Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Kaasuttimet

28.10.2014 23:49

Ongelmia uuden tntn 21mm kaasarin kanssa.. Mopo ei lähde käyntiin edes lämpimällä koneella ilman ryyppyä, joillakin ihan ufo säädöillä saa ryypyn kanssa toimimaan mutta jos ryypyn ottai pois nousee tyhjäkäynti kierrokset yli 6000rpm vaikka tyhjäkäynti ruuvia säätäisi mihin suuntaan.. Ja kun yrittää tyhjäkäynnin säätö ruuvista laskea tyhjä käyntiä hitaasti ei tapahdu juuri mitään ja yhtäkkiä sammuu. Lähtö kohtana yritetty pitää tyhjäkäynti ruuvia auki 1,5 kierrosta ja seosta 2,5 mutta ei tunnu toimivan vaikka avaisi kokonaan tai sulkisi. Ryyppy päällä pystyy ajamaan mutta paukkuu eikä oikein meinaa lähteä mihinkään.

DT50cc -08
Suutin 90
Neulan sokka toisiks ylimmässä lovessa

Re: Kaasuttimet

29.10.2014 0:00

Kuullostais käyvän kevyesti laihalla, säädä aluksi vaikka neulan sokka keskelle ja seosruuvia rikkammalle. Myös imuvuoto aiheuttaa tuota säätöjen "toimimattomuutta", eli ruuvit eivät vaikuta käytännössä mihinkään.

Re: Kaasuttimet

29.10.2014 1:05

Myös se voi tehä tota säätöjen ja etenkin seosruuvin toimimattomuutta jos se sun mopos käy kauheen kovaa tyhjäkäyntiä. Eli se ei ole tyhjäkäynnilläkään sen seosruuvin vaikutusalueella.

Re: Kaasuttimet

29.10.2014 11:01

@appleispro

Kato tk-suutin, itellä oli täynnä mutaa ja tukossa. Oireili samalla tavalla. Myös imuvuoto voi olla mahdollinen.

Re: Kaasuttimet

2.11.2014 15:12

Ideoita tuon korjaukseen? Tai mistä saisi vähän halvemmalla uuden neulaventtiilin?
Sip-scootershop myy mm. Mikunin osia, jossa uusi maksaa 36,47€ +postikulut. :roll:
Kuva
Ilmeisesti katkennut 1 väkänen tuosta tms.
Tuon vuoksi ei ole tiivis ja vuotaa bensaa ylivuotoletkuista heti kun bensahanan avaa.

Nykyisen kaasuttimen (Mikuni TMX 27) tilalle hommaan Koso PWK 32mm kaasarin, joka on mitoitettu noin 13,500-13,800rpm huipputeholle, kuutiotilavuuden ollessa 82,9cc (47,9x46mm)..
tuon vuoksi ei ole kovinkaan paljon intoa hommata uutta kallista neulaventtiiliä.

Re: Kaasuttimet

2.11.2014 15:16

Jopa Nakkilasta saa noita halvemmalla. Tosin ei paljoakaan, en tiedä paljon tulee postikuluja.

Melkein sijoittaisin rahat suoraan uuteen kaasariin jos kuitenkin on vaihtoon menossa. Toisaalta tuo nykyinen olisi varmaankin helpompi myydä ehjänä eteenpäin.

Re: Kaasuttimet

4.11.2014 16:58

Aika kovat hinnat jos Nakkilasta saa halvemmalla. Yleensä noi Nakkilan hinnat saa jakaa kahdella niin saa sen osan oiken hinnan :lol:

Kannattaa soitella eri paikkoihin, esim. Mopo-Sporttiin ja näihin. Ei ne välttämättä kaikkia listaa nettisivuilla.

Voi tota varmaan koittaa juottaa jollain tosi varovasti ja sitten hioda. Voi olla aika epätoivosta, mutta itelle ei tule oikeen muuta mieleen.

Re: Kaasuttimet

5.11.2014 20:36

Voiko kumisen imukaulan reikää isontaa että mahtuu isompi kaasari kiinni?

Re: Kaasuttimet

5.11.2014 20:50

No voihan sitä, mutta et sä siitä isommasta kaasarista hyötyä saa jos sulla on alikokonen imukaula. Pullonkaula määrää aina tehon.

Re: Kaasuttimet

6.11.2014 10:19

Detsin mukana tuli vaa toi 32 kaasari ja imukaula oli rikki. Mukana tuli vaa liian pieniä kauloja ja en osta uutta jos nuita voi käyttää.

Re: Kaasuttimet

6.11.2014 16:36

Jaa kemmu. Kevaripuolelle mars.

Re: Kaasuttimet

9.11.2014 14:33

Kertokaas joku mikä mun kullalla on. Tyhjäkäyntiä säädettäessä sen saa joko matalalle jolloin se sammuilee risteyksissä, tai sit kääntää pikkasen ja se kiertää neljä tonnia tk:lla. Pitäiskö neulaa, seosruuvia säätää?

Re: Kaasuttimet

9.11.2014 15:45

Seosruuvista lähe liikkeelle. Neulaan on ihan turha koskea. Eli säätele seosta vaikka alkuunsa vähän suuntaan ja toiseen, kato miten vaikuttaa, missä suunnassa käynti paranee. Tarvittaessa voi joutua tyhjäkäyntisuutintakin vaihtamaan. Muista sitte että ihan kunnolla lämpösellä koneella säätö. :)

Re: Kaasuttimet

10.11.2014 1:31

Vielä lisäyksenä edelliseen viestiin että etene hitaasti. Siis säädä sitä joku puoli kierrosta kerrallaan, kato mitä vaikutti, puoli kierrosta lisää, kato mitä vaikutti. Kannattaa välillä myös kaasuttaa hiukan säädön välillä. Muuten voi käydä niin että se mopo käy nätisti ja sen jälkeen kun pysähdyt ekan kerran, se sammuu tai käy päin persettä.

Mutta toi hitaus ja kärsivällisyys on se juttu. Niitäkin säätäjiä on nähty ketkä ruuvaa tota ruuvia auki-kiinni-auki-kiinni kauheella nopeudella niin ettei se mopo kerkeä reagoimaan mitenkään siihen säätöön ennen kun se sitten sammuu...

Re: Kaasuttimet

17.11.2014 2:29

Onko kellään mulla ollut samaa ongelmaa Dell'orto PHBG 21mm Racingin kanssa että hetikun menee yli -3'C niin tahtoo kaasari jäätyä tai jotain ettei lähde enää käyntiin kuin imupäällä työntämällä?

Sytytys toimii, läppärunkoja vaihdeltu vakiosta vforceen asti ja manuaalinen hana löytyy. Ryyppy suutin #60 ja maksimissaan saa kokoa #65. TK suutin #40 ja pääsuutin #85 (oli ennen 92 mutta kävi turhan rikkaalla).

Voisiko vika johtua juuri tämän mallin metallisesta uimurikammiosta vai onko suuttimet liian pienet? Heti kun kone lämmin tai käy niin toimii ongelmitta eikä kierrokset jää leijumaan tai näytä merkkiä etteikö saa bensaa.

Eli jos edes työntää hieman ja sitten polkee imun kanssa lähtee käyntiin.
(80cc Derbi)