Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

13.8.2011 18:24

Pystyykö itse muuten asentamaan sellaista rajotinta että rupeaa pätkimään kun kierrosluku ylittää tietyn määrän? Itellä tahtoo mopo melkolailla huutaa alamäissä joka tuskin on koneelle mitenkään erityisen hyväksi, niin pystyykö semmosta rajotinta kun monessa mopossa on vakiona cdi-boksissa, laittamaan itse? Ja mitä komponentteja mahdollisesti tarvii siihen.

Eli siis jos mopo kiertäis ajossa 10 000 rpm ja haluaisin että rajoitin alkas rajottaa 8 000 rpm ettei missään olosuhteissa kiertäis enempää, että yksinkertasesti sytytys katkee 8000rpm kohdalla. toimiiko kondensaattorirajottimet näin vai miten? Netistä luin että polkon kytkemällä puolan johtoon ja toisen pään runkoon saa rajoitettua nimenomaan kierroksia, eikä myöhäistää sytytystä. (?)

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

13.8.2011 20:53

minulla on derbissä rajottamaton CDI. kulkee melkein 70km/h alamäkeen huudattamalla. Joten... koulusta pöllin elektrolyytikonkkia (0.5uf) Laitoin 3konkkaa rinnankytkentään niin kierrokset rajoittuu n. 7000rpm - ja mopo kulkee 45 alamäkeen ;D suunnitelmissa laittaa vielä 1 0.5uf:n konkka muiden rinnalle, ettei poliisit rupee sitten epäilee jos eksyvät tesmimään tuota ''tykkiä'' -ja kytkennät vissiin tiedät? -Minulla CDI:in punaisesta johdosta lähtee toinen johto konkille, siitä kytkimelle, ja siitä maihin :nörtti:

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

13.8.2011 21:43

Ja vielä kun laittaa ilman kytkintä, niin se on laillinen, eli toisinsanoen poliisit eivät voi sanoa mitään.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

14.8.2011 1:08

Joo sen verran mullakin järki sanoo noista kytkennöistä, että ne on hallussa. Eli puolan johdosta otetaan kondensaattorille ja konkan toinen jalka runkoon, eli kun konkan läpi kulkee tarpeeksi virtaa niin se päästää sen läpi ja maadottaa kipinän runkoon ja sytytys katkeaa. Eli käytännössä mikä tahansa kondensaattori käy tähä, ja onko varmaa ettei se tuhoa koneen alavääntöjä vaan rajottaa/katkasee sytytyksen vasta sitten ku tietty kierrosluku on saavutettu?

En minä siihen kytkintä ajatellutkaan laittaa, korkeintaan niin että vapaalla ei rajoita mutta ajossa rajoittaa niinkun taitaa monessa mopossa ollakin noi rajottimet.

Meinasin että jos pistäisin kurittomaks, koska erinomaiset alaväännöt mutta toisaalta taas sitte ylätehot on aika liikaa, eli jos sais rajattua just ennen sitä tehopiikkiä, menee juuri sopivasti sillon sen 50km/h eli ei tulis vielä sakkoja.

Tilailen tos maanantaina muutaman konkan kokeeksi, eipä tää kallis kokeilu ole, postikulut taitaa olla suurimmat kulut tilauksesta 8) Polyesterikondensaattoreita muualla netissä sanoivat että on oltava, mutta käykö tavalliset kondensaattorit? Vaikka eipä noi kovin kalliita polkotkaan olleet 8)

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

14.8.2011 15:48

radon- kirjoitti:Joo sen verran mullakin järki sanoo noista kytkennöistä, että ne on hallussa. Eli puolan johdosta otetaan kondensaattorille ja konkan toinen jalka runkoon, eli kun konkan läpi kulkee tarpeeksi virtaa niin se päästää sen läpi ja maadottaa kipinän runkoon ja sytytys katkeaa. Eli käytännössä mikä tahansa kondensaattori käy tähä, ja onko varmaa ettei se tuhoa koneen alavääntöjä vaan rajottaa/katkasee sytytyksen vasta sitten ku tietty kierrosluku on saavutettu?

En minä siihen kytkintä ajatellutkaan laittaa, korkeintaan niin että vapaalla ei rajoita mutta ajossa rajoittaa niinkun taitaa monessa mopossa ollakin noi rajottimet.

Meinasin että jos pistäisin kurittomaks, koska erinomaiset alaväännöt mutta toisaalta taas sitte ylätehot on aika liikaa, eli jos sais rajattua just ennen sitä tehopiikkiä, menee juuri sopivasti sillon sen 50km/h eli ei tulis vielä sakkoja.

Tilailen tos maanantaina muutaman konkan kokeeksi, eipä tää kallis kokeilu ole, postikulut taitaa olla suurimmat kulut tilauksesta 8) Polyesterikondensaattoreita muualla netissä sanoivat että on oltava, mutta käykö tavalliset kondensaattorit? Vaikka eipä noi kovin kalliita polkotkaan olleet 8)

olen kokeillut eri kondensaattoreita laidasta laitaan, ja itse myös suosittelen polkoa ... jaaa jos haluaa vielä mieltä muuttaa (öhöm, kokeilumielessä ;) ) rajotuksen suhteen, niin heitä 10K säädin sinne väliin ;)

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

14.8.2011 16:03

Mut rajoittaako se sitten kierrokset vasta sitten ku kierrosluku ylittää tietyn määrän vai rajottaako se kokoaja?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

14.8.2011 18:00

radon- kirjoitti:Mut rajoittaako se sitten kierrokset vasta sitten ku kierrosluku ylittää tietyn määrän vai rajottaako se kokoaja?


Siis nehän on sillai että ne rajottavat sitten kun ne kierrokset on siin paikkeil mihi se rajotin on asetettu, eli jos laitat rajottimen 7trmp, nii kun kierrokset on siin 7 trmp paikkeilla, nii rajottaa.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

14.8.2011 19:35

No laitoin nyt uudet punaiset lediparkit, jotka on 12v. Ja nyt laitoin ne molemmat sarjaan niin ajattelin että saavatko ne nyt sitten liian vähän virtaa kun ovat 12 volttisia ja akult tulee se 12v eli saavatko molemmat sitten vain 6 volttia virtaa? Eli pitääkö molemmat parkit kytkeä erikseen akulle?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

14.8.2011 19:45

Jepex kirjoitti:Siis nehän on sillai että ne rajottavat sitten kun ne kierrokset on siin paikkeil mihi se rajotin on asetettu, eli jos laitat rajottimen 7trmp, nii kun kierrokset on siin 7 trmp paikkeilla, nii rajottaa.


Joo kiitos tiedosta. Pistän huomenna polkoja tilaukseen, eipä nuo kalliita olleet ja jos niillä sais rajoiteltua kierrokset. Vakiona on alaväännötkin niin heikot mutta ilman kuristinlevyä on kohtuulliset alaväännöt niin haluaisi ne peliin.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

14.8.2011 21:27

Simo Luoma kirjoitti:No laitoin nyt uudet punaiset lediparkit, jotka on 12v. Ja nyt laitoin ne molemmat sarjaan niin ajattelin että saavatko ne nyt sitten liian vähän virtaa kun ovat 12 volttisia ja akult tulee se 12v eli saavatko molemmat sitten vain 6 volttia virtaa? Eli pitääkö molemmat parkit kytkeä erikseen akulle?


Ei, jännite pysyy 12 volttisena riippumatta kytketkö sarjaan vai rinnan

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

15.8.2011 0:09

Niin ja vielä tosta konkasta. Eli pitääkö se nimenomaan ottaa jostain CDI:n johdosta vai käykö että ryöstää vaikka puolan johdosta, eikö siitäkin kun virran maadottas runkoon niin sytytys katkeaa. Tai tulpanjohdosta?

Nii ja täs on sitte moponi sähkökaavio josta joku joka enemmän sähköjen päälle ymmärtää kuin minä, voi kertoa että minkä värinen johto sitten olikaan se mistä pitäis ryöstää. 8)

Kuva
(klikkaa niin kuva menee isommaks)

Kaverilta saan huomenna muutaman polyesterikondensaattorin ja käyn hakemassa jostain ryöstäjän. Eli jostain noista CDI:n johdoista (mikä väri? ite ku en ihan täysvarma oo) pitää ryöstää virta, cdi:n johdosta kondensaattorin toiseen jalkaan ja kondensaattorin toinen jalka runkoon. Ja onko olemas joku taulukko että miten iso kondensaattori pitäisi olla jos haluaa rajoittaa kierrokset lukuun X ?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

15.8.2011 17:20

Monesti ollut puhetta tuosta ledilipan toimimattomuudesta, eli pistin vakiovilkuilla ledilipan kiinni -> kierrokset tippuu tyhjäkäynnille -> valo ei pala, vähän ajan päästä rupes palamaan, sitten kun vilkku on päällä jarruvalon kanssa -> vilkkui vuoronperään, välillä vilkutti ripeämmin -> oikea takavilkku ei toiminut, vaihdoin vakiolipan, rupesi toimimaan kuten ennenkin. Maadoitusvika?

Xenoneista

15.8.2011 23:22

Sellasta kysysin, että jos jälkiasentaa mopoon tollasen Xenon-muutossarjan, niin toimiiko moitteetta?
Eli akussa riittää virtaa ym, ym?

Ja jos mopon sähköistä löytyy suoraan H4-kanta, niin eikös se siihen tuikata kiinni?
Eli siis muuta ei "tarvita" mopon puolelta olla, että asennus onnistuu?

Kiitti jos jaksatte neuvoa!

Re: Xenoneista

16.8.2011 7:45

iip0x. kirjoitti:Sellasta kysysin, että jos jälkiasentaa mopoon tollasen Xenon-muutossarjan, niin toimiiko moitteetta?
Eli akussa riittää virtaa ym, ym?

Ja jos mopon sähköistä löytyy suoraan H4-kanta, niin eikös se siihen tuikata kiinni?
Eli siis muuta ei "tarvita" mopon puolelta olla, että asennus onnistuu?

Kiitti jos jaksatte neuvoa!

Eipä taida mopon akussa riittää virtaa, kun vajaaksi tunniksi. Ja mopo ei pysty lataamaan akkua samaan tahtiin, mitä virtaa kuluu.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

16.8.2011 14:39

Voisko joku tehä vaikka pikaisesti paintilla tms. kaavion, jossa olisi konkkarajottimen toimintaperiaate, ja kytkimellä varustettuna? :)