Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

7.11.2013 18:49

Selvä, kiitoksia vastauksesta, täytyy vaihtaa se orkkis pa*ka pois...

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

7.11.2013 19:19

Sokaiseeko nuo xenon patentit pahastikkin vastaan tulijoita? Onko vaikea saada patentoitua h1 polttimon derbin kissansilmämaskiin tai mmx maskiin joissa siis vakiona bo20d kanta? Onko mitään järkeä 15000k värilämmössä, poliisit tykkää? Yksi vaihtoehtohan ois tehä lyhyet erikseen vaikka vakiopolttimosta vaikkapa pumppuihin kiinni..

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

7.11.2013 23:52

Itselläni oli xenoni vakio-umpiossa, jossa siis vakiona H4 halogeeni. Valokuvio pysyi lähes identtisenä, siirtyi vain jonkin verran lähemmäs mutta jatkuu myös paljon pidemmälle. Pitkät päällä häikäsee vaikka taaksepäin ja sivuteillä olevat tienviitat välkkyvät häiritsevästi, toisin sanoen valotehoa on ehkä jo vähän liikaakin. Pimeällä metsätiellä täydellinen :lol: .

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

8.11.2013 21:14

Moro.
Kertokaas fiksumpina, eli jos DT:ssä on alkuperäisenä sellane virtalukko missä on kuusi piuhaa, niin saako siihen laitettua sellasta virtalukkoa missä on 3+1piuhaa(yksi erillinen oli käsittääkseni valoille)? Ja siten siis että se toimisi?
Ja muistaakseni DT:n virtalukossa ei ollut tuota valovaihtoehtoa(?), niin olisiko mahdollista liittää normaali konkkarajoitin siihen piuhaan siten, että kun kääntäisi virtalukosta valot "päälle", niin se laittaisikin rajoittimen päälle?
Aika sekavaa varmaan, mut koittakaa ymmärtää ;)

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

26.11.2013 23:06

Terve,

Kytkin CDI boksin uudestaan kunnon kuparijohtimilla; puolalle 1 johto, yksi maahan, 2 magnetoon. Nyt tajusin olleeni sankari ja unohdin virtalukon kokonaan. Osaako joku kertoa mihin nyt kytkeä mikäkin johto?

Virtalukossa on tämän väriset johtimet http://www.scootertherapy.com/ignition.jpg

Jos kytken tuon mustavalkoisen rinnan CDI:ltä puolalle menevän johdon kanssa niin toimiiko? Ymmärsin, että mustavalkoinen johdin on tappokytkin (eli kytkeytyy maahan kääntäessä avaimen off asentoon). Tällöin kytkentä vastaisi sitä, että CDI:ltä tuleva sytytys kytketään maahan virtalukon asennosat riippuen. Ajattelin, että CDI boksin luoma sytytyspulssi voi suoraan maahan ohjattuna olla liian suurivirtainen niin, että boksi kärähtää?

Netistä tuntuu olevan vaikea löytää mitään varmaa ja oikeaa värikoodia johtimille.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

29.11.2013 21:26

Onko kuinka iso homma vaihtaa power up mallin sähköt vanhanmallisiin ducatin sähköihin? Eli vaatiiko muuta kuin magneeton sekä cdi:in vaihdon?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

23.12.2013 8:18

Ite kyhäsin detukkaan handmade sähkösarjan ducatin sytkän rinnalle ;) siinä "kytkentäkaavio" jos jotain kiinostaa :P Kuva

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

29.12.2013 6:58

Ostin tuossa mini led-vilkut riejuuni ja kappas enhän niitä sitten osannutkaan laittaa toimintakuntoon. :)

Ymmärsin tätä viestiketjua hiukan lukeneena, että pelkät led-vilkut ei riittäisivätkään vaan pitäisi ostaa vielä jotain muutakin? Mitä ja mistä mun tulisi ostaa että saisin nuo toimimaan? Kovin on uuttaa puuhaa tämä mopojen laitto ja taidot ei ole huimat...mutta tekemellähän sitä oppii ja kysymällä! :D

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

29.12.2013 12:52

Saattavat vaatia elektronisen vilkkureleen tai vastukset väliin. Ledit ovat myös tarkkoja virran suunnasta, katso että kytket johdot oikein päin.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

30.12.2013 0:48

ledi vilkuthan ei periaatteessa vaadi mitään, asiahan on se että vilkkurele vaatii tietyn vastuksen toimiakseen oikein ja kun ledit ovat niin vähäkulutteisia ne joko vilkkuvat aivan vitun nopeasti/ei ollenkaan, joko "digitaalinen" vilkkurele tai vastukset johtoihin

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

6.1.2014 2:31

Noniin eli nyt tarttis vastauksen yksinkertaseen kysymykseen. Sopiiko ducatin am6 staattori suoraan dt:n moricillisten sähköjen pohjalevylle?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

10.1.2014 23:01

Paljonko staattorilta pitäisi tulla voltteja, mittasin nii ihteltä tyhjäkäynillä alle 1v sitte ylipuolikaasulla 4v. Valot eivät jaksa palaa kunnolla joten pimeällä ei näe ajaa, tuo staattori toimi hyvin edellisessä koneessa. Lojui jokusen vuojen tallissa ja nyt erikoneessa mutta ei anna tarpeeksi virtaa ? missä voisi olla vika?
E: Kuinka lähellä käämien pitäisi olla magneton sisäpinnasta?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

12.1.2014 12:30

Ei nyt välttämättä täysin oikea osio, mutta en viitsinyt uuttakaan aihetta tehdä tätä kysymystä varten. Elikkäs helkama raisuun pitäisi saada nopeusmittari, Mittarihan voi olla mikä vaan? Kunhahn mittarinpyörittäjä on samaa sarjaa mopon kanssa?
Voimakoneella olisi tämmöinen myynnissä: -mittarinpyöritin MP100 pitkät tarttujan sakarat...................................25e Tuon kanssa jos laittaisi: http://www.huuto.net/kohteet/mittari/296233800 ja siihen vielä sopiva vaijeri jostain, niin pelittäisikö?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

12.1.2014 20:06

Mittari topic:
viewtopic.php?f=19&t=80934

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

12.1.2014 22:14

Mittarihan voi olla mikä vaan?
Joo. Polkupyörän mittari helpoin. Katsastuksessa ei tarvita mittaria, jos sitä tällä haet takaa?

Voimakoneella olisi tämmöinen myynnissä: -mittarinpyöritin MP100 pitkät tarttujan sakarat...................................25e Tuon kanssa jos laittaisi: http://www.huuto.net/kohteet/mittari/296233800 ja siihen vielä sopiva vaijeri jostain, niin pelittäisikö?
En ymmärrä miksi kannattaisi lähteä virittelemään jotain Neuvostoliitto- mittaria, joka näyttää vähemmän oikein tai vielä vähemmän oikein, jos sen sitten joskus saisi viriteltyä kiinni. Polkupyörän mittareita saa kaupasta hakea parilla kympillä. Säästää aikaa sekä rahaa ja saa laajan mittausalueen ton neukkumittarin 0-60km/h asteikon sijaan. 35 euroa+ vaijeri on ihan liikaa mekaanisesta nopeusmittarista, kun niitten tarkkuus mopoissa tiedetään...