ainakin oma Derbi vakiopytyllä oli tuhat kertaa paremmat puristukset ja lähti paremmin käyntii 15tkm ajetulla männällä mistä toinen männänrengas vähän jumiutunut uraan kuin yksirenkaisella airsalilla, aivan säälittävät nuo Airsalin puristukset ihan uudella männälläkin. (siis yksirenkaisella)
hehe itellä lähti aina ekalla, mutta airsalis on puristukset sitä luokkaa jotta lähtee nykyään kolmannella AINA. Ei tokalla eikä neljännellä, vaan aina kolmannella, ihme juttu. vaikka kaverin peeveekin lähti ennen tokalla , mutta kun se
pisti 80cc niin lähti joko viirennellä, tai lykkäämällä :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

19.11.2011 11:06

http://www.tmi-janikaasalainen.fi/manta ... -7427.html käykö tämä tpr 75cc pyttyyn kun tuossa ei kerrota halkasijaa joka tuossa vanhassa on 49mm

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

19.11.2011 21:09

niko-- kirjoitti:Jaa pelkistä männistä puhuttiin. :D

Siis tarkotin ihan kyllä pyttyä. Mutta voiko siis sellaseen pyttyyn, jossa on alunperin ollu yksrenkainen mäntä, niin laittaa kaksrenkaisen? Tuleeko häviötä paljon verrattuna siihen yksrenkaiseen?

Eli siis, yksrenkaisessa airsalissa on isommat kanavat ja sen takia on tehokkaampi? Ja siihen voi kuitenkin laittaa yksrenkaisen männän tilalle kaksrenkaisen?

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

20.11.2011 3:33

Siis kylläkyllä, huoletta voi laittaa kaks renkaiden männän. Jos haluaa varmistaa vielä, niin katsoo ettei katkoskohdat osu aukkojen kohdalle.
Väitän että ei huomaa mitään eroa tehoissa männän vaihdon jälkeen. Ja siinä "tehokkaammassa" airsalissa tosiaan saattaa olla aukotuksessa eroa. En kyllä usko että siinä mitään muuta eroa on kuin se mäntä.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

21.11.2011 17:07

Päivää

Mopo pääsi leipomaan kiinni tuossa eilen illalla.Miettisin koulupäivän aikana hieman,että josko sitä isompaa pyttyä nyt jo?Aikeissa oli,että ostaisin kesällä barikitin 80cc,mutta en viitsi kyllä alakertaa ruveta vahvistelemaan.Elikkä se olisi sitten melkeinpä Airsalin 70cc..
Mitäs mieltä te olisitte tuosta Airsalista ja eikös gianelli kävisi siihen kaveriksi ja pitääkö kaasari vaihtaa isompaan?Ja paljonkohan keräisi huippuja Airsal 70cc,gianelli(tietty sopiva suutin) ja vakiovälit(11-53)?

Kiitos jos joku näihin kysymyksiini vastailee :D

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

21.11.2011 17:43

Airsal ja gianelli on ainakin keskustelujen mukaan hyvä paketti.

Sulla taitaa olla 17,5mm kaasari? Jos on niin silläkin jo pärjää ihan hyvin, mutta suosittelisin jotain 19-21mm kaasaria.

11-53 väleillä ajaminen on kyllä melkoista huudattamista, että suosiolla 13 tai 14 piikkistä eteen. Huippuja pitäis kerätä +100km/h.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

21.11.2011 17:56

Selvä!Katselin myyntipalstalta jo käytettyjäkin airsaleja ja sieltä löytyi semmonen missä olisi 19mm kaasari mukana.
TooByAas kirjoitti: Huippuja pitäis kerätä +100km/h.

Asiallista :P
Kiitos vastauksesta :)