Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Kaasuttimet

24.4.2017 8:17

johnnyw kirjoitti:Ihan aito/alkuperäinen ducati/kokusan staattori ja ajotusmerkki näyttäs olevan ihan samassa paikassa kun aikasemmin. Enkä kyllä keksi miten sytkä muutenkaan siinä 30min aikana kun phbg -> PWK vaihdoin olisi itekseen mennyt ketuilleen :)

Kampura on vahvistettu top racing/jasil evolution ja C3 petilaakerit. Tohon koneeseen tehtiin liikkeessä täys konerempa about 3000km sitten jolloin siihen laitettiin tuo kampura,metrakitin 70cc sylinteri,kaikki laakerit,kevlar kytkinlevyt/jouset, malossin x360 setti (läpät + imukaula),kaikki stefat,tiivisteet ja se dellorto phbg racing 21mm.

Ton vajaa 1000km sit vaihdoin sylinterin metrasta tohon airsaliin ja toiminut ihan hyvin nyt tähän kaasarinn vaihtoon asti. Eli melko mystinen homma. Tosiaan eilen nostin neulaa pykälällä ja nyt kierrokset ei leijaa läheskään niin pahasti. Mutta käy nyt neulan alueella ihan liian rikkaalla. Eli kaipa tää nyt joku ilmavuoto on oltava tai sit jostain syystä noi alipainehanat ei vaan puske tarpeeksi bensaa kaasariin. Pitää varmaan huomenna koittaa laittaa johonkin pulloon/kanisteriin bensaa ja koittaa ilman hanaa, saapahan tuon sit suljettua pois.
Nyt on taas viikonloppu tota rotiskoa näprätty, koitettu manuaalisella bensahanalla, suihkuteltu jokapuolelle konetta deodoranttia ja en kyllä löydä mitään vuotoa mistään josta ilmaa haroisi. Kai se on vaan pidettävä tuo neula liian rikkaalla ja röpöteltävä menemään kun noin tuntuu suht normaalisti toimivan tyhjäkäyntikin :s

Imukaulankin vaihdoin malossin X360 ja mitään vaikutusta ei ollut, eli imukaulassa ei mitään vikaa ollutkaan. On nää vaan mystisiä vehkeitä välillä
Viimeksi muokannut johnnyw päivämäärä 24.4.2017 21:43, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Kaasuttimet

24.4.2017 21:02

Joo onha nää mopot välillä vähä outoja ku itelläki ny yhtäkkii tullu monia vikoja ja monet melkee itestää korjautunu, kavereilla samoin :D

Itekki pidän ny rikkaalla ku aluks oli liia pieni suutin, sit liia iso nii laitoin siitä välistä, mutta näköjää vieläki liia iso. No ei se paljoo haittaa ku vielä sisäänajossaki on nii iha hyvä näin.

Re: Kaasuttimet

26.4.2017 21:17

Moro, ostin uuden kaasarin ja nyt oon yritelly säätää, miten pitäis säätää ku ylämäessä ei ota täysiä kierroksia millään vaan röpöttää vaan. Nopeasti apua kiitos

Re: Kaasuttimet

26.4.2017 21:41

Pienempää suutinta

Re: Kaasuttimet

27.4.2017 20:09

Mitäs mieltä gurut on tulpan väristä?

Kuva

Tuo nyt ei ihan valkoinen/harmaa ole vaan enemmänkin vaalea beige. Mutta vieläkin ilmeisesti pikkasen laihalla? Ihmetyttää vaan kun tuntuu enemmänkin että kävisi hitusen rikkaalla. Röpöttää pikkasen ajossa ennen täyskaasua ja pintakaasullakin pientä rötäystä huomattavissa. Paikallaan ei ota täysia kierroksia samantien, tuppi nurin rötää eka pikkasen ennekun kiertää puhtaasti.

Re: Kaasuttimet

1.5.2017 19:59

Mitä öljyä sulla on? Mä en oo koskaan edes nähnyt valkoista/noin vaaleaa tulppaa 2-tahtisessa :D Vähän epätarkka indikaattori tuo tulpan väri on, itse olen todennut että tulpasta voi varmasti päätellä vain liian rikkaan seoksen tai liian kylmän lämpöarvon. Yleisesti mulla on ollut aina niitä kahvinruskeita tulppia sillon kun seos on ollut sopiva tai ehkä vähän liian rikas. Laihan seoksen kertoo parhaiten persdynokokeilu 5 numeroa isommalla suuttimella. Jos meno paranee, oli laihalla, jos ei tunnu muuttuvan mihinkään, oli sopiva.

Re: Kaasuttimet

1.5.2017 22:01

Millä lämpöarvolla on tuo sytytystulppa?

Kokeile kiihdyttää täydellä kaasulla 4/5/6 vaihteella noin 20-30km/h nopeudesta, välityksistä riippuen.
Jos booaa ennen tehoaluetta, kokeile ryyppy päällä uudestaan > isompaa pääsuutinta.

Re: Kaasuttimet

2.5.2017 17:10

BR9ES tulppa eikä booaa täyskaasulla kiihdyttäessä. Ryyppy vaan huonontaa kulkua.

Isompaa suutintakin jo kokeilin ja vaikutus oli lähinnä että ei nappaa pienillä vaihteilla (1-2) piikkiä ollenkaan kun rötää niin pahasti ja 3-6 jonkunaikaa rötäilee/pätkii ennenkun rupeaa vetämään kunnolla.

E: Öljynä käyttänyt castrol power1 racing 2t 2.5% seoksella 98E bensalla.

Re: Kaasuttimet

10.5.2017 18:52

Hmm voiko liian isolla suuttimella myös "booata" samalla tapaa kun ihan liian pienellä? Tänään vaan huomasin sellasen että jos tyhjäkäynniltä kääntää tupin nurin tosi nopeasti ni booaa 1-2s ennekun rupeaa kiertämään. Sit taas jos rauhallisesti kääntää kaasun täysille ni rötää jonkunaikaa suht reilusti ennekun ottaa täydet kierrokset.

Tää vekotin on kyl kaasarin vaihdon jälkeen ollut niin omituinen ettei tunnu mitenkään saavan säätöihin. 110 suuttimella tuntu käyvän pikkuriikkisen laihalla, nyt sit taas pistin 112 ni tuntuu käyvän reilusti rikkaalla. Neula on ehkä pikkasen rikkaalla nyt keskilovessa, mutta ei oikein voi laskeakkaan kun sit vetää laihalle pintakaasulla.

Derbi UM kone
Airsal 73
Malossi läpät
Motoforce PWK 24mm powerjetillä (neula keskilovessa, PS 112, PJ 32)
BRK R45 putki

Re: Kaasuttimet

10.5.2017 21:37

Ohhoh :)
Mulla iha sama ongelma ku sulla, eli nopeasti kaasuu kääntäes tyhjäkäynnil booaa ja sit vast nousee kierrokset.
Sama tapahtuu myös ajossa jos reilusti alle tehopiikin.
Tänää testasin rajotinta ja säädin sen 8k kohille, mutta ei pääse kunnol ees liikkelle ku booa vaan, vaikka hitaasti antaa kaasuu. :D
Tulpan väri mulla paljo mustempi ja 3% seokset. (Sisäänajo nii pidän tollee viel)
19mm kaasari, jossa 85 suutin
Airsal 50
Enox

E: Mulla sentää ei pätki tai mitää, ainoastaa toi booa nopeesta kaasun annosta. Muistin muute et kaverin mankiki käyttäytyy samallailla.

Re: Kaasuttimet

11.5.2017 20:01

Otin nyt vielä videon tuosta mooaamisesta. Saa näköjään sammmumaan kun suht tiheästi vetää nopeasti tyhjäkäynniltä täyskaasulle.



Alkaa kyllä hermot menemään tän värkin kanssa. Just otin tulpan irti ja kattelin ni nyt on oikeastaan melko musta. eli miten voi suutinkoon muuttaminen 110->112 vaikuttaa että tulppa muuttuu tuollaisesta kermanvärisestä ihan mustaksi? Muutenkin tuo mooaus vaikuttaisi että on vieläkin laihalla, mutta sit taas rauhallisesti kaasua kääntäessä/ajossa vaikuttaa että olisi enemmänkin rikkaalla.

Re: Kaasuttimet

11.5.2017 20:26

Joo, video vahvisti et mulla tismallee sama ongelma. En oo kyl ite löytäny vielä, että mikä ois vikana.
Osaisko joku neuvoo meitä? :D

Re: Kaasuttimet

11.5.2017 22:02

Tekeekö samaa esim. 5 numeroa isommalla pääsuuttimella?

Neulan pituus / profiili voi olla epäsopiva moottorin tarpeisiin.
> tätä voi kompensoida laittamalla neulan sokan alempaan loveen, jolloin vetää yleensä 1/4 aluetta turhan rikkaalle

Suuttimeen stanssattu numero ei välttämättä aina pidä täysin paikkaansa.
> siksi kannattaa testata numerosta huolimatta vaikkapa 110>115ps

PWK kopion kanssa kannattaa ainakin kattoa, et jos esim. tuorevoitelunippa (tai alipainenippa), että sen on tukkinut heti nipan kohdalta.
Jos vetää vaan letkun (ja vielä alaspäin) jonka päähän pultti, kerääntyy sinne polttoainetta ja sieltä saa lisärikastusta sotkien moottorin toimintaa.

Epäsopivalla neulaprofiililla kuitenkin ollut hyvin tyypillistä, että vaatii turhan isoa pääsuutinta että kone vetää booailematta täydellä kaasulla... sitten taas kierroksilla tehot kadoksissa turhan rikkaan seoksen takia ja voi myös pätkiä ja/tai alkaa rötäilemään kovemmilla kierroksilla (huipputehon jälkeen).

Re: Kaasuttimet

11.5.2017 22:13

Omituisinta mulla on että kuormalla ei mooaa ollenkaan, jos esim 2-3 vaihteella vääntää kaasun samaan tyyliin nopeasti auki ni itseasiassa rötää pikkusen ennekun rupeaa kiertämään puhtaasti. Aikasemmin jo koitin 115 suutinta ja sillä ei napannut 1-2 vaihteilla piikkiä ollenkaan, rötäsi vaan älyttömästi & 3:llakin sai aika pitkään jurnata että rupesi kiertämään. Neula on nyt jo niin rikkaalla tossa keakilovessa että alle puolen kaasun ei ajossa tee muuta kun pätkii/röpöttää. Yhtä pykälää alempana taas tuntui vetävän laihalle pintakaasulla.

Tuorevoitelunippaa tuossa kaasarissa ei ole ja alipainenipassa hanan letku.

Re: Kaasuttimet

12.5.2017 8:44

Melko yleinen ongelma pienen koneen ja ison kaasarin yhdistelmällä tuo että meinaa tukehtua ilmaan nopealla kaasunavauksella. Kuten .Juho sanoi niin kannattaa kokeilla eri neulaprofiilia, sillä olen itse ongelmasta päässyt eroon hieman isompien koneiden kanssa. Onko tyhjäkäynti säädettu varmasti oikein? Sekin voi vaikuttaa.