Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Morini

13.11.2010 1:00

Elikkäs siis, ajattelin tehdä aiheen näistä Franco Morini moottoreista,vanhoista ettäkö uusista, onhan Rabasalla ja Minarellilläkin omat osionsa :)
Keskustelua niiden tekniikasta,varaosista,virittämisestä, yms...

Aiheettomat kysymykset pois, kiitos.

Ja kun varsinkin 2T6M on vähän harvinaisempi moottori,eikä siihen löydy vara- ja viritysosia kovinkaan helposti niin jakakaa ihmeessä sivustot kanssamme ! Jos jotain uutta löytyisi :P

Sivut mistä osia saa:

Kotimaa:
http://www.moto-hame.fi
http://www.tmi-janikaasalainen.fi
http://www.vekastore.fi
http://www.mc-scatter.com

Ulkomaat:
http://www.50cc.eu
http://www.easyparts.nl
http://en.opvoeren.com/
http://www.gearparts24.de/

13.11.2010 2:08

Pistä vielä tohon otsikkookin toi 2T6M :P

13.11.2010 11:18

Ajattelin lähinnä tehdä kaikille morinin koneilla oleville,mutta nuo linkit nyt sattui olemaan sellaisia että mistä löytää 2T6M moottoriin osia :)
Voin tietty muuttaa nimeä jos niin halutaan :)

Juu elikkäs pientä edittiä viestiin :)
Olen nyt tekemässä Morinista vähän enemmän laulavampaa sorttia mitä se vakiona on...
Pari yläkierrosputkea olen mitoittanut ja tehnyt suoraksi,kääntöä vaille ja testiin,kunhan nyt ajelisi sisäänajon ensin :D
Kaasariksi meinasin 15mm lorttoa,mutta kaveri sano että ei ollukkaan enää ja törkkäsi samalla rahalla 17,5mm kaasarin :P No,käy se sekin :D
Kytkinpuolella on 3 normaalia levyä, ja yksi oikeaan kokoon viilattu derbin levy, pitoja tuntuu olevan tarpeeksi :P
Sylinteri pysyy vielä vakiona mutta jos tosiaan ei tehot riitä niin tilailemaan 73cc Hand Made sylinteriä :)

13.11.2010 18:40

Tätä topicia oonkin odottanut :D

Tosiaan, mulla oli 17,5mm kaasari vakiopytyssä ja ei se ainakaan korkeammalle kiertänyt, lähinnä leikkasi ylikierrokset ja toi vääntöä..

Suosittelen sitä metrakitin pyttyä jos sitä vielä jostain saa :s
Laitoin eilen viilatun metrakitin kiinni ja totesin että viilaus onnistui :) huipputeho siirtyi aika reippaasti ylös päin. Pitäis vaan kaasari vielä säätää kun röpeltää tajuttomasti alakiekoilla :x

13.11.2010 18:58

Joo mutta oon itse tehnyt nyt sen teharin ja tuun tekemään niitä niin kauan kunnes joku onnistuu :D
Pitäisi vielä saada karboniittilevyt ja suuttimet kotia niin pääsisi testaamaan ja siitä sitten armoton säätäminen alkaakin :) onneksi on vielä aikaa ennenkuin jäät tulee :P

13.11.2010 19:13

Pikku vinkkinä, jos nyt joku haluaa kokeilla niin Minarellin am6 läppärunko meneepi testailujen mukaan suoraan kiinni 2t6m:ään. Minarellin läppärungon virtauspinta-ala on jonkin verran isompi vrt. originaali. Koittakaa ny joku että onko mitään vaikutusta, mä en jaksa ruveta tekemään imukaulaa.
TooByAas kirjoitti:Laitoin eilen viilatun metrakitin kiinni ja totesin että viilaus onnistui :) huipputeho siirtyi aika reippaasti ylös päin. Pitäis vaan kaasari vielä säätää kun röpeltää tajuttomasti alakiekoilla

Melekeen piti säikähtää eilen yöllä, kun ajelin iskelmäradio soiden hissunkissun raktorilla kotia, ja yhtäkkiä tämä yks sankari paukahtaa varmaan toistasataa ohitte gasgasilla :D NNNIAUUUUUU....

Millä sä Topsa lasket ne putket?

14.11.2010 0:15

Ihan Blairilla lasken,ehkä vaikein oli pakoaukon pinta-alan lasku mutta millimetripaperille ja siitä laskin.. Ja tulos on 450mm^2 :P Jos joku tarviaa... Hmm,voisihan tuon läppärungon jopa ostaa jos jaksaa :D nyt on imukaulakin tehtynä niin mikäjottei :)

14.11.2010 16:01

TooByAas kirjoitti:Tätä topicia oonkin odottanut :D

Tosiaan, mulla oli 17,5mm kaasari vakiopytyssä ja ei se ainakaan korkeammalle kiertänyt, lähinnä leikkasi ylikierrokset ja toi vääntöä..

Suosittelen sitä metrakitin pyttyä jos sitä vielä jostain saa :s
Laitoin eilen viilatun metrakitin kiinni ja totesin että viilaus onnistui :) huipputeho siirtyi aika reippaasti ylös päin. Pitäis vaan kaasari vielä säätää kun röpeltää tajuttomasti alakiekoilla :x

Paljos oot nytten saanu huippuja tolla viilatulla metralla? :P Muistan kans ku ittellä olis joskus kans gaassi nii siin oli toi metran 75cc nii kyl se täysin tyhjällä vakioputkella potki perseelle nii pirusti :lol:

14.11.2010 18:10

Betardi kirjoitti:Paljos oot nytten saanu huippuja tolla viilatulla metralla? :P Muistan kans ku ittellä olis joskus kans gaassi nii siin oli toi metran 75cc nii kyl se täysin tyhjällä vakioputkella potki perseelle nii pirusti :lol:
No mitä nyt vähän koittanut niin 103kmh sigmaan. Oli kyllä vähän liian pieni suutin niin ei vetänyt aivan loppuun asti.

Mutta kertokaas nyt että mikä ihme on, kun alakierroksilla röpöttää ja ampuu putkeen, mutta sitten kun saa kierrokset johonkin +8000rpm niin vetää normaalisti loppuun asti..? Suuttimella ei vaikutusta, ei neulan tai seosruuvin säätämisellä.. Kaasun asento ei vaikuta. Entäs sytytys? Voisko olla liian myöhäsellä kun ampuu putkeenkin?

14.11.2010 23:43

Mites tulppa? Joo eiköhän se myöhäsellään oo karvan verran :P

14.11.2010 23:57

Tulpalla ei oo vaikutusta ainakaan siihen röpeltämiseen. Sytytyksen pitäis olla vakioasennos mutta jossei se sovikkaan tolle metrakitille?

15.11.2010 0:20

kyllä se tulppakin vaan voi vaikuttaa, tein remontin kaverin kemmu räsään ja ihmettelin että mikä helvetti on kun tupsaa vähän lähdöissä ja ihan lopputehoilla häviää vedot, tulppahan se oli sökönä :D
Mutta niin,en usko ettei se sopis,normaalistihan se toimii niinkuin muutkin :D katsos vaan ettei aluslevy oo päässy löystyyn.

15.11.2010 20:12

Niin siis tarkotin että ei vaikuttanut uus tulppa, kokeilin jo :D Noh, vaihdoin 20mm kaasarin 17,5mm kaasariin ja toimii paremmin. Tosin nyt arviolta 8000rpm on sellanen kohta missä röpeltää, pätkii ja ampuu putkeen :s Pitää kuivalla sähköjä siinä toivos että niissä olis vika..

17.11.2010 19:34

Eikös ainakin siinä jonkun käyttäjän 110cc Parmakitti-projektis ollut tarkoituksena säätää sytytysennakkoa isommalle pytylle? Tällaanen muistikuva mulla olis, mutten jaksa kaivella topiccia enää tuolta jostakin bittiavaruudesta ;)

En sitten sano mitään että saako sitä pohjalevyä edes käänneltyä mihkään suuntaan, kun mun tietotaitoni tämän moottorin kohdalla rajoittuu sylinterin vaihtamiseen :D

17.11.2010 23:05

Kyllä saa :D Ihmettelen vaan vähän sitä sytytysennakkoa että muuttuis isommalle pytylle :s koska eihän siellä kuiteskaan iskunpituus vaihdu ollenkaan ellei rupee erilaista kampiakselia vaihtaan? :)