Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

22.1.2021 13:53

Onko muilla kisasähköjen omistajilla muodostunut paiseita staattoriin? Säilytetty lämpimässä ja parin yön aikana ilmestynyt staattoriin peukalonpään kokoisia paiseita ja nyt ei anna kunnollista kipinää.. Kyseessä siis mvt premiumit

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

22.1.2021 14:23

Paiseita? :eek:
Oliko paiseet kuumia?
Palovakuutuksen korotusta suositellaan....

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

1.2.2021 15:41

Paiseet olivat kovia mutteivät lämpimiä, niitä oli kolme etupuolella ja yksi takana johtojen lähdön vieressä, onneksi tajusin laittaa reklamaation tekantille ja sain uuden vastaavanlaisen staattorin. Mikä lie paakut aiheuttaneet..

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

16.3.2021 20:58

Minkä värinen johto lähtee jännitteensäätimeltä akulle. Onko pumamusta vai???

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

16.3.2021 21:09

Riippuu kyllä mistä vehkeestä on kysymys.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

27.3.2021 4:37

Pystyykö sähköihin kytkeä esim. Sellaisen cdin mikä tarkoitettu vissiin ducatin sähköille ja sitten, että siinä olisi ns. Moricin staattori ja vauhtis. Toimiiko se silleen vai täytyykö olla moricin cdi? Onko sillä mitään väliä?

Jos siis ymmärsit:D Eli moricin staattori/vauhtis ja sellanen perus cdi missä 4 pinniä ja erillinen maadoitus jonka kanssa ei tarvitse erillistä puolaa.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

27.3.2021 22:02

Ei voi.

Moric ym. 12- käämisessä magneetossa ei ole korkeajännitelatauskäämiä.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

1.7.2021 20:11

oisko kellään antaa vinkkiä että mistäköhän mahtaisi johtua rieju sm 2017 kipinän katoaminen? on vaihdettu uutta cdi:tä, jännitteensäädintä puolaa ja tulppaa mutta kipinää ei vieläkään löydy.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

3.7.2021 19:30

Ja tulpan johto on varmaan varmuuden välttämiseksi uusittu myös?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

5.7.2021 23:00

Pommittaja112 kirjoitti:oisko kellään antaa vinkkiä että mistäköhän mahtaisi johtua rieju sm 2017 kipinän katoaminen? on vaihdettu uutta cdi:tä, jännitteensäädintä puolaa ja tulppaa mutta kipinää ei vieläkään löydy.

Onhan maadoitukset kunnossa? mm. CDI:n.
Ja tuleeko staattorilta mitään johdoista mitattuna?

AM6 staattorin kytkennät -> kiina am6 johdot / liitin?

9.7.2021 7:24

Enpä löytänyt haulla, joten kysytäänpä suoraan: Löytyykö jostain kytkentäkaaviota/infoa, miten onnistuisi kytkemään am6 staattorin johdot kiinaversion johtoihin/liittimeen?

Kiina version johtosarjan liittimen värit: musta, harmaa, sin/valk, valk
am6 staattorin(12) johtojen värit: pun/kelt, sin/valk, valk, pun/valk

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

9.7.2021 13:30

Minulla on ollut uudesta asti Yamaha DT 50 enduro vm. 2008 (Minarelli AM6) Sillä on ajeltu maalla pellolla, metsissä ja pihassa. Ja muutaman kerran motocross radoillakin. Eli kuristukset tietysti otettu pois putkesta ja kierrosrajoitin poistettu. Kulkee muistaakseni yli 75 km/h.

Nyt ko. vehjestä olisi tarkoitus ottaa tieliikennekäyttöön erinäisten remonttien jälkeen.
Olisi kätevää jos sais oikeasti hyvin toimivan kierrosrajottimen asennettua, niin ei tarvitsisi luopua kaikista tehoista. Tiedän, että joitakin nappirajoittimia on olemassa, mutta ne on kai laittomia. Sellaista ajattelin optimiratkaisuksi, että olisi jokin säädettävä CDI, jonka säätönapit olisivat penkin alla tai peräti kotona. Onko tällaista olemassakaan?

Toisena vaihtoehtona olisi kaksi CDI:tä joita vaihtamalla mopo kulkisi kovempaa tai hiljempaa kuitenkin kiihtyen hyvin. Tuon nopean eli rajoittamattoman CDI:n saa helposti hankittua, kun niistä on hyvin tarjontaa. Mutta mikä rajoitetuista on paras tai edes hyvä? Muistan alkuperäisen olleen sellainen, että kone rupesi rökeltämään jo pari tuhatta kierrosta ennen maksimia. Sellaista ei huvita laittaa.

Minua ei siis haittaisi, vaikka koneessa olisi tehoa enemmän kuin vakiossa, kunhan mopo ei kulkisi yli 55 km/h. Tämä muuten kulki uutena ja täysin vakiona n.60km/h.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

9.7.2021 16:17

Ignitech.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

9.7.2021 22:50

Malagutisti kirjoitti:Ignitech.


Tolla voisi saada jopa lisää kulkuakin, mutta on aika monimutkainen asentaa ja kallis. Olisikon se edullisin järkevä vaihtoehto, että olisi tosiaan kaksi boksia. Toinen rajoittamaton ja vaikka ohjelmoitu ja toinen vakio. Tai sitten laittaa vaan tähän nykyiseen rajoittamattomaan erillisen rajoittimen ja jättää sen katkaisijan penkin alle. Käyttää sitä rajoitinta sitten vain tieliikenteessä. Ei tosiaan ole tarkoitus ajaa liikenteessä kovaa ja poliisien näkyessä hapuilla jotain rajoittimen katkaisijaa. Mutta onko noi rajoittimet nykyään jo hyviä. Alkuperäinen ainakin oli aivan paska.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

10.7.2021 10:21

Ei ole kehitystä kaupallisissa rajoittimissa.

Alkuperäinen on paska ja olet sitä aikeissa käyttää?

Mielestäni ignitech ei ole kallis ominaisuuksiinsa nähden ja asennuskin on vain johtojen liittämistä DT:n tapauksessa. Sen voisi jopa saada moricin kanssa rinnankytkettyä jolloin mittarin funktionaalisuus säilyisi.