Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

7.7.2017 1:15

Hieman ot mutta mikäs tämä parkkivalo on :D Kaikki puhuu täällä niistä ja itellä oo mitään hajuu. Mitä hyötyä siitä on ja tarviiko semmone olla mopossa? Peukalo keskellä kämmentä sähköjutuissa

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

9.7.2017 21:38

"Parkeilla" viitataan yleensä ajovalon yhteydessä olevaan, pienempitehoiseen merkkivaloon. Jotkut ovat viritelleet ledeistä vastaavantyylisiä valoja. Parkit eivät toki korvaa ajovaloa, mutta oikein toteutettuna parantavat mopon havaittavuutta. Pakolliset ne eivät ole. Periaatteellisesti parkkien, kuten kaikkien muidenkin valolaitteiden, tulisi olla tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä, mutta harvemmin noihin puututaan kunhan ne eivät häikäise tai haittaa muita tienkäyttäjiä.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

15.7.2017 20:01

Miten tai mihin saisin asennettua nappi rajoittimen. Mopossa on yksinkertaiset ducatin sähköt niin mihin toi nappi rajotin pitää laittaa. Tai voiko ollenkaa laittaa ku rajoittamaton cdi?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

16.7.2017 8:57

Riittääkö 12w jännitteen säätästä virta valoille sekä vilkuille. Jos laittaa vetää valoille ja reppuselkä liittimellä ja vetää vilkuille, koska dt jänärissä on 4pinniä. Eli ekaan pinniin keltainen johoto staattorilta a toisee pinniin etu valo ja miinus maihin ja toisee takavalo ja miinus maihin, vai voiko viimesestä pinnistä vetää kaikille vilkuille ja siitä maihin? :lol: . Riittääkö virta kaikkii. Vilkkuihin, etuvaloon ja takavaloon. Mopo yamaha dt 50cc 08vm ducatin yksinkertaisilla sähköillä.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

16.7.2017 14:28

Mitenköhän saisin viritettyä bensavalon Yamaha DT 50 nollanelosee? Siis varoitusvalo kun bensa on vähissä. En ole löytänyt antureita siihen mistään.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

19.7.2017 22:38

http://www.ebay.ie/itm/UNRESTRICTED-SPORT-CDi-Coil-for-DERBI-Senda-50-Only-for-DUCATI-ignition-version-/301620532962?hash=item4639fc16e2:g:24YAAOSwpDdVR~wJ
Uskaltaako tälläsen iskee kii ducatin sähköihin. Kone siis am6, mutta onko noissa syttybokseissa eroa rabasan ja minarellin välillä. 2 kertaa halvempi kuin Suomesta, posteja tuolta en oo vielä kattonu. Eli siis pelittääkö vaikka lukee "for derbi.."

E: Lukee alhaalla "Free postage and packing to Finland" joten vois ihan piruutta ostaa. Kuumottaa vaa jos käräyttää staattorin nää Taiwanin vehkeet :s

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

19.7.2017 22:43

Detsoni95 kirjoitti:Miten tai mihin saisin asennettua nappi rajoittimen. Mopossa on yksinkertaiset ducatin sähköt niin mihin toi nappi rajotin pitää laittaa. Tai voiko ollenkaa laittaa ku rajoittamaton cdi?


Staattorilta tulevaan punaiseen johtoon, joka menee cdi:hin ;) Toimii vaikka rajoittamaton sytty

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

20.7.2017 6:44

Eeero kirjoitti:http://www.ebay.ie/itm/UNRESTRICTED-SPORT-CDi-Coil-for-DERBI-Senda-50-Only-for-DUCATI-ignition-version-/301620532962?hash=item4639fc16e2:g:24YAAOSwpDdVR~wJ
Uskaltaako tälläsen iskee kii ducatin sähköihin. Kone siis am6, mutta onko noissa syttybokseissa eroa rabasan ja minarellin välillä. 2 kertaa halvempi kuin Suomesta, posteja tuolta en oo vielä kattonu. Eli siis pelittääkö vaikka lukee "for derbi.."

E: Lukee alhaalla "Free postage and packing to Finland" joten vois ihan piruutta ostaa. Kuumottaa vaa jos käräyttää staattorin nää Taiwanin vehkeet :s

Molempien ducatin virtavehkeet on samanlaiset, että siinä mielessä sopii. Jos on rikki, niin se ei vaan toimi. Tuskin rikkoo staattoria. Voi toki lyödä läpi runkoon tms.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

18.11.2017 14:59

Miten jarruvalokatkasijoiden kytkeminen derbin karsittuihin sähköihin onnistuu? Suunnitelmissa olis sähköt jossa on vain lähi- ja takavalo+jarruvalo, virtalukko ja sytytys.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

18.11.2017 20:19

Tällänenjäbä kirjoitti:Miten jarruvalokatkasijoiden kytkeminen derbin karsittuihin sähköihin onnistuu? Suunnitelmissa olis sähköt jossa on vain lähi- ja takavalo+jarruvalo, virtalukko ja sytytys.
Malagutisti kirjoitti:Staattorilta tulee kierroksilla n.50 V jännite joka reguloidaan jännitteensäätimellä 12-14 V kieppeille. Ilman jännitteensäädintä polttimot kärvähtää kierroksilla. Mulla ei oo hajuaakan derbin jännitteensäätimen kytkenästä, mutta 2004-2006 Yamaha DT säädin on jees.
Ilman jarruvaloa ei mitään asiaa ajelemaan.
Kuva[/url]
Virtalukosta senverran että saat itse mitata mitkä kaksi napaa on yhdessä OFF-asennossa. Näiden kautta vedät johdon jonka toinen pää menee maihin ja toinen CDI:n "STOP" pinniin. Näin sytkä ei anna kipinää virtalukon maadoittaessa "STOP"-pinnin.


Pari sivua taaksepäin..

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

18.11.2017 22:13

Morjens!

Tuli tuossa paripäivää sitten ostettua MVT Integral 2-sähköt, missä CDI ei toimi. Jotenka parit kysymykset niihin liittyen:

1) Saako ne toimimaan kunnolla minkään muun kisasähköjen CDI:n kanssa?

2) Kuinka helppoa on avata tuo CDI ja tutkia sisältö? Ja jos taito riittää niin korjata?

Derbin vakiolla Ducati CDI:llä sain toimimaan, mutta luulisin kisasähköjen CDI:llä toimivan huomattavasti paremmin.

Ja lopuksi vielä, miten olette Derbiin laittanut nuo virtalukon kautta?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

18.11.2017 22:46

Ostitko käytetyn vai mikset vaihda takuuseen uutta?

Saanee myös mvt:n cditä erikseen.

CDI on todennäköisesti valettu umpeen epoksilla, joten avaaminen vaatii kärsivällisyyttä ja voi mennä silti reisille, ja vikaakin voi olla vaikea löytää.

Virtalukosta voi etsiä napaparin joka on kytketty off-asennossa ja kytkeä sammutusnavan kautta.

E: saatko kuvia komponenttien liittimistä niin voidaan koittaa arpoa millä sen voisi korvata?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

18.11.2017 23:25

Malagutisti kirjoitti:Ostitko käytetyn vai mikset vaihda takuuseen uutta?

Saanee myös mvt:n cditä erikseen.

CDI on todennäköisesti valettu umpeen epoksilla, joten avaaminen vaatii kärsivällisyyttä ja voi mennä silti reisille, ja vikaakin voi olla vaikea löytää.

Virtalukosta voi etsiä napaparin joka on kytketty off-asennossa ja kytkeä sammutusnavan kautta.

E: saatko kuvia komponenttien liittimistä niin voidaan koittaa arpoa millä sen voisi korvata?


Käytettynä osti, ja tiedän että saa käytettynä uuden, mutta maksaa 70€. MVT Premiumeiden CDI olisi 50€, joten mietein vaan ettö miten onnistuu muun CDI:n kanssa

Staattorilta lähtee vain kaksi johtoa, North (plus) ja South (miinus). Maadotus toimii suoraan CDI:stä runkoon, ilma johtoja välissä. Toistaiseksi ainoa tapa semmuttaa mitä olen keksinyt on ollut nypätä PV-tyyliin tulpanhattu irti.

Ja tosta epoksista, niin miten sitten jos saan auki, niin onko lähes mahdoton laittaa nätisti takaisin kiinni, jos sen saakin pelittämään. Kuitenkin tuon voisi vetäistä auki, eipä siitä haittaakaan ole, rikki kuitenkin ellei korjattua saa :D

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

19.11.2017 19:30

Se pitää kaapia pois, melko raastavaa hommaa.
Kasata voi vaikka sikaflexin kanssa, lopputulos riippuu täysin tekijästä.

Tosin tässä kun kuvia katselin niin tuon cdin kuoren joutunee hajottamaan että tuon saa jotenkin purkautumaan. Melkoinen ravaaminen jos meinaa saada kuoren ehjänä irti.

E: orkkis CDI:llä sammuu maadoittamalla sininen (N)

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

20.11.2017 13:41

Malagutisti kirjoitti:Se pitää kaapia pois, melko raastavaa hommaa.
Kasata voi vaikka sikaflexin kanssa, lopputulos riippuu täysin tekijästä.

Tosin tässä kun kuvia katselin niin tuon cdin kuoren joutunee hajottamaan että tuon saa jotenkin purkautumaan. Melkoinen ravaaminen jos meinaa saada kuoren ehjänä irti.

E: orkkis CDI:llä sammuu maadoittamalla sininen (N)


Juu pitänee kattoa jossainkohtaa koeviikon jälkeen.

Ja tuosta sammuttamisesta senverran, että miten tuolla omalla CDI:llä pitäisi saada virtalukon kautta, maadoitus tapahtuu suoraan CDI:ltä. Jotenkin vaihtoreleen avulla staattorin johdoista?