Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

4.11.2020 22:05

PITKIENVALOJEN KYTKENTÄ! :idea:

Detsissä on ducatin sähköt (ei akkua). Olen laittanut 55w H4 polttimon vakio 35w lyhdyn tilalle. :lol: Tarttis silti pitkät valot kytkeä, jotta syyspimeinä jotain näkis. Osaisitko neuvoa miten ne kytketään (liitän kaavion niistä sähköitä, jos osaan :lol: :| ).
ducati sähköt.png



KIITOS jo etukäteen! :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

5.11.2020 10:22

sähköongelmia kirjoitti:PITKIENVALOJEN KYTKENTÄ! :idea:

Detsissä on ducatin sähköt (ei akkua). Olen laittanut 55w H4 polttimon vakio 35w lyhdyn tilalle. :lol: Tarttis silti pitkät valot kytkeä, jotta syyspimeinä jotain näkis. Osaisitko neuvoa miten ne kytketään (liitän kaavion niistä sähköitä, jos osaan :lol: :| ).
ducati sähköt.png



KIITOS jo etukäteen! :)

Pitkät saat kytkettyä kun laitat etuvalon + johdon menemään ON-ON tai ON-OFF-ON kytkimeen ja siitä johdot H4:n kantoihin.

Ylpeä detsinomistaja kirjoitti:Eli halogeenipolttimot pitäs kestää ton suoran virran, mutta pitäs kyllä saaha tuo 12v virta esim. takavalolle että mikä siinä jännitteen säätimessä vois olla kun antaa oikeestaa melkee saman verran virtaa mitä mitä suoraan tulee.
Ja osaisko joku ehdotella jotain hyviä halogeenipolttimoita tai yms lisävaloja?


Oon dopplerit (samat kuin MVT DD) kytkenyt niinkuin Oskari edellä mainitsi. Eli 12-käämisen säätimen tarvii. Et tosin kertonut että mikä säädin sulla on?

Ilman säädintä toiminee, jos on niin paljon kuormaa että alkaa latauskäämi kyykkäämään = kuumenee ja lopulta hajoaa.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

7.11.2020 15:21

Kertokaa mikä 2010 detsis vikana
Pätkii piikin jälkeen ja alkaa pätkimään vielä aikaisemmin kun pistää valon päälle. Valo saa virtansa suoraan akulta. Voisiko staattori olla rikki? Staattorilta puna-keltianen ja valkoinen ottaa staattoriin maihin kun mittasin. Onko normaalia.
Ekan kerran korjasin tämän vian kun nämä piuhat ottivat kiinni vauhtipyörään.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

7.11.2020 18:05

Latauskäämien toinen pää on maadoitettu, joten joo.

Resistanssit on kohtuu pienet, voi olla vaikea mitata perus yleismittarilla.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

9.11.2020 23:04

Malagutisti kirjoitti:
sähköongelmia kirjoitti:PITKIENVALOJEN KYTKENTÄ! :idea:

Detsissä on ducatin sähköt (ei akkua). Olen laittanut 55w H4 polttimon vakio 35w lyhdyn tilalle. :lol: Tarttis silti pitkät valot kytkeä, jotta syyspimeinä jotain näkis. Osaisitko neuvoa miten ne kytketään (liitän kaavion niistä sähköitä, jos osaan :lol: :| ).
ducati sähköt.png



KIITOS jo etukäteen! :)

Pitkät saat kytkettyä kun laitat etuvalon + johdon menemään ON-ON tai ON-OFF-ON kytkimeen ja siitä johdot H4:n kantoihin.

Ylpeä detsinomistaja kirjoitti:Eli halogeenipolttimot pitäs kestää ton suoran virran, mutta pitäs kyllä saaha tuo 12v virta esim. takavalolle että mikä siinä jännitteen säätimessä vois olla kun antaa oikeestaa melkee saman verran virtaa mitä mitä suoraan tulee.
Ja osaisko joku ehdotella jotain hyviä halogeenipolttimoita tai yms lisävaloja?


Oon dopplerit (samat kuin MVT DD) kytkenyt niinkuin Oskari edellä mainitsi. Eli 12-käämisen säätimen tarvii. Et tosin kertonut että mikä säädin sulla on?

Ilman säädintä toiminee, jos on niin paljon kuormaa että alkaa latauskäämi kyykkäämään = kuumenee ja lopulta hajoaa.




Joo siis oon kokeillu wandamotorin 12v säädintä ja sit vakio moriceista otettua 12v säädintä. Molemmat antaa liikkaa tai liian vähän virtaa eikä tasavirtaa. En ole varma että monikäämisiä lienevät ja siksihän täällä neuvoa kyselen..

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

10.11.2020 0:29

Tietäsköhä joku täällä että miks ei lisävalo pala. Se on liitetty vakio valon johoille ja hetken palo mut sit himmeni ja akultaki testattu muttei pala. Tällä hetkellä jos huuattaa kierrokset tappii niin kaksi viidestä ledistä palaa tosi himmeesti.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

10.11.2020 6:29

No jos se ei suoralla virralla akustakaan syty (olettaen että akussa on puhtia), on se sun lisävalos rikki.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

12.11.2020 17:27

Osaako kukaan neuvoa onko Detsiin vm. 07 helppo tehdä kokonaan uusia ns. "karsittuja" sähköjä? Mitä pitää ottaa huomioo jne.? Mulla on jonkinlainen sähkökaavio tehtynnä vaa en osaa liittää sitä tähän...

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

8.12.2020 23:54

Olisin ducatin sähköihin tekemässä vilkkuja, osaatteko sanoa onko tämä kaavio tehty päin persettä (Kaavio on piirretty Releellisille vilkuille) :roll: Ja releellisille ledivilkuille vielä vastukset väliin tonne. :idea:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

9.12.2020 1:08

Releelliset vilkut...?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

9.12.2020 11:47

Aa, kaveri sano että sen apikassa olis releelliset vilkut. En tiiä onko sitten totta. :lol:

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

10.12.2020 3:36

Mun sähköosaamisella (joka on todella huono) näyttäd ihan toimivalta. Toki vilkkurelehän sun pitää vielä tonne väliin laittaa, muuten vilkut vaan palaa kokoajan.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

10.12.2020 9:47

Nii rele sinne väliin ni pitäs toimia :D Kiitos vastauksesta.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

10.12.2020 16:48

Kaverillas oli varmaan vastukselliset vilkut :lol: .

Jännitteensäätimen jälkeen diodi tasasuuntaukseen, sitten rele, ja siitä kytkimelle.
Releitä on 2 ja 3 napaisia. Napa 49 diodin puolelle ja 49a katkaisijalle. Jos 3-napainen niin maadoitus napaan 37.

Kannattaa laittaa elektroninen rele niin et tarvitse erillisiä vastuksia led-vilkuille.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

10.12.2020 18:27

Kiitos tiedosta! :)
Pitääpä käydä hakemassa ledeille tarkoitettu rele, nii ei tarttee niitä vastuksia väliin.