Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

2.11.2013 23:45

Ja onko järkeä laittaa todella yläkiertoista putkea jos ei laita kisasähköjä? Ja mihin asti voi turvallisesti nostaa kierroksi perus sähköillä?

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

3.11.2013 12:05

vakiosähköt alkaa ottamaan 12-13krpm kiinni..

mut mites nää ns. "tehopuolat"? saisko niillä yhtään lisää kierroksia vai onks se jo pelkästään staattorista kiinni, et siitä loppuu tehot korkeilla kierroksilla.

onks kukaan kuullut "Barikit 80cc 7t" sylinteristä?
http://www.animotos.com/contents/es/d155.html
tuolta 2. alin sylkkä. kierrosalue 7,800-13,800 rpm ja sivuston mukaan high-end pytty.
eikä ole hinnalla pilattu. :)

taitaa vaa tarvita kisasähköt.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

3.11.2013 14:41

Tehopuola lisää sytytystulpan jännitettä. Normaalissa puolassa on noin 16000 V. Tehopuola nostaa tämän volttimäärän noin 31000 volttiin. Tämän _pitäisi_ taata puhtaampi palaminen sylinterissä korkeilla kierroksilla ja kylmällä koneella.

http://www.motot.net/wiki/Rabasan/AM6_viritysasteet
Tuolta katselet mitä tarvitaan. Itse lähtisin vaikka kokeilemaan Barikitin 80cc tai Stage6 80cc sylintereitä 8)

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

3.11.2013 15:07

vakiosähköt alkaa ottamaan 12-13krpm kiinni..


Missäs niin lukee? Onko tästä olemassa selkokielistä testitulosta jossain? Tämä taitaa olla yks niistä aiheista joista kellään ei ole mitään muuta kuin mututietoa.. :roll: Kokeilkaa joku laittaa kunnon virit vakiosähköillä kiinni ja kertokaa miten toimii. Mopotuningissa oli muuten jollain aprilia rx:ssä Ducati vakiosähköillä jotkut kunnon 85cc virit mistä oli penkitettykin jotain 22hp tehot, niin en kyllä näe mitään hirveetä tarvetta millekkään kisasähköille..

Mitä noihin "tehopuoliin" tulee niin en usko niiden vaikuttavan mitään, koska se itse kipinän energia tulee sieltä cdi-boksin kondensaattorista, ja sitä energiamäärää se puola ei lisää minkään vertaa. Saattaa se puola kyllä jännitettä nostaa mikä voi parantaa kylmäkäynnistyvyyttä mutta muuhun en usko vaikutusta olevan. Jonkun testin noista kiinan tehopuolista luin ja minkäänlaisia eroja ei ilmennyt vakioon nähden.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

3.11.2013 15:26

ja jos en väärin muista ducatin ("rajoittamaton malli") cdi boksissa kierrokset on rajoitettu ~12,000rpm?
--

tiedän kyl et jos haluaa _kaiken_ tehon irti, niin silloin pitää olla kisasähköt, mut nyt vaa haluaisin hieman lisätieto barikit 80cc 7t sylinteristä... esim. paljonko tehoa siitä on mahdollista saada. tosin luulen että ko. sylinteristä ei pahemmin ole kokemusta kellään täällä Suomessa.... :roll:

lähinnä tuo edullisuus herätti kiinnostuksen siihen. saman hintainen kuin barikit 80cc alu racing dam-sportilla, jossa siis 5 huuhteluaukkoa ja on siis mid-race pytty.

mitä nyt oon laskenut, niin miulla riittäis rahat (jos saan ylimääräiset osat myytyä) tuollaiseen h-e barikitin settiin, tosin ilman valmista putkea, eli tekisin oman putken joka olis sille suunniteltu TAI sitten joku perus sport tason 70cc pytty kaikkineen. 8)

--

@Palezu ei ole omakohtaista kokemusta, mutta moni väittänyt niin. jos asia on kuten sanot, niin silloin kisasähköt ovat käytännössä turhat, jos ei ihan tosissaan oteta tehoa ulos koneesta.

oliks tuo muuten 06- räxä vai vanhanmallin räxä (am6)?

lähinnä sen takia kysyn, koska am6:sessa sytkää ei pysty säätämään..

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

3.11.2013 15:57

Se oli AM6 räxä. Ja kyllä sitä voi säätää siinäkin kun käyttää vähän aivoja. Staattorin aluslevyn kiinnitysreikiä isontaa niin että sitä voi kääntää niin siinähän se ennakko säätyy.

Ite vois testata mihin asti nuo am6:sen ducatisähköt riittää, jos viilais pytyn kunnolla ja tekis oikeen lyhyen putken mutta saa nähdä minä vuonna sen saa aikaiseksi..

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

3.11.2013 16:24

no joo.. :roll:

ois kyl ihan mielenkiintoista nähdä, et mihin asti am6:sen sähköt riittää. :)

mut nyt alkaa mennä liikaa OT:iksi.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

3.11.2013 17:32

Kun olisin tollasta 70cc metra hm ehkä ostamassa ja mukaan tulee kaikki muu tarvittava paitsi alapääntiiviste. Käykö vakio alapään tiiviste? Kone on am6.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

3.11.2013 18:09

Palezu kirjoitti:Mopotuningissa oli muuten jollain aprilia rx:ssä Ducati vakiosähköillä jotkut kunnon 85cc virit mistä oli penkitettykin jotain 22hp tehot
Oliko vireo penkistä vai vaan kuva ja tekstis jotta 22 konia takaa, ja 85cc airsali vakioputkella ja 16mm kaasarilla 145 km/h tasasella ylämäkeen ?

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

3.11.2013 18:39

Alluoskari kirjoitti:...Käykö vakio alapään tiiviste? Kone on am6.


Käy.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

3.11.2013 19:58

Mitä sylinteriä suosittelette jos pitäisi saada mahdollisimman tehokas pytty mutta silti männän kestävyys yli 5000km?

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

3.11.2013 20:10

Kannatais eka käydä lukemassa tietopankista infoa kyseiseen asiaan liittyen. Sieltä löytyy _todella_ hyvä vastaus kysymykseesi. :D

http://www.motot.net/wiki/Rabasan/AM6_viritysasteet

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

3.11.2013 22:24

Laitetaanpa uutta tulemaan.
viewtopic.php?f=15&t=85554