Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

10.7.2021 15:12

Alkuperäistä Moricia olen käyttänyt rajoitin pois porattuna jo 14 vuotta. Se toimii kun on porannut rajoittimen pois. Nyt pitäisi saada toimiva rajoitus, jonka saisi kuitenkin muutamassa minuutissa pois ja taas takaisin.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

26.7.2021 0:22

Miten menee johdot 2010 Yamaha DT:n jännittimensäätäjälle?

Yhteensä 5 johtoa, punainen, valkoinen, keltainen ja kaksi mustaa lyötynä samaan liittimeen.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

31.8.2021 23:11

Mites lisävalo viritetää ajovalon piuhoihi

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

1.9.2021 10:50

Minkälaista kytkentää olet tekemässä ja miten lisävalon olisi tarkoitus toimia? Suosittu tapa on vetää johdot akulta ja laittaa kytkin väliin. Tietopankissa artikkeli neon-valojen kytkennästä jonka perusperiaatteet soveltuvat myös tähän: http://www.motot.net/wiki/Neon-valot

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

19.9.2021 15:44

Nyt tarvis jeesiä. Riejun yksinkertaiset sähköt (Ducati) kyseessä ja en vain p*rkule keksi mistä h*tosta on kiinni. Valot kasahti ajossa (etu + taka) ja sen jälkeen ei kytkimestä onnistunut mopon sammutus (Vissiin haki ittensä oikosulkuun). No ei ku uusiksi siis piuhoja laittamaan (CDI ei ole hajonnut). Olen saanut takavalon toimimaan oheisen kaavion mukaan, mutta etuvalo ei syty ei sitten millään (Ei ole palanut). Jokin siis selkeästi mättää, mutta en keksi mikä. Kaikki jeesi tervetullutta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

8.10.2021 23:04

Nyt tarvis tietämätön apua, Olisin lisävaloa asentamassa normi valojen tilalle. Kyseessä on siis beta rr 50 2019. Kyseisessä mallissa ei tietääkseni ole akkua joten mitenkä tämän lisävalon sähköjen asennus onnistuu? Yhden lisävalon rikoin jo kun kaveri sano että laitat suoraan vaan kiinni valopiuhoihin abiko liittimillä. Toimi jonkin aikaa mutta sai liikaa virtaa niin poksahti ja ei toiminut enää. Eli mitä minun nyt täytyy tehdä että saan uuden lisävalon toimimaan? Tarvitseeko tähän jotain jännite säätimiä? ja miten ne toimivat?

kiitos jo etukäteen!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

9.10.2021 0:35

tobi1 kirjoitti:Nyt tarvis tietämätön apua, Olisin lisävaloa asentamassa normi valojen tilalle. Kyseessä on siis beta rr 50 2019. Kyseisessä mallissa ei tietääkseni ole akkua joten mitenkä tämän lisävalon sähköjen asennus onnistuu? Yhden lisävalon rikoin jo kun kaveri sano että laitat suoraan vaan kiinni valopiuhoihin abiko liittimillä. Toimi jonkin aikaa mutta sai liikaa virtaa niin poksahti ja ei toiminut enää. Eli mitä minun nyt täytyy tehdä että saan uuden lisävalon toimimaan? Tarvitseeko tähän jotain jännite säätimiä? ja miten ne toimivat?

kiitos jo etukäteen!


Väsäilin kaverin akuttomaan rieskaan sähköt led barille. Sen jännitteensäädin anto AC (vaihtosähköä) ja led tarvitsee DC (Tasasähköä) ettei hajoa. Eli ei suoraan etuvalon piuhaan, tarvitset tasasuuntaajan väliin. Saa kaupasta, mutta jos tykkää ite rakennella ja päästä halvemmalla niin sen tekeminen onnistuu ihan keneltä vain kenellä kolvi pysyy kädessä. Eli tarvitset 4 diodia vaikka 3A kestäviä ja elektrolyyttikondensaattorin vaikka 25v ja 2200uF. Konkka ei pakollinen, mutta suosittelen lämpimästi, koska valo palaa silloin suunilleen yhtä kirkkaana tyhjäkäynnillä ja tappikiekoilla. Netistä löytyy selkeät ohjeet sen tekemiseen. Hintaa oli huimat 80snt kun tein itse, koska sain sen konkan koululta. :idea: konkka on jonkun 2e pintaan. Kysy jos joku jää epäselväksi.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

9.10.2021 0:46

Ja kannattaa olla sulake välissä, säästää ison rahan.
Ja mittailee yleismittarilla sitten valmiin kytkennän, että antaako DC: tä etuvalon piuhoille ennen kun kytkee valon piuhat kiinni. Jos siis semmoinen mittari löytyy. :nörtti:


Itsellä meni pari päivää sitten juuri ostettu lisävalo detsissä rikki kun kaupasta ostettu tasasuuntaaja antoi DC ja AC. Mittasin aluksi vain, että antaa DC: tä ja eikun baanalle, sitten kävi perinteinen ja valo hajos. Sitten mittailin niin se kaupan tasasuuntaaja antoi myös AC:ta :nolo: :s Sulakekin oli välissä.
Eli mitä opimme, LED: ille aina VAIN DC. :roll:

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

30.10.2021 21:37

Saako tehtyä oikeasti toimivan total loss -sytkän ducatin puolalla, trikkerillä ja lipoakulla ilman mitään cdi-bokseja tms?
Skootteriin ajattelin kokeilla jotain tällaista... :)

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

1.11.2021 19:14

No ei oikein. Ducatin puolassahan on CDI-moduuli itsessään.
Siinä on melkoinen filtteröinti impulssikäämille, koska alkuperäinen antaa 3 pulssia /kierros.
Lisäksi Ducatit tarvii sen HV-käämityksen n.350 V, melkoinen kolo lähteä kylmiltään soivaa step-up hakkuria tekemään.

Akun lataus staattorilta (ducatit)

2.11.2021 17:01

Morjes. Haluaisin saada akun lataamaan mopossa (Rieju MRT PRO 2013, karsitut ducatit).

Mitenkä tarkalleen kytkentä tehtäisiin? Staattorilta ylimääräisenä keltainen, eli valojen piuha. Meneekö se jänärille vai tasasuuntaajalle jne. Jos joku viitsisi kertoa tarkalleen minne menee mikäkin johto.

Valoina on ledit, eli ne ei vaihtovirtaa kestäisi.
Jännitteensäätimenä 4napainen wandan jänäri
Tasasuuntaajana semmonen 4 napainen (AC, +, AC, -) tasasuuntaaja.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

3.11.2021 13:29

Malagutisti kirjoitti:No ei oikein. Ducatin puolassahan on CDI-moduuli itsessään.
Siinä on melkoinen filtteröinti impulssikäämille, koska alkuperäinen antaa 3 pulssia /kierros.
Lisäksi Ducatit tarvii sen HV-käämityksen n.350 V, melkoinen kolo lähteä kylmiltään soivaa step-up hakkuria tekemään.

Eli tarvitaan joku cdi ja erillinen puola jos haluaa saada toimivan total lossin?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

4.11.2021 23:00

DC-CDI siihen tarvitaan jos meinaa akkujännitteestä saada kipinän soimaan. Ignitech näkyy olevan tänä päivänä melko suosittu. Ja erillisen puolan tuo tarvii kans.
Käsittääkseni uudemmissa Yamahan 2T skoottereissa on DC CDI (joku 2012-2015vm, tätä uudemmista en tiedä). Sen saattaisi saada soveltamalla toimimaan jos tietää mikä johto on mikäkin.

Toinen vaihtoehto on auton COP puola, näistä saa käsittääkseni kipinän akkujännitteellä. Tuohonkin tosin tarvitaan jonkin verran elektromystiikkaa triggeröintiin ja puolan ohjaukseen. Tuskin löytyy kaupasta valmiina mitään boksia mikä tekee tämän suoraan mopon staattorilta.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

5.11.2021 21:09

Ignitech olisi kyllä tosi helppo tuollaiseen käyttöön mutta en millään viitsisi kokeilemiseen laittaa niin paljoa rahaa. Meneekös nuo samat inner rotor sytkät skoottereihin mitä myydään am&/rabasaan?

Re: Akun lataus staattorilta (ducatit)

10.12.2021 17:36

riejumies30 kirjoitti:Morjes. Haluaisin saada akun lataamaan mopossa (Rieju MRT PRO 2013, karsitut ducatit).

Mitenkä tarkalleen kytkentä tehtäisiin? Staattorilta ylimääräisenä keltainen, eli valojen piuha. Meneekö se jänärille vai tasasuuntaajalle jne. Jos joku viitsisi kertoa tarkalleen minne menee mikäkin johto.

Valoina on ledit, eli ne ei vaihtovirtaa kestäisi.
Jännitteensäätimenä 4napainen wandan jänäri
Tasasuuntaajana semmonen 4 napainen (AC, +, AC, -) tasasuuntaaja.




Vähän myöhässä, mutta mulla on sama juttu. Detsissä vm. -06 akuttomat ducatin sähköt ja haluaisin laittaa akun penkin alle sekä latauksen akulle. Minulla on 5-kääminen staattori ja piuhojen värit ovat vihreä, keltainen, punainen ja valkoinen.
Olen miettinyt, että jos tasasuuntaa jännitteensäätimeltä tulevan keltaisen (valopiuhan) ja lataus siitä akulle ja akulta vain valoille. Kun eikai sillä oo väliä mistä sen latauksen saa otettua kunhan se jännite on noin 12v ja tasajännitettä. Mutta akkulatureiden latausjännite on tietääkseni sykkivää tasajännitettä.
Korjatkaa jos puhun pa$kaa :lol: .